Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #1 Skrevet 5. juni 2012 http://www.dagbladet.no/2012/06/04/tema/klikk/foreldre/helse/21914729/ Føler nesten det er urettferdig... Tigger litt i avisa regelrett, og så får de alt servert på sølvfat etterpå? Hva med alle de andre fattige i Norge som ikke har sykler, kan reise på ferie osv.. Fyttikatta.
Serepta Skrevet 5. juni 2012 #2 Skrevet 5. juni 2012 Hva med å glede seg over andres lykke et lite sekund ? Jeg har ikke lest annet enn overskriften i avisen, men seriøst HI...
HeltAnonym Skrevet 5. juni 2012 #3 Skrevet 5. juni 2012 Enig med Brød og Sirkus. Herlighet, er lov å glede seg over andre i blant! Dessuten har jo faktisk moren til hedda gått ut i avisen igjen og bedt om at folk gir til fattighuset og lignende slik andre skal få hjelp slik som de har fått!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #4 Skrevet 5. juni 2012 Flott for datteren at hun får det bedre! Men jeg blir faktisk litt provosert av å lese dette, i følge den forrige artikkelen er det hennes egen feil at hun er fattig, det livet har hun valgt selv. Jeg hadde også vært fattig om jeg valgte å bo midt i Oslo og kun jobbe deltid i matbutikk. Istedet jobber jeg fulltid og bor 15 min fra sentrum med t-banen.
Lettie Skrevet 5. juni 2012 #5 Skrevet 5. juni 2012 Alt servert på et sølvfat? Moren er jo opptatt av at andre fattige også skal få. Har selv levd slik at jeg måtte snu på hver krone og hadde minus på kontoen hver måned. Er veldig glad jeg bare hadde meg selv å forsørge i alle fall..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #6 Skrevet 5. juni 2012 http://www.dagbladet...helse/21914729/ Føler nesten det er urettferdig... Tigger litt i avisa regelrett, og så får de alt servert på sølvfat etterpå? Hva med alle de andre fattige i Norge som ikke har sykler, kan reise på ferie osv.. Fyttikatta. Dette synes jeg er smålig av deg. Hun har stått frem ifm en repotasje om det nye fattignorge. At mange har reagert er bra, og at hun får hjelp er ikke annet enn hyggelig. Det er flott at hun anmoder om hjelp også til andre.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. juni 2012 #7 Skrevet 5. juni 2012 Herregud, så smålige folk er. Hva med å kunne glede seg over at en småbarnsfamilie fikk det litt lettere for en stakket stund, og at det finnes så mange snille og gode mennesker rundt omkring?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. juni 2012 #8 Skrevet 5. juni 2012 Så når man ikke kan hjelpe alle så skal man ikke hjelpe noen? Jeg har heller ikke flust med penger og jeg syns det er FLOTT av henne å stille seg frem for å sette fokus på fattigdom blandt småbarnsforeldre. Selv om hun får hjelp så fins det, som du selv påpeker, mange andre fattige som du, og alle vi andre, står fritt til å hjelpe. Noen hjelper Hedda & mor, vi andre kan hjelpe noen andre. Hvem hjelper du?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #9 Skrevet 5. juni 2012 Så fint for henne og datteren. Kjenner jeg blir glad på deres veine
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #10 Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns det er flott at hun får hjelp, for all del. Men, ferietur til Syden, fordi de ikke har vært på det enda?? Venninna mi er 30 og har aldri vært i syden. Er det liksom en vanesak å skulle reise på dyre ferier nå? Det har ikke vi råd til?! Og 1000 kr i uka i mat? Det blir litt av noen herremåltider når de bare er 2 stk. Vi er 4 stk, 1 bleiebarn og 2 katter og klarer oss på en tusenlapp i uka. Men som sagt, det er flott at hun får alt dette. Selvom jeg nok tror hun kunne klart seg godt ved å flytte vekk fra Oslo og få en fulltidsjobb
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #11 Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns det er flott at hun får hjelp, for all del. Men, ferietur til Syden, fordi de ikke har vært på det enda?? Venninna mi er 30 og har aldri vært i syden. Er det liksom en vanesak å skulle reise på dyre ferier nå? Det har ikke vi råd til?! Og 1000 kr i uka i mat? Det blir litt av noen herremåltider når de bare er 2 stk. Vi er 4 stk, 1 bleiebarn og 2 katter og klarer oss på en tusenlapp i uka. Men som sagt, det er flott at hun får alt dette. Selvom jeg nok tror hun kunne klart seg godt ved å flytte vekk fra Oslo og få en fulltidsjobb Folk må vel få lov til å gi henne hva de måtte ønske! Du kan gi venninna di en sydentur om du vil det. Ingen som skal nekte deg det.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #12 Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns det er flott at hun får hjelp, for all del. Men, ferietur til Syden, fordi de ikke har vært på det enda?? Venninna mi er 30 og har aldri vært i syden. Er det liksom en vanesak å skulle reise på dyre ferier nå? Det har ikke vi råd til?! Og 1000 kr i uka i mat? Det blir litt av noen herremåltider når de bare er 2 stk. Vi er 4 stk, 1 bleiebarn og 2 katter og klarer oss på en tusenlapp i uka. Men som sagt, det er flott at hun får alt dette. Selvom jeg nok tror hun kunne klart seg godt ved å flytte vekk fra Oslo og få en fulltidsjobb Folk må vel få lov til å gi henne hva de måtte ønske! Du kan gi venninna di en sydentur om du vil det. Ingen som skal nekte deg det. Selvfølgelig! Og jeg unner henne for all del over hele verden om så er. Poenget er at jeg ikke synes hun er fattig, hun har til en viss grad valgt dette selv. Alltid her inne når folk klager over at de har så dårlig råd, så får omtrent alle, uten unntak, beskjed om å flytte, få en bedre betalt jobb, sydenturer er luxus, må handle billig mat, osv osv osv..... Men når det blir blåst opp i avisa så er det såå synd på dem? Hva om denne mammaen hadde skrevet her inne? Om at hun ikke hadde så god råd, og at barnet ikke fikk blitt med i bursdag? "Skaff deg en bedre jobb". "Flytt et sted hvor det ikke er så dyrt å bo" "Selg bilen" osv osv osv. Du tar nok poenget. Jeg syns det bare blir for dumt
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #13 Skrevet 5. juni 2012 http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143943009-hvem-skal-hjelpe-alle-de-andre-fattige-i-norge-da/ Ja, hvem skal hjelpe alle de andre som også er fattig i Norge?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #14 Skrevet 5. juni 2012 Denne moren legger opp til fattigdom selv, dessverre. Man MÅ ikke bo midt i Oslo! Alle vet at det er sinnsyke priser pÅ boliger der, uansett hvor mange m2 man har! NÅr man har en butikkjobb sÅ kan man fÅ jobb overalt, dvs man er ikke stedbunden til Oslo. Faren kan heller ikke nekte henne Å flytte innen samme kommune, sÅ hvis man flytter i utkanten av Oslo kommune, fÅr man mye bedre rÅd med en gang. Og sydentur? Jeg er 30 År, tjener 500 000 i Året og aldri vært pÅ sydentur. Synes det er mer utbytte for barna Å dra pÅ lekeland og fornøyelsesparker i sommer-Norge enn i "Syden" som vi her i Norge kaller alle land med sol for.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #15 Skrevet 5. juni 2012 http://www.klikk.no/...ige-i-norge-da/ Ja, hvem skal hjelpe alle de andre som også er fattig i Norge? Du, for eksempel. Jeg. Hun over deg. Han på siden. Eller er det de som har hjulpet Hedda og mammaen som skal hjelpe alle, mener du?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #16 Skrevet 5. juni 2012 Det hadde jeg også gjort for mitt barn hvis jeg hadde vært fattig. Hvis det var en artikkel som skulle til for å hjelpe denne moren og ungen, synes jeg ikke det er noe galt i det. De fleste veit at det er flere som trenger penger på lik linje som moren til Hedda, hun blir en talsmann for de usynlige. Synes det er heeeelt greit at vesla der får nye klær, sydentur, sykkel... Når jeg ser på alt det min har fått, uten å måtte være i avisa for å få det ... Og at mor kanskje får seg en jobb hvor hun kan lære i og gi en tryggere fremtid til barnet sitt. Fine mennesker som vil hjelpe den lille familien
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #17 Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns heller ikke at Trine Lise og Hedda hadde spesielt lite å rutte med. Faktisk kan jeg ikke fatte og begripe hvordan hun kan si at hun ikke har råd til barnebursdag etc. Har vært alenemor selv, og hatt MYE mindre enn henne å rutte med. Men prioriterte bursdager for jenta mi, og at hun skulle få delta på noen fritidsaktiviteter. Ja, det hendte vi måtte gå uten brød fordi vi ikke hadde råd til det - da måtte vi spise havregrøt og knekkebrød som vi hadde i skapet. Og det hendte at jeg måtte gå en måned ekstra før jeg hadde råd til nytt undertøy når eg trengte det. Men jeg så ikke på oss som veldig fattige likevel, det GIKK jo på ett eller annet vis. Hva skal man så gjøre da, hvis man har så dårlig råd? Ikke alle kan gå til avisen. Og hvordan gjør man egentlig det? Ringer man opp avisen og sier: "Hei, jeg er veldig fattig. Har dere lyst til å lage en sak på det?"? Her hvor jeg bor har vi ikke noe fattighus heller. Skal man tigge mat av venner og kjente? "Alle" visste hvordan jeg hadde det, men ingen løftet en finger for å hjelpe, men hvis det kommer en sånn avisartikkel så syns alle det er så ille at noen i Norge har det sånn... Jeg tror ikke de som ikke har vært fattige kan klare å forstå hvordan det er. Når det er sagt så er jeg glad for at Trine Lise og Hedda har fått hjelp! Det er bare det at det er så fryktelig NAIVT av folk å reagere med å overlesse akkurat denne familien med penger og ting... Heldigvis kan livet forandres også: i dag er jeg samboer, eier hus og bil og kan faktisk skaffe meg alt jeg trenger. Og er takknemlig for det hver eneste dag! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #18 Skrevet 5. juni 2012 Denne moren legger opp til fattigdom selv, dessverre. Man MÅ ikke bo midt i Oslo! Alle vet at det er sinnsyke priser pÅ boliger der, uansett hvor mange m2 man har! NÅr man har en butikkjobb sÅ kan man fÅ jobb overalt, dvs man er ikke stedbunden til Oslo. Faren kan heller ikke nekte henne Å flytte innen samme kommune, sÅ hvis man flytter i utkanten av Oslo kommune, fÅr man mye bedre rÅd med en gang. Og sydentur? Jeg er 30 År, tjener 500 000 i Året og aldri vært pÅ sydentur. Synes det er mer utbytte for barna Å dra pÅ lekeland og fornøyelsesparker i sommer-Norge enn i "Syden" som vi her i Norge kaller alle land med sol for. Som sagt, alle mÅ vel fÅ gi det dem ønsker, Var da ikke hun som bad om en sydentur. Fy søren sÅ smÅlig du er. SÅ veldig enkelt er det da ikke Å skulle mÅtte bryte opp alt og alle rutiner man tross alt har, for Å flytte og sÅ i tilegg mÅtte søke seg en ny jobb, eller enda en jobb man muligens ikke har barnevakt nok til for Å fÅ til Å gÅ opp. Eller sÅ spiser barnevakten opp inntjeningen. Er det sÅ vanvittig vanskelig Å være glad for at noen annen fÅr en lettere hverdag?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #19 Skrevet 5. juni 2012 Jeg syns det er flott at hun sto frem slik hun gjorde. Det er desverre veldig mange der ute i lignende situasjoner, men få som tørr å si dette. At hun har fått så mye respons og hjelp som hun har gjort har gjort mange provoserte, på en måte kan jeg skjønne det men det igjen gjør at det kan bli enklere for andre å stå frem med dette. Det er ikke noe å skamme seg over, mange som opplever dette i perioder og det er mange som får god hjelp om de tørr å fortelle om dette. Hun har ikke sagt hun trenger en sydenferie, 1000kr i mat i uka osv. Hun har sagt hun savner det å kunne gjøre noe sammen med barnet sitt som en vanlig familie somoftes kan. Bare det å ta turen til svømmehallen en gang i året er det ikke alle som kan. Og det å ikke invitere til bursdag eller komme i bursdager siden pengene ikke er der til slikt, er vanskelig for barn. De små tingene gjør mye for om barnet føler seg som de andre eller anderledes. At moren kan gjøre endel for å få det bedre er det sikkert, men når en er så langt nede så er det faktisk ikke så enkelt. Mange sier det bare er å flytte, det er ikke sikkert det er like enkelt det heller. Hvem skal kjøre flyttelasset? har hun depositum for evt ny bolig osv. Så summasumarum kan det hende at det er billigst å bli boende der hun bor. Og fulltidsjobb når man er alene med ett barn er ikke like enkelt når en ikke har utdannelse, og i oslo er det nok ikke enklere å få tak i.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #20 Skrevet 5. juni 2012 Denne moren legger opp til fattigdom selv, dessverre. Man MÅ ikke bo midt i Oslo! Alle vet at det er sinnsyke priser pÅ boliger der, uansett hvor mange m2 man har! NÅr man har en butikkjobb sÅ kan man fÅ jobb overalt, dvs man er ikke stedbunden til Oslo. Faren kan heller ikke nekte henne Å flytte innen samme kommune, sÅ hvis man flytter i utkanten av Oslo kommune, fÅr man mye bedre rÅd med en gang. Og sydentur? Jeg er 30 År, tjener 500 000 i Året og aldri vært pÅ sydentur. Synes det er mer utbytte for barna Å dra pÅ lekeland og fornøyelsesparker i sommer-Norge enn i "Syden" som vi her i Norge kaller alle land med sol for. Som sagt, alle mÅ vel fÅ gi det dem ønsker, Var da ikke hun som bad om en sydentur. Fy søren sÅ smÅlig du er. SÅ veldig enkelt er det da ikke Å skulle mÅtte bryte opp alt og alle rutiner man tross alt har, for Å flytte og sÅ i tilegg mÅtte søke seg en ny jobb, eller enda en jobb man muligens ikke har barnevakt nok til for Å fÅ til Å gÅ opp. Eller sÅ spiser barnevakten opp inntjeningen. Er det sÅ vanvittig vanskelig Å være glad for at noen annen fÅr en lettere hverdag? Du vet ingenting om meg og min oppvekst. Jeg vokste opp i utlandet i ekstrem fattigdom, og jeg er selvfølgelig glad pÅ vegne av Hedda! Jeg mener bare at moren hennes ikke har gjort nok til Å forhindre fattigdom. Vi mÅtte flytte. Min mor OG far mÅtte søke nye jobber. Vi gikk uten mat i en periode. Men vi klaget ikke over at vi ikke hadde 250 kroner Å avse i bursdagsgave eller dra til syden. Det finnes svært mange butikkjobber pÅ dagtid, butikkene som er oppe mellom 9 og 16. Og da trenger man ikke Å ha barnevakt - da sender man barnet i barnehagen. NÅr barnet er 5 År, sÅ blir det prioritert foran mindre barn, siden hun er skolestarter. SÅ kall meg gjerne smÅlig, men jeg mener at enkelte ikke gjør nok til Å forhindre at det oppstÅr vanskelige situasjoner.
mamma_bergen Skrevet 5. juni 2012 #21 Skrevet 5. juni 2012 Du må pakke vekk det stygge,grønne trollet! Tenk så bra at noen som trenger det faktisk får hjelp!Og tenk så fantastisk det er at så mange rundt om engasjerer seg! Nå har det jo gjerne kommet et søkelys på disse som virkelig ikke har noenting,la oss håpe at ballen fortsetter å rulle slik at barn i norge kan ha et godt liv.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. juni 2012 #22 Skrevet 5. juni 2012 Som en annen her påpeker, det er ikke bare å flytte! Det koster penger, leie flyttebil,få noen til å hjelpe med flyttingen,finne leilighet,få tak i depositum (er veldig mange som ikke tar garanti fra nav). Og ikke er det lett å få jobb her i Oslo når man ikke har utdannelse. Etter sånn jeg leste det, så kommer hun selv fra en fattig familie og det går dessverre i arv. Og det er nok ikke sånn at hun ringte inn til en avis, det var nok heller de som tok kontakt med henne og lurte på om de kunne bruke hennes historie. Synes det er kjempetøft av henne jeg. Og du litt lenger opp som mener at når folk klager her inne får de beskjed om å flytte, få bedre jobb osv, ja, noen skriver det, men det er mange som har fått tilbud om hjelp her inne også! Bla til is på 17 mai, bli hentet for de blir banket av mannen og tilbud om avlasting fordi de er slitene. Jeg syns det er flott at det er så mange snille mennesker som vil gi både av sin tid og av lommeboka si.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2012 #23 Skrevet 5. juni 2012 Denne moren legger opp til fattigdom selv, dessverre. Man MÅ ikke bo midt i Oslo! Alle vet at det er sinnsyke priser pÅ boliger der, uansett hvor mange m2 man har! NÅr man har en butikkjobb sÅ kan man fÅ jobb overalt, dvs man er ikke stedbunden til Oslo. Faren kan heller ikke nekte henne Å flytte innen samme kommune, sÅ hvis man flytter i utkanten av Oslo kommune, fÅr man mye bedre rÅd med en gang. Og sydentur? Jeg er 30 År, tjener 500 000 i Året og aldri vært pÅ sydentur. Synes det er mer utbytte for barna Å dra pÅ lekeland og fornøyelsesparker i sommer-Norge enn i "Syden" som vi her i Norge kaller alle land med sol for. Som sagt, alle mÅ vel fÅ gi det dem ønsker, Var da ikke hun som bad om en sydentur. Fy søren sÅ smÅlig du er. SÅ veldig enkelt er det da ikke Å skulle mÅtte bryte opp alt og alle rutiner man tross alt har, for Å flytte og sÅ i tilegg mÅtte søke seg en ny jobb, eller enda en jobb man muligens ikke har barnevakt nok til for Å fÅ til Å gÅ opp. Eller sÅ spiser barnevakten opp inntjeningen. Er det sÅ vanvittig vanskelig Å være glad for at noen annen fÅr en lettere hverdag? Du vet ingenting om meg og min oppvekst. Jeg vokste opp i utlandet i ekstrem fattigdom, og jeg er selvfølgelig glad pÅ vegne av Hedda! Jeg mener bare at moren hennes ikke har gjort nok til Å forhindre fattigdom. Vi mÅtte flytte. Min mor OG far mÅtte søke nye jobber. Vi gikk uten mat i en periode. Men vi klaget ikke over at vi ikke hadde 250 kroner Å avse i bursdagsgave eller dra til syden. Det finnes svært mange butikkjobber pÅ dagtid, butikkene som er oppe mellom 9 og 16. Og da trenger man ikke Å ha barnevakt - da sender man barnet i barnehagen. NÅr barnet er 5 År, sÅ blir det prioritert foran mindre barn, siden hun er skolestarter. SÅ kall meg gjerne smÅlig, men jeg mener at enkelte ikke gjør nok til Å forhindre at det oppstÅr vanskelige situasjoner. Ditto!! Du vet da ingenting om Moren til Hedda, eller hvorfor hun har mÅttet prioritere slik hun har gjort. Du har ikke den minste anledning Å spy utav deg hva dem bør gjøre, og legge din egen bakgrunn som mÅlestokk. Du vet jo ikke noe om deres liv, annet en det hun valgt Å fortelle. Du sier det bare er Å sende barnet i barnehagen. DU mener at fordi dere ikke klaget eller mÅtte gÅ uten mat i perioder sÅ synes du det er ille at en annen mor gÅr en annen vei for Å forhindre det en det dine foreldre gjorde. Ja før Å ha levd i slik ekstrem fattigdom som du gir utrykk for sÅ synes jeg du viser forbausende lite empati og forstÅelse for andre i lignende situasjoner.
Gjest Mafan Skrevet 5. juni 2012 #24 Skrevet 5. juni 2012 Flott for datteren at hun får det bedre! Men jeg blir faktisk litt provosert av å lese dette, i følge den forrige artikkelen er det hennes egen feil at hun er fattig, det livet har hun valgt selv. Jeg hadde også vært fattig om jeg valgte å bo midt i Oslo og kun jobbe deltid i matbutikk. Istedet jobber jeg fulltid og bor 15 min fra sentrum med t-banen. Så var det dette med å ikke dømme noen før man har gått i deres sko. Vet du hvorfor hun jobber deltid? Kanskje er det kun det hun har kapasitet til? Kanskje vil hun bo i gåavstand til f.eks foreldrene som er uføretrygdede og kanskje trenger hennes hjelp? Kanskje dette også er grunnen til at hun jobber deltid? Avisartikler er heller ikke særlig nyanserte. Ja, hun har deltidsstilling i en butikk, men hva vet vi om dette er det eneste fast butikken kan tilby henne, og om hun tar ekstravakter for å komme opp i 100 %. Blir litt overgitt over enkeltes holdninger her inne.
Eliane Skrevet 5. juni 2012 #25 Skrevet 5. juni 2012 Sjalusi!! Når jeg leste den første reportajsjen om Hedda,så fikk jeg ikke inntrykk av at moren klaget på noe, hun fortalte rett ut hvordan de hadde det! Jeg blir helt rørt jeg av viljen til å hjelpe så mange har hatt,og ikke bare tenkt på det men faktisk gjort noe konkret. jeg har ikke noe problem økonomisk,vi reiser på tur fra tid til annen, hatt en sydentur siste 5 årene,vi kan kjøpe melk og brød og de klærne vi trenger. men jeg er kjempeglad på vegne av Hedda og mamman. tenk så deilig for de to å kunne kose seg litt sammen,uten å tenke på at krona må snus 5 ganger. i tillegg så ber mora om at giverne må hjelpe andre,for hun kan ikke ta imot alt selv, det er nestekjærlighet det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå