Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 29. juni 2012 #26 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavise...icle3426942.ece Her er grunnen til å ikke gi penger!!!
Papegøyeblomst Skrevet 29. juni 2012 #27 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir til norske narkomane, - har heller ikke så mye småpenger, men av og til står det en fyr utenfor rema, han er ikke pågående, bare stter der m koppen..- så pleier jeg å ta ut en 50-lapp når jeg handler, og gir den til ham på vei ut. De rumenske overser jeg glatt - her på St.Hanshaugen er det 4 stk bare i hovedkrysset, - har ingen sympati med dem..
:-)))) Skrevet 29. juni 2012 #28 Skrevet 29. juni 2012 http://www.nettavise...icle3426942.ece Her er grunnen til å ikke gi penger!!! Støtter opp rundt denne...det er en grunn til at denne tiggingen funker for de som holder på. Fordi det finnes en haug med naive nordmenn som har så mye at de rett og slett får vondt av de som har mindre og kjøper seg bedre samvittighet (snakker ikke her om de som gir til norske narkomane m.m....det er romfolket som er problemet) Og det bør være klart at romfolket er et reisende folk..det er klart de klarer å komme seg til Norge og andre deler av Europa om de vil. De tar hele familien og flytter på seg..."vanlige" rumenere forblir i sitt land der de har tilhørighet og familie/venner. Det er garantert denne norske naiviteten som bidrar til tiggingen. Om folk vil virkelig hjelpe de fattige (og det er jo flust av dem her i verden) så finnes det så utrolig mange måter å gjøre dette på...men litt mer organisert. Vi lokker til oss kriminelle, for det de hører er at i Norge kan man nærmest ta for seg uten å bli straffet noe nevneverdig, og om man skulle være (u)heldig og bli kasta i fengsel så er det jo nærmere paradis enn de noen gang har vært. Altså...det er jo helt høl i hue!! Orker ikke å tenke på det en gang..merker at jeg blir provosert. Hadde det vært litt tak i folk (les: politikere) så hadde man fått forbud mot tigging. Ingen som hører til Norges land trenger å tigge...kanskje sett bort i fra narkomane som kan ha behov for en ekstra slant dessverre for å kunne kjøpe seg dop. Vi har sosialhjelp og det holder i massevis...om man virkelig er i nød!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #29 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ?????
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #30 Skrevet 29. juni 2012 Her sover de på bussholdeplassen og jager bort vanlige norske folk. Har ikke noe respekt for dem!! Håper det blir ulovlig å tigge!! Kvalmt.. Pengegriske jævler som forsøpler, driver med vold,stjeler og lyver!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. juni 2012 #31 Skrevet 29. juni 2012 Jeg gir til de som sitter rolig med koppene sine, de som spiller musikk og jeg kjøper =vestfold. Jeg gir ikke til de som kommer oppi ansiktet mitt og maser, og jeg handler ikke i butikker hvor personalet maser. Samme prinsippet. Mas, og du får ingenting.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #32 Skrevet 29. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det. fordommer? Vet du hva en fordom er? Fordommer er stort sett basert på uvitenhet eller et meget begrenset antall negative erfaringer. Min og brede erfaring med romfolket har gitt meg følgende: en stor majoritet synes ikke norske lover er noe å bry seg med. En stor majoritet synes det er helt greit å stjele fra nordmenn. En stor majoritet synes det er helt greit å invadere landområder, forsøple ut av en annen verden og så dra videre og etterlate seg en svinesti.En stor majoritet synes det er helt greit å tvangsgifte bort barn som også må stille opp seksuelt for "ektefellen", En stor majoritet synes vold er en grei måte å løse konflikter på. Dette handler ikke bare om tidligere og nåværende forfølgelse og undertrykking. Det handler om kultur, egne valg og gruppedynamikk. Hvorfor jeg vet dette? Jeg er en av de få heldige med familie som valgte et stabilt liv i stedet. først sier du at du har alt dette fra dokumentarer\repotasjer om romanifolket så sier du at du er av romanifolket, hvorfor skrev du ikke bare det med engang da. Og bare fordi de du kjenner er sånn du beskriver behøver det ikke å si at alle er det. Fordomsfull er du hvertfall. Og du tror ikke det er flere anonyme som svarer her? En helt annen anonym enn de over.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #33 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #34 Skrevet 29. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det. fordommer? Vet du hva en fordom er? Fordommer er stort sett basert på uvitenhet eller et meget begrenset antall negative erfaringer. Min og brede erfaring med romfolket har gitt meg følgende: en stor majoritet synes ikke norske lover er noe å bry seg med. En stor majoritet synes det er helt greit å stjele fra nordmenn. En stor majoritet synes det er helt greit å invadere landområder, forsøple ut av en annen verden og så dra videre og etterlate seg en svinesti.En stor majoritet synes det er helt greit å tvangsgifte bort barn som også må stille opp seksuelt for "ektefellen", En stor majoritet synes vold er en grei måte å løse konflikter på. Dette handler ikke bare om tidligere og nåværende forfølgelse og undertrykking. Det handler om kultur, egne valg og gruppedynamikk. Hvorfor jeg vet dette? Jeg er en av de få heldige med familie som valgte et stabilt liv i stedet. først sier du at du har alt dette fra dokumentarer\repotasjer om romanifolket så sier du at du er av romanifolket, hvorfor skrev du ikke bare det med engang da. Og bare fordi de du kjenner er sånn du beskriver behøver det ikke å si at alle er det. Fordomsfull er du hvertfall. Og du tror ikke det er flere anonyme som svarer her? En helt annen anonym enn de over. hun svarte jo på den tråden så regnet med det var samme person.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #35 Skrevet 29. juni 2012 Nå er de faktisk kommet til Mo i Rana også! I Nordland?! Hvordan de har klart og kommet seg hit når de ikke har penger (haha) forstår jeg ikke. Koppen blir trykket langt opp i ansiktet på oss samtidig som de springer rundt med skilt. " I have 5 broders in Romania". Yeah right. Jeg har forresten 3 søsken jeg også.. Vet noen som hadde tilbydd dem jobb, han trengte noen til og male huset for seg. Tror du dem møtte opp? hehe, nei det gjorde dem ikke. En i Bodø hadde gitt dem soveposer, telt, stormkjøkken, mat, klær og masse greier som skulle gjøre det enklere for dem. Senere på kvelden fant de alt han hadde gitt dem kasta bak bygget de sto når han gav dem alt. Selfølgelig er det folk i Romania som har det rett og slett jævli. Men de evner ikke å komme seg helt til Norge, og enda mindre sjangse er det for at de klarer og komme seg til Nordland. de er ett reisende folkeslag. Tror ikke de har problemer med å komme seg rundt.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #36 Skrevet 29. juni 2012 Tiggerne er organiserte kriminelle. Å gi penger til dem er som Å mate rottene. Blir veldig provosert over personer som bare er gjester i byen og som "mater rottene" der hvor jeg jobber og bor. Hvis ingen gav dem penger ville de forsvinne av seg selv.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 29. juni 2012 #37 Skrevet 29. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Grunnen til at mange tigger, spesielt fra øst-europa, er selvsagt at de ikke har lovlig opphold i Norge. Det blir uansett for min del galt å støtte dette. Det er ikke rasistiske fordommer likevel. Hadde de hatt lovlig opphold, så hadde de også hatt rettigheter i forhold til norsk velferdssystem. Da har man rett på økonomisk støtte til husvær og til å "klare seg". Det dekker selvsagt ikke de store kostnadene til å vedlikeholde et rusmisbruk f.eks., men er nok til det aller mest nødvendige, og mange i landet vårt klarer seg på denne summen hver mnd uten å tigge.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 29. juni 2012 #38 Skrevet 29. juni 2012 Grunnen til at mange tigger, spesielt fra øst-europa, er selvsagt at de ikke har lovlig opphold i Norge. Det blir uansett for min del galt å støtte dette. Dette er ofte også organisert med bakmenn. Det er ikke rasistiske fordommer å mislike dette. Hadde de hatt lovlig opphold, så hadde de også hatt rettigheter i forhold til norsk velferdssystem. Da har man rett på økonomisk støtte til husvær og til å "klare seg". Det dekker selvsagt ikke de store kostnadene til å vedlikeholde et rusmisbruk f.eks., men er nok til det aller mest nødvendige, og mange i landet vårt klarer seg på denne summen hver mnd uten å tigge.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #39 Skrevet 29. juni 2012 Nei. Jeg gir ikke penger til tiggere. Jeg støtter Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon og en del andre, og de fattigste får hjelp der. Jeg gjorde det for noen år siden, men etter å ha blitt truet, spyttet på, og til slutt fått ramponert bilen av en tigger som sto i et lyskryss, og knakk vindusviskerne på de som ikke åpnet vinduet og ga han noe, så har jeg sluttet. En kollega av meg gikk og kjøpte baguetter som hun ga til to damer som satt og tagg etter penger til mat utenfor der vi jobber. De kastet maten på bakken og ropte "money" til henne! Slike eksempler er det altfor mange av etterhvert. Dessverre. I og med at det er umulig å se hvem som er høflige, hem som er frekke, hvem som er genuint fattige og hvem som er svindlere, så skjermer jeg meg selv for trusler og vold og gir ikke til noen.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #40 Skrevet 29. juni 2012 Grunnen til at mange tigger, spesielt fra øst-europa, er selvsagt at de ikke har lovlig opphold i Norge. Det blir uansett for min del galt å støtte dette. Dette er ofte også organisert med bakmenn. Det er ikke rasistiske fordommer å mislike dette. Hadde de hatt lovlig opphold, så hadde de også hatt rettigheter i forhold til norsk velferdssystem. Da har man rett på økonomisk støtte til husvær og til å "klare seg". Det dekker selvsagt ikke de store kostnadene til å vedlikeholde et rusmisbruk f.eks., men er nok til det aller mest nødvendige, og mange i landet vårt klarer seg på denne summen hver mnd uten å tigge. De har lovlig opphold her i norge, men ikke rett til norsk velferdsystem.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #41 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #42 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT. Hva faen er hes??? Skriv norsk, eller kan ikke du heller det kanskje?
Gjest marie-s Skrevet 29. juni 2012 #43 Skrevet 29. juni 2012 (endret) Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Hvorfor får de ikke jobb da? Jo fordi de IKKE ønsker å gi slipp på sitt reisende liv. Si til en arbeidsgvier at du reiser 300 dager i året så kan du jo selv se hva slags svar du får. Før var nok dette mulig når man ikke trengte utdanning for å bygge veier og legge jernbanespor, eller gårder som trengte en hjelpende hånd under innhøstingen. Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Jeg bor i Oslo og ser de ofte også rundt hjørnet på røykepause....hvem har råd til å røyke om barna dine ikke får mat? Endret 29. juni 2012 av marie-s
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #44 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT. Hva faen er hes??? Skriv norsk, eller kan ikke du heller det kanskje? Skriver norsk som du gjør. Tigger er flinke og spille domme og får deg til og tru att dei kan kun det språket som dei har.
Cat.68 Skrevet 29. juni 2012 #45 Skrevet 29. juni 2012 Jeg ser litt an hva jeg støtter og hvem jeg gir støtten til. Det er mange som tigger som kanskje valgt dette selv, og som kanskje ikke trenger eller fortjener hjelpen sånn rent kynisk sett. Men så er det disse som faktisk har det trasig, og da ser jeg bort ifra HVA som gjort at dem har det trasig, om det er selvforskyldt eller om de er offer for ren fattigdom utfra evner og sosial status, det betyr ikke så mye egentlig. Problemet kan være å skille disse, og risikoen er at man lar kynismen stå iveien for de som virkelig trenger hjelp. Når jeg gir til noen gjør jeg det fordi det FøLES ekte, eller greit der og da, og når jeg først har gitt noe, søker jeg ikke regnskap for at jeg gav til et ekte endamål,og jeg tar høyde for at jeg kan bli lurt. Men jeg har i det minste gitt av hjertet, og enten har jeg hjulpet noen som trenger det, eller så har jeg gitt til noen som tenker at hun var ei dum faen. Poenget er at jeg gir ikke mer ifra meg en jeg har råd å tape.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #46 Skrevet 29. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Hvorfor får de ikke jobb da? Jo fordi de IKKE ønsker å gi slipp på sitt reisende liv. Si til en arbeidsgvier at du reiser 300 dager i året så kan du jo selv se hva slags svar du får. Før var nok dette mulig når man ikke trengte utdanning for å bygge veier og legge jernbanespor, eller gårder som trengte en hjelpende hånd under innhøstingen. Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Jeg bor i Oslo og ser de ofte også rundt hjørnet på røykepause....hvem har råd til å røyke om barna dine ikke får mat? Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Det er ikke jobb til de i romania, skjønner du ikke det? Jernbanespor??, er ikke så mye jernbane å legge da. Innhøstning er jo veldig sesongbasert.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #47 Skrevet 29. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane Hvorfor får de ikke jobb da? Jo fordi de IKKE ønsker å gi slipp på sitt reisende liv. Si til en arbeidsgvier at du reiser 300 dager i året så kan du jo selv se hva slags svar du får. Før var nok dette mulig når man ikke trengte utdanning for å bygge veier og legge jernbanespor, eller gårder som trengte en hjelpende hånd under innhøstingen. Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Jeg bor i Oslo og ser de ofte også rundt hjørnet på røykepause....hvem har råd til å røyke om barna dine ikke får mat? Og nei jeg gir IKKE til tiggere. Det er ikke jobb til de i romania, skjønner du ikke det? Jernbanespor??, er ikke så mye jernbane å legge da. Innhøstning er jo veldig sesongbasert. Jammen i himmelens navn, at de ikke har jobber i hjemlandet gjør det da slett ikke greit at kriminelle organiserer det slik at de kan komme hit for å tigge og begå lovbrudd! Takk din skaper for at de ikke har rettigheter folketrygden, da hadde Norge gått konkurs.
3 nøtter til Askepott Skrevet 29. juni 2012 #49 Skrevet 29. juni 2012 Jeg var til Oslo for ca 2 uker siden traff på ein tigger. Sto med den koppen og jeg spurte. Er du svolten, fikk ikkje svar. Spurte igjen, fikk ikkje svar. Jeg kan følge deg på butikken og der skal du få mat av meg. Tiggeren for med ein gang. Var det hjelp eller penge til huset sitt der ned i landet sitt ????? E du dum eller? Tiggerene forstår ikke norsk, ikke alle kan engelsk heller Du er like dom. Tru kva du vil men dei er ikkje domme dei tiggarane. Slu som fan. Snakk om og vere født bak ei hes du da ASKEPOTT. Hva faen er hes??? Skriv norsk, eller kan ikke du heller det kanskje? Skriver norsk som du gjør. Tigger er flinke og spille domme og får deg til og tru att dei kan kun det språket som dei har. De skjønner hvertfall ikke deg. Du er hvertfall ikke flink til å spille klok!!!! Hes!?! Hva faen er det?
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 29. juni 2012 #50 Skrevet 29. juni 2012 De har lovlig opphold her i norge, men ikke rett til norsk velferdsystem. Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i det. Har du kommet inn på Asyl, får du rettigheter til økonomiske stønader. Har du turistvisum så har du selvsagt ikke rettigheter som om du skulle bo her, heller ikke om du reiser fritt i mellom avtalte land, men da er kriteriet for at du skal få være her at du kan forsørge deg selv økonomisk. Det er tydelig at disse ikke har oppholdstillatelse pga arbeid. Heller ikke familiegjenforening, da hadde de hatt noen som forsørget seg, det er et kriterie. Man trenger ikke være norsk for å få rettigheter i Norge, men man må gjøre ting på lovlig vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå