Gå til innhold

Artikkelen om Hedda (5), jaja...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig flott for de! Men synd det må være sånn at man må stå frem i en avisartikkel for å få litt hjelp. Vi har mindre penger enn de har og er tre i familien. Nå har vi "valgt" å ha det sånn da vi ville prioritere å studere for å ha mulighet til å få gode jobber og med det mulighet til å forsørge oss selv i årene fremover. På ett tidspunkt hadde vi skrapa konto og måtte låne penger til mat og bleier, samtidig tikket det inn en stor strømregning som vi overhodet ikke hadde penger til. Svelget stoltheten og gikk til NAV med spørsmål om det var mulig å få noen form for hjelp. Neida, som studenter fikk vi klare oss selv og dessuten måtte vi da ha familie som kunne hjelpe oss?

Synes det er leit at det skal være så vanskelig å få hjelp når man en sjelden gang ber om det. Skulle vært et fond av noe slag som man kunne søkt om støtte hvis det var trangt. Er jo ikke det at vi bruker alle pengene våre på øl og fest selv om vi er studenter. Virket som om NAV syntes vi skulle droppe studiene og komme oss ut i jobb.

Så flott at denne familien får masse hjelp, enda flottere hadde det vært om flere kunne fått litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi ikke råd til hverken sydenturer, fornøyelsesparker eller nye klær til ungene. Men jeg forbinder ikke det med fattigdom. Føler meg utrolig rik som har mat på bordet, brukte klær(elsker gjenbruk) og tak over hodet. OG det viktigste,-trygghet og kjærlighet:)

Jeg har valgt selv akkurat hvordan livet er, og er ikke et offer på noen som helst måte.

Skrevet

FLOTT at denne familien fikk hjelp!!

Men man kan jo stille noen spørsmål ved fattigdom, når det defineres som å ikke ha råd til årlige sydenturer eller turer til Tusenfryd osv. Vi har det veldig godt i Norge, så grensene for hva som er "fattig" flyttes stadig.

Og ingen Må bo så sentralt i Oslo. Det går faktisk an å flytte litt ut av byen og få bedre plass til en bedre pris. Bra at mamman ønsker et bedre liv for datteren men det hørtes ut som om hun hadde gitt opp seg selv. Det beste hun kunne få til var en litt større stilling i den matbutikken hun jobber i?! Jeg er helt sikker på at hun kan klare mye mer, og jeg håper hun får hjelp til å komme igang med feks. utdannelse nå etter denne artikkelen.

Skrevet

Selvfølgelig er det flott for de to. Men... Tenk hvis alle disse privatpersonene og bedriftene kunne gitt alt dette til de organisasjonene som hjelper mange fattige familier. Skal denne ene familien få så mye, mens alle andre fortsatt er minst like fattige? Jaja.. Fint for dem, men galt likevel. Tenk at det er så lett å få folk til å reagere når det gjelder privatpersoner som står frem, men hvis en organisasjon sier at de gjerne tar imot gaver etc, så får de absolutt ikke så mye nei.

Sydentur, mat for 1000 kr i uka OG fast sparing i flere år, det er faktisk drøyt. Helt sinnsykt drøyt!

Skrevet

http://www.dagbladet...helse/21914729/

Føler nesten det er urettferdig... Tigger litt i avisa regelrett, og så får de alt servert på sølvfat etterpå? Hva med alle de andre fattige i Norge som ikke har sykler, kan reise på ferie osv.. Fyttikatta.

Nå synes jeg ikke hun tigget da, men hun har vært ekstra heldig og fått mye penger til ting de kanskje ikke har kunnet unne seg. Hadde ikke lest den første artikkelen om henne. Var selv i en kneik i fjor sommer der jeg hadde utgifter på 9-10 000 (Forutenom forefallende regninger) og en inntekt på 14 000. 4000 kr på 4 uker er ikke mye til mat, transport, klær, uventede regninger mm. Vi bor og i en by som har blitt realativ dyr å bo i de siste årene ( Ligger nesten omtrent i samme prisklasse som Oslo). Tok selv tak i problemet og vi flyttet blant inn i en studentbolig der vi sparte 3000 kr i mnd, og kuttet ned på alt vi kunne kutte ut. økonomien ble etterhvert bedre og vi stablet oss økonomisk på beina. å være alenemor er HARDT

økonomisk, uansett! For to år siden da jeg gikk arbeidsledig ble vi nødt å flytte ut på landet for en langt lavere husleie slik at økonomien forbedret seg ( Var da også alene med datteren min). Når man kommer i slike situasjoner må man gjøre det man kan for å komme seg ut av den. Denne moren har valgt å bo i Oslo, hvilket jeg kan tenke meg svir i lommaboka for ei som er alene med barnet

sitt.

Skrevet

FLOTT at denne familien fikk hjelp!!

Men man kan jo stille noen spørsmål ved fattigdom, når det defineres som å ikke ha råd til årlige sydenturer eller turer til Tusenfryd osv. Vi har det veldig godt i Norge, så grensene for hva som er "fattig" flyttes stadig.

Og ingen Må bo så sentralt i Oslo. Det går faktisk an å flytte litt ut av byen og få bedre plass til en bedre pris. Bra at mamman ønsker et bedre liv for datteren men det hørtes ut som om hun hadde gitt opp seg selv. Det beste hun kunne få til var en litt større stilling i den matbutikken hun jobber i?! Jeg er helt sikker på at hun kan klare mye mer, og jeg håper hun får hjelp til å komme igang med feks. utdannelse nå etter denne artikkelen.

Men det er jo ikke HUN Moren til Hedda som sier og ber om dette? Hun har fått dette i GAVE av noen som ville gi etter at hun stod frem med sin hverdag i avisen. Hun har ikke bedt om dette, men blir selvsagt takknemmelig for at noen vil gi ,slik at hun kan gjøre ellers uoverkommelige ting sammen med datteren. Hvis du leser linken som ligger ut så har jo dette medført jobbtilbud for henne som vil gi bedre betalt. Jeg skjønner ikke heller der som mener det bare er å flytte?? Det er ikke bare å flytte når man er alena og har et etablert nett der hvor man er. Flytter man vekk fra slikt kan hende situasjonen man er i faktisk blir verre. Synes det er FLOTT at de har fått hjelp, og synes det er ENDA bedre at hun ønsker at overfloden av den hjelpen som hun fikk skal gå til andre som også har det vanskelig ,og ikke vil ha alt selv. Det viser at hun har et stort hjerte.

Skrevet

Selvfølgelig er det flott for de to. Men... Tenk hvis alle disse privatpersonene og bedriftene kunne gitt alt dette til de organisasjonene som hjelper mange fattige familier. Skal denne ene familien få så mye, mens alle andre fortsatt er minst like fattige? Jaja.. Fint for dem, men galt likevel. Tenk at det er så lett å få folk til å reagere når det gjelder privatpersoner som står frem, men hvis en organisasjon sier at de gjerne tar imot gaver etc, så får de absolutt ikke så mye nei.

Sydentur, mat for 1000 kr i uka OG fast sparing i flere år, det er faktisk drøyt. Helt sinnsykt drøyt!

Hun bad dem jo om at de skulle gi overfloden til slike organisasjoner. Og synes det er flott at det setttes fokus på slik at hjelpende organisasjoner kanskje får inn litt mer pga at noen tør å stå frem og fortelle SIN historie. Og kanskje det er drøyt for deg det folk ønsker å gi bort, Men det er muligens ikke drøyt for dem som har mer en de trenger,å ønske å gjøre noe hyggelig for noen som ikke har råd til det selv.

Skrevet

Synes det er mye smålighet i denne tråden, og GUD jeg er glad for at vi har råd til det vi trenger og ofte det vi ønsker også. En mor går til det skrittet å ydmyke seg offentlig for å fortelle hvilken livssituasjon hun er i, mennesker føler medfølelse med henne og det resulterer i at hun får både hyggelige overaskelser og jobbtilbud . Og isteden for å synes det er flott og betryggende over at vi lever i et land som faktisk ønsker å hjelpe de som har lite, så får hun pes, og noen folk mener det er drøyt??? hvor er nestekjærligheten og medmenneskeligheten lurer jeg på. ?

Skrevet

Det jeg synes er litt trist, er at om man ikke kan reise til syden eller dra i fornøyelsesparker eller spare penger, er man fattig. Det har for meg absolutt ingenting med fattigdom å gjøre. Når man i tillegg er fri til å velge hvordan man vil organisere livet sitt, i et land som Norge, er det enda merkeligere synes jeg. Det finnes tusenvis av barn i verden som sulter ihjel hver dag. Så det er nok av mennesker å dele med, hvis man synes man har for mye. Det er mange sider ved en sånn sak, så synes absolutt det er lov å undre seg litt.....Ja, hvor er nestekjærligheten og medmenneskeligheten? Det lurer jeg ofte på...

Skrevet

Det jeg synes er litt trist, er at om man ikke kan reise til syden eller dra i fornøyelsesparker eller spare penger, er man fattig. Det har for meg absolutt ingenting med fattigdom å gjøre. Når man i tillegg er fri til å velge hvordan man vil organisere livet sitt, i et land som Norge, er det enda merkeligere synes jeg. Det finnes tusenvis av barn i verden som sulter ihjel hver dag. Så det er nok av mennesker å dele med, hvis man synes man har for mye. Det er mange sider ved en sånn sak, så synes absolutt det er lov å undre seg litt.....Ja, hvor er nestekjærligheten og medmenneskeligheten? Det lurer jeg ofte på...

Men hvor finner du definisjon om at noen mener det er fattigdom da?? Hun fortalte at noen hadde gitt henne dette som gave etter innslaget hennes i media. Hun bad da ikke om dette?? men sa at hun hadde takket ja til dette da hun så det som en hyggelig ting å gjøre sammen med datteren da hun ikke hatt råd til slikt selv. Og kjenner du denne Moren privat slik at du VET at ikke hun har organissert livet sitt ufra de muligheter og evner hun har? å hjelpe henne betyr ikke at man ikke også kan hjelpe andre. Og snur man på det er det vel bedre å hjelpe NOEN, en å ikke hjelpe i hele tatt??

Skrevet

Mamman til Hedde er heldig som får så go hjelp til seg og jentungen sin, hun gikk ikke til avisen og tryglet om hjelp eller noe, hun stilte opp i en reportasje om dagens fattigdom.

Her skrapet vi mynter og tomflasker på slutten av månden, og jeg og samboeren kunne gå uten middag de siste 2-5 dagene pr mnd, fordi vi ikke hadde penger til å fø oss alle, da blir det mat nok til ungen vår.

Vi er utrolig heldige med huseieren vår! En vakker sjel av en mann! Han fikk høre via en felles venn at vi satt på bar bakke, jeg var høygravid og vi hadde ikke noe sted å bo, da leiligheta på 3500 ble for dyrt.

Nå bor vi i et HUS(!!!) ikke stort hus, men et lite hus på 90 kvm (to etasjer) all strøm, tv og internett er med i prisen, og vi betaler kun 1000 kroner i månden, huset kunne fint vært leid ut for 5000 + strøm pga beliggenheten. Men han syntes vi burde få bo her, med tanke på ungen vår. Som ekstra husleie kapper samboeren ved til han for vinteren, vi står for ting som plenklipp, maler husene (han betaler utgifter) og vedlikehold av byggene (vi bor i kårbolig på gården hans)

Skrevet

Hurra,lenge leve sjalusien her i norge :) syns d er supert at hedda å moren fikk denne hjelpen å at så mange bryr seg å ser hvor trangsynt dette landet å nav er kan vel ikke være bedre!

Skrevet

Men hvor finner du definisjon om at noen mener det er fattigdom da?? Hun fortalte at noen hadde gitt henne dette som gave etter innslaget hennes i media. Hun bad da ikke om dette?? men sa at hun hadde takket ja til dette da hun så det som en hyggelig ting å gjøre sammen med datteren da hun ikke hatt råd til slikt selv. Og kjenner du denne Moren privat slik at du VET at ikke hun har organissert livet sitt ufra de muligheter og evner hun har? å hjelpe henne betyr ikke at man ikke også kan hjelpe andre. Og snur man på det er det vel bedre å hjelpe NOEN, en å ikke hjelpe i hele tatt??

Fordi det er disse tingene som blir fremhevet i artikkelen i forhold til fattigdom. Og nei, jeg kjenner henne ikke privat. Det jeg mener er at i et land som Norge har alle mennesker rimelig gode muligheter til å velge om de vil ta utdannelse, jobbe fulltid etc. Selv reiser vi hverken til syden, sparer barnetrygden, kjøper nye klær, nye sykler eller spiser på restaurant. men det er jo fordi vi selv har valgt å jobbe mindre, og være mer sammen med barna. Men hun sier jo selv, at de lider ingen nød. men at det er så mange som vil gi til en konkret familie i media, mens de VET at det er kjempemange som virkelig trenger det, som ikke får noe. Og jeg synes virkelig det er en viktig å interessant greie å filosofere litt over i vårt materielle samfunn. Og at man føler seg mindre verdt om man ikke har ditt eller datt...

Skrevet

Hurra,lenge leve sjalusien her i norge :) syns d er supert at hedda å moren fikk denne hjelpen å at så mange bryr seg å ser hvor trangsynt dette landet å nav er kan vel ikke være bedre!

Ja, kanskje NAV hadde vært overflødig om vi hadde delt med hverandre;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Så mange smålige mennesker det finnes :(

mamman til Hedda har fått hjelp, hun tryglet ikke, hun ba ikke om ferie eller noe som helst, hun bare fortalte om sitt og jentungen sitt liv. Hva kan vel hun noe for at folk strakte ut hjelpende hender, hun fikk masse tilbud. At dere henger dere opp i at hun takket ja til en sydenferie, siden hun tengte det kunne bli en fin opplevelse for ungen hennes, er virkerlig ikke andre enn DERES problem.. Kanskje på tide å granske seg selv i spilet?!

Her sliter vi hver eneste mnd vi også, vi ligger etter på husleie osv, er heldige med huseier som viser forståelse for økonomi problemet vårt, så vi beholder tak over hodet. Men jeg føler null sjalusi ovenfor denne kvinnen og hennes datter, jeg føler bare glede for at hun er så sterk at hun tørr stå frem om fattigdommen, og så utrolig herlig det er å lese at folk strekker ut en hånd til henne og ikke minst til ungen hennes!

Skrevet

Det er helt utrolig hvilken evne enkelte damer her på BIM/DIB har til å svartmale ting, være negative, kvasse i måten de skriver på (noen er direkte slemme) og vise lite medfølelse. Dere er voksne damer, oppfør dere som det!

Skrevet

Fordi det er disse tingene som blir fremhevet i artikkelen i forhold til fattigdom. Og nei, jeg kjenner henne ikke privat. Det jeg mener er at i et land som Norge har alle mennesker rimelig gode muligheter til å velge om de vil ta utdannelse, jobbe fulltid etc. Selv reiser vi hverken til syden, sparer barnetrygden, kjøper nye klær, nye sykler eller spiser på restaurant. men det er jo fordi vi selv har valgt å jobbe mindre, og være mer sammen med barna. Men hun sier jo selv, at de lider ingen nød. men at det er så mange som vil gi til en konkret familie i media, mens de VET at det er kjempemange som virkelig trenger det, som ikke får noe. Og jeg synes virkelig det er en viktig å interessant greie å filosofere litt over i vårt materielle samfunn. Og at man føler seg mindre verdt om man ikke har ditt eller datt...

Da leser vi de 2 artiklene med 2 vidt forksjellige briller. Det at man ikke føler man lever i en direkte nød betyr jo ikke at man har en livssituasjon som er verdig, eller at man har det man trenger, eller klarer å gi barnen det dem BURDE ha krav på. Man lider feks ikke nød av å spise brød i stedet for middag 3 -4 dager i uken kanskje. Men særlig sundt er det ikke, og et voksende barn har et større behov en det.

Ei 5 år gammel jente vil kanskje ikke ha behov for nye ting, og slik jeg leser innleggene så er dem dypt takknemmelige for det dem klarer å få til. Men den samme 5 årige jenten vil nå møte klassekamerater og vil fort begynne å identifiere seg med dem. å ALDRI ha råd til å gjøre det samme som sine venner, aldri kunna dele hobbyer eller intresser som andre barn har vil til slutt bli et psykososialt problem, samme om man har fokus på materielle verdier eller ikke.

Ikke skjønner jeg at du kan få det til at det blir fremhevet i artikelen heller at dem er opptatt av sydenturer og restaurant besøk.å ha et ønske om å kunne gi datteren sin slike opplevelser er vel noe helt annet , og vi ønsker vel alle våre barn positive opplevelser som i dagens samfunn er å regne som ganske normalt tross alt. ( da bortser jeg fra sydentur), men ferieturer , nye klær i nu og ne, fritidsaktiviteter og et restaurant besøk en gang iblandt er noe vi kan regne som normalt i vårt samfunn..

Det blir vel heller FREMHEVET at hun ønsker at hjelpen hun fått som hun ikke har behov for skal gies videre til andre som også har det vanskelig. UTRULIG flott gjort synes jeg av ei som kunne tatt imot alt selv om hun villet være grisk.

Og dette med VALG,, Jeg skjønner ikke hvordan du mener det skal være så enkelt altid. Ikke alle har muligheter, ressurser eller evner å studere , jobbe fulltid eller bare flytte for å gjøre ting enklere. Det er en fattigdom i Norge idag, og jeg tviler STERKT på at denne familjen hadde klassifisert som mottagere av hjelp fra fattighjelpen hvis dem ikke hadde bevis for at de lever UNDER eksistens minimum. Har også slik tiltro til undersøkende journalistikk at dem faktisk bruker et klart eksempel på fattigdom i en artikel om fattigdom. Men ser jo at mange gjerne ønsker å synse sine egne tanker i det..... merkelig.....

Skrevet

Denne tråden er et godt eksempel på janteloven i Norge.

Trist.

Skrevet

Vi oppfatter alle utifra de brillene vi ser med:) Og det er vel greit? Eller? Og jeg har ikke sagt at det er ENKELT alltid, bare at det finnes muligheter,-spesielt i et av verdens rikeste land. Kan det være at det vi ser på som "ganske normalt", faktisk er veldig mye, sett i global sammenheng? Mange interessante spørsmål....

Skrevet

Denne tråden er et godt eksempel på janteloven i Norge.

Trist.

Hva mener du?

Gjest Heartbroken
Skrevet

Denne tråden gjør meg virkelig trist! Tenk at det skjuler seg Så mye misunnelse blant mødre og fedre.

Så istede for å glede oss over at det finnes mennesker som strekker ut en hjelpende hånd der det ikke er forventet, så lages det en lang diskusjon om hva akkurat denne damen burde og ikke burde gjort. Helt uten å vite noe om bakgrunn og årsak til at hun og datteren er i denne situasjonen.

Det sutres over en lav sko om at "vi kan heller ikke dra til syden, hvem skal betale for oss da" og at man ikke kan kalle seg fattig så lenge man ikke går sulten til sengs eller bare har filler å kle på seg.

Det er mulig jeg er naiv, men jeg trodde faktisk at de fleste voksne mennesker skjønner at det er sjelden at hele historien kommer frem i en avisartikkel. Jeg syns denne moren var fornuftig og realistisk - hun verken klagde eller tigget, men hun tok takknemlig imot gaver som ble bydd henne og datteren. Sikkert ikke uten en viss skamfølelse, men den oversåg hun for sin datters skyld.

Det er et trist samfunn hvor man ikke kan unne andre litt medgang i livet!

Skrevet

For meg handler det absolutt ikke om å ikke unne andre all verdens medgang og lykke. Jeg ønsker virkelig for denne moren at hun kan leve et lykkelig og godt liv med datteren uten å ha noen som helst skamfølelse...

Gjest Heartbroken
Skrevet

Vi oppfatter alle utifra de brillene vi ser med:) Og det er vel greit? Eller? Og jeg har ikke sagt at det er ENKELT alltid, bare at det finnes muligheter,-spesielt i et av verdens rikeste land. Kan det være at det vi ser på som "ganske normalt", faktisk er veldig mye, sett i global sammenheng? Mange interessante spørsmål....

Selvsagt kan det vi ser på som lite, være veldig mye når man ser på all elendigheten som finnes i verden.

Men det er en fattig trøst for den mamma og pappa som må si nei til at barnet kan gå i bursdagsselskap eller være med naboen på tivoli, at "barna i Afrika ikke får mat engang".

Det er nå sånn at vi sammenligner oss med dem vi har rundt oss, og når klassekamerater får gå på dansetrening og karate mens barna våre ikke kan det, så gjør det oss triste. Om det da kommer noen og tilbyr seg å betale for dette (bare for eksempelet skyld), skal man da takke nei med begrunnelse i at det finnes så mange som har det verre?

Jeg syns ikke resonemanget ditt henger på greip her.

Skrevet

Åh! Ble sÅ glad nÅr jeg leste dette jeg. Ja, mange er i samme situasjon, men akkurat denne lille jenta fÅr det bedre.

Skrevet

Selvsagt kan det vi ser på som lite, være veldig mye når man ser på all elendigheten som finnes i verden.

Men det er en fattig trøst for den mamma og pappa som må si nei til at barnet kan gå i bursdagsselskap eller være med naboen på tivoli, at "barna i Afrika ikke får mat engang".

Det er nå sånn at vi sammenligner oss med dem vi har rundt oss, og når klassekamerater får gå på dansetrening og karate mens barna våre ikke kan det, så gjør det oss triste. Om det da kommer noen og tilbyr seg å betale for dette (bare for eksempelet skyld), skal man da takke nei med begrunnelse i at det finnes så mange som har det verre?

Jeg syns ikke resonemanget ditt henger på greip her.

Det gjør ikke meg trist at mine barn ikke nødvendigvis gjør som "alle andre". Hvis noen hadde tilbudt seg å betale for dette hadde jeg begynt å virkelig lure. Siden jeg selv har organisert livet mitt på en sånn måte at jeg tjener veldig lite.Det jeg lurer litt på er hvem som egentlig skal betale for disse tingene for alle de menneskene det gjelder.. Eller skal alle "fattige" få gaver, eller? Selvfølgelig skal vii hjelpe hverandre, misforstå meg rett. Men det er noe som er merkelig her synes jeg.....spesielt overfor alle de det gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...