Gå til innhold

Sikker på at ABB har Asberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg ventet på en god stund: Både psykiatriprofessor Malt og barnepsykiateren som behandlet Breivik som barn, mener det er stor sannsynlighet for at han lider av Asbergersyndrom.

Selv har jeg undret meg over at denne diagnosen ikke har stått som en sentral mulighet hos andre sakkyndige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi han oppfyller utallige kriterier. Jeg kjenner godt til denne diagnosen, og har sett mange eksempler på nært hold.

Skrevet

Kan du spesifisere det? Jeg har Aspeger selv, og vil gjerne vite hva jeg har felles med denne mannen.

Skrevet

Hvilke kriterier? Og de eksemplene du har sett, er de også (potensielle) gale mordere? For "de eksemplene" jeg har sett kunne aldri gjort noe slikt.

Skrevet

Også syns jeg selvsagt det er merkelig at du føler du har så mye kunnskap om en diagnose du ikke kan stave navnet på engang.

Skrevet

Og nå har han jo tourettes også.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det sa overlegen på jobb og, at det hadde blitt undersøkt dersom han var barn, men at voksenpsykiatrien hadde for lite fokus på det. Han mente og at han har det ..

Skrevet

Pussig at noen føler seg sikre på noe som helst rundt ABB. Enda pussigere at de gjør det uten å ha møtt mannen eller uten å ha særlig innsikt i materialet som apparatet rundt ham besitter. Men hva vet jeg..?

Skrevet

Jeg har også tenkt på den diagnosen til ham, men han har jo også hatt et nært og vanlig forhold til en kameratflokk, der han i høyeste grad var inkludert. De prøvde desperat å få kontakt med ham da han trakk seg tilbake til terrorplanene.

Vil ikke tro at en mann med Aspergers kunne hatt en slik kameratflokk, med velfungerende og normale kamerater.

Skrevet

Jeg har jobbet med barn og ungdom med asperger i 15 år...og ja, jeg er også sikker på at det er noe her!!

Skrevet

Hvilke kriterier? Og de eksemplene du har sett, er de også (potensielle) gale mordere? For "de eksemplene" jeg har sett kunne aldri gjort noe slikt.

Det betyr ikke at Aspergers-pasienter er mordere, det betyr bare at én morder også har Aspergers. Det betyr altså IKKE at syndromet har gjort ham til morder, eller at andre med samme syndrom også er latente mordere.

De trekkene som går igjen er ganske åpenbare fra bl.a. det såkalte manifestet, men det gjelder selvsagt uskyldige ting som detaljkapasitet og relasjonstematikk. Det å være en morder er naturligvis ikke en del av dette spekteret, det har med helt andre psykologiske funksjoner å gjøre. Breivik har jo helt klart en multidiagnose med bl.a. narssissistisk personlighetsforstyrrelse.

Men det er klart at det er ubehagelig å dele noe som helst med ABB, jeg kjenner en som hadde likedan skjegg, men barberte det samme dagen som rettssaken begynte. Når det gjelder en livsvarig diagnose er det selvsagt ikke bare ubehagelig, men også potensielt belastende.

Skrevet

Når det gjelder en livsvarig diagnose er det selvsagt ikke bare ubehagelig, men også potensielt belastende.

Noen steder nevnes det at Aspergers syndrom gir redusert empati for andre mennesker, og slik sett er det meget belastende at Asperger blir trukket fram i Breivik-rettssaken.

Men etter hvert er det ganske mange ting som har blitt trukket fram der i forhold til psykologi, så "velkommen i klubben"...

Skrevet

Jeg har også tenkt på den diagnosen til ham, men han har jo også hatt et nært og vanlig forhold til en kameratflokk, der han i høyeste grad var inkludert. De prøvde desperat å få kontakt med ham da han trakk seg tilbake til terrorplanene.

Vil ikke tro at en mann med Aspergers kunne hatt en slik kameratflokk, med velfungerende og normale kamerater.

Selvfølgelig kunne han det. Broren min har diagnosen, og han har hatt kamerater opp gjennom hele oppveksten, men alltid blitt sett på som sær.

Skrevet

Når det gjelder en livsvarig diagnose er det selvsagt ikke bare ubehagelig, men også potensielt belastende.

Noen steder nevnes det at Aspergers syndrom gir redusert empati for andre mennesker, og slik sett er det meget belastende at Asperger blir trukket fram i Breivik-rettssaken.

Men etter hvert er det ganske mange ting som har blitt trukket fram der i forhold til psykologi, så "velkommen i klubben"...

Redusert empati blir jo heller ikke helt riktig. Problemer med å sette seg i enkeltmenneskers situasjon, lese ansikter og hvordan andre opplever det en sier og gjør. Likevel kan folk med asberger være hyperempatiske og ta en hendelse som 22. juli ekstremt inn over seg.

Skrevet

Dette er likevel det vanskeligste spørsmålet, både for vanlige folk, for retten og for psykiatrien: Breivik er åpenbart ikke mentalt frisk. Men hvor stor del av personligheten hans er det som skyldes sykdom, og hvor mye skyldes at han er en drittsekk? Det er vel nesten umulig å svare på.

Skrevet

På noen bilder der han ser direkte inn i kamera, virker det som han har et blikk av stål. Tror han uten særlige problemer kunne ha plaffet ned 80 AUFere til...

Skrevet

Hm. Jeg registrere i hvert fall at det er denne "diagnosen" ABB har uttrykker størst fornærmelse over. Han gratulerer Malt med et vellykket karaktermord, "kanskje det beste hittil".

Værre å ha Asperger enn å være paranoid schizofren, i hans øyne, altså. Kan nok tenkes at Malt har nærmet seg sannheten i litt for stor grad...

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe galt ved ABB. Han har snurret seg inn i sin egen verden, (og det har neppe hjulpet å spille WOW) og funnet ut at han måtte gjøre noe for å få landet til å våkne. Særlig siden man ikke kan ta et vondt ord om utlendinger i munn. Har diskutert det med andre og de sier også at han gjorde det som andre bare tenker. Ikke det å være så bestialsk å drepe ungdommer, men sette høy fokus på innvandring.

Det er gjort tester på barn som hentyder at å spille drapsspill nedsetter empatien for en periode. Gikk et program om det på discovery for et par år siden.

Skrevet

Hm. Jeg registrere i hvert fall at det er denne "diagnosen" ABB har uttrykker størst fornærmelse over. Han gratulerer Malt med et vellykket karaktermord, "kanskje det beste hittil".

Værre å ha Asperger enn å være paranoid schizofren, i hans øyne, altså. Kan nok tenkes at Malt har nærmet seg sannheten i litt for stor grad...

Voldsomt mange trykkleifer her, da : ) Skriver med ei skive i hånda.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe galt ved ABB. Han har snurret seg inn i sin egen verden, (og det har neppe hjulpet å spille WOW) og funnet ut at han måtte gjøre noe for å få landet til å våkne. Særlig siden man ikke kan ta et vondt ord om utlendinger i munn. Har diskutert det med andre og de sier også at han gjorde det som andre bare tenker. Ikke det å være så bestialsk å drepe ungdommer, men sette høy fokus på innvandring.

Det er gjort tester på barn som hentyder at å spille drapsspill nedsetter empatien for en periode. Gikk et program om det på discovery for et par år siden.

Jeg tror ikke det er så enkelt, dessverre. Mange jeg kjenner som har jobbet tett med mennesker med Asperger, ser klare trekk i den retningen.

Skrevet

Jeg syns at noen av kriteriene de bruker er bare tatt ut av sammenheng.. "stakkars" mannen sitter og prøver å være helt kald og rolig og ikke vise følelser fordi han vet at alle sitter g ser på han. Jeg skjønner ikke hvordan de sakkyndige kan holde på på den måten og vektlegge noe som er så naturlig. Nå har jeg fulgt nøye med på rettsaken, og jeg hadde smilt på de samme stedene,for mye av det de sier er latterlig! Jeg hadde nok blitt betegnet som gal jeg da.. Og det han sier ang det å smile på upassende steder, det og er normalt. Jeg er en av dem jeg og. Og for å påpeke at det kan se ut som ticks, selvsagt ser det sånn ut når han prøver av alt i verden å ikke smile.

Skrevet

jeg hadde smilt på de samme stedene,for mye av det de sier er latterlig! Jeg hadde nok blitt betegnet som gal jeg da..

Så enkelt er det ikke. For det første har du (etter det jeg kjenner til) ikke skutt og drept masse ungdommer. Det er tross alt det som sier aller mest om denne mannen.

Gjest SnabelA og Kitty
Skrevet

Dette har jeg ventet på en god stund: Både psykiatriprofessor Malt og barnepsykiateren som behandlet Breivik som barn, mener det er stor sannsynlighet for at han lider av Asbergersyndrom.

Selv har jeg undret meg over at denne diagnosen ikke har stått som en sentral mulighet hos andre sakkyndige.

Bare så lenge han sitter innelåst til evig tid så kan han ha hvasomhelst uten at jeg gidder å bry meg om det..

Skrevet

Jeg syns at noen av kriteriene de bruker er bare tatt ut av sammenheng.. "stakkars" mannen sitter og prøver å være helt kald og rolig og ikke vise følelser fordi han vet at alle sitter g ser på han. Jeg skjønner ikke hvordan de sakkyndige kan holde på på den måten og vektlegge noe som er så naturlig. Nå har jeg fulgt nøye med på rettsaken, og jeg hadde smilt på de samme stedene,for mye av det de sier er latterlig! Jeg hadde nok blitt betegnet som gal jeg da.. Og det han sier ang det å smile på upassende steder, det og er normalt. Jeg er en av dem jeg og. Og for å påpeke at det kan se ut som ticks, selvsagt ser det sånn ut når han prøver av alt i verden å ikke smile.

Du skjønner ikke at de setter dette i sammenheng med andre symptomer, altså? å diagnostisere er å sette sammen mange faktorer, som et puslespill.

Det ble blant annet nevnt at han hadde ekstrem tørst som barn. Dette er også typisk ved Asperger, som igjen handler om en forstyrrelse i hjernen.

Igjen: Puslespill, der en brikke først får betydning dersom den passer inn i andre brikker. I den sammenhengen blir det såkalte smilet hans av betydning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...