Gå til innhold

Urettferdig eller bare jeg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig gjort av de å gi det rett foran det ene barnet. Hverken dine foreldre eller disse besteforeldrene er forpliktet til å gi til de som ikke er ens egne barnebarn.

Dine foreldre er ikke forpliktet å gi noe til dine stebarn selv om de gir til ditt barn, som er deres barnebarn. enkelt og greit.

Forskjellen på ditt barns besteforeldre og dine stebarns besteforeldre, er at dine er godhjertede av seg, og omtenksomme når deres barnebarns søsken skal reise sammen med de, mens de andre ikke bruker hodet og tenker i det hele tatt.

Jeg hadde gitt fellesbarnet 500 var jeg dere, sånn at de hadde likt. Og så hadde jeg fortalt foreldrene dine om dette, sånn at de neste gang kun gav sitt eget barnebarn penger. Da blir det i det minste rettferdig overfor alle barna. Og barna vil forstå at de alle har fått penger av sine egne besteforeldre.

Når det gjelder din manns foreldre, som er alles besteforeldre ville det selvfølgelig være naturlig at de alle fikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Likt skal være likt. Jeg hadde ikke synes noe om det der. Forskjellsbehandling. Det ene besteforeldre parret ser det. Det andre ikke. Å forskjellsbehandle smÅ barn er ikke rett og jeg hadde ikke tolerert det.

De er jo ikke stebesteforeldrene til HI sitt barn. Hvilken forskjellsbehandling mener du dette er?

Hadde mitt barns farmor brÅtt gitt gave til min kjærestes datter for ikke Å forskjellsbehandle hadde jeg lurt pÅ hva som gikk av henne. HI sin unge er i tillegg 4 År gammel. Fortell ungen at disse menneskene ikke er familien hans/hennes. Ferdig med det.

Skrevet
Så da er det greit hvis mine foreldre kun gir mitt barn penger rett foran stebarna neste gang da eller? Jeg synes ikke greit i det hele tatt at barn skal måtte se på at noen får og andre ikke får når det er søsken. Disse besteforeldre kunne heller gitt penger under mors ferie siden blod er så mye tykkere en vann er nå min mening. Hi

Jo det synes jeg han kan.

Han har et ansvar for barna sine, alle sammen, og er absolutt riktig person til å ta dette opp med sin eks.

Skrevet
Likt skal være likt. Jeg hadde ikke synes noe om det der. Forskjellsbehandling. Det ene besteforeldre parret ser det. Det andre ikke. Å forskjellsbehandle smÅ barn er ikke rett og jeg hadde ikke tolerert det.
De er jo ikke stebesteforeldrene til HI sitt barn. Hvilken forskjellsbehandling mener du dette er? Hadde mitt barns farmor brÅtt gitt gave til min kjærestes datter for ikke Å forskjellsbehandle hadde jeg lurt pÅ hva som gikk av henne. HI sin unge er i tillegg 4 År gammel. Fortell ungen at disse menneskene ikke er familien hans/hennes. Ferdig med det.

Helt enig! En 4-Åring bør lære seg at verden er urettferdig og at voksne mennesker er noen kalde jævler. Det er til pass for 4-Åringen Å lære seg det nÅr 4-Åringen tydeligvis ikke allerede kan dette.

4-Åringer nÅ til dags er sÅ kravstore.

Skrevet
Overlever gjør h*n helt klart. Men la oss snu situasjonene litt da for alle dere som mener det ikke var gal måte å gjøre det på. Så om deres lille datter eller sønn er på feriesamvær hos sin far og stemor. Stemors familie kommer og gir penger eller gaver til sitt barnebarn mens dette andre barnet må se på. Er det da like riktig? Er jo alltid så mye snakk om at stebarna ikke skal måte føle seg utefor nyfamilien. Hi

Ja, det må barnet faktisk lære seg å leve med.

Skrevet
De er jo ikke stebesteforeldrene til HI sitt barn. Hvilken forskjellsbehandling mener du dette er? Hadde mitt barns farmor brÅtt gitt gave til min kjærestes datter for ikke Å forskjellsbehandle hadde jeg lurt pÅ hva som gikk av henne. HI sin unge er i tillegg 4 År gammel. Fortell ungen at disse menneskene ikke er familien hans/hennes. Ferdig med det.
Helt enig! En 4-Åring bør lære seg at verden er urettferdig og at voksne mennesker er noen kalde jævler. Det er til pass for 4-Åringen Å lære seg det nÅr 4-Åringen tydeligvis ikke allerede kan dette. 4-Åringer nÅ til dags er sÅ kravstore.

Gud hjelpe meg for et tÅpelig innlegg.

En 4-Åring har ikke vondt av Å lære at han/hun ikke alltid fÅr gaver av andres besteforeldre nÅr de fÅr det. Det er faktisk en helt normal og vanlig lærdom-

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Overlever gjør h*n helt klart. Men la oss snu situasjonene litt da for alle dere som mener det ikke var gal måte å gjøre det på. Så om deres lille datter eller sønn er på feriesamvær hos sin far og stemor. Stemors familie kommer og gir penger eller gaver til sitt barnebarn mens dette andre barnet må se på. Er det da like riktig? Er jo alltid så mye snakk om at stebarna ikke skal måte føle seg utefor nyfamilien. Hi
Ja, det må barnet faktisk lære seg å leve med.

Eller så kan kanskje vi voksne lære oss å leve med at vi bør være litt mer medmenneskelige og rettferdige, særlig når det gjelder barna.

Skrevet

Sier som en femåring i bhg min sa; livet er urettferdig. Synes det var unødvendig å gi foran det andre barnet, men forstår godt at de ikke gir 500 kr til datterens eks' nye barn! Når man har slike familiesammensetninger med dine og mine barn, oppstår det slike situasjoner. Tipper barnet ditt ville forstå hvis du forklarte at de fikk gave hos sine besteforeldre. Dessuten er vel gjerne de barna en del eldre? Da trenger det ikke være likt :)

Skrevet

Hos oss gir besteforeldrene litt forskjellig, og slik er det bare. Men vi har gitt klar beskjed til alle at om ikke alle får så skal det ALDRI deles ut penger når alle ungene er der, da skal de gies til oss foreldre og vi gir de til ungene når det passer seg.

Dette har vi gjort etter erfaring, da vi har hatt noen episoder både av positiv og negativ art. Og det har aldri blitt ett diskusjonstema i ettertid.

Skrevet

Meget spesielle besteforeldre stebarna dine har må jeg si. De må jo mangle litt på en krone spør du meg.

For meg virker det som om de kommer til dere, bare for å imponere dere hvor "snille" besteforeldre deres barnebarn har. De er mer opptatt av å vise seg frem, enn å tenke.

Veldig rart at de ikke leverte pengene til de når de var hos moren. Høres jo MEGET spesielt ut at de oppsøker barna når de er hos dere, og ikke hos moren.

Skrevet
Så da er det greit hvis mine foreldre kun gir mitt barn penger rett foran stebarna neste gang da eller? Jeg synes ikke greit i det hele tatt at barn skal måtte se på at noen får og andre ikke får når det er søsken. Disse besteforeldre kunne heller gitt penger under mors ferie siden blod er så mye tykkere en vann er nå min mening. Hi

Men herregud, barnet ditt vet da at det ikke har samme foreldre og besteforeldre som stebarna?? Og da skjønner de vel såpass som at de heller ikke får det stebarna får av sine slektninger?? Såklart besteforeldre må få gi SINE barnebarn det de vil, ingen kan da vel mene at de skulle gi sin datters eksmanns nye barn med en ny dame penger????

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Det jeg reagerer på her, er at de gir pengene rett foran ansiktet på det siste barnet. De kunne valgt et annet tidspunkt.

Og ja, barn må lært at ikke alle alltid kan få det samme, men denne hendelsen var bare stygg i mine øyne.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Her er ikke familiebåndene interessante i det hele tatt, mener jeg. Det dette handler om er at disse besteforeldrene velger å bevisst vise at de to får, mens den tredje er tilskuer.

Det er lov å bruke hodet selv om man er besteforeldre, min mening er at dette burde foregått på en mye mer diskret måte. Nei, verden er ikke rettferdig, men dette er da umulig for en fireåring å forstå. Dårlig gangsyn vil jeg påstå om disse besteforeldrene

Skrevet

Men herregud, barnet ditt vet da at det ikke har samme foreldre og besteforeldre som stebarna?? Og da skjønner de vel såpass som at de heller ikke får det stebarna får av sine slektninger?? Såklart besteforeldre må få gi SINE barnebarn det de vil, ingen kan da vel mene at de skulle gi sin datters eksmanns nye barn med en ny dame penger????

Skrevet

Du trenger ikke gjennta deg og du må passe på at du ikke får slag av å være så hissig.

Er du like hissig med dine egne barn eller er det bare andres 4-åringer som får deg til å bli så aggressiv?

Skrevet
Folk kan si hva de vil, men jeg hadde klikka i vinkel om jeg var deg! Barn er barn og forstår ikke blodsbånd og familieforhold. Om tre barn sitter i en sofa og to av dem får is blir den tredje ganske kulerund i øynene og antagelig lei seg. Er det noe dagens barn (desverre) forstår seg på så er det penger og det er klart det er kjipt å være den som står der og ikke får noe. Jeg ville tatt en tlf uten at barna hører det og sakt på en pen måte at dette er sånt man bare ikke gjør og at dere vil ha dere frabedt dette her i fremtiden. Helt greit om de kun vil gi penger til "sine" barnebarn, men det er fullt lovlig å bruke hodet for det....

Så du mener unger skal lære at alle altid får helt likt uansett om DET blir feil?? Unger må da lære seg til at av og til må de tåle at andre får. Hva slags verden skulle det bli om alle alltid skulle få alt det samme hele tiden?? Nei, skjerp deg, dette må unger tåle. Som noen andre sa. Tåler de ikke se at andre får gaver på bursdager heller da? Må alle få gave da også? Ungen til HI vet vel utmerket godt at hun ikke er i slekt med besteforeldrene til halvsøsknene sine?

Skrevet

Synes ikke det er noe å reagere på når det er stebarnas besteforeldre på mors side. De har jo ikke noe forhold til ditt barn, hadde det vært samboeren din sine foreldre hadde jeg synes det var litt urettferdig.

Skrevet

Du overreagerer HI. Det er helt bortreist å forvente at ditt barn alltid skal få det dine stebarn får fra din mann sin x sine foreldre! Det er jo faktisk helt uhørt å forvente.

Gjest peacock
Skrevet

Enig i at barn må lære seg at verden er urettferdig - for eksempel er det bare bursdagsbarnet som får gaver på bursdagen sin, ikke søsken og alle andre barn. Men dette er jo en litt annen situasjon; de kommer og gir en stor gave ut av det blå til to av familiens barn men ikke den siste. Klart at de ikke er forpliktet til at gi til barnet de ikke er i familie med, men å forlange at en fireåring skal forstå dette er jo absurd - hn føler seg jo så klart i familie med stesøsknene sine og forstår ikke hvorfor hn ikke får noe!

Synes besteforeldrene her var veldig taktløse, og det synes jeg dere skal fortelle både dem og barnet som ikke fikk noe. Samtidig med at dere forklarer situasjonen synes jeg dere skal kompensere og gi 500 kr til fireåringen din, HI, men ikke gjør det foran din manns barn - da vil de bare føle seg snytt (akkurat det samme som besteforeldrene gjorde).

Dine, mine og våre barn er ikke lett, gitt, men det er viktig at dere setter reglene slik at situasjonen fungerer for alle barna og ingen føler seg forbigått. Da kan besteforeldrene innrette seg etter dette og gi barna penger når de som ikke får noe ikke er tilstede.

Skrevet
Enig i at barn må lære seg at verden er urettferdig - for eksempel er det bare bursdagsbarnet som får gaver på bursdagen sin, ikke søsken og alle andre barn. Men dette er jo en litt annen situasjon; de kommer og gir en stor gave ut av det blå til to av familiens barn men ikke den siste. Klart at de ikke er forpliktet til at gi til barnet de ikke er i familie med, men å forlange at en fireåring skal forstå dette er jo absurd - hn føler seg jo så klart i familie med stesøsknene sine og forstår ikke hvorfor hn ikke får noe! Synes besteforeldrene her var veldig taktløse, og det synes jeg dere skal fortelle både dem og barnet som ikke fikk noe. Samtidig med at dere forklarer situasjonen synes jeg dere skal kompensere og gi 500 kr til fireåringen din, HI, men ikke gjør det foran din manns barn - da vil de bare føle seg snytt (akkurat det samme som besteforeldrene gjorde). Dine, mine og våre barn er ikke lett, gitt, men det er viktig at dere setter reglene slik at situasjonen fungerer for alle barna og ingen føler seg forbigått. Da kan besteforeldrene innrette seg etter dette og gi barna penger når de som ikke får noe ikke er tilstede.

Det at dine, mine og våre barn er komplisert betyr på ingen måte at ikke unger må lære seg forskjellen på hvem de er i familie med og ikke. Disse besteforeldrene gjorde ingenting galt. De ga sine barnebarn feriepenger. HI sin unge er en fremmed de ikke har noen forpliktelser overfor. Like lite som jeg har en forpliktelse til å gi min kollegas datter penger når jeg gir det til min egen.

Skrevet

Hver gnag jeg leser slike innlegg blir jeg enda mer overbevist om at jeg aldri noengang skal sette meg i en situasjon med mine, dine og våre barn.

Gjest peacock
Skrevet
Enig i at barn må lære seg at verden er urettferdig - for eksempel er det bare bursdagsbarnet som får gaver på bursdagen sin, ikke søsken og alle andre barn. Men dette er jo en litt annen situasjon; de kommer og gir en stor gave ut av det blå til to av familiens barn men ikke den siste. Klart at de ikke er forpliktet til at gi til barnet de ikke er i familie med, men å forlange at en fireåring skal forstå dette er jo absurd - hn føler seg jo så klart i familie med stesøsknene sine og forstår ikke hvorfor hn ikke får noe! Synes besteforeldrene her var veldig taktløse, og det synes jeg dere skal fortelle både dem og barnet som ikke fikk noe. Samtidig med at dere forklarer situasjonen synes jeg dere skal kompensere og gi 500 kr til fireåringen din, HI, men ikke gjør det foran din manns barn - da vil de bare føle seg snytt (akkurat det samme som besteforeldrene gjorde). Dine, mine og våre barn er ikke lett, gitt, men det er viktig at dere setter reglene slik at situasjonen fungerer for alle barna og ingen føler seg forbigått. Da kan besteforeldrene innrette seg etter dette og gi barna penger når de som ikke får noe ikke er tilstede.
Det at dine, mine og våre barn er komplisert betyr på ingen måte at ikke unger må lære seg forskjellen på hvem de er i familie med og ikke. Disse besteforeldrene gjorde ingenting galt. De ga sine barnebarn feriepenger. HI sin unge er en fremmed de ikke har noen forpliktelser overfor. Like lite som jeg har en forpliktelse til å gi min kollegas datter penger når jeg gir det til min egen.

Der er stor forskjell på å gjøre forskjell på søsken og barn som ikke har noe med familien å gjøre. Klart at dette ikke gjelder for bursdager og jul, men å gi ting umotivert til noen av barna men ikke til andre på den måten som det skjedde hos HI skaper bare misunnelse og splid. Klart at ikke besteforeldrene skal gi noe til HIs barn, men å gi de andre penger foran nesen på siste barnet i familien blir for dumt. Barn på fire år forstår ikke dette. Hva om det hadde vært snakk om en is og ikke penger?

Nei, jeg er av den mening at besteforeldrene burde forstå at barna ser hverandre som søsken, og derfor ikke gi gaver som ikke er i anledning av jul eller bursdag til sine barnebarn rett foran nesen på sistemann i familien.

Skrevet
Der er stor forskjell på å gjøre forskjell på søsken og barn som ikke har noe med familien å gjøre. Klart at dette ikke gjelder for bursdager og jul, men å gi ting umotivert til noen av barna men ikke til andre på den måten som det skjedde hos HI skaper bare misunnelse og splid. Klart at ikke besteforeldrene skal gi noe til HIs barn, men å gi de andre penger foran nesen på siste barnet i familien blir for dumt. Barn på fire år forstår ikke dette. Hva om det hadde vært snakk om en is og ikke penger? Nei, jeg er av den mening at besteforeldrene burde forstå at barna ser hverandre som søsken, og derfor ikke gi gaver som ikke er i anledning av jul eller bursdag til sine barnebarn rett foran nesen på sistemann i familien.

Jeg tenker at jeg er glad folk kan velge selv slik at de slipper å foholde seg til slike forstokkede kjøreregler fra "nyfamilien".

Gjest peacock
Skrevet

ja, der er vi uenige. Jeg mener besteforeldrene bør respektere at barnebarna igår i en ny familie. Klarer de ikke det selv har foreldrene et ansvar for å sette opp kjøreregler slik familien kan fungere. Og i de fleste familier jeg kjenner innebærer dette blant annet at man behandler søsken likt. å sitte igjen med en ulykkelig fireåring som ikke skjønner hvorfor søsknene får når hn ikke selv gjør og av gode grunnr blir misunnelig er fullstendig unødvendig - derfor kan besteforeldrene pent gi gavene sine når de er hos moren. Synes det er helt rimelig, jeg.

Skrevet
ja, der er vi uenige. Jeg mener besteforeldrene bør respektere at barnebarna igår i en ny familie. Klarer de ikke det selv har foreldrene et ansvar for å sette opp kjøreregler slik familien kan fungere. Og i de fleste familier jeg kjenner innebærer dette blant annet at man behandler søsken likt. å sitte igjen med en ulykkelig fireåring som ikke skjønner hvorfor søsknene får når hn ikke selv gjør og av gode grunnr blir misunnelig er fullstendig unødvendig - derfor kan besteforeldrene pent gi gavene sine når de er hos moren. Synes det er helt rimelig, jeg.

Hvis en fireåring blir dypt ulykkelig av det er fireåringen stor nok til å skjønne at h*n får gaver av sin familie. Det er forledrene sitt ansvar å lære ungen sin dette. Dette hysteriske kravet om at alle ungene i en nyfamilie skal behandles likt, helt uavhengig av faktisk slekstilhørighe,t er helt bak mål og skapt av foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...