prekæs Skrevet 19. august 2012 #26 Skrevet 19. august 2012 Gryteretter fra pose, sauser fra pose og hermetisk middag på boks. Og taco...og fløtegratinerte poteter... og grillkrydder. Har inntrykk av at for å være trendy matveien i dag, skal sauser og gryteretter lages fra bunnen av.
Serepta Skrevet 19. august 2012 #28 Skrevet 19. august 2012 Mexicansk gryte (eller jegergryte om det er skikkelig fint) servert på papptallerker når det er fest. Gjerne sammen med kinakålsalat og thiusand island dressing.
Irene Adler Skrevet 19. august 2012 #29 Skrevet 19. august 2012 Hvalkjøtt Kleppmelk Polentapudding Aprikoskompott
ellen-propellen Skrevet 19. august 2012 #30 Skrevet 19. august 2012 Rekecoktail og terteskjell. Ellers er det meste andre nevnt her vanlig middag hos oss. Jeg pleier å invitere på middag når vi har feks frikasse
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #31 Skrevet 19. august 2012 Trollkrem ÅÅ det er jeg sikker pÅ at mange her inne ikke vet hva er en gang! Eggedosiss Snittsel trollkrem? det lagde vi pÅ skolen. Og jeg er 22..
Gjest peacock Skrevet 19. august 2012 #32 Skrevet 19. august 2012 Samboerens lyse labskovs er helt fantastisk - og så er det kjempesunt! NAM!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #33 Skrevet 19. august 2012 Mannen min lager en del av disse "gamle" middagsrettene: kålrulletter, kjøttpudding, benløse fugler osv. Kjempegodt
eaglebeagle Skrevet 19. august 2012 #34 Skrevet 19. august 2012 Jeg tror at det som er mest "uhipt" er som andre har nevnt, lettvinte middager basert på poser og farse/kjøttdeig. Tacovarianter (unntatt autentiske fra bunnen) er nok også "ut", særlig type tacopizza/tacolasagna osv. En del av klassikerne som nevnes her, rekecoctail (med skikkelig thousand island), kålruletter, cabaret og terteskjell har fått en renessanse. Frikasse og gryterett type "kjøtt i mørke" o.l laget fra bunnen av er jo både gode og hippe nok i massevis. Og er det ikke hipt, spiller det ingen rolle :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 19. august 2012 #35 Skrevet 19. august 2012 Dæven jeg har et moteløst kosthold da! Spiser/lager ofte mye av det som ramses opp i denne tråden her, hehe...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #36 Skrevet 19. august 2012 Jeg tror at det som er mest "uhipt" er som andre har nevnt, lettvinte middager basert på poser og farse/kjøttdeig. Tacovarianter (unntatt autentiske fra bunnen) er nok også "ut", særlig type tacopizza/tacolasagna osv. Mener jeg så at taco er den aller vanligste retten å spise som "lørdagskos" i Norge, så det er vel å ta i litt å si at det er "ut".
Musemorbr / Skrevet 19. august 2012 #37 Skrevet 19. august 2012 Lever. Det er vel ikke akkurat mote, og vi spiser det av og til. Vi spiser også lungemos, blodpudding, salt svineknoke, og sikkert mange andre gammeldagse matretter. Melkesuppe, og makaronistuing, før eksempel. Mannen er en super kokk når det kommer til hjemmelagde supper, gryter og slike ting. Han har en kyllingsuppe med kyllinglever som jeg er sikker på at mange her ville nektet å smake på, men som er helt himmelsk god. Før det er jo en gammeldags og lite moderne ting, det å bruke hele dyret. Og nei vi er ikke så gamle. Jeg er snart 30 og han er 34. Vi er bare godt oppdratt.
eaglebeagle Skrevet 19. august 2012 #38 Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg tror at det som er mest "uhipt" er som andre har nevnt, lettvinte middager basert på poser og farse/kjøttdeig. Tacovarianter (unntatt autentiske fra bunnen) er nok også "ut", særlig type tacopizza/tacolasagna osv. Mener jeg så at taco er den aller vanligste retten å spise som "lørdagskos" i Norge, så det er vel å ta i litt å si at det er "ut". Ja, hvis man skal tenke "ut" og "in" som hva det selges mye av vil jo både Taco og Grandiosa regnes som "in". Min definisjon var mer hva som gir "kred" i matlagingskretser og ikke. Tilsvarende innen kultur og mote, det er jo gjerne det som kjøpes av trendsettere som er "in" og det er sjelden det samme som masseproduseres. Sagt dette, så er det ikke min personlige oppfatning å rangere matvaner mht om det er in eller ikke, svarte på det jeg syntes var en "artig" tråd. Jeg er en gamlis, som elsker gamlismat, og det eneste hippe med meg er at jeg lager mye fra bunnen av. Men det er fordi jeg liker det - ikke noe annet. Endret 19. august 2012 av eaglebeagle
Lettie Skrevet 19. august 2012 #39 Skrevet 19. august 2012 Sviskekompott med en dæsj krem En halv appelsin/grapefrukt med sukker på Hermetisk frukt med krem eller is til Torskerognkaker Torsk med tykk hvit saus... Poteter og sild stekt blomkål/kålrot istedet for kjøtt
fersk prøver Skrevet 19. august 2012 #41 Skrevet 19. august 2012 Hermetiske pærer med krem el fløte til desert, frukt coctail, rødgrøt, fruktsuppe, rabarbra suppe/grøt. Ellers pleier jeg lage litt av den "gode gamle" maten jeg er vokst opp med, viktig ta vare på tradisjoner, også i matveien
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #43 Skrevet 19. august 2012 Hermetisk frukt med fløte Dravle/gomme Grønnkål (plantet d i år, fant ut at d er en grunn til at folk har sluttet å spise d) Semulegrynsgrøt Sagogryngrøt Lefse, flesk og kålstuing (og jeg er kjerring fordi jeg har fått takke og har lært meg å bake lefser av alle slag i en alder av 31) Grønnkål er superin, faktisk en av de såkalte superfoods, så det er iallefall på full fart inn igjen. Nå venter vi bare på kabaretens renessanse:)
Himmel og hav Skrevet 19. august 2012 #44 Skrevet 19. august 2012 Det er ihvertfall helt klart at jeg ikke er på trendtoppen når det gjelder mat. Her i huset har vi rett som det er frikassé, flesk og duppe, semulepudding og lapskaus, og fersk suppe er det beste jeg vet. Nå har jeg alltid vært glad i å lage tradisjonell norsk mat, så det er mulig det er derfor. Det eneste jeg klarer å tenke at er helt, helt ut er 80-tallssalaten: Kinakål, tomat, agurk, mais og boksskinke, med thousand island på. Jeg har en slektning som fortsatt lager det og serverer det til lunsj, og for hver gang jeg spiser det, så konkluderer jeg med at det ikke er godt.
Gjest Mentha Skrevet 19. august 2012 #45 Skrevet 19. august 2012 Jeg fant faktisk en knallfin bok for noen dager siden som jeg bare måtte kjøpe, apropos tradisjonell husmannskost. Den dreide seg om akkurat det; de lokale tradisjonelle rettene fra hele landet (som sikkert er håpløst "ute" alle sammen). Genialt Jeg lurte på å begynne på et prosjekt a la Julie & Julia og jobbe meg gjennom alle oppskriftene i denne boka. Elsker tradisjonsmat og god, ordentlig mat laget fra bunnen av. http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=110015
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #46 Skrevet 19. august 2012 Jeg har tenkt å lage kålruletter i dag faktisk! Men de hadde hverken kål eller kinakål på butikken. Tror dere at det går bra å lage dem med hjertesalat? Har bare laget det en gang før og aldri fått det servert noe sted. Men det var faktisk veldig godt! Fikk ideen etter et matinnslag på tv...
Nirgal Skrevet 19. august 2012 #47 Skrevet 19. august 2012 Hmm er skikkelig gammeldags jeg da, her går der mye i terteskjell med hvitsaus fiskepudding erter reker og gulrøtter. Kålstuing lager jeg samt makaronistuing, blodklubb får vi fra slaktern hver vinter. Semulepudding er en god dessert som vi lager til familieselskaper. Så her er det vel mølje, havresuppe med saft i, lungemos osv som er veldig lenge siden jeg har spist og som jeg bare har fått servert av min oldemor.
☆☆☆ Skrevet 19. august 2012 #48 Skrevet 19. august 2012 Blir mer og mer lik mormor på det at jeg blir lei meg om vi ikke har noe å servere til kaffen når noen kommer innom (noe vi ofte ikke har siden jeg spiser det opp).
lillypie Skrevet 19. august 2012 #49 Skrevet 19. august 2012 Jeg har tenkt å lage kålruletter i dag faktisk! Men de hadde hverken kål eller kinakål på butikken. Tror dere at det går bra å lage dem med hjertesalat? Har bare laget det en gang før og aldri fått det servert noe sted. Men det var faktisk veldig godt! Fikk ideen etter et matinnslag på tv... Helst skal man bruke nykål til kålruletter.D er da de blir best.Men jeg har aldri hørt om å bruke hverken kinakål el noe annet enn kål.Kan ikke tenke meg at d blir like bra el? Nå hørtes jeg ut som mamma egentlig men d er sånn jeg er opplært hjemmefra ihvertfall
Frøken Ubesluttsom Skrevet 19. august 2012 #50 Skrevet 19. august 2012 Taco er vel ikke akkuratt 80 talls, mer 90 talls i såfall. Mye av det dere nevner er da vel helt vanlig hverdagskost også i dag? Trodde jeg... Lapskaus Terteskjell med fiskepudding etc Taco Biff er middag vi har rett som det er. Så jeg er vel utdatert jeg da. En ting jeg savner som jeg tror er litt glemt er hjemmelaget fiskegrateng....... Det er godt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå