Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Jeg ble faktisk oppriktig lei meg da jeg leste innlegget til heartbroken i dag om hvor høyt hun hater naboens katter. Av flere årsaker tok det mange år før jeg og min mann fikk barn. Vi har derimot alltid hatt katter, ikke som et substitutt for barn, men de små pelsdottene har allikevel vært "ungene våre" som har gitt oss usannsynlig mye glede. Nå når vi også har fått barn har jeg aldri vært i tvil om at det er sunt for barna å vokse opp rundt kattene, de lærer seg empati og det å behandle dyr, og de elsker kattene like mye som vi gjør. Våre katter går ut og inn som det passer dem, som regel ligger de inne og sover og koser seg, eller ute i hagen hos oss, men ja, det hender rett som det er at de går seg en tur i nabolaget og inspiserer litt. Hender nok også at de tar seg en tur over et biltak eller to De er harmoniske og lykkelige dyr som nyter livet slik katter skal. Hadde jeg måttet holde dem inne hadde jeg heller omplassert dem, for å holde katter med det frihetsinstinktet de har inne er rett og slett dyreplageri. Men det jeg tenker etter å ha lest her inne i dag er at jeg for guds skyld ikke håper at noen av mine naboer har en slik holdning til kattene mine. Og jeg vil derfor komme med følgende oppfordring til dere som hater katter - SI FRA! Jeg vil gjerne vite det hvis mine katter er til sjenanse for noen, og jeg skal gladelig betale for det dersom naboen trenger å fylle sine blomsterbed med kaffegrut, appelsinskall eller "katt vekk" for å holde mine katter på avstand. Hvis noen av mine naboer føler seg forvist fra egen eiendom pga mitt dyrehold så håper jeg inderlig de sier det til MEG og ikke til alle andre - for det hjelper dem så fint lite!
It's all about me Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Bor du i et vanlig område med en del naboer kan jeg garantere deg at det er nok en og annen som irriterer seg over kattene dine. Om de hater dem er en annen sak. Derfor blir jeg glad for å les at du tar ansvar, og har lyst til å begrense kattenes plager mot andre på din egen tid og regning. Men istedenfor å vente på at noen klager hadde jeg heller satt opp en lapp med bilde av dem og bedt de som føler seg plaget kontakte deg så skal du skaffe alle disse tingene til dem. Da viser du at du faktisk tar ansvar og ser at kattehold har flere sider. Jeg likte naboen katter helt til jeg kom hjem og fant en inne hos oss som hadde tisset oppetter hjørnet på soverommet vårt. Hadde våre katte-eiende naboer tenkt som deg hadde jeg hatt et helt annet syn på kattehold. Dessverre vet jeg ikke hvor kattene hører hjemme, så kunne aldri ha snakket med noen om dem.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har også katter. 2 stk. Bor i et boligområde med mye hus. Det som irriterer meg er folk som ikke kan sterilisere/kastrere kattene sine. De "ødelegger" for alle oss andre katteeiere, og burde ikke hatt katter.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har vokst opp med katter, og hater dem absolutt ikke. Men jeg synes faktisk ikke det er gøy å få ødelagt dyre barnevogner og lammeskinn og andre ting som det faller kattene inn å markere på, katter som skriker og hyler utenfor huset osv. Jeg skjønner at det ikke går an å ha katten i bånd, men jeg synes det burde være katteeieres ansvar å erstatte det katten ødelegger, og gjøre sitt for at naboer ikke plages av ens dyrehold. Dessverre er det ikke mange som tar ansvar!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Her går kattene langs humdegårdene og lager ett helvetes rabalder. Begynner bli lei ja! Dette er vår hage, vi har ikke katt, barna har dessuten allergi for katter så er ikke interessert i å ha de her! Jeg gjerder inn tomta og slipper hundene.....
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har vokst opp med katt, og har hatt katt i hele mitt voksenliv. har en nå, som er en RACER på musedrap Og dette er mus som nok har vært i ett av husene rundt her i vinter. Og han vil vise fangsten til oss, så han legger de linet opp på plenen for at vi skal se det Jeg er bare kattemenneske og katteelsker. Fatter ikke helt hva folk vil med hund, når de kan velge katt Han er kastrert, Chipmerket, vaksinert, jevnlig ormekuring og virkelig stor tøffing med sine 7 kg. Så mine naboer sier han er god å ha her, for han jager alle andre katter siden han tror han eier minst 10 eiendommer her Han har innedo, men liker det ikke helt, om det ikke er krise Men jeg er enig med deg, HI. De som hater katter, bør faktisk lære seg å si fra til de som har katter de blir plaget av. Når det er sagt, så har naboen min en hund, som kun driter i deres hage(vi bor veldig tett, ca 4 meter mellom husene). Hunden nekter å drite på tur, og jeg tror ikke de har de posene for å plukke opp heller. Så hagen deres ser ut som en DO, rett og slett. For de plukker ikke opp noe av det......
fått nr 2 <3 Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Man trenger da ikke hate katter fordi om man blir irritert, oppgitt å rett å slett møkk forbanna fordi blomsterbedd blir ødelagt å poppa full av kattedritt. Som jeg skrev i den tråden, jeg elsker katter å det er et STORT savn å ikke kunne ha katt men når nabokattene fyker inn i huset om dørene står åpne, bilen om dørene står åpne, driter i blomsterbedd, sandkassa om man forlater den i to min uten å legge igjen lokket, ja det er langt i fra noe trivelig. å slikt ser kanskje ikke katteeiere, at det kan være til plage for andre. Men, er det ingen av dere katteelskere som opplever det selv da? å få kattedrit i hagen, andre katter som driver å driter her å der? Syns dere det er gøy?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 Men, er det ingen av dere katteelskere som opplever det selv da? å få kattedrit i hagen, andre katter som driver å driter her å der? Syns dere det er gøy? Nei, ikke når man har katt selv. Har faktisk aldri funnet noe, hverken av min katt, eller andres katter, i mine blomsterbed eller i min hage.......... En liten periode jeg ikke hadde katt selv, så opplevde jeg at hannkatter markerte med den grusomme lukten ved inngangsdøren. Men aldri så lenge jeg har hatt katt selv. Og det selv om jeg har kastrert alle katter jeg har hatt, så fort det er mulig å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 Vi har katter, og en av de hadde for vane å drite på naboens plen. Skjønner ikke hvorfor hun ikke dreit på våres plen, det var vel en skrue løs et sted. Naboskapet vårt er godt selv om dette skjedde, vi flidde opp etter beste evne når vi så noe og lo litt av det sammen. Jeg vet at kattene mine tisser under terassen vår og også at de har gjort det under andres terasser. Har aldri fått noen kommentarer på at noen synes jeg skal betale for at kattene skal slutte med det, naboene har funnet løsninger (avsperring etc) så så vidt jeg vet er det ikke noen som er plaget nå. Det er enorme mengder katter som labber rundt i nabolaget, så det blir jo litt vanskelig å skylle på en spesifikk katt hvis det ligger ei ruke på plenen...?
Katteskinnet Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Bra de som misliker katter ikke bor der jeg bodde en stund, for der hang kattene omtrent inn vinduene for å komme inn Aner ikke hva jeg utstråler, men vi hadde problemer med å gå ut av døren uten at nabokattene prøvde å komme seg inn. Syns det var søtt jeg da, selv om min egen katt ikke var like begeistret... Har forøvrig aldri hørt om katter som legger ruker på plenen??
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 Vel, jeg hater ikke katter, så dette refererer jo egentlig ikke til meg. Men slik det er hos oss da; Vi bor nok så øde til egentlig, men har 2-3 katter som til stadighet er innom hos oss, altså på tunet vårt og hagen. Den ene har funnet det som perfekt å legge igjen en og annen bæsj i strøgrusen vår, dette hender da flere ganger i uka. Hadde vi hatt noen aning om hvem sin katt dette er, så hadde vi nok snakket med eieren om det gjelt tissing på møbler eller lignende, men hvordan gjør man det med en bæsj da, "få katta di til å drite hos dere selv". Det går jo ikke det. Som sakt, jeg hater ikke katter, liker de godt jeg, men vil nok heller ha hun enn katt, og tror nok det ligger i det at hunden kan man trene opp til å bli som man vil. Katter kan jo til dels trenes, men det er myyye mer krevende så vidt jeg forstår (har en kompis som har trent katten på så ubruklige ting som "gi labb" og "rull rundt" Vi har prøvd å ta enkle grep, men vi har en stor tomt her (vel, det er strengt talt huseierens tomt, men vi samarbeider om "katte problemet") Jeg liker ikke så godt slikt som å kaste vann etter katten osv osv, det gjør ikke samboeren eller naboene heller, så vi gjør ikke slikt. Så, kattene gjør jo med andre ord stort sett som de vil, så løper vi rundt her å spar kattemøkk og ergrer oss. Og da er det jo kjekt å få ut litt damp over det hele på et nettforum
fått nr 2 <3 Skrevet 17. juni 2012 #12 Skrevet 17. juni 2012 Der hvor jeg bor så er det MANGE katter å her er det lagt netting over blomsterbeddet, der hvor det er mulig. Om den ikke ligger riktig så kan man banne på at det ligger kattedrit der etter noen få minutter. Hadde besøk her om dagen, vedkommende hadde døren til bilen opp pga varmen å han kom da gående inn mens jeg sto ut å så i vinduet, å før fyren var inn døra så var katta inn i bilen. Om de som ikke har katter ikke opplever dette med ødlagte blomsterbedd + å bli nedlesset med kattedritt så kan de vel umulig skjønne hvor irriterende det der. Håper ungen min vokser av seg katteallergien sin, så skal vi ha katt vi å så vi slipper dette
Gjest Antarctica Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Jeg ble faktisk oppriktig lei meg da jeg leste innlegget til heartbroken i dag om hvor høyt hun hater naboens katter. Av flere årsaker tok det mange år før jeg og min mann fikk barn. Vi har derimot alltid hatt katter, ikke som et substitutt for barn, men de små pelsdottene har allikevel vært "ungene våre" som har gitt oss usannsynlig mye glede. Nå når vi også har fått barn har jeg aldri vært i tvil om at det er sunt for barna å vokse opp rundt kattene, de lærer seg empati og det å behandle dyr, og de elsker kattene like mye som vi gjør. Våre katter går ut og inn som det passer dem, som regel ligger de inne og sover og koser seg, eller ute i hagen hos oss, men ja, det hender rett som det er at de går seg en tur i nabolaget og inspiserer litt. Hender nok også at de tar seg en tur over et biltak eller to De er harmoniske og lykkelige dyr som nyter livet slik katter skal. Hadde jeg måttet holde dem inne hadde jeg heller omplassert dem, for å holde katter med det frihetsinstinktet de har inne er rett og slett dyreplageri. Men det jeg tenker etter å ha lest her inne i dag er at jeg for guds skyld ikke håper at noen av mine naboer har en slik holdning til kattene mine. Og jeg vil derfor komme med følgende oppfordring til dere som hater katter - SI FRA! Jeg vil gjerne vite det hvis mine katter er til sjenanse for noen, og jeg skal gladelig betale for det dersom naboen trenger å fylle sine blomsterbed med kaffegrut, appelsinskall eller "katt vekk" for å holde mine katter på avstand. Hvis noen av mine naboer føler seg forvist fra egen eiendom pga mitt dyrehold så håper jeg inderlig de sier det til MEG og ikke til alle andre - for det hjelper dem så fint lite! Jeg prøvde å si det til mine naboer, som jeg ellers har et greitt forhold til (og jeg er kollega med mannen i huset!) og jeg kan LOVE deg at de ikke tok det som du påstår du ville gjøre. De bare forsvarte det med at "det er sånn når man bor i boligfelt og har dyr". Da var det, helt konkret, en situasjon der jeg, på den varmeste sommeren i manns minne, ikke kunne lufte, fordi katta hennes kom inn dører, vinduer og verandaer. Jeg hadde et spedbarn på 6 uker som lå på et pledd på gulvet, men det kunne han ikke, for katta kom inn og la seg med han. Eller brukte vogna hans som sto på trappa vår... Jeg har fått med meg at barn (i Norge) har dødd av katter som har lagt seg oppå dem i vogna, og likte veldig dårlig at det var jeg som måtte slutte å la barnet sove ute. Ikke en gang på verandaen! Naboen svar var at "katten er vant til barn." Ja takk. Men mitt barn er ikke vant til katter! I ettertid har de skaffet seg en til, i tillegg til den skabbete fete gamlekatta, så selv om Senior straks kreperer, har de fortsatt en som lever og skiter! Så seint som i går heiv jeg lort ut av gulrotbedet. Jeg har også før gitt opp mine planteprosjekter fordi katter skeit i salatsengene. Det bød meg imot å spise salaten etterpå... Sandkassen har hatt lokk i flere år, men glemmer vi å stenge en natt, kan du vedde på at småungene påpeker at "det lukter bæsj!" dagen etterpå. Så er det å finne den i sanda, og spa den over i kompostbingen. Huff, kjenner jeg blir kvalm bare jeg beskriver det.... Hi, du må gjerne se på kattene som ungene dine. Men hvis jeg lot barna mine bæsje i hagen din, ville jeg forstå at du mislikte både meg og avkommet. Og her vises ingen vilje til å endre på det.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Greit nok med dere som tar ansvar, men er likevel irriterende for det er ingen som har kontroll på disse kattene sine. Vi har en stor hund som ikke liker katter, da naboens katt kom inn i hagen vår, fikk han tak i katta og rista den litt. Katten fikk bittskader på begge sider av magen og måtte sy et par sting, naboen vår la dyrlege regningen i postkassen vår. Da var jeg fobanna, katten går på vår eiendom hvor vår hund står inngjerda, den driter/pisser i carporten, har gjort fra seg i tralla til gutten vår og selvfølgelig klatret og sovet på bilene våre og i hagemøblene. Selvfølgelig skal ikke dem betale noe av dette da påstår det sikkert ikke er deres katt.. Men katten, den har ikke lært, komme fortsatt på vår eiendom og er mesteparten av tiden den er ute.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. juni 2012 #15 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har katt og med alle laushundene som fyker rundt her, både med og uten eier, så bekymrer det meg ikke så mye om katten farter litt rundt. Han passer faktisk hagen og datteren min så hundene ikke kommer for nær Og ja, han er kastrert og etter en fryktelig bæsj-som-fryser-fast-i-rompa-situasjon i jula for noen år siden så kommer han alltid inn for å bæsje
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #16 Skrevet 18. juni 2012 Bor du i et vanlig område med en del naboer kan jeg garantere deg at det er nok en og annen som irriterer seg over kattene dine. Om de hater dem er en annen sak. Derfor blir jeg glad for å les at du tar ansvar, og har lyst til å begrense kattenes plager mot andre på din egen tid og regning. Men istedenfor å vente på at noen klager hadde jeg heller satt opp en lapp med bilde av dem og bedt de som føler seg plaget kontakte deg så skal du skaffe alle disse tingene til dem. Da viser du at du faktisk tar ansvar og ser at kattehold har flere sider. Jeg likte naboen katter helt til jeg kom hjem og fant en inne hos oss som hadde tisset oppetter hjørnet på soverommet vårt. Hadde våre katte-eiende naboer tenkt som deg hadde jeg hatt et helt annet syn på kattehold. Dessverre vet jeg ikke hvor kattene hører hjemme, så kunne aldri ha snakket med noen om dem. Du kom hjem og fant katten inne på soverommet? Dvs, du låser ikke døra når du drar? Vær glad for at du ikke fant tyver! At folk ikke låser døra si er helt uforståelig for meg. og nei, jeg har ikke katt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Man trenger da ikke hate katter fordi om man blir irritert, oppgitt å rett å slett møkk forbanna fordi blomsterbedd blir ødelagt å poppa full av kattedritt. Som jeg skrev i den tråden, jeg elsker katter å det er et STORT savn å ikke kunne ha katt men når nabokattene fyker inn i huset om dørene står åpne, bilen om dørene står åpne, driter i blomsterbedd, sandkassa om man forlater den i to min uten å legge igjen lokket, ja det er langt i fra noe trivelig. å slikt ser kanskje ikke katteeiere, at det kan være til plage for andre. Men, er det ingen av dere katteelskere som opplever det selv da? å få kattedrit i hagen, andre katter som driver å driter her å der? Syns dere det er gøy? Joda! Har 3 katter og tro meg, de driter i egen hage! Om vinteren gjerne rett utafor inngangsdøra. Så herligheten kommer fram når snøen smelter. Men skulle jeg stengt inne mine 3 katter, så hadde det vært dyreplageri. Slipper man ut katta så kommer den tilbake når den vil, slipper man ut hunden springer den til fjells, så det er ikke sammenlignbart. Er en grunn til at vi har båndtvang på hund og ikke katt. Nei det er ikke gøy med kattebæsj, men jeg blir ikke veldig engasjert heller. Skal mer til for å få meg forbanna faktisk.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #18 Skrevet 18. juni 2012 Det er svært mange hundeeiere som ikke passer kjøterne sine og slipper dem helt inn på fremmede folk slik at de blir redd. Som ikke overholder båndtvang og lar hundene jage mindre hunder og andre dyr på tur. Og hvis alle påstår å være sååå flink å plukke etter hundene, hvorfor ser hele kommunen ut som en dass etter at snøen har smeltet???? Det ligger hundedritt overalt, og vi har ikke løshundproblem i kommunen, så de som driter ned asfalt og gress rundt her må tilhøre en eier. Og hesteeiere? Har noen noen gang sett en hesteeier gå av hesten, ta hestemøkka i en pose og ta med seg? NEI! Så ikke bare katter det gjelder altså...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #19 Skrevet 18. juni 2012 Greit nok med dere som tar ansvar, men er likevel irriterende for det er ingen som har kontroll på disse kattene sine. Vi har en stor hund som ikke liker katter, da naboens katt kom inn i hagen vår, fikk han tak i katta og rista den litt. Katten fikk bittskader på begge sider av magen og måtte sy et par sting, naboen vår la dyrlege regningen i postkassen vår. Da var jeg fobanna, katten går på vår eiendom hvor vår hund står inngjerda, den driter/pisser i carporten, har gjort fra seg i tralla til gutten vår og selvfølgelig klatret og sovet på bilene våre og i hagemøblene. Selvfølgelig skal ikke dem betale noe av dette da påstår det sikkert ikke er deres katt.. Men katten, den har ikke lært, komme fortsatt på vår eiendom og er mesteparten av tiden den er ute. Høres ut som en trygg hund det der. Neste gang er det vel naboungene den "rister litt" i.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 Vi har ikke katt, men det lukter så og si alltid kattepiss i garasjen etter en nabokatt. Garasjen har port som lukker seg med en gang vi har kjørt ut, men katten klarer å snike seg inn alikevell. Nå sist, når jeg oppdaget at vi hadde den på besøk, lot jeg være å åpne porten på et par dager. Så fant jeg frem to bøtter vann, som jeg tok med meg inn i garasjen. Fikk presset katten i et hørne og hellte den første bøtta over den. Da pilte den fra vegg til vegg og ville ut, men jeg bare ventet til den roet seg litt ned, for så å tømme bøtte nr 2 på den. Og så åpnet jeg porten. Da løp den ut så fort jeg aldri har sett en katt løpe før. Etter det har den latt garasjen vår være i fred.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #21 Skrevet 18. juni 2012 Vi har ikke katt, men det lukter så og si alltid kattepiss i garasjen etter en nabokatt. Garasjen har port som lukker seg med en gang vi har kjørt ut, men katten klarer å snike seg inn alikevell. Nå sist, når jeg oppdaget at vi hadde den på besøk, lot jeg være å åpne porten på et par dager. Så fant jeg frem to bøtter vann, som jeg tok med meg inn i garasjen. Fikk presset katten i et hørne og hellte den første bøtta over den. Da pilte den fra vegg til vegg og ville ut, men jeg bare ventet til den roet seg litt ned, for så å tømme bøtte nr 2 på den. Og så åpnet jeg porten. Da løp den ut så fort jeg aldri har sett en katt løpe før. Etter det har den latt garasjen vår være i fred. Og så stolt vi er av å være dyremishandler. Og du har barn? HVORFOR??
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #22 Skrevet 18. juni 2012 Vi har ikke katt, men det lukter så og si alltid kattepiss i garasjen etter en nabokatt. Garasjen har port som lukker seg med en gang vi har kjørt ut, men katten klarer å snike seg inn alikevell. Nå sist, når jeg oppdaget at vi hadde den på besøk, lot jeg være å åpne porten på et par dager. Så fant jeg frem to bøtter vann, som jeg tok med meg inn i garasjen. Fikk presset katten i et hørne og hellte den første bøtta over den. Da pilte den fra vegg til vegg og ville ut, men jeg bare ventet til den roet seg litt ned, for så å tømme bøtte nr 2 på den. Og så åpnet jeg porten. Da løp den ut så fort jeg aldri har sett en katt løpe før. Etter det har den latt garasjen vår være i fred. Her lyser det empati laaang vei! Not..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #23 Skrevet 18. juni 2012 Er vell Ikke dyremishandling å hive vann på den? Vi har ikke bygget garasje til 250 000,- til katten. Forøvring er det ganske vanlig her jeg bor å skyte katter som tar seg til rette, så synes jeg var ganske human mot den jeg. Og hva har det med barna mine å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #24 Skrevet 18. juni 2012 Så mener du at så lenge det er VANLIG (??!!) hos dere å skyte kattene (er straffbart, du får våpenet inndratt og klekkelig bot hvis de finner ut at det var du), så er det humant med dyremishandling? Det er ikke mishandling å hive vann på katten ut av vinduet og lignende, men det ER mishandling (frihetsberøvelse mot dyret) å holde den innesperret i en garasje og gjentatte ganger gi den vanntortur. Hva lærer du ungene dine? at så lenge de ikke dreper et dyr, så kan de plage det så mye de vil?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #25 Skrevet 18. juni 2012 Er forresten kvalmt med folk som MÅÅÅ skryte av hvor mye penger de har brukt pÅ garasje, hus osv. Hvis dere har sÅ dyr garasje, hvorfor har dere garasjedør/port som ikke er tett? Feilprosjektering eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå