Gå til innhold

Jeg skal gifte meg med fettern min!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blodskam er undervurdert. Hurra for dere!

Søskenbarn går ikke under begrep som blodskam eller incest.

Blir for nært for min del men det er nå engang lov her i landet (selv om det vel må søkes om tillatelse) Så da får de nå gjøre som de selv vil.

Hva er poenget med å rake ned på de.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Og så underholdende hver gang med folk som påstår noe uten å sjekke kildene sine og skjeller ut andre som har rett :D :D

Skrevet

Ekteskapsloven § 3 sier "

Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken." Er fetter og kusine søsken, amandine? Eller er de mor og sønn, far og datter, onkel og niese osv (opp.- eller nedstigende linje)? Ingen av disse begrepene rommer fettere og kusiner. Norsk kurs neste?

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, de må da overhodet ikke spørre eller søke tillatelse noe sted. Det er søsken som ikke kan gifte seg. Søskenbarn gjør som de vil. Farmors bror giftet seg med sin kusine og fikk to friske gutter, som hver har friske barn og barnebarn.

Greiene med at det skulle sees nærmere på, handler om familier der søskenbarnekteskap er tradisjon og har forekommet i flere generasjoner.

Gjest amandine
Skrevet
Ekteskapsloven § 3 sier " Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken." Er fetter og kusine søsken, amandine? Eller er de mor og sønn, far og datter, onkel og niese osv (opp.- eller nedstigende linje)? Ingen av disse begrepene rommer fettere og kusiner. Norsk kurs neste?
Ja kjære deg, det var det jeg sa. Kommentaren min var til solstråle(-nicket) som ba meg lese lovteksten før jeg påsto at ekteskap mellom søskenbarn var lov. Og om du kan lese, og også siden du påberoper deg retten til å be meg ta kurs i norsk, norskkurs skrives i ett ord.
Skrevet

Man må søke,men det er absolutt lov.Kjenner to(fra et annet land)som gjorde det samme.Begge barna ble desverre født syke og trenger en masse operasjoner opp gjennom hele barndommen.Min søster jobber på nyfødtintensiven og forteller st svært mange barn som havner der og er alvorlig syke,nettop har foreldre som er i familie.. Så hadde vel tenkt meg om 10 ganger før jeg fikk barn med fetter`n min. Men egentlig tror jeg hele dette innlegget bare er tull;)

Skrevet
Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv.
Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter.
årsaken er at mange arvelige sykdommer skyldes skadelige resessive alleler, dvs. alleler som ikke fører til sykdom når man har bare ett av dem (er heterozygot - da er man bare bærer), men som fører til sykdom hvis man har to av dem (dvs. er homozygot). Søskenbarn har felles bestemor og bestefar. Det vil si at hvis en av besteforeldrene er bærer av et sjeldent, farlig resessivt allel, er sjansen for at ett av barnebarna har fått det 0,5*0,5 = 0,25 (25 %). Hvis to av barnebarna (dvs. søskenbarna) får barn med hverandre, vil sjansen for at et av deres barn blir homozygot (dvs. får sykdommen) være: 0,25 (sannsynligheten for at mora er bærer) * 0,25 (sannsynligheten for at faren er bærer) * 0,25 (andelen homozygot resessive avkom i et vanlig monohybrid krysningsskjema med to heterozygote foreldre) = 0,015625 (eller 1/64). Det høres kanskje ikke så mye ut, men er likevel enormt mye høyere enn i befolkningen ellers. Dessuten er vi alle bærere av flere enn ett skadelig resessivt allel, og da vil jo sannsynligheten for å bli homozygot for ett av disse allelene bli 1/64 multiplisert opp med antall skadelige resessive alleler disse to besteforeldrene til sammen hadde.

Og dette er det du definerer som EKSTREMT STOR sjanse for sykdom/lte? Da har du en veldig pussig definisjon av ordet ekstremt.

Det er en økt risiko, men ved søskenbarn ekteskap er den økte risikoen liten.

Gjest Antarctica
Skrevet
Man må søke,men det er absolutt lov.Kjenner to(fra et annet land)som gjorde det samme.Begge barna ble desverre født syke og trenger en masse operasjoner opp gjennom hele barndommen.Min søster jobber på nyfødtintensiven og forteller st svært mange barn som havner der og er alvorlig syke,nettop har foreldre som er i familie.. Så hadde vel tenkt meg om 10 ganger før jeg fikk barn med fetter`n min. Men egentlig tror jeg hele dette innlegget bare er tull;)

Nei, de må ikke søke.

Og eksempler fra andre land eller andre kulturer er ikke relevante, fordi de gjerne kan være tett i slekt gjennom flere generasjoner.

Skrevet
Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv.
Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter.
årsaken er at mange arvelige sykdommer skyldes skadelige resessive alleler, dvs. alleler som ikke fører til sykdom når man har bare ett av dem (er heterozygot - da er man bare bærer), men som fører til sykdom hvis man har to av dem (dvs. er homozygot). Søskenbarn har felles bestemor og bestefar. Det vil si at hvis en av besteforeldrene er bærer av et sjeldent, farlig resessivt allel, er sjansen for at ett av barnebarna har fått det 0,5*0,5 = 0,25 (25 %). Hvis to av barnebarna (dvs. søskenbarna) får barn med hverandre, vil sjansen for at et av deres barn blir homozygot (dvs. får sykdommen) være: 0,25 (sannsynligheten for at mora er bærer) * 0,25 (sannsynligheten for at faren er bærer) * 0,25 (andelen homozygot resessive avkom i et vanlig monohybrid krysningsskjema med to heterozygote foreldre) = 0,015625 (eller 1/64). Det høres kanskje ikke så mye ut, men er likevel enormt mye høyere enn i befolkningen ellers. Dessuten er vi alle bærere av flere enn ett skadelig resessivt allel, og da vil jo sannsynligheten for å bli homozygot for ett av disse allelene bli 1/64 multiplisert opp med antall skadelige resessive alleler disse to besteforeldrene til sammen hadde.
Og dette er det du definerer som EKSTREMT STOR sjanse for sykdom/lte? Da har du en veldig pussig definisjon av ordet ekstremt. Det er en økt risiko, men ved søskenbarn ekteskap er den økte risikoen liten.

Det var da ikke jeg som svarte.

Men ja, sjangsen for å arve svakheter og styrker i familien øker selvsagt når man får det fra begge sider.

Ta feks revmatisme, som ofte går igjen i en slekt. Når barna får disse genene fra begge sider er sjangsen mye større for at barna får revmatisme.

Det samme med styrker. Er Hansen-slekten kjent for å være veldig utadvent og sosial, er sjangsen stor for at barnet også blir dette.

Jeg vet om (norske) søskenbarn som har giftet seg, der foreldrene faktisk var veldig intelligente. De testet seg for alt mulig før de tok sjangsen på å få barn. Det gikk veldig bra for dem.

Kjenner også en som forsker på dette, og han anbefaler IKKE å gifte seg med tremenning engang.

Skrevet

Hvis det er sant: litt ugreit sånn sosialt sett, dere he sikkert hatt noen runder på akkurat det selv...

Hvis det ikke er sant: Super trolling! Knall med kreativt troll (lei av NAV/overvekt/utroskap...)

Skrevet
Og dette er det du definerer som EKSTREMT STOR sjanse for sykdom/lte? Da har du en veldig pussig definisjon av ordet ekstremt. Det er en økt risiko, men ved søskenbarn ekteskap er den økte risikoen liten.
Det var da ikke jeg som svarte. Men ja, sjangsen for å arve svakheter og styrker i familien øker selvsagt når man får det fra begge sider. Ta feks revmatisme, som ofte går igjen i en slekt. Når barna får disse genene fra begge sider er sjangsen mye større for at barna får revmatisme. Det samme med styrker. Er Hansen-slekten kjent for å være veldig utadvent og sosial, er sjangsen stor for at barnet også blir dette. Jeg vet om (norske) søskenbarn som har giftet seg, der foreldrene faktisk var veldig intelligente. De testet seg for alt mulig før de tok sjangsen på å få barn. Det gikk veldig bra for dem. Kjenner også en som forsker på dette, og han anbefaler IKKE å gifte seg med tremenning engang.

Så det er du som påstår at det er ekstremt stor risiko for sykdom/lyte ved søskenbarn ekteskap? Eller? For det er jo direkte feil. En økt risiko betyr ikke at det nødvendig er stor sannsynlighet for det.

Skrevet
Det var da ikke jeg som svarte. Men ja, sjangsen for å arve svakheter og styrker i familien øker selvsagt når man får det fra begge sider. Ta feks revmatisme, som ofte går igjen i en slekt. Når barna får disse genene fra begge sider er sjangsen mye større for at barna får revmatisme. Det samme med styrker. Er Hansen-slekten kjent for å være veldig utadvent og sosial, er sjangsen stor for at barnet også blir dette. Jeg vet om (norske) søskenbarn som har giftet seg, der foreldrene faktisk var veldig intelligente. De testet seg for alt mulig før de tok sjangsen på å få barn. Det gikk veldig bra for dem. Kjenner også en som forsker på dette, og han anbefaler IKKE å gifte seg med tremenning engang.
Så det er du som påstår at det er ekstremt stor risiko for sykdom/lyte ved søskenbarn ekteskap? Eller? For det er jo direkte feil. En økt risiko betyr ikke at det nødvendig er stor sannsynlighet for det.

Jeg har skrevet med mitt nick :)

Feil er det jo ikke, barna arver våre gener og er det sykdom i familien Hansen får de dobbelt opp. Men er det derimot sterk helse får de dobbelt opp av det også.

Personlig er jeg ikke så skeptisk til at slekt gifter seg i ett ledd, men når det skjer i flere ledd blir jeg veldig skeptisk, selvom det er f.eks tremenninger i flere ledd, og ikke søskenbarn.

Skrevet
Og vi har bestemt det selv! (vi er norske)
Gratulerer, så koselig :) Jeg skal gifte meg med pappa (han bestemte det).
Skrevet

Jeg klarer ikke forstå det, for meg hadde blitt som om jeg hadde giftet meg med broren min. Dere bør også være forsiktig med hensyn til barn, og ikke bare pga det sosiale. Så en skremmende dokumentar om pakistanske familier i Storbritannia, og sjansen for misdannelser er så absolutt til stede. (Jada, vet det blir annerledes med pakistanere siden 55% av dem gifter seg med søskenbarn)

Skrevet

Oj, den var jo... ja.. jeg har såpass tett forhold til min familie at dt blir bare sært. men dt er fullt lovlig, så kjør på. jeg lurer på hva foreldrene deres tenker/syntes? Hvor gamle er dere?:)

Skrevet

Hadde vært helt absurd for meg om datteren min skulle gifte seg med sønnen til søsteren min....!

Skrevet

hvor traff du han HI? wink.png På sommerferie hos bestemor og bestefar?På slektstreff? Eww.. Hver sin smak. Kunne aldri gjort det.

Vi vokste opp ved siden av hverandre og foreldrene vår delte familiehytte. Vi har alltid kjent hverandre. Vi ble kjærester som 15-åringer.

Skrevet

I pakistansk kultur har det vært vanlig å gifte seg og få barn med søskenbarnet sitt i generasjon etter generasjon. Det er klart at sjansen for misdannelser/sykdommer øker da. I Norge har det derimot ikke vært noen tradisjon for det

Tull. Det var helt normalt helt til 1900-tallet.

Skrevet

Oj, den var jo... ja.. jeg har såpass tett forhold til min familie at dt blir bare sært. men dt er fullt lovlig, så kjør på. jeg lurer på hva foreldrene deres tenker/syntes? Hvor gamle er dere?smile.png

Vi er begge 25 og har vært sammen i ti år i september.

Skrevet
Temmelig vemmelig. Jeg håper dere ikke har planlagt å få barn...
Foreldrene til kong Harald er fetter og kusine. Og jo, vi har tenkt å få barn.
Temmelig vemmelig. Jeg håper dere ikke har planlagt å få barn...
Foreldrene til kong Harald er fetter og kusine. Og jo, vi har tenkt å få barn.

Joda, det stemmer det, at foreldrene til kong Harald var søskenbarn, og vi ser hvordan det gikk... Astrid og Harald gikk det veldig bra med, men det samme kan i grunnen ikke sies om eldstesøster. Ragnhild fikk alt...

Skrevet
Ragnhild fikk alt...

Hva fikk hun?

Skrevet
Ragnhild fikk alt...
Hva fikk hun?
Ragnhild fikk alt...
Hva fikk hun?

Æh... Det går ikke spesielt fort rundt i øverste etasje hos henne, da, ikke akkurat skarpeste kniven i skuffen, for å si det pent.

Skrevet

To av mine søskenbarn på morssiden er gift med hverandre. De har 3 barn med ADHD og tilpassingsforstyrrelser. Så jeg ville aldri gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...