Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #26 Skrevet 24. juli 2012 Ailo er et kjempefint navn.. Noen sier at de ikke kunne ha gitt barnet sitt det navnet pga de ikke har samiske aner..men hallo, folk gir jo barna sine navnene; Melissa, Michelle, Aron, Liam osv osv selv om de ikke har aner fra hvor de navnene har sin opprinnelse, så hvorfor skal det være så ille å gi barna sine samiske navn om en ikke har aner derifra?? Nå er Melissa, Michelle, Aron og Liam grusomme og blodharry navn. Men de fungerer ikke som markør for en bestemt etnisk gruppe, dvs. navnene brukes over hele verden. Heter du Ailo så er det fordi du er same. Hvis du mot formodning ikke skulle være så vil folk uansett tro du er same om du heter Ailo. Litt som med Mohammed, heter du det regner folk med at du har bakgrunn fra et av språkområdene hvor dette navnet er brukt. Hvis man overhodet ikke er same, hvorfor da gi sønnen et navn som sterkt signaliserer at "hei, jeg heter Ailo og jeg er same"?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #27 Skrevet 24. juli 2012 Minsten heter Ailo og vi blir bare mer og mer fornøyd med navnet Om forloveden din er fra Burfjord så har han kanskje samisk eller kvensk i seg?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #28 Skrevet 24. juli 2012 Syns ærlig talt at navnet er kjempefint. Men jeg hadde nok ikke endt opp med å bruke det, ettersom alle våre barn er oppkalt etter besteforeldre, og vi har ingen som heter Ailo:)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 24. juli 2012 #29 Skrevet 24. juli 2012 (endret) Jepp, hans bestemor er samisk Har du vært å sett på fb profilen min du da? Denne var til nr 27. Endret 24. juli 2012 av Mamma`n til Will&Ailo.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #30 Skrevet 24. juli 2012 Jepp, hans bestemor er samisk Har du vært å sett på fb profilen min du da? Ja. Du har alt åpent så nå har jeg også sett på bildene dine. Nettvett, frøken. Nettvett.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 24. juli 2012 #31 Skrevet 24. juli 2012 Har ingenting å skjule,så det går bra det...
Eeniemeenie Skrevet 24. juli 2012 #32 Skrevet 24. juli 2012 ? Ja, ihvertfall om barnefaren var samisk. Er selv nordnorsk og kjenner mange samer. Niilas ( samiske formen for Nils) synes jeg også er et pent navn. Kjenner en liten gutt som heter Ailo, han er kjempesøt
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #33 Skrevet 24. juli 2012 Har ingenting å skjule,så det går bra det... Ok. jeg har heller ikke noe å skjule, men jeg lukker likevel døra når jeg driter for jeg liker å ha litt privatliv
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #34 Skrevet 24. juli 2012 Vi har bibelske/hebraiske navn på barna våre selv om ingen av oss er veldig kristne eller har hebraiske aner. Synes egentlig ikke det er et argument ettersom mange navn kommer fra andre verdensdeler. Aldri fått spørsmål om det heller.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 24. juli 2012 #36 Skrevet 24. juli 2012 Har ingenting å skjule,så det går bra det... Ok. jeg har heller ikke noe å skjule, men jeg lukker likevel døra når jeg driter for jeg liker å ha litt privatliv Javel, men jeg kan ikke huske å ha spurt deg om dine dovaner?
Musemorbr / Skrevet 24. juli 2012 #37 Skrevet 24. juli 2012 Nei, men det er ene og alene fordi jeg er veldig glad i oppkalling og allerede har navnet klart om vi skulle få en gutt til. Ailo er et pent navn det. For ikke mange år siden var det snakk om at flere valgte Mikkel til barn som ikke var samiske, noe mange syntes var rart. I dag er det utbredt som bare det, også i danmark. Du finner ikke mange samer der.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #38 Skrevet 24. juli 2012 Ailo er et kjempefint navn.. Noen sier at de ikke kunne ha gitt barnet sitt det navnet pga de ikke har samiske aner..men hallo, folk gir jo barna sine navnene; Melissa, Michelle, Aron, Liam osv osv selv om de ikke har aner fra hvor de navnene har sin opprinnelse, så hvorfor skal det være så ille å gi barna sine samiske navn om en ikke har aner derifra?? Vel, de som ville kalt barna sine Melissa, Michelle, Aron, Liam osv er vel kanskje de samme som ville kalt dem Ailo, har du tenkt på det? For noen har et navns aner mer å si enn for andre, og det er vel helt greit? Så er det også en gang sånn at enkelte navn har blitt mer internasjonale gjennom generasjonene, mens andre igjen er veldig knyttet til en folkegruppe. Ailo kan vel sies å være en av dem for mange mennesker. For meg er Ailo veldig samisk, mens f.eks Michelle er i mine ører blitt mer fornorska. Ingen grunn til å bli fornærma over at folk ikke liker ens navnevalg. Er sikkert mange som ikke liket mine barns navn, uten at det bryr meg nevneverdig.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #39 Skrevet 24. juli 2012 Nå er jeg forlovet med en same og bor i Finnmark, så hvis vi får en gutt, er det ikke utelukket at vi kunne kalt ham Ailo.
Gjest Mentha Skrevet 24. juli 2012 #40 Skrevet 24. juli 2012 Ailo er et kjempefint navn Kunne absolutt vurdert det, trass i null samisk avstamming (som jeg vet om), men jeg har et navn som ligger foran på lista dersom det skulle komme en gutt til. Så vi får se. Kanskje det blir begge?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #41 Skrevet 24. juli 2012 Hvis noen heter Ailo så signaliserer de sterkt at de er same. Faktisk ville jeg ikke trodd på at de IKKE var samiske. Synes det blir feil om nordmenn uten noen samisk bakgrunn gir barna navn av typen Ailo Hætta Gaup osv., akkurat som det blir feil om nordmenn skulle kalle barna Muhammed. Greit nok å hete det hvis man har familiebakgrunn som tilsier et slikt navn, men ikke ellers.
PRobert Skrevet 24. juli 2012 #42 Skrevet 24. juli 2012 Ja det kunne jeg fint brukt, synes det er fint. Har noe samer langt bak i slekta, men ikke sånn at det er påfallende her i sør. Driter faktisk i hva folk kaller ungene sine jeg, så lenge de er fornøyde med det selv, og Ailo er så mye bedre enn mye annet folk bruker.
Gråsonen Skrevet 24. juli 2012 #43 Skrevet 24. juli 2012 Jeg er pakistaner og mannen min er kveile norsk. Derfor er barnet vårt halvt/halvt. Vet du, han har et navn fra tyskland. Svææææært få barn får dette navnet i norge i dag. ædda bædda, forbeholder meg retten til å navngi barnet mitt uansett hvilke nasjonalitet navnet nedstammer fra! Går ut i fra at Mamman til Will og Ailo mener det samme om sin rett til å navngi barnet/a sine. Thank god for firs world problems!!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #44 Skrevet 24. juli 2012 Jeg er pakistaner og mannen min er kveile norsk. Derfor er barnet vårt halvt/halvt. Vet du, han har et navn fra tyskland. Svææææært få barn får dette navnet i norge i dag. ædda bædda, forbeholder meg retten til å navngi barnet mitt uansett hvilke nasjonalitet navnet nedstammer fra! Går ut i fra at Mamman til Will og Ailo mener det samme om sin rett til å navngi barnet/a sine. Thank god for firs world problems!! Er da ingen som har sagt at man ikke skal få lov å gi barnet sitt et navn med et annet opphav enn seg selv? For NOEN blir dette feil, og det er vel helt greit? Jeg ville ikke kalt barnet mitt Svetlana (for russisk), Rosita (for Sør-Amerikansk), Mohammed (for "Midt-østensk") eller Ailo (for samisk) i forhold til hva jeg identifiserer meg med. Det betyr ikke at jeg ikke synes andre skal FÅ LOV til å velge disse navnene til barna sine. Gud bedre. Her skal man ikke få si meninga si engang når man blir spurt om den
Gråsonen Skrevet 24. juli 2012 #45 Skrevet 24. juli 2012 Nei, helt riktig. Best du holder meningene dine for deg selv og holder kjeften lukket.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #46 Skrevet 24. juli 2012 Nei, helt riktig. Best du holder meningene dine for deg selv og holder kjeften lukket. Har alltid likt deg Gråsonen, men her falt du litt i min anseelse... uten at jeg tror du bryr deg særlig om det
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #47 Skrevet 24. juli 2012 Nei, helt riktig. Best du holder meningene dine for deg selv og holder kjeften lukket. Har alltid likt deg Gråsonen, men her falt du litt i min anseelse... uten at jeg tror du bryr deg særlig om det Det er sååååå kult når noen anonyme responderer med "nå liker jeg deg ikke så godt lenger"!!!!!! Fantastisk argument fra voksne folk!
Gråsonen Skrevet 24. juli 2012 #48 Skrevet 24. juli 2012 Jajamensann! Her får en ikke lufte humoren uten å få hendene kappet av. Føler ikke at det er omå gjøre å bli godt likt i din anseelse. For å sitere et skilt på jobben min. "Dont like me? Thats cool. I dont wake up every morning to please you"
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #49 Skrevet 24. juli 2012 Nei, helt riktig. Best du holder meningene dine for deg selv og holder kjeften lukket. Har alltid likt deg Gråsonen, men her falt du litt i min anseelse... uten at jeg tror du bryr deg særlig om det Det er sååååå kult når noen anonyme responderer med "nå liker jeg deg ikke så godt lenger"!!!!!! Fantastisk argument fra voksne folk! Men å svare med at man skal holde kjeften sin fordi man stiller spørsmål ved om det ikke er greit at folk har andre navnepreferanser enn seg selv, det er jo et hardtslående argument... Herregud, skulle tro alle hadde PMS her inne. Folk må slutte å ta seg selv så høytidelig.
Gråsonen Skrevet 24. juli 2012 #50 Skrevet 24. juli 2012 Right back at'cha! Herliget da kvinnemenneske. Ikke ta alt så alvorlig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå