Gå til innhold

En Mooncup-bruker konkluderer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å bruke Mooncup for sånn ca to år siden. Knotet en del med den helt i begynnelsen, men etter at jeg fikk teken på det har jeg vært storfornøyd.

Jeg flyttet i juli, og av en eller annen uforståelig grunn paket jeg koppen i en eske sammen med resten av toalettsakene. Så da mensen kom lå koppen i en av 100 esker, og det var bare å komme seg i butikken og kjøpe en pakke tamponger. Etter fem dager med tampongbruk vet jeg nå at jeg hadde rett: kopp er suverent sammenliknet med tamponger! Tamponger både lekker og gjør meg tørr på en gang, og må skiftes i ett sett. Koppen setter jeg inn om morgenen og ofrer den ikke en tanke før jeg skal legge meg. Når mensen er over vasker jeg den med sprit og legger den i posen sin.

Nå skal jeg få gravd frem koppen min faderlig fort, slik at jeg kan ta den i bruk neste gang. Første gang jeg hørte om kopp tenkte jeg "æsj", men nå tenker jeg akkurat det sammen om tamponger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig glad for at jeg også oppdaget mooncup! En fantastisk oppfinnelse og mye mer behagelig enn bind og tamponger :)

Bra du fant den igjen når du nå trengte den.

Skrevet

Høres bra ut når du legger det frem slik :)

Blør du normalt mye?

Hvor får man kjøpt sånne?

Skrevet
Høres bra ut når du legger det frem slik :) Blør du normalt mye? Hvor får man kjøpt sånne?

Ja, jeg tror jeg blør helt normalt. Pleide å bruke de blå ob-ene før, kanskje de rosa helt i starten.

Mooncup kan kjøpes her: http://www.mooncup.co.uk/

Det finnes også en masse andre merker, jeg har også en Laducup (som jeg også pakket ned).

Du finner masse info her: http://menstrualcupinfo.wordpress.com/

og på youtube.

HI

Skrevet

Da har jeg kjøpt en:) 311 skr med frakt.

Skrevet

Du får kjøpt mooncup i norge også :)

www.bleieboden.no www.hippehippo.no er to av butikkene som selger.

Skrevet

Dette var siste puffet jeg trengte for å endelig få bestilt... glemmer det alltid, så nå gikk jeg bare inn på bleieboden og bestilte billigste variant (ladycup) for å teste ut hvordan dette her fungerer... :)

Skrevet

Mooncup osv er genialt. Bare det å slippe "blør jeg gjennom nå?", og det å stå opp om natta for å skifte bind er verd det.

Jeg knotet også en del de første månedene, en etter at jeg byttet brettemetode ordnet det seg. økonomisk og miljøvennlig er det også. Jeg bruker Keeper, og den skal bare vaskes i såpevann etter bruk og varer i opptil 10 år. Har regnet ut at jeg sparer rundt 40 kroner i måneden, og i de 5 åra jeg har brukt den så blir det litt!

Skrevet

Hva gjør jeg galt...bare lekker med cup her...

Skrevet

SÅ dere, jeg blør lite. Bruker en gul tampong den første dagen og kanskje en gul neste dagen. Kan ikke bruke mer enn en tampong om dagen fordi jeg blir tørr. Resten av tida bruker jeg de tynne innleggene. Mooncup er kanskje ikke sÅ viktig for meg da? Hva tror dere?

Skrevet
Kanskje du ikke har skikkelig vakuum? Jeg bretter min, putter den inn og vrir så den åpner seg og jeg får det helt tett.
Skrevet
SÅ dere, jeg blør lite. Bruker en gul tampong den første dagen og kanskje en gul neste dagen. Kan ikke bruke mer enn en tampong om dagen fordi jeg blir tørr. Resten av tida bruker jeg de tynne innleggene. Mooncup er kanskje ikke sÅ viktig for meg da? Hva tror dere?
Blir jo som du vil, det. Men jeg hadde aldri giddet tynne innlegg.. Har ikke kjøpt noe som helst av slikt siden jeg begynte med mooncup for tre År siden. Og skal aldri mer, heller. Slipper alt styr, all lukt og all skrekk for at det skal lekke eller synes. Min erfaring er som HI sier, putter inn om morgenen og glemmer til kvelden. Deilig Å glemme mensen!
Skrevet

OMG! Why, why, why - has nobody told me about this sooner!!

Bestiller en NÅ!

Skrevet
OMG! Why, why, why - has nobody told me about this sooner!! Bestiller en NÅ!
Gjør det! Hvis du bare orker Å prøve kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil angre!
Skrevet

Det gjorde jeg også inntil jeg byttet brettemåte. Da fikk jeg bedre vakuum og lekkasjene stoppet.

Se her:

Jeg gikk over fra "C-fold" til "punch down" og problemet løste seg for meg.

Gjest amandine
Skrevet
Det gjorde jeg også inntil jeg byttet brettemåte. Da fikk jeg bedre vakuum og lekkasjene stoppet. Se her:
Jeg gikk over fra "C-fold" til "punch down" og problemet løste seg for meg.
Fascinerende, himmel og hav! He he jeg ante ikke at det var så mange brettemåter. Og jeg anser meg som over gjennomsnittet kreativ! Bruker tydeligvis en helt vanlig c-fold, jeg he he he, men det funker helt finfint. Og cup'en anbefales på det varmeste. Det er så deilig å slippe unna alt styret!
Skrevet
OMG! Why, why, why - has nobody told me about this sooner!! Bestiller en NÅ!
Gjør det! Hvis du bare orker Å prøve kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil angre!

Done :)

Ha ha, rett etter jeg hadde trykket "betal" slo det meg at jeg akkurat nå muligens har min siste mens på en god stund..... ;)

Jaja, da har jeg noe å glede meg til :D

Skrevet

Ja, brettemetoden er viktig. Jeg prøvde de første gangene med den metoden som var beskrevet på lappen som fulgte med koppen, men det fungerte ikke i det hele tatt. Jeg så noen videoer på youtube, og fant ut at en brettemetode som kalles "diamanten" funket best for meg (vet ikke om den er på videoen over, har ikke sett den); det er bare å dytte ned den ene kanten slik at koppen blir en slags trekant. Da folder den seg veldig lett ut.

Hvis koppen lekker, er det nesten helt sikkert fordi man ikke har oppnådd vakum. Det tok litt tid før jeg forstod nødvendigheten av å vri koppen på plass, men det er alfa og omega. Nå setter jeg den inn, vrir den en hel gang rundt og trekker den lett nedover - og så sitter den perfekt hele dagen!

HI

Skrevet

En annen ting som er viktig for å unngå lekkasjer, er å passe på at livmortappen er innenfor koppen, hvis dere skjønner. Hvis ikke kan det renne langs kanten i stedet for ned i koppen.

Skrevet

Når øvde dere på plassering av koppen? Mens dere hadde mensen? Tørrtrening uten mens? Brukte dere innlegg i starten for å se om det lakk eller ikke? Jeg har kjøpt en sånn, men glemt den av i noen måneder. Kjøpte min på Helios btw.

Skrevet

Passer den hvis man blør mye da? Kan feks ikke bruke tampong de første tre dagene fordi jeg blør så mye at det er risiko for lekkasjer etter bare et par timer.

Skrevet

Passer selv om man blør kraftig, jeg tømmer den bare litt oftere på de verste dagene. (3-4 ganger i døgnet)

De første gangene, mens jeg øvde, brukte jeg bind eller truseinnlegg sammen med koppen. Frem til jeg var sikker på plasseringen, og visste at jeg ikke fikk lekkasjer.

Brukt divacup i 5 år nå, og er veldig fornøyd:-)

Skrevet

Jeg har googlet mensbeger og får opp mange innlegg fra folk som vil dele sine erfaringer med denne koppen... Endel sier at de bare tømmer den om kvelden? Ikke hver gang man går på do? Jeg har jo feks alltid skiftet tampong når jeg har tisset, selv om det har vært hver halvtime innimellom :P

Skrevet

Bestilt!! :-) Ble lilla Ladycup på meg. Gleder meg til å prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...