Gå til innhold

Urettferdig eller bare jeg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett barn med mannen min og 2 stebarn som skal feriere med oss nå. Alle barna fikk 300kr hver av mine foreldre slik at det skulle bli likt uavhengig av hvem som er mor til barna. Nå i kveld kom stebarnas besteforeldre på mors side innom med 500kr til hver av stebarna som de skulle kose seg med på tur, mens mitt barn fikk ikke noe.

Jeg synes det er urettferdig og mener at om de ikke kunne gi litt til alle tre kunne de venta og gitt penger når barna skal på ferie med sin mor. Barnet vårt sto der og så på når de andre fikk og skjønnte ikke hvor ikke h*n fikk noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke urettferdig. Stebesteforeldre er på ingen måte forpliktet til å gi stebarnebarn det samme som sine barnebarn, enda mindre er dine stebarns besteforeldre på morssiden forpliktet til å gi dine unger noe som helst. Det er jo helt søkt. . For veldig mange er blod tjukkere enn vann.

Skrevet

Hva sier mannen din om dette? Jeg hadde ihvertfall gitt mitt barn 500 ekstra, så de har likt å rutte med.

Skrevet
Hva sier mannen din om dette? Jeg hadde ihvertfall gitt mitt barn 500 ekstra, så de har likt å rutte med.

Hva skulle mannen si til dette? Han kan jo ikke godt nekte sin eks sine foreldre å gi sine barnebarn feriepenger?

Skrevet

Så da er det greit hvis mine foreldre kun gir mitt barn penger rett foran stebarna neste gang da eller? Jeg synes ikke greit i det hele tatt at barn skal måtte se på at noen får og andre ikke får når det er søsken. Disse besteforeldre kunne heller gitt penger under mors ferie siden blod er så mye tykkere en vann er nå min mening.

Hi

Skrevet

Jeg synes ikke man er forpliktet til å gi stebarnebarn penger/gaver, men jeg synes det var EKSTREMT ufint å gi barnebarna penger rett foran nesa på han/hun som ikke fikk noe. De kunne fint ha gitt barnabarna pengene en annen gang!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Sært å gi pengene foran barnet, som faktisk er søsken til de to andre, som ikke får penger.

Selv om de verken er familie eller forliktet til å gi noe så kan man utvise litt takt og tone. Det er barn vi snakker om her.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Det er i hvertfall fullstendig unødvendig å gi barna pengene når det står et barn der som ikke får noe.

Det går an for voksne folk å tenke langt nok til å vente til de to som skal få er alene. Eventuelt ta de 1000 kronene de hadde tenkt å bruke på barnebarna og dele på tre i stedet for to ... det hadde ingen hatt vondt av og ingen ville følt seg utelatt.

Disse besteforeldrene er på ingen måte forpliktet til å gi ditt barn noe. Men de trenger ikke gjøre det på en så ufin måte.

Skrevet

Urettferdig... Vel, i barns øyne er det det. Men det er ikke alltid de tenker over det før de kommer et stykke opp i skolealder.

Jeg mener de heller burde gi litt mindre til hver og fordelt pengene på alle tre. Alle besteforeldre vil skjemme bort barnebarna sine, men med stebarnebarn inne i bildet må man trø varsomt!

Skrevet
Så da er det greit hvis mine foreldre kun gir mitt barn penger rett foran stebarna neste gang da eller? Jeg synes ikke greit i det hele tatt at barn skal måtte se på at noen får og andre ikke får når det er søsken. Disse besteforeldre kunne heller gitt penger under mors ferie siden blod er så mye tykkere en vann er nå min mening. Hi

Selvfølgelig må unger tåle at andre unger får gaver fra sin slekt. Dine unger er ikke i slekt med disse menneskene. Det finnes ingen urettferdighet i dette.

Skrevet

Hva skulle mannen si til dette? Han kan jo ikke godt nekte sin eks sine foreldre å gi sine barnebarn feriepenger?

Nei, men han kan mene noe om det.

Skrevet

Det er greit nok #2, men med LITT omløp i topplokket hadde de gitt pengene når det barnet som ikke fikk noe ikke var tilstede. Barnet skjønner jo ikke sammenhengen, h*n ser bare at de andre får noe som de ikke får.

Helt likt vil det aldri bli med mine, dine og våre. Men hva med å be besteforeldra på mors side om å være litt mer omtenksomme neste gang. Kan jo være at de rett og slett ikke tenkte i de baner, og regna med at ditt barn fikk av dine foreldre.

Skrevet
Urettferdig... Vel, i barns øyne er det det. Men det er ikke alltid de tenker over det før de kommer et stykke opp i skolealder. Jeg mener de heller burde gi litt mindre til hver og fordelt pengene på alle tre. Alle besteforeldre vil skjemme bort barnebarna sine, men med stebarnebarn inne i bildet må man trø varsomt!

Jammen de som ga pengene er IKKE stebesteforeldre til ungene til HI. De er på ingen måte i slekt med HI sine unger.

Skrevet

Mener ikke de er forpliktet til å gi noe, men synes det var unødvendig å gi til sine barnebarn på en slik måte, de har mange muligheter til å overøse de med penger og gaver uten at vårt barn ser det.

Hi

Skrevet
Det er greit nok #2, men med LITT omløp i topplokket hadde de gitt pengene når det barnet som ikke fikk noe ikke var tilstede. Barnet skjønner jo ikke sammenhengen, h*n ser bare at de andre får noe som de ikke får. Helt likt vil det aldri bli med mine, dine og våre. Men hva med å be besteforeldra på mors side om å være litt mer omtenksomme neste gang. Kan jo være at de rett og slett ikke tenkte i de baner, og regna med at ditt barn fikk av dine foreldre.

For noe sludder. Sånt må unger lære! Man skal da slettes ikke lære ungene opp til at alt er likt her i verden.

Skrevet
Mener ikke de er forpliktet til å gi noe, men synes det var unødvendig å gi til sine barnebarn på en slik måte, de har mange muligheter til å overøse de med penger og gaver uten at vårt barn ser det. Hi

Hvorfor skader det din unge at han/hun ser at andre unger får gaver fra sine besteforeldre? Overlever din unge bursdagene til andre?

Skrevet
Det er greit nok #2, men med LITT omløp i topplokket hadde de gitt pengene når det barnet som ikke fikk noe ikke var tilstede. Barnet skjønner jo ikke sammenhengen, h*n ser bare at de andre får noe som de ikke får. Helt likt vil det aldri bli med mine, dine og våre. Men hva med å be besteforeldra på mors side om å være litt mer omtenksomme neste gang. Kan jo være at de rett og slett ikke tenkte i de baner, og regna med at ditt barn fikk av dine foreldre.
For noe sludder. Sånt må unger lære! Man skal da slettes ikke lære ungene opp til at alt er likt her i verden.
Ja, det er din mening! Men min er at de kunne venta litt. Det er barn det dreier seg om her, og barnet har sikkert fått med seg at alle fikk når de andre besteforeldra delte ut feriepenger, da vil det oppleves som urettferdig!
Skrevet
Urettferdig... Vel, i barns øyne er det det. Men det er ikke alltid de tenker over det før de kommer et stykke opp i skolealder. Jeg mener de heller burde gi litt mindre til hver og fordelt pengene på alle tre. Alle besteforeldre vil skjemme bort barnebarna sine, men med stebarnebarn inne i bildet må man trø varsomt!

Jammen de som ga pengene er IKKE stebesteforeldre til ungene til HI. De er på ingen måte i slekt med HI sine unger.

Det har du jammen rett i. Finne fram brillene mine ;)

De burde ventet og gitt de feriepengene når se skulle feriere ned mor!

Skrevet

Overlever gjør h*n helt klart.

Men la oss snu situasjonene litt da for alle dere som mener det ikke var gal måte å gjøre det på.

Så om deres lille datter eller sønn er på feriesamvær hos sin far og stemor. Stemors familie kommer og gir penger eller gaver til sitt barnebarn mens dette andre barnet må se på. Er det da like riktig? Er jo alltid så mye snakk om at stebarna ikke skal måte føle seg utefor nyfamilien.

Hi

Skrevet

At dine foreldre gir penger til alle barna er jo fint gjort av dem men de har vel en del mer kontakt med ditt barn enn det din manns eks svigerforeldre har ? De har vel så og si ingen kontakt med ditt barn. Hadde reagert mer om det hadde vært din manns foreldre, siden jeg går ut i fra at de omgår ditt barn.

Men disse besteforeldrene kunne ha brukt hode og ventet til de var alene med sine barnebarn eller bare gitt dem til din mann..

Skrevet

Folk kan si hva de vil, men jeg hadde klikka i vinkel om jeg var deg! Barn er barn og forstår ikke blodsbånd og familieforhold. Om tre barn sitter i en sofa og to av dem får is blir den tredje ganske kulerund i øynene og antagelig lei seg. Er det noe dagens barn (desverre) forstår seg på så er det penger og det er klart det er kjipt å være den som står der og ikke får noe. Jeg ville tatt en tlf uten at barna hører det og sakt på en pen måte at dette er sånt man bare ikke gjør og at dere vil ha dere frabedt dette her i fremtiden. Helt greit om de kun vil gi penger til "sine" barnebarn, men det er fullt lovlig å bruke hodet for det....

Skrevet

Om det var mannens foreldre hadde jeg reagert men ikke når det foreldrene til exen hans.

Dine foreldre har kontakt/er knyttet til barna fordi de er dine stebarn, hans foreldre (om du hadde hatt særkullsbarn) ville vært knyttet på samme måte.

Men disse besteforeldrene er ikke knyttet til deres barn på noen måte, dette barnet har ikke noe med de å gjøre.

Og det er vel nettopp det dere må forklare for barnet om han ikke skjønte noe og ble lei seg, og så får dere eventuelt vurdere om dere vil gi barnet litt ekstra penger slik at de har likt å rutte med.

Skrevet

Ikke direkte urettferdig, men synes de burde ha gjort det annerledes. Jeg ville aldri gitt penger til 2 av mine "ekte" barnebarn imens stebarnebarnet" sto å så på. Akkurat det synes jeg er urettferdig, de kunne ha gitt det til dem uten at broren deres må stå å se på. Uansett om det ikke er barnebarnet deres, så er jo de søsken!?? Ville delt 1000 kr på 3 jeg da.

Bestefaren min var typen som favoriserte åpenlyst... Han kom til oss en gang utenom bursdag eller jul og overrakte meg en splitter ny barbie campingvogn... Imens Lillebroren min på 3 år så på og ikke fikk noen ting.( Jeg var gullungen). Husker enda hvor lei seg han ble og hvor utelatt han følte seg, jeg ble så lei meg på han sin vegne.

Ja barn skal lære at livet ikke alltid er rettferdig, men mellom søsken synes jeg man kan holde det nogenlunde likt. Dine stebarns besteforeldre skal ikke måtte gi ditt barn noe, men synes de kunne spart seg å så tydelig vise at "vi er ikke dine besteforeldre, så du får ikke noe av oss"....

Skrevet

Å ha likt Å rutte med har ikke noen betyding da barnet vÅrt bare er 4År og ikke skjønner forkjell pÅ en 100lapp og en 1000lapp. Men det handler om prinsippet med at det skjer rett foran øynene pÅ h*n. SÅ langt burde voksne klare Å tenke. hadde h*n fÅtt for eksempel 50kr da han h*n vært strÅlende fornøyd og ikke registert at de faktisk fikk mye mer.

Hi

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Likt skal være likt. Jeg hadde ikke synes noe om det der. Forskjellsbehandling. Det ene besteforeldre parret ser det. Det andre ikke. Å forskjellsbehandle små barn er ikke rett og jeg hadde ikke tolerert det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...