Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #51 Skrevet 29. juni 2012 Nå er de faktisk kommet til Mo i Rana også! I Nordland?! Hvordan de har klart og kommet seg hit når de ikke har penger (haha) forstår jeg ikke. Koppen blir trykket langt opp i ansiktet på oss samtidig som de springer rundt med skilt. " I have 5 broders in Romania". Yeah right. Jeg har forresten 3 søsken jeg også.. Vet noen som hadde tilbydd dem jobb, han trengte noen til og male huset for seg. Tror du dem møtte opp? hehe, nei det gjorde dem ikke. En i Bodø hadde gitt dem soveposer, telt, stormkjøkken, mat, klær og masse greier som skulle gjøre det enklere for dem. Senere på kvelden fant de alt han hadde gitt dem kasta bak bygget de sto når han gav dem alt. Selfølgelig er det folk i Romania som har det rett og slett jævli. Men de evner ikke å komme seg helt til Norge, og enda mindre sjangse er det for at de klarer og komme seg til Nordland. bor selv i Mo i Rana og de er skikkelig aggressive og intense noen av disse! har en liten kar på 3 år og hun ene kommer helt opp til han, prøver å ta i han, (han ble redd og sprang mellom føttene mine) og så ser hun på meg og rister på koppen for å få penger, hun ble sur når hun fikk et nei! leste i ranablad at det er flere som opplever de slik! syns det var en ekkel episode! i tillegg når man ser de sitter der og trykker på smart telefoner i "pausen" sin så blir man skeptisk! nei jeg gir ikke til tiggere! som mange andre på tråden så har jeg kjøpt =Oslo og gitt en narkoman i Oslo mat som jeg hadde til overs, noe som ble satt STOR pris på!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #52 Skrevet 29. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Hvorfor får de ikke jobb da? Jo fordi de IKKE ønsker å gi slipp på sitt reisende liv. Si til en arbeidsgvier at du reiser 300 dager i året så kan du jo selv se hva slags svar du får. Før var nok dette mulig når man ikke trengte utdanning for å bygge veier og legge jernbanespor, eller gårder som trengte en hjelpende hånd under innhøstingen. Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Jeg bor i Oslo og ser de ofte også rundt hjørnet på røykepause....hvem har råd til å røyke om barna dine ikke får mat? Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Det er ikke jobb til de i romania, skjønner du ikke det? Jernbanespor??, er ikke så mye jernbane å legge da. Innhøstning er jo veldig sesongbasert. Barre lurte på askepott blir du provesert at folk ikkje gir til tiggarane (Romenarane) ?
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #53 Skrevet 29. juni 2012 De har lovlig opphold her i norge, men ikke rett til norsk velferdsystem. Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i det. Har du kommet inn på Asyl, får du rettigheter til økonomiske stønader. Har du turistvisum så har du selvsagt ikke rettigheter som om du skulle bo her, heller ikke om du reiser fritt i mellom avtalte land, men da er kriteriet for at du skal få være her at du kan forsørge deg selv økonomisk. Det er tydelig at disse ikke har oppholdstillatelse pga arbeid. Heller ikke familiegjenforening, da hadde de hatt noen som forsørget seg, det er et kriterie. Man trenger ikke være norsk for å få rettigheter i Norge, men man må gjøre ting på lovlig vis. Hørt on schengen? EØS? EU? Eller har du gått glipp av det når du gikk på skole??
Cat.68 Skrevet 29. juni 2012 #54 Skrevet 29. juni 2012 De har lovlig opphold her i norge, men ikke rett til norsk velferdsystem. Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i det. Har du kommet inn på Asyl, får du rettigheter til økonomiske stønader. Har du turistvisum så har du selvsagt ikke rettigheter som om du skulle bo her, heller ikke om du reiser fritt i mellom avtalte land, men da er kriteriet for at du skal få være her at du kan forsørge deg selv økonomisk. Det er tydelig at disse ikke har oppholdstillatelse pga arbeid. Heller ikke familiegjenforening, da hadde de hatt noen som forsørget seg, det er et kriterie. Man trenger ikke være norsk for å få rettigheter i Norge, men man må gjøre ting på lovlig vis. Jeg leste et sted, ( husker dessverre ikke hvor, men kan lete litt rundt på nettet) , at dem faktisk har lov til å oppholde seg her en viss tid, men problemet er at de som regel ikke tenkt å bli værende, lever som reisende og baserer seg på tigging. Det gjør at dem stiller seg selve på utsiden, og dermed ikke oppfyller kriterier for Norske velferdordninger. Tar selvsagt høyde for at jeg kan ta feil, så er ikke bombastisk i dette påstående.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #55 Skrevet 29. juni 2012 De har lovlig opphold her i norge, men ikke rett til norsk velferdsystem. Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i det. Har du kommet inn på Asyl, får du rettigheter til økonomiske stønader. Har du turistvisum så har du selvsagt ikke rettigheter som om du skulle bo her, heller ikke om du reiser fritt i mellom avtalte land, men da er kriteriet for at du skal få være her at du kan forsørge deg selv økonomisk. Det er tydelig at disse ikke har oppholdstillatelse pga arbeid. Heller ikke familiegjenforening, da hadde de hatt noen som forsørget seg, det er et kriterie. Man trenger ikke være norsk for å få rettigheter i Norge, men man må gjøre ting på lovlig vis. Jeg leste et sted, ( husker dessverre ikke hvor, men kan lete litt rundt på nettet) , at dem faktisk har lov til å oppholde seg her en viss tid, men problemet er at de som regel ikke tenkt å bli værende, lever som reisende og baserer seg på tigging. Det gjør at dem stiller seg selve på utsiden, og dermed ikke oppfyller kriterier for Norske velferdordninger. Tar selvsagt høyde for at jeg kan ta feil, så er ikke bombastisk i dette påstående. Det er rett. De kan være her i 3 mnd uten noe som helst kriterier. 6 mnd hvis de er arbeidssøkende ut over det må man søke.
sayonora Skrevet 29. juni 2012 #56 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3415270.ece http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8184804 Når de ikke jobber kan de vel i det minste ta seg jobben med å grave latriner der folk ikke ferdes, her ser man hvordan de bokstavelig talt DRITER i hvordan de fremstår eller hva slags inntrykk de gir.. Nei, jeg sponser ikke folk som ikke kan vise mer respekt enn dette.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 29. juni 2012 #57 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir ikke penger til tiggere eller narkomane. Å gi penger til narkomane er jo som å si at man støtter dopmisbruket og pengene går rett til dop.
Cat.68 Skrevet 29. juni 2012 #58 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3415270.ece http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8184804 Når de ikke jobber kan de vel i det minste ta seg jobben med å grave latriner der folk ikke ferdes, her ser man hvordan de bokstavelig talt DRITER i hvordan de fremstår eller hva slags inntrykk de gir.. Nei, jeg sponser ikke folk som ikke kan vise mer respekt enn dette. Jeg skjønner at slike nyheter vekker avog, og at man blir irritert og at det ikke akkurat vekker giverglede. Jeg skulle likevel ønske at noe sted i all irritasjonen, bør man huske på at ikke alle er like, og ikke alt er sort/ hvitt.
Gjest marie-s Skrevet 29. juni 2012 #59 Skrevet 29. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Hvorfor får de ikke jobb da? Jo fordi de IKKE ønsker å gi slipp på sitt reisende liv. Si til en arbeidsgvier at du reiser 300 dager i året så kan du jo selv se hva slags svar du får. Før var nok dette mulig når man ikke trengte utdanning for å bygge veier og legge jernbanespor, eller gårder som trengte en hjelpende hånd under innhøstingen. Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Jeg bor i Oslo og ser de ofte også rundt hjørnet på røykepause....hvem har råd til å røyke om barna dine ikke får mat? Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Det er ikke jobb til de i romania, skjønner du ikke det? Jernbanespor??, er ikke så mye jernbane å legge da. Innhøstning er jo veldig sesongbasert. Okay så da burde vi nå snart få et par tusen grekere hit, samt noen tusen spanjoler, for ikke å snakke om italienere og sikkert noen fra portugal også.....med hver sin kopp på Karl Johan...det kan jo bli spennede. Men leste du også hva jeg skrev? Har du forsøkt å si på et jobbintervju at du vil være bortreist 300 dager i året? Ville de gitt deg jobben tror du selv om du var eneste søker? Jeg tviler sterkt. Så klart ting har endret seg de siste 60 årene men mange av romfolket nekter å innse det. De sender ikke barna på skole og ønsker å fortsette med reisingen rundt om kring. Og i dag som man trenger utdanning til netsen alle typer jobber ville du ha holdt dit barn borte fra skolen for å holde på tradisjoner?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #60 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir ikke penger til tiggere eller narkomane. Å gi penger til narkomane er jo som å si at man støtter dopmisbruket og pengene går rett til dop. Og ha muslimer som deg her i landet er jo å si at man støtter kjønnsdikriminring og steining
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #61 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT. Hva faen er hes??? Skriv norsk, eller kan ikke du heller det kanskje? Skriver norsk som du gjør. Tigger er flinke og spille domme og får deg til og tru att dei kan kun det språket som dei har. De skjønner hvertfall ikke deg. Du er hvertfall ikke flink til å spille klok!!!! Hes!?! Hva faen er det? Snakk om dum du da . Søk på ordet FøDT BAK EI HES. Eller spør mor di eller ein bonde så får du svar.
Cat.68 Skrevet 29. juni 2012 #62 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir ikke penger til tiggere eller narkomane. Å gi penger til narkomane er jo som Å si at man støtter dopmisbruket og pengene gÅr rett til dop. Det kan sÅ være, men sÅ mÅ man ogsÅ huske pÅ at denne "dopen" dem er pÅ evig jakt etter er med pÅ Å holde dem oppegÅende, og ha et noenlunde verdig liv i uverdigheten. Det gir dem i det minste muligheten Å holde seg "friske" uten Å mÅtte ty til kriminalitet før Å finasiere "medisinen sin". Mange narkomane velger faktisk Å tigge, heller en Å mÅtte stjele. Det mange kanskje ikke vet er at en narkoman som regel trenger ( i snitt) 4 doser hver dag. 2 av disse doser er sk " friskmeldinger" og gir ingen spesiell rusfølelse, de gjør dem bare friske og de unngÅr abstinenser. Mens 2 doser gir dem rusen dem blitt sÅ avhengig av, og som gjør livet dem lever utholdig. Dette fungerer sÅnn annehver dose. Hvis man gir penger, sÅ støtter man sÅnn rent logisk sett narkoindustrien siden dem kjøper dopet, men sÅnn empatisk sett hjelper man dem ogsÅ Å overleve, uten stor kriminalitet. Og mellom to onder??? Men der finnes jo selvsagt mange andre mÅter Å hjelpe narkomane pÅ ogsÅ, uten Å gi penger. En matbit, en pakke røyk, en varm kaffe en kald dag, varme klær, og ikke minst en god samtale, hjelper like mye........
sayonora Skrevet 29. juni 2012 #63 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3415270.ece http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8184804 Når de ikke jobber kan de vel i det minste ta seg jobben med å grave latriner der folk ikke ferdes, her ser man hvordan de bokstavelig talt DRITER i hvordan de fremstår eller hva slags inntrykk de gir.. Nei, jeg sponser ikke folk som ikke kan vise mer respekt enn dette. Jeg skjønner at slike nyheter vekker avog, og at man blir irritert og at det ikke akkurat vekker giverglede. Jeg skulle likevel ønske at noe sted i all irritasjonen, bør man huske på at ikke alle er like, og ikke alt er sort/ hvitt. Det er klart, og jeg er langt i fra noen rasist som noen i denne tråden hinter frempå at man er, om man ikke synes noe om fremgangsmåten disse menneskene viser. Men er det noe alle vet, så er det at avføring er kilde til sykdom, og å bruke en skolegård hvor barn daglig ferdes, som toalett (!!!), er rette og slett vemmelig. Jeg ville bare si at denne ene tingen viser bare hvor lite de bryr seg, og hvordan kan de forvente at vi skal ta de mot med åpne armer, og sponse deres levemåte da.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #64 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT. Hva faen er hes??? Skriv norsk, eller kan ikke du heller det kanskje? Skriver norsk som du gjør. Tigger er flinke og spille domme og får deg til og tru att dei kan kun det språket som dei har. De skjønner hvertfall ikke deg. Du er hvertfall ikke flink til å spille klok!!!! Hes!?! Hva faen er det? Snakk om dum du da . Søk på ordet FøDT BAK EI HES. Eller spør mor di eller ein bonde så får du svar. spurte mor min. Hun viste ikke. Bønder kjenner jeg ikke, men du er tydeligvis en. Bør ikke du legge deg om du skal ut å melke imorgen???
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 29. juni 2012 #65 Skrevet 29. juni 2012 Herregud så usaklige dere er her, da! Det er fredag og helg! Kan dere ikke heller gjøre noe koseligere enn å sitte her å kjefte hverandre huden full? Det er sommer og hyggetid Lag en kopp te, se en koselig film eller les en god bok. Eller gjør som jeg, titt inn på barnerommet og se på det nydelige barnet som ligger å sover trygt. Alt annet i verden blir bagateller i det gode øyeblikket
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 29. juni 2012 #66 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir ikke penger til tiggere eller narkomane. Å gi penger til narkomane er jo som Å si at man støtter dopmisbruket og pengene gÅr rett til dop. Og ha muslimer som deg her i landet er jo Å si at man støtter kjønnsdikriminring og steining LavmÅl, Anonym. Virkelig lavmÅl! NÅ gikk du kraftig over grensen
Cat.68 Skrevet 29. juni 2012 #67 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3415270.ece http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8184804 Når de ikke jobber kan de vel i det minste ta seg jobben med å grave latriner der folk ikke ferdes, her ser man hvordan de bokstavelig talt DRITER i hvordan de fremstår eller hva slags inntrykk de gir.. Nei, jeg sponser ikke folk som ikke kan vise mer respekt enn dette. Jeg skjønner at slike nyheter vekker avog, og at man blir irritert og at det ikke akkurat vekker giverglede. Jeg skulle likevel ønske at noe sted i all irritasjonen, bør man huske på at ikke alle er like, og ikke alt er sort/ hvitt. Det er klart, og jeg er langt i fra noen rasist som noen i denne tråden hinter frempå at man er, om man ikke synes noe om fremgangsmåten disse menneskene viser. Men er det noe alle vet, så er det at avføring er kilde til sykdom, og å bruke en skolegård hvor barn daglig ferdes, som toalett (!!!), er rette og slett vemmelig. Jeg ville bare si at denne ene tingen viser bare hvor lite de bryr seg, og hvordan kan de forvente at vi skal ta de mot med åpne armer, og sponse deres levemåte da. Ja, eller det viser at NOEN ikke bryr seg, og nei man kan ikke forvente at dette blir tatt imot med åpne armer. Man kan selvsagt ikke,og bør heller ikke aksepter slikt, og man skal reagere mot slikt Men man skal som sagt også huske på at dette ikke gjelder alle som kommer hit, og noen trenger faktisk hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå