Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Og vi har bestemt det selv! (vi er norske)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Temmelig vemmelig. Jeg håper dere ikke har planlagt å få barn...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #3 Skrevet 26. juni 2012 Spesielt med det da? Har da skjedd i alle tider, men før måtte man søke om det. Aner ikke hvordan det er nå. Har oldeforeldre som var fetter/kusine, ingen har tatt videre skade av det etter hva jeg kan se
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Temmelig vemmelig. Jeg håper dere ikke har planlagt å få barn... Foreldrene til kong Harald er fetter og kusine. Og jo, vi har tenkt å få barn.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 naboene våre er fetter og kusine og giftet seg for ikke så mange år siden. de fikk da lov. men om de burde ha gjort det er en annen sak. de er godt voksne så de skal ihvertfall ikke ha noen barn…
Odine! Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Så lenge man ikke gjør det i mange generasjoner og ikke har arvelige sykdommer i familien så går det bra.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Det ble forbudt ved norsk lov for en god del år siden, så den må du lenger ut på landet med Det er da slett ikke forbudt! Hvorfor skulle det være det?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Blodskam er undervurdert. Hurra for dere!
Theaen Skrevet 26. juni 2012 #9 Skrevet 26. juni 2012 Det er jo lov det :-) Men vær forberedt på at det er større sjangse for at noe galt kan skje ved et eventuelt svangerskap .
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #10 Skrevet 26. juni 2012 Det er helt lovlig i norge og faren for at noe galt skal skje med barn er liten, spessielt om det ikke tidligere har vært flere søskenparekteskap i deres familier. Hvis man ser på % økning av tidlig død ol blant barn som har foreldre som er søskenbarn ser statestikken ille ut, men i og med at det tallene uansett er så lave blir ikke risikoen så stor. Lykke til.
Gjest Husfrua Skrevet 26. juni 2012 #11 Skrevet 26. juni 2012 Det er ikke forbudt ved norsk lov ennå. Det er fremmet forslag om å forby det. Jeg personlig ville unngått dette da det er bla. dobbel så høy risiko for dødfødsler og medfødte sykdommer.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #12 Skrevet 26. juni 2012 Jeg skal ikke legge meg opp i det moralske, hvis det er lov, kan dere jo. Men personlig ville jeg nok synes det var innmari rart å skulle ha tante og onkel som svigerforeldre. Tenker også litt på de barna dere evnt skulle få, at det er "flaut" for de. Jeg har familie på vestlandet, der det har blitt veldig "dysset" ned og ikke akkurat snakket høyt om at tippoldefar/mor var søskenbarn. Det har altså vært litt tabu i mange år, selv om det nok var vanligere før blant etnisk norske også.
Lettie Skrevet 26. juni 2012 #13 Skrevet 26. juni 2012 Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #14 Skrevet 26. juni 2012 Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv. Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #15 Skrevet 26. juni 2012 Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv. Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter. årsaken er at mange arvelige sykdommer skyldes skadelige resessive alleler, dvs. alleler som ikke fører til sykdom når man har bare ett av dem (er heterozygot - da er man bare bærer), men som fører til sykdom hvis man har to av dem (dvs. er homozygot). Søskenbarn har felles bestemor og bestefar. Det vil si at hvis en av besteforeldrene er bærer av et sjeldent, farlig resessivt allel, er sjansen for at ett av barnebarna har fått det 0,5*0,5 = 0,25 (25 %). Hvis to av barnebarna (dvs. søskenbarna) får barn med hverandre, vil sjansen for at et av deres barn blir homozygot (dvs. får sykdommen) være: 0,25 (sannsynligheten for at mora er bærer) * 0,25 (sannsynligheten for at faren er bærer) * 0,25 (andelen homozygot resessive avkom i et vanlig monohybrid krysningsskjema med to heterozygote foreldre) = 0,015625 (eller 1/64). Det høres kanskje ikke så mye ut, men er likevel enormt mye høyere enn i befolkningen ellers. Dessuten er vi alle bærere av flere enn ett skadelig resessivt allel, og da vil jo sannsynligheten for å bli homozygot for ett av disse allelene bli 1/64 multiplisert opp med antall skadelige resessive alleler disse to besteforeldrene til sammen hadde.
Lettie Skrevet 26. juni 2012 #16 Skrevet 26. juni 2012 Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv. Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter. Link? Jeg skrev også at sjangsen var stor for at de arver styrker.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Hvis dette er sant (?) burde dere teste dere GRUNDIG før dere får barn. Sjangsen er ekstremt stor for at de arver familiesvakheter (og -styrker). Det trenger ikke bety at barna blir syke, det kommer helt an på deres helse, osv. Dere er aå gøyale her inne. Definer det du mener er en ekstremt stor sjanse for skader/familiesvakheter. Sannsynlighete er nemlig liten, sånn ifølge medisinske eksperter. Link? Jeg skrev også at sjangsen var stor for at de arver styrker. http://www.document.no/2011/02/mot-ekteskapsforbud-for-s%C3%B8skenbarn/ http://vgdebatt.vgb.no/2011/02/07/s%C3%B8skenbarnekteskap-b%C3%B8r-forbys/ http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:88249::0:5667:2:::0:0
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Æsj sier nå bare jeg, kunne ikke for alt i verden tenkt meg å knulle søskenbarnet mitt, langt mindre giftet meg og fått barn med, Æsj, Æsj,Æsj, hadde heller dødd som gammel peppermø altså.. Men hver sin smak.. Av verdens 5 milliarder, ender man opp med å velge tante og onkels avkom.. fysj å føi!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 hvor traff du han HI? På sommerferie hos bestemor og bestefar?På slektstreff? Eww.. Hver sin smak. Kunne aldri gjort det.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #20 Skrevet 26. juni 2012 I pakistansk kultur har det vært vanlig å gifte seg og få barn med søskenbarnet sitt i generasjon etter generasjon. Det er klart at sjansen for misdannelser/sykdommer øker da. I Norge har det derimot ikke vært noen tradisjon for det (selv om det har skjedd), så sjansen er nok veldig mye mindre for at det skal prege barna, rett og slett fordi det har kommet inn friskt blod på begge sider i mange generasjoner. Når det er sagt: Jeg tror HI troller. Ikke fordi dette er en umulighet, men på grunn av måten hun skriver på. Hun ønsker å provosere. tror ikke en i hennes situasjon hadde hatt noe ønske om det.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #21 Skrevet 26. juni 2012 I pakistansk kultur har det vært vanlig å gifte seg og få barn med søskenbarnet sitt i generasjon etter generasjon. Det er klart at sjansen for misdannelser/sykdommer øker da. I Norge har det derimot ikke vært noen tradisjon for det (selv om det har skjedd), så sjansen er nok veldig mye mindre for at det skal prege barna, rett og slett fordi det har kommet inn friskt blod på begge sider i mange generasjoner. Når det er sagt: Jeg tror HI troller. Ikke fordi dette er en umulighet, men på grunn av måten hun skriver på. Hun ønsker å provosere. tror ikke en i hennes situasjon hadde hatt noe ønske om det. Jeg tror du har rett i det. At det er tøys altså. Synes forøvrig ikke det et godt argument for søskenekteskap at risikoen er liten fordi det er så sjelden. Det burde være mulig å finne en livspartner utenfor sin nærmeste familie, først og fremst av hensyn til evnt barn. Jeg tror det er belastende å vokse opp med foreldre som er søskenbarn.
Gjest amandine Skrevet 26. juni 2012 #22 Skrevet 26. juni 2012 Det ble forbudt ved norsk lov for en god del år siden, så den må du lenger ut på landet med Kanskje ikke for alle å skulle gifte seg med søskenbarn, men ulovlig er det ikke! Og hvis man skal dømme etter noen av mannfolkene DiBere er sammen med/gifter seg med så er vel det å skulle gifte seg med en fetter som et piss i havet av problemer å regne. Lykke til HI!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #24 Skrevet 26. juni 2012 Det er ikke ulovlig, og det var mer vanlig før enn det er nå. Sjansen for misdannelser hos et evt foster er ikke stor, men den er litt større enn hos ektepar som ikke er i slekt. Av en eller annen merkelig grunn vet jeg om to par hvor det ikke gikk så greit. Hadde en gutt i klassen min hvor foreldrene var søskenbarn, og der var de bærere av to forskjellige arvelige sykdommer. Begge barna ble syke. Gutten døde da han var rundt 20 år, mens jenta lever som ufør. Det andre paret jeg vet om var tremenninger og de visste det ikke da de giftet seg (ikke så tette bånd i familien). Da de fikk et barn med en sjelden form for muskelsvinn begynte de på sykehuset å nøste opp i genene deres og det viste seg at de var i familie og begge bærere at denne arvelige sykdommen. Jenta døde før hun nådde skolealder.. En viss sjanse er det jo når man får barn uansett, men når man er i slekt er sjansen større for at begge er bærere av arvelige sykdommer og svakheter. Derfor kan det være lurt å nøste litt opp i det før man velger å få barn.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #25 Skrevet 26. juni 2012 Lykke til, håper dere blir lykkelige sammen. Noe spesiellt, men det er jo ingen andre enn du som skal leve livet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå