Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 gir dere penger til dem? Var just i byen og der kan man f*en ikke sitte i fred før det kommer tiggere i ansiktet og sier "pleease,pleease" og rister med koppen sin. Når jeg sa nei, begynte tigger-dama å lage "sutrelyder" ;o litt ekkelt..
It's all about me Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Nei, gir aldri til tiggere. De som er såp aggressive gidder jeg ikke være høflige mot engang.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar:) Følte meg litt slem, men jeg ignorerte hun som tigget og bare gikk derfra.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Jeg ignorerer de alltid. De fleste av de kommer jo hit i hauger fra landet sitt, og hvis de har RÅD til Å reise til norge, sÅ trenger de vel kanskje ikke Å tigge?? Politiet burde prøve Å rydde mer opp i det problemet der.
It's all about me Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 (endret) Noen tigger for å overleve, og dem er det synd på. Men mange har ganske god inntekt fra tiggingen og at de har det så fælt er rent spill for å få enda mer penger. Tigging er faktisk en sinnsyk god inntektsskilde. Husker jeg engang så far og sånn som tagg. Gutten gikk til bordene og pappan tok vare på pengene etterpå. Så var det tydeligvis tid for pause. pappan gikk inn på en bar og sønnen satte seg i en stol utenfor og dro fram mobilen. Dette var ikke i Norge, men mitt syn forandret seg ikke til det bedre etter det iallfall. Endret 25. juni 2012 av Frokostquiz
sayonora Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Nei. Det gjør jeg ikke. Hverken her i Norge eller utlandet. Jeg blir provosert over måten mange av tiggerene, spesielt romanifolk som kommer fra øst-Europa, utnytter barna sine for å få mer penger. Opplevde en gang en tigger som spurte en gammel dame på en benk ved siden av meg om penger. Hun sa på en høflig måte at hun desverre ikke hadde noe (om hun hadde er uvesentlig, hun var høflig!) Han svarte med å gå fra henne og spytter ut "rasist" fordi han var irritert. Jeg møtte min venninne, og fortalte henne om denne frekke mannen, og tror dere ikke samme mann pirket oss på skulderen 2 min etterpå. Da vi sa nei, fikk vi slengt "horer" og det som verre er etter oss. Ikke f... om jeg skal jobbe og slite for mine penger, for at en annen skal kunne riste en kopp og kose seg med mine hardt tjente penger. Til de som selger =Oslo, østfold o.l. gir jeg derimot penger, uten å kjøpe bladet.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Jeg har en sønn på 11 år og vi var i byen en dag, der satt det tiggere på hvert gatehjørne. Slike som ser ut som sigøynere.. Gutten min titte på dem også kommer det tørt: Det ser ut som de har nok penger til mat ihvertfall! Og ja, det var noen gode og runde godt voksne damer som satt og tagg Jeg gir heller ikke til disse tiggerne, det meste er organisert av "bosser" som sitter på toppen og tar det meste av pengene. Jeg er ikke villig til å sponse dette. Kan godt hjelpe de som trenger det, har mange ganger støttet alt fra Blå Kors til Frelsesarmeen, gitt til Fattighuset, kjøper "avisen" til de narkomane osv. Men disse tiggerne får ikke penger av meg.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Nei, jeg gir ikke penger til østeuropeiske tiggere. Det har jeg aldri gjort, og gjør nok aldri Derimot kjøper jeg blad av narkomane, og støtter seriøse organisasjoner
3 nøtter til Askepott Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Har det blitt greit og bli rasitiske og ha fordommer mot folkeslag nå? Seriøst? De har ikke penger og det er ingen jobber til de i de landene de kommer fra, de har blitt forfulgt i århundrer og er desperate. Jeg gir ofte penger til tiggere og jeg kjøper blader fra narkomane
Tauriel Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Jeg gir heller ikke penger til tiggere, en ting og tigge en annen ting er å komme med koppen sin oppi ansiktet på folk som sitter på kafe... Bryr meg ikke om hvor de kommer fra, det er noe som heter respekt. I tillegg til at jeg virkelig lurer på hvordan de har råd til å reise fra Romania til Norge? Ei som jobber som guide hele dagen på et palass der nede kan bare drømme om å reise hit, hvordan kan da flere tiggere ha råd? Men jeg kjøper den lokale avisa hos rusmisbrukerne istede
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Gir ikke penger til tiggere nei, men kjøper =Oslo ol bader fra de som selger når jeg har penger på meg.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det!
3 nøtter til Askepott Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det.
ostepop123 Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 For en fin og forståelsesfull gjeng dere er. For meg, som har barn med en tysk mann, hvis bestemor måtte tigge for å fø sine barn i sitt eget hjemland etter krigen, er denne intense mangelen på medfølelse ganske skummel. Tror dere virkelig folk gidder å sitte på gata og bli spytta på for moro skyld? Der hvor jeg bor, på østkanten i Oslo, er det tiggere overalt, for eksempel i Trondheimsveien. Det sier seg selv at inntektsgrunnlaget ved å tigge der er meeeget begrenset. Dette er ikke til å bli rik av hverken her eller der. Denne artikkelen gir en litt annen vinkel, om ikke annet: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Rumenske-tiggere-fikk-jobb--6835123.html Ja, og for ordens skyld. Jeg gir ikke selv penger til tiggere, men jeg forsøker å se dem inn i øynene og si pent nei. Har jeg f.eks. en ekstra bolle med meg, så gir jeg den gjerne fra meg. Har ennå ikke opplevd annet enn enorm takknemlighet. Poenget mitt er følgende: det er greit å ikke gi penger. Men ikke behandle folk som dritt av den grunn!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det. fordommer? Vet du hva en fordom er? Fordommer er stort sett basert på uvitenhet eller et meget begrenset antall negative erfaringer. Min og brede erfaring med romfolket har gitt meg følgende: en stor majoritet synes ikke norske lover er noe å bry seg med. En stor majoritet synes det er helt greit å stjele fra nordmenn. En stor majoritet synes det er helt greit å invadere landområder, forsøple ut av en annen verden og så dra videre og etterlate seg en svinesti.En stor majoritet synes det er helt greit å tvangsgifte bort barn som også må stille opp seksuelt for "ektefellen", En stor majoritet synes vold er en grei måte å løse konflikter på. Dette handler ikke bare om tidligere og nåværende forfølgelse og undertrykking. Det handler om kultur, egne valg og gruppedynamikk. Hvorfor jeg vet dette? Jeg er en av de få heldige med familie som valgte et stabilt liv i stedet.
3 nøtter til Askepott Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det. fordommer? Vet du hva en fordom er? Fordommer er stort sett basert på uvitenhet eller et meget begrenset antall negative erfaringer. Min og brede erfaring med romfolket har gitt meg følgende: en stor majoritet synes ikke norske lover er noe å bry seg med. En stor majoritet synes det er helt greit å stjele fra nordmenn. En stor majoritet synes det er helt greit å invadere landområder, forsøple ut av en annen verden og så dra videre og etterlate seg en svinesti.En stor majoritet synes det er helt greit å tvangsgifte bort barn som også må stille opp seksuelt for "ektefellen", En stor majoritet synes vold er en grei måte å løse konflikter på. Dette handler ikke bare om tidligere og nåværende forfølgelse og undertrykking. Det handler om kultur, egne valg og gruppedynamikk. Hvorfor jeg vet dette? Jeg er en av de få heldige med familie som valgte et stabilt liv i stedet. først sier du at du har alt dette fra dokumentarer\repotasjer om romanifolket så sier du at du er av romanifolket, hvorfor skrev du ikke bare det med engang da. Og bare fordi de du kjenner er sånn du beskriver behøver det ikke å si at alle er det. Fordomsfull er du hvertfall.
Lettie Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Ja, jeg gjør det, men er ikke så ofte jeg møter på tiggere da. Jeg får forferdelig vondt av de som er så fattige
BikkjeBisk Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Nå er de faktisk kommet til Mo i Rana også! I Nordland?! Hvordan de har klart og kommet seg hit når de ikke har penger (haha) forstår jeg ikke. Koppen blir trykket langt opp i ansiktet på oss samtidig som de springer rundt med skilt. " I have 5 broders in Romania". Yeah right. Jeg har forresten 3 søsken jeg også.. Vet noen som hadde tilbydd dem jobb, han trengte noen til og male huset for seg. Tror du dem møtte opp? hehe, nei det gjorde dem ikke. En i Bodø hadde gitt dem soveposer, telt, stormkjøkken, mat, klær og masse greier som skulle gjøre det enklere for dem. Senere på kvelden fant de alt han hadde gitt dem kasta bak bygget de sto når han gav dem alt. Selfølgelig er det folk i Romania som har det rett og slett jævli. Men de evner ikke å komme seg helt til Norge, og enda mindre sjangse er det for at de klarer og komme seg til Nordland.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #20 Skrevet 25. juni 2012 Så vidt jeg har forstått på flere dokumentarer/reportasjer ol så har romfolket selv valgt å stille seg på utsiden av samfunnet. de vil ikke sende barna sine på skolen, og de vil ikke delta i arbeidslivet generelt i de områdene hvor de kommer fra. nå kan de komme til Norge å tigge, og med de nye lovene som nettopp trådte i kraft kan de bosette seg i Norge, og søke barna sine inn i skoler osv osv. Det er jo klart de vil,for så fort de har hatt noe som kan minne om en arbeidskontrakt her til lands,så har de rett til sosiale goder, barnetrydg,kontantstøtte osv osv... Her i byen er det en enorm sympatibølge med tiggerene, så ser stadig det sitter vanlig nordmenn sammen med tiggerne og har plaktater hvor det står "medmenneske" på. vet du hva? slikt provoserer meg noe vanvittig. Mener de at jeg ikke er et medmenneske fordi jeg ikke vil støtte en kriminell industri??! Jeg har fadderbarn i Plan,og er medlem i Leger uten Grenser, vi gir i gryta til frelsesarmeen,tv aksjonen får sitt, og de narkomane som selger blader. Nå var dette en liten avsporing,så tilbake til spørsmålet, Nei, jeg gir ikke penger til dem, og kommer aldri til å gjøre det! Snakk om å ha fordommer mot folk altså. Ja de har valgt å stille seg til siden frasamfunnet, vet du hvorfor??? De har blitt forfulgt, jaget, lobtomert, bv har tatt alle ungene. Det har også skjedd inorge og det er ikke snakk om lenge siden de sluttet med det. fordommer? Vet du hva en fordom er? Fordommer er stort sett basert på uvitenhet eller et meget begrenset antall negative erfaringer. Min og brede erfaring med romfolket har gitt meg følgende: en stor majoritet synes ikke norske lover er noe å bry seg med. En stor majoritet synes det er helt greit å stjele fra nordmenn. En stor majoritet synes det er helt greit å invadere landområder, forsøple ut av en annen verden og så dra videre og etterlate seg en svinesti.En stor majoritet synes det er helt greit å tvangsgifte bort barn som også må stille opp seksuelt for "ektefellen", En stor majoritet synes vold er en grei måte å løse konflikter på. Dette handler ikke bare om tidligere og nåværende forfølgelse og undertrykking. Det handler om kultur, egne valg og gruppedynamikk. Hvorfor jeg vet dette? Jeg er en av de få heldige med familie som valgte et stabilt liv i stedet. først sier du at du har alt dette fra dokumentarer\repotasjer om romanifolket så sier du at du er av romanifolket, hvorfor skrev du ikke bare det med engang da. Og bare fordi de du kjenner er sånn du beskriver behøver det ikke å si at alle er det. Fordomsfull er du hvertfall. Jeg har ikke skrevet et ord om reportasjer. Jeg har kun skrevet et innlegg før dette. Nei, det er ikke fodommer når det er kunnskap som er erfart og basert på fakta. Du må lære deg hva fordommer er. Jeg skrev heller ikke alle at alle er slik. Du må lese grundigere.
sayonora Skrevet 25. juni 2012 #21 Skrevet 25. juni 2012 Det er alltid noen som kommer og forsvarer de nyankomne romanifolkene, med argumenter som grunner i hva som har skjedd i Norge før. Det som skjedde i Norge var forferdelig, og umenneskelig. Undertrykkelsen da var rettet mot mennesker som hadde bodd i landet i mange generasjoner, og som en gang var et godt likt folkeslag som mange gikk å ventet på skulle komme til bygda hele året. å sammenligne de som ble utsatt for dette på den tiden, fordi Norsk Misjon fant ut at det var "nødvendig", med de som kommer hit til landet utelukkende for å tigge (og i noen tilfeller også å stjele) blir for meg FOR dumt. Hvis du vet noe om den historien det norske romanifolket har (her er det også flere forskjellige grupper av romanifolk) så forstår du også hvorfor det er STOR forskjell. For de som er interssert, kan dere lese selv, har ingen intensjon om å utdype noe mer om trist norsk historie her.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #22 Skrevet 25. juni 2012 En stor gjeng rasister her i landet er det hvertfall. Heller sigøynere enn jævla pakkismuslimer sier nå bare jeg.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 25. juni 2012 #23 Skrevet 25. juni 2012 En stor gjeng rasister her i landet er det hvertfall. Heller sigøynere enn jævla pakkismuslimer sier nå bare jeg. Og du er vel en av rasistene kan jeg tenke meg!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #24 Skrevet 25. juni 2012 Etter at vi hadde innbrudd i leiligheten der vi ble frastjålet ting for over 100.000 kr synes jeg rumenerne har fått nok fra meg (ja, jeg vet at det var rumenere). Der får de fordele til de stakkars trengende familiene sine om de har det så ille. Dessverre sjeldent jeg gir til norske tiggere også men er fordi jeg sjeldent har med meg kontanter.
Rediken Skrevet 25. juni 2012 #25 Skrevet 25. juni 2012 Jeg gir aldri penger til tiggere, blir så forbanna når jeg ser de helsikens sigøynerene på hvert hjørne her i Bergen. Tror du ikke hun ene skiftet klær og sko før hun satte seg for å "jobbe" ? Hun hadde dyre nike sko som hun måtte skifte til noen fillete sandaler og i tillegg hadde hun en iphone! Når tiggere må ha "arbeidsklær" og gjømme vekk mobiler da er det ikke mye synd i dem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå