Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Hensikten med foreldrepermisjon er hensynet til hva som er BRA FOR BARN. Fagpersoner (barneleger, barnpsykologer) har uttalt at mor bør fullamme og ha hovedansvaret i MINST 8 måneder. De har også uttalt at det uheldig med endring det første leveåret, siden det skaper uttrygghet. De faglige rådene går ut på at det kan være svært skadelig for barns utvikling og helse å oppleve utrygghet det første leveåret, og at moren bør være tilstede som den sentrale omsorgspersonen hele denne perioden. Fedrekvoten er et påfunn fra SVere som bygger på ideologi og ikke vitenskap, og som heldigvis vil bli avskaffet i 2013. De eneste som forsvarer fedrekvoten er sjarlataner som litteraturviter Jørgen Lorentzen (med kompetanse på 1800-tallslitteratur), mens alle fagfolk (barneleger, barnepsykologer, humanbiologer m.fl.) advarer mot dette udokumenterte eksperimentet med barns helse. Nå er likestilling i arbeidslivet HELT IRRELEVANT for formålet med foreldrepermisjonen (som er hva som er bra for barn), men fedrekvoten fører heller ikke til noen form for likestilling. http://no.wikipedia.org/wiki/Fedrekvote
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Man burde forby det at fedre kan lage barn. NÅ! Ja! Signer her:
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 "Fedrekvoten er et påfunn fra SVere som bygger på ideologi og ikke vitenskap, og som heldigvis vil bli avskaffet i 2013" Kan godt være du har rett at fedrekvoten blir avskaffet, men jeg vil gjerne se kilder på det, kan du linke? Jeg ser hensikten med fedrekvoten, men samtidig så burde dagens foreldre i Norge være i stand til å velge selv hva som er best for sin familie, slik sett kunne jeg tenkt meg at det ble slutt på fedrekvote! Det hadde bl.a. kunne ført til bedre ordninger for far (og hele familien) der far arbeider mens mor studerer, fordi det blir en mindre "fellespott" og lengre permisjon om far velger å ta hele permisjonen. Synes det er bak mål at man i dag i Norge kan råde menn til å ikke ta permisjon, eller så lite permisjon som mulig. Er da logisk at man i 2012 er like gode omsorgsgivere begge foreldrene spør du meg... når det gjelder amming er det en annen sak, men ikke alle ammer, og ikke alle ammer så lenge.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Ja, slik er det. Alle barneleger advarer faktisk mot at fedre skal få bli kjent med barna sine.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Kan godt være du har rett at fedrekvoten blir avskaffet, men jeg vil gjerne se kilder på det, kan du linke? Lenken står i artikkelen. Etter alle solemerker har Norge ny regjering i 2013 og altså ingen fedrekvote lenger. Er da logisk at man i 2012 er like gode omsorgsgivere begge foreldrene spør du meg... Dette er helt udokumentert. Snarere tvert imot er foreldrene IKKE like gode omsorgsgivere for spedbarn. Det er biologiske grunner til at moren er bedre egnet. Se lenken over.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Ja, slik er det. Alle barneleger advarer faktisk mot at fedre skal få bli kjent med barna sine. Typisk for den useriøse måten SVerne argumenterer på. Hvor er de vitenskapelige argumentene for fedrekvoten? Hvor imøtegår dere de faglige bekymringene fra de ledende ekspertene i landet på barns og mødres helse, bl.a. fra Nasjonalt kompetansesenter? Stupide SVere har ingen argumenter og må ty til useriøse debatteknikker i stedet.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Beklager men jeg anser ikke wikipedia som en sikker kilde. Så for meg at du skulle linke til regjeringens nettsider jeg nå, det kunne vært noe jeg hadde stolt mer på.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Beklager men jeg anser ikke wikipedia som en sikker kilde. Så for meg at du skulle linke til regjeringens nettsider jeg nå, det kunne vært noe jeg hadde stolt mer på. Spar meg for de useriøse debatteknikkene. Ingen har brukt Wikipedia som kilde. Wikipedia oppsummerer bare hva andre kilder sier om saken, nemlig Nasjonalt kompetansesenter. Hvorfor anser du ikke Nasjonalt kompetansesenter, Aftenposten og Dagbladet som akseptable kilder? Regjeringens nettsteder inneholder bare udokumentert politisk propaganda, ikke vitenskapelig argumentasjon.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Regjeringens nettsider, dvs. SVs (politiske) nettsider, er den minst pålitelige kilden som finnes om saken.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Beklager men jeg anser ikke wikipedia som en sikker kilde. Så for meg at du skulle linke til regjeringens nettsider jeg nå, det kunne vært noe jeg hadde stolt mer på. Spar meg for de useriøse debatteknikkene. Ingen har brukt Wikipedia som kilde. Wikipedia oppsummerer bare hva andre kilder sier om saken, nemlig Nasjonalt kompetansesenter. Hvorfor anser du ikke Nasjonalt kompetansesenter, Aftenposten og Dagbladet som akseptable kilder? Regjeringens nettsteder inneholder bare udokumentert politisk propaganda, ikke vitenskapelig argumentasjon. Jeg siktet til at fedrekvoten som skulle frafalle- var det jeg ønsket å se dokumentasjon på. Ikke for å være plagsom, men det hadde jeg syntes vært interessant. Hadde vært positivt for oss når vi evt bestemmer oss for å få en til en gang, selv om jeg skjønner det ikke hadde vært det for alle. Når jeg så linken gikk til wikipedia (uavhengig av om de opplyser om kilder i sin artikkel så er det den du linket til) så gadd jeg ikke åpne den en gang.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Nei, hvis du ikke gidder åpne lenkene (som inneholder all dokumentasjon man kan ønske seg) og kommer med goddag mann økseskaft så det ikke mitt problem.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Du vet at SV utgjør en temmelig liten del av både regjeringen og Stortinget?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Du vet at SV utgjør en temmelig liten del av både regjeringen og Stortinget? Du vet at SV styrer fedrekvotedepartementet og har en uforholdsmessig innflytelse i norsk politikk i forhold til stemmetallet, og at de har trumfet gjennom stadige økninger av fedrekvoten de siste årene?
bitthen Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Problemet ditt er tydeligvis SV og ikke fedrekvoten....
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Nei, problemet er folk som deg som gir blaffen i barns helse, som ikke har noen argumenter, og som SV-tradisjonen tro kommer med useriøse debatteknikker som ikke biter på meg.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Du må da skjønne at Lysbakken ville ha 12 uker han kunne gå hjemme i permisjon.. At fedre har lovbestemt lengre permisjon enn kvinner er ikke likestilling. Dette du skriver hi tar jeg ikke seriøst da Wikipedia ikke er en seriøs nettside. Hvem som helst kan legge nformasjon der. Man bør heller si at det å gå hjemme skaper like rettigheter i arbeidslivet...at man kan opparbeide seg pensjonspoeng at lik lønn for likt arbeid blir innført osv osv nå i dagens samfunn tjener menn mer enn kvinner i samme yrke og mange av argumentene for det er at kvinner føder barn..kvinner er ikke like attraktive på jobbmarkedet som menn.
LilleVilje Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Her står det om hvordan barn kan knytte seg til flere omsorgspersoner, og at det er det totale omsorgsbildet som er viktig for et barn - med referanse til forskning: http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/bld/dok/nouer/2012/nou-2012-5/4/1/8.html?id=671429 Det nytter ikke å henvise til noen barneleger og psykologer og si at dette er noe alle mener. I hvert fall ikke hvis du ønsker å bli tatt seriøst. Det finnes en god del ny forskning som viser at også helt små barn evner å knytte seg nært til mer enn en omsorgsperson; det er bare å søke litt. Det hadde kanskje også vært en ide å se på forskning og erfaringer fra andre, ellers sammenlignbare land som ikke har vår gode permisjonsordning, der barna må i barnehage og knytte seg til flere omsorgspersoner fra de er 10-12 uker gamle? Og hvorfor de ikke vokser opp traumatiserte og ødelagte? Eller, for den saks skyld, hvorfor vi som har vokst opp med foreldre som hadde tre måneder hjemme og så måtte i barnehage, ikke har blitt psykisk skadet for livet? At kvinner skal være nødt til å være hjemme i ni måneder for å unngå å påføre barnet varige psykiske skader, vil jeg i beste fall kalle en særdeles omdiskutert påstand.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Du skriver "fagpersoner har uttalt at..." er dette noe det er bred enigHet pm i fagmiljøer, eller finnes det også fagpersoner som har uttalt at det er positivt at far og baby har tid sammen?
LilleVilje Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Forøvrig er det mye som tyder på at kvinner og menn kommer til å få like lang lovfestet foreldrekvote snart; de som jobber med dette, har fått vite at det kommer en endring. Tre uker før fødsel forbeholdt mor, og så tolv uker hver etter fødsel - der de første seks er forbeholdt mor.
khm Skrevet 25. juni 2012 #20 Skrevet 25. juni 2012 (endret) Alt man gjør idag kan tydeligvis gi de små varige psykiske skader på ett vis. Men når man tenker at vi er vel ett av få land der barn er så lenge hjemme med mor eller far, så faller det argumentet litt på sin egen urimelighet. Kan vel ikke si at vi nordmenn er noe bedre enn andre folkeslag? Endret 25. juni 2012 av khm
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #21 Skrevet 25. juni 2012 Forøvrig er det mye som tyder på at kvinner og menn kommer til å få like lang lovfestet foreldrekvote snart; de som jobber med dette, har fått vite at det kommer en endring. Tre uker før fødsel forbeholdt mor, og så tolv uker hver etter fødsel - der de første seks er forbeholdt mor. Huff det er jo bak mål... greit at det bør være likt for kvinner og menn... men altså, det innskrenker jo valgmulighetene enda mer. For noen så er det best om far tar hele permisjonen. Spesielt hvor mor eller far er student så blir dette problematisk, da man må velge mellom foreldrestipend og foreldrepenger (men da kun "fellespotten" som da blir innskrenket).
holahopp Skrevet 25. juni 2012 #22 Skrevet 25. juni 2012 Alt man gjør idag kan tydeligvis gi de små varige psykiske skader på ett vis. Men når man tenker at vi er vel ett av få land der barn er så lenge hjemme med mor eller far, så faller det argumentet litt på sin egen urimelighet. Kan vel ikke si at vi nordmenn er noe bedre enn andre folkeslag? Så klart vi er jo best i alt men ingen norske er bedre enn noen andre norske....hehe
khm Skrevet 25. juni 2012 #23 Skrevet 25. juni 2012 Har det rett og slett veldig fint her i norge, så når noen klager over dette synes jeg det blir direkte smålig. " Herregud, jeg får bare være med barnet mitt hjemme i 9 mnd med lønn" ! Stakkars lille at far må være hjemme med h*n i 12 uker...med lønn. Ja virkelig jævlig, og absolutt noe som gir livsvarige skader
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #24 Skrevet 25. juni 2012 Jøss, fikk du ikke nok oppmerksomhet i de andre trådene du prøvde å kuppe med våset ditt? Heldigvis har jeg og mange med meg evnen til å tenke selv, og ikke minst få barn sammen med en oppegående mann som syns det er helt på sin plass å ta sin del av både ansvar og kos med babyen! Og sånn som du skriver, skulle man tro at mor blir fullstendig borte de månedene far har permisjon - hun er tross alt bare på jobb! Det er faktisk ganske mange timer i et døgn PLUSS helger, så barnet mister ikke en omsorgsperson fordi om mor begynner i jobb før barnet når konfirmasjonsalderen
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #25 Skrevet 25. juni 2012 Dette du skriver hi tar jeg ikke seriøst da Wikipedia ikke er en seriøs nettside. Hvem som helst kan legge nformasjon der. Bullshit. At du ikke har lært deg hvordan internett fungerer er ikke mitt problem. Hvorfor mener du Nasjonalt kompetansesenter for amming og uttalelser fra landets ledende ekspert i Aftenposten og Dagbladet ikke duger som kilder, og hvor er DINE kilder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå