Gå til innhold

Kunne du kalt sønnen din Ailo?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Right back at'cha! Herliget da kvinnemenneske. Ikke ta alt så alvorlig :-)

Ok, helt i orden, skal ta deg mindre alvorlig heretter :)

Men, nå som vi kanskje er ferdige med denne kranglingen, eller flørtingen om du vil, så vil jeg gjerne gå tilbake til sak. Synes du det er feil av mennesker å ikke like/velge navn fordi det i deres tilfelle gir assosiasjoner til et land/folkegruppe de ikke identifiserer seg med eller tilhører?

Det ER faktisk ikke så viktig for meg hva du mener om dette, men jeg synes det er litt rart at folk reagerer så negativt på at folk har gitte kriterier de velger navn ut i fra. Som geografisk/kulturell tilhørighet.

Selv liker jeg flere navn fra Midt-østen som Noor og Atifah, men det blir helt feil for meg å velge disse navnene på mine norske barn (selv om jeg vurderte Noor VELDIG sterkt). Sikkert like galt som det blir fra ei dame i Iran og kalle barna sine Sigurd og Klara. Og jeg ser liksom ikke hva som er galt i det. Og det at jeg har mine kriterier for mine navnevalg, så betyr jo ikke det at jeg mener folk ikke skal ha lov til å velge annerledes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Jeg liker navnet, synes det er kjempefint, men vi velger oppkallingsnavn til våre barn.

Hva andre gjør bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. :)

Skrevet
Ok, helt i orden, skal ta deg mindre alvorlig heretter :) Men, nå som vi kanskje er ferdige med denne kranglingen, eller flørtingen om du vil, så vil jeg gjerne gå tilbake til sak. Synes du det er feil av mennesker å ikke like/velge navn fordi det i deres tilfelle gir assosiasjoner til et land/folkegruppe de ikke identifiserer seg med eller tilhører? Det ER faktisk ikke så viktig for meg hva du mener om dette, men jeg synes det er litt rart at folk reagerer så negativt på at folk har gitte kriterier de velger navn ut i fra. Som geografisk/kulturell tilhørighet. Selv liker jeg flere navn fra Midt-østen som Noor og Atifah, men det blir helt feil for meg å velge disse navnene på mine norske barn (selv om jeg vurderte Noor VELDIG sterkt). Sikkert like galt som det blir fra ei dame i Iran og kalle barna sine Sigurd og Klara. Og jeg ser liksom ikke hva som er galt i det. Og det at jeg har mine kriterier for mine navnevalg, så betyr jo ikke det at jeg mener folk ikke skal ha lov til å velge annerledes.

Jeg skrev at jeg forbeholder meg retten til å gi barnet mitt navn. Uavhengig av hvilken land, navnet nedstammer fra. Går ut i fra at Mamman til Will og Ailo gjør det samme.

Og du benytter deg sikkert av den retten også.

Om jeg har noe i mot hva? Skjønner ikke hva du skal frem til..

Vi kan godt fortsette flørtingen. Spennende det.

Skrevet

Synes navnet er fint, men jeg hadde ikke valgt det.

Jeg liker de klassiske best, Elias, Jonatann, Mathias, Oliver osv :)

Skrevet

Jaha...Jonatann altså...

Skrevet

Japp! Sto på lista mi i 2009:-)

Skrevet
Ok, helt i orden, skal ta deg mindre alvorlig heretter :) Men, nå som vi kanskje er ferdige med denne kranglingen, eller flørtingen om du vil, så vil jeg gjerne gå tilbake til sak. Synes du det er feil av mennesker å ikke like/velge navn fordi det i deres tilfelle gir assosiasjoner til et land/folkegruppe de ikke identifiserer seg med eller tilhører? Det ER faktisk ikke så viktig for meg hva du mener om dette, men jeg synes det er litt rart at folk reagerer så negativt på at folk har gitte kriterier de velger navn ut i fra. Som geografisk/kulturell tilhørighet. Selv liker jeg flere navn fra Midt-østen som Noor og Atifah, men det blir helt feil for meg å velge disse navnene på mine norske barn (selv om jeg vurderte Noor VELDIG sterkt). Sikkert like galt som det blir fra ei dame i Iran og kalle barna sine Sigurd og Klara. Og jeg ser liksom ikke hva som er galt i det. Og det at jeg har mine kriterier for mine navnevalg, så betyr jo ikke det at jeg mener folk ikke skal ha lov til å velge annerledes.
Jeg skrev at jeg forbeholder meg retten til å gi barnet mitt navn. Uavhengig av hvilken land, navnet nedstammer fra. Går ut i fra at Mamman til Will og Ailo gjør det samme. Og du benytter deg sikkert av den retten også. Om jeg har noe i mot hva? Skjønner ikke hva du skal frem til.. Vi kan godt fortsette flørtingen. Spennende det.

Det var nettopp dette med at du "forebeholdt deg retten til/hadde lov til" å gi barnet ditt det navnet du ville, som i mine ører hørtes ut som at du tror de som ikke vil velge navn med "feil avstamning" mener at det ikke burde være lov. Det var det jeg reagerte på.

Selv ville jeg nok ikke ha gitt barnet mitt et typisk russisk/samisk/asiatisk/afrikansk/you name it-navn, men det betyr ikke at jeg mener andre ikke skal ha lov til å gjøre det.

Er jo bare snakk om preferanser :)

Skrevet

Hunden til eksvenninnen min heter det, så nei, aldri i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...