Gå til innhold

Amming er så oppskrytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig! Jeg prøvde å amme eldste mann på sykehuset, men likte det absolutt ikke. Gikk over på mme dagen etter han var født. Med snuppa så prøvde jeg ikke engang. Synes det var ekkelt og amme. Fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen begge gangene. Kosa meg med flaske barn, faren fikk også mulighet til å mate og vi hadde barn som sov hele natten før de var en mnd gamle. Vi synes det var mye bedre med mme. :)

Virkelig? Ekkelt å amme? Hold deg til bloggen din du. Eller nei, stemmer det; den måtte du jo slette etter noen flauser her inne.....

Seriøst, hvor gammel er du? Dette er det teiteste jeg har sett på lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Villabeige: ekkelt å amme? Nå ble jeg nysgjerrig. Det kan være mange grunner til at noen ikke velger å amme ungen sin. Men ekkelt?

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjære HI. Ja, eldstebarnet ditt må "lide" for at du valgte å få en større familie og ikke i stedet konsentrerte deg om den ene hele resten av livet ditt. Men du må tenke som så: Det blir mye verre seinere! Ammingen er bare en så bitte, bitte liten del av den tida du etter hvert kommer til å "frata" nr. 1 for å gi til nr. 2.

For ikke å snakke om jeg, som har 3! Huff, huff. Her har den eldste måttet lide mye, her. Men jeg trøster meg med at da nr 3 kom, hadde i alle fall både nr 1 og 2 fått masse, masse omsorg, nærhet og trygghet ved puppen, tett inntil mors kroppsvarme, hjerteslag og stemme, sånn at de var rusta for det ubotelige slaget det er å få småsøsken. Da ble tapet til å leve med.

Når du etter hvert klarer å se at begge barna dine fortjener det samme som nr 1 allerede har fått, klarer du sikkert også å se at amming i seg sjøl ikke er oppskrytt, tvert imot holder det alt det lover. Og jeg har, i motsetning til Villa Beige som "holdt ut" i ett helt døgn, fullammet alle barna mer enn 6 måneder, og delammet alle mer enn et år hver. Så jeg vet hva jeg snakker om. Når ettårsdagen nærmer seg og mange begynner i barnehage kommer du til å være glad for alle antistoffer du fylte på med da du hadde sjansen!

Skrevet

Dette blir jo fort en pros and cons med amming debatt, men jeg klarer ikke å lå være å dy meg.

Nå har jeg bare et barn. Hun er 7mnd. Jeg ammer enda. Hadde hun likt mme hadde det ikke gjort noe om hun fikk det i ny og ne, men her går det for fullt i puppemelk (og fast føde). Mitt barn har ikke vært syk en eneste gang. Hun har ikke hatt feber engang. Alle flaskebarna vi kjenner er syke i hytt og gevær. Nå er forresten alle våre "playmates" flaskebarn, for de fleste gav opp puppen før barnet var 4 mnd (sååå mye enklere med flaske). Jeg mistenker et større behov for å få barnevakt enn å gjøre det som er best for barnet (holder det såklart for meg selv). En av dem påstod å si at flaskebarn ikke var mer syke enn de som fikk mm, for hun kjente noen som hadde barn som fikk kun mm, og de var jo syke hele tiden.

HI, dette er ikke angrep på deg, men mine egne erfaringer og de jeg omgåes med i permisjonstiden.

Skrevet

Jeg ammet i fire mnd og gikk så over til flaske pga at jeg måtte begynne å ta noen medisiner. Synes faktisk det var lettere med flaskemating. Ordnet alle måltidene for et døgn, hadde sterilisator som steriliserte i microovnen, når jeg skulle ut tok jeg med med flaske og ferdig blandet melk som man fikk på kartonger i butikken.

Skrevet

Dette blir jo fort en pros and cons med amming debatt, men jeg klarer ikke å lå være å dy meg.

Nå har jeg bare et barn. Hun er 7mnd. Jeg ammer enda. Hadde hun likt mme hadde det ikke gjort noe om hun fikk det i ny og ne, men her går det for fullt i puppemelk (og fast føde). Mitt barn har ikke vært syk en eneste gang. Hun har ikke hatt feber engang. Alle flaskebarna vi kjenner er syke i hytt og gevær. Nå er forresten alle våre "playmates" flaskebarn, for de fleste gav opp puppen før barnet var 4 mnd (sååå mye enklere med flaske). Jeg mistenker et større behov for å få barnevakt enn å gjøre det som er best for barnet (holder det såklart for meg selv). En av dem påstod å si at flaskebarn ikke var mer syke enn de som fikk mm, for hun kjente noen som hadde barn som fikk kun mm, og de var jo syke hele tiden.

HI, dette er ikke angrep på deg, men mine egne erfaringer og de jeg omgåes med i permisjonstiden.

Du skjønner, noen ganger er søvn og noe barnevakt så mor får hvile ut, til beste for barnet. Jeg kunne gitt mye for at mitt barn nr 2 tok flaske! Men ingen av mine tok annet enn pupp, fast føde og etterhvert Drikki fra Nestle (det var virkelig redningen, i forhold til puppeavvenning). For unge nr 2 ville ha mat annenhver time HELE DøGNET de første månedene. Og nei, det gagner ikke barnet at mor er utslitt og ser mannen med ljåen grunnet ingen søvn.

Forresten, sluttet å amme barn nr 2 da hun var ca 7-8 måneder på grunn av reisevirksomhet i jobben, og ammet nr 1 til han var 14 måneder. Begge ungene har vært like friske, selv om nr 2 ble ammet mye kortere periode.

Skrevet

Så teit med alle som tror de kan bevise eller motbevise statistikk med enkelttilfeller...

Skrevet

Villabeige: ekkelt å amme? Nå ble jeg nysgjerrig. Det kan være mange grunner til at noen ikke velger å amme ungen sin. Men ekkelt?

Du vet kanskje ikke at en del folk har blitt utsatt for overgrep i fortiden som gjør at de ikke tåler berøring av bryster for eksempel? Må tenke før du skriver... Hvis denne Villabeige har prøvd i ett døgn og synes det er ubehagelig, så synes jeg at hun er lite voksen som ikke forsøkte mer. Folk som har blødende pupper, store smerter og betennelser i ukesvis har all grunn til å slippe. På samme måte med de som for eksempel har blitt voldtatt og ikke orker berøring av bryster.

Skrevet

Så teit med alle som tror de kan bevise eller motbevise statistikk med enkelttilfeller...

Så teit med folk som misforstår hele innlegget da. Mitt innlegg om at søvn noen ganger gagner barnet mer enn morsmelk var ikke ment for å motbevise statistikken. Men som et poeng i forhold til det at amming ikke alltid skal prioriteres foran helsa til mor og trivsel til barnet som følge av det.

Skrevet

Så teit med folk som misforstår hele innlegget da. Mitt innlegg om at søvn noen ganger gagner barnet mer enn morsmelk var ikke ment for å motbevise statistikken. Men som et poeng i forhold til det at amming ikke alltid skal prioriteres foran helsa til mor og trivsel til barnet som følge av det.

Jeg mente ikke det, jeg mente argumentene om at "mitt barn har fått mme og er aldri syk" eller "jeg kjenner noen som ammes og er syke hele tiden" osv...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Du vet kanskje ikke at en del folk har blitt utsatt for overgrep i fortiden som gjør at de ikke tåler berøring av bryster for eksempel? Må tenke før du skriver... Hvis denne Villabeige har prøvd i ett døgn og synes det er ubehagelig, så synes jeg at hun er lite voksen som ikke forsøkte mer. Folk som har blødende pupper, store smerter og betennelser i ukesvis har all grunn til å slippe. På samme måte med de som for eksempel har blitt voldtatt og ikke orker berøring av bryster.

Hun skriver ikke noe om årsaken til at hun synes det er ekkelt, og for alt vi vet kan det være nettopp noe av det du har nevnt ovenfor?

Selv om jeg er enig i at man kanskje burde ordlegge seg noget annerledes likevel.

Endret av UndrendeUllteppe
Skrevet

Har to barn, det eine har eg amma, og det andre fekk flaske. Det er ikkje oppskrytt å amme, det er 100 ganger enklare enn å gje flaske.

Flaske barn skal ha mat like ofte som amme barn.

Skrevet

Hi, har vært i dine sko. Har ei tulle på snart 6 mnd og ei på 3 år. De første 6 ukene hadde jeg veldig lite med eldstejenta å gjøre, babyen hang i puppen non stop. Hadde veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke var mer sammen med henne. Var jeg heldig kunne vi finne på noe sammen i 5 minutter. En dag sa hun til faren at " mamma kan bare flytte hun, jeg vil ikke ha henne her". Artig...! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg bare ville gi opp hele amminga. Men jeg klarte det ikke. Var jo ikke babyens feil at det var sånn. Heldigvis går det seg til, de skal ha mat sjeldnere, og det blir mer og mer tid til eldstemann. :)

Skrevet

Hi, har vært i dine sko. Har ei tulle på snart 6 mnd og ei på 3 år. De første 6 ukene hadde jeg veldig lite med eldstejenta å gjøre, babyen hang i puppen non stop. Hadde veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke var mer sammen med henne. Var jeg heldig kunne vi finne på noe sammen i 5 minutter. En dag sa hun til faren at " mamma kan bare flytte hun, jeg vil ikke ha henne her". Artig...! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg bare ville gi opp hele amminga. Men jeg klarte det ikke. Var jo ikke babyens feil at det var sånn. Heldigvis går det seg til, de skal ha mat sjeldnere, og det blir mer og mer tid til eldstemann. :)

Tuuuusen takk for et ikke-moraliserende svar! Det var nettopp dette jeg trengte å høre :)

Håper ikke gutten min kommer på å si noe sånt.. Heldigvis gjør han ikke annet enn å prøve å benekte at babyen trenger mat.

Skrevet

Enig med Villabeige (?), syntes også amming er ekkelt. Blir kvalm bare med tanken -uten at jeg skal måtte forklare meg av den grunn.

Morsmelk er nødvendigvis ikke det beste heller... (selv om det virker mye lettere å bare ta ut puppen enn å måtte lage flaske)

Litt forskning:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233

http://www.flaskebarn.dk/User_files/8ccf47f600b511723a40dea372a3f186.pdf

http://www.flaskebarn.dk/User_files/966933c49b6094c2f5623ca1ff4088ef.pdf

http://www.flaskebarn.dk/User_files/2513876c6f8e2e0fff0d9f31a10a03a3.pdf

http://www.bt.dk/nyheder/ingen-intelligens-i-modermaelken

Skrevet

nå spurte jeg ikke deg anonym, men Villabeige. Jeg er ikke tankeleser. Det var jo derfor jeg spurte.

Skrevet

Oppfordrer alle som ser ned på mme mødre å ta en titt innom linkene som ble lagt ut i et innlegg over her. Ny forskning: Amming ER oppskrytt. Og det har jeg egentlig hatt en følelse av veldig lenge. Men man har, som professoren ved NTNU sier, vært forelsket i teorien, og derfor noe blendet, vil jeg tro.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Skal ikke så fast at alt og alle er like.

Har selv mit andre (ufrivelige) flaskebarn nå, begge ungene her har brukt 15-35 minutter på flaska si, lillesøster drikker 180 ml, men storebror nektet å drikke mer enn 60 ml de første 4 mnd, så han var konstant på flaska, og med 6 flasker, så måtte jeg konstant vaske og sterilisere, en del mme ble kastet, siden han ikke drakk opp alt. Det hele var et evig mas. Når han var 5 mnd startet han å avvise en del måltider på dagtid, så vi måtte opp 3 ganger på natt for å gi han flaske.

Man må nok ikke se egen erfaring som andres kommende opplevelse sier jeg bare.

Skrevet

Helt enig! Jeg prøvde å amme eldste mann på sykehuset, men likte det absolutt ikke. Gikk over på mme dagen etter han var født. Med snuppa så prøvde jeg ikke engang. Synes det var ekkelt og amme. Fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen begge gangene. Kosa meg med flaske baorn, faren fikk også mulighet til å mate og vi hadde barn som sov hele natten før de var en mnd gamle. Vi synes det var mye bedre med mme. :)

Virkelig? Ekkelt å amme? Hold deg til bloggen din du. Eller nei, stemmer det; den måtte du jo slette etter noen flauser her inne.....

Ja jeg synes det var ekkelt, og det var mitt valg! Går ann å svare sakelig vet du, hvertfall hvis man er over 16 år, noe jeg tviler på at du er!

Skrevet

nå spurte jeg ikke deg anonym, men Villabeige. Jeg er ikke tankeleser. Det var jo derfor jeg spurte.

Lite voksent faktisk. Var mitt valg og ingen andres. Å barna lider ingen nød av å få mme!

Skrevet

Skjønner deg så godt.

Jeg skulle gjerne ha valgt å blande ut mme, vaske flasker og sterilisere flasker istede. Vet at alt blir en vane, man får rutiner på det meste.

Jeg valgte å amme pga at det "er det beste for barnet". Men vi sleit. Maten kom lett, men alt det andre! De som sier at mme er så tungvint skulle ha prøvd å ha en unge som konstant henger på puppen, som du ikke aner hvor mye mat du har fått i, som sriker timesvis hver dag pga magesmerter og du aner ikke hva mer du kan kutte ut av kostholdet ditt nå, at du aldri kan få sove en hel natt eller ha barnevakt ettersom du alltid på ha puppen tilgjengelig (når man ikke får til å pumpe seg), eller når man ikke tør å gå ut av huset fordi du ikke aner når neste ammerunde blir og du ikke føler deg komfortabel med å "kle av deg" foran andre slik, og når man har omtrent kink i nakken og skuldre oppunder ørene pga at man aldri finner en komfortabel ammestilling.

Hadde det ikke vært for at amming prakkes på en så hadde jeg glatt gått rett på mme til nestemann, for dette styret her var et helvete.

Skrevet

Skjønner deg så godt.

Jeg skulle gjerne ha valgt å blande ut mme, vaske flasker og sterilisere flasker istede. Vet at alt blir en vane, man får rutiner på det meste.

Jeg valgte å amme pga at det "er det beste for barnet". Men vi sleit. Maten kom lett, men alt det andre! De som sier at mme er så tungvint skulle ha prøvd å ha en unge som konstant henger på puppen, som du ikke aner hvor mye mat du har fått i, som sriker timesvis hver dag pga magesmerter og du aner ikke hva mer du kan kutte ut av kostholdet ditt nå, at du aldri kan få sove en hel natt eller ha barnevakt ettersom du alltid på ha puppen tilgjengelig (når man ikke får til å pumpe seg), eller når man ikke tør å gå ut av huset fordi du ikke aner når neste ammerunde blir og du ikke føler deg komfortabel med å "kle av deg" foran andre slik, og når man har omtrent kink i nakken og skuldre oppunder ørene pga at man aldri finner en komfortabel ammestilling.

Hadde det ikke vært for at amming prakkes på en så hadde jeg glatt gått rett på mme til nestemann, for dette styret her var et helvete.

For ikke å snakke om brystbetennelser, såre brystvorter, melskespreng og at man ikke kan ta verken smertestillende eller andre medisiner (iallfall prøve å unngå så langt det lar seg gjøre).

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Skjønner deg så godt.

Flaske barn er ikke alltid like lett å forholde seg til det heller, her tåler ikke lillesøster mme generelt, hun taklet heller ikke ammingen, konstant smerter, gulper, avføringen er svart og kan komme fra flere ganger pr dag, til hver 3 dag. Vi har prøvd alle mme merker, nå er vi gått over fra Nutramigen til NAN H.A.1 og enn så lenge ser det ut til å funke best. Men vi skal inn på sykehuset for testing i slutten av juni, håper vi finner en løsning, for hun har det virkerlig ikke godt.

Men samtidig er jeg glad jeg ikke ammer lenger, med storebror mistet jeg melka når jeg var 2 uker inn i det, plutserlig en morgen var det null melk i brystene! Men hadde aldri mer enn 40-60 ml pr dag heller, så det var vel ventet egentlig.. Med lillesøster delammet jeg i 3 uker, men hun hylte av smerte, uansett hva jeg kuttet ut av mat osv, men som sakt, hun sliter like mye med mme som med mm.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

Skjønner deg så godt.

Flaske barn er ikke alltid like lett å forholde seg til det heller, her tåler ikke lillesøster mme generelt, hun taklet heller ikke ammingen, konstant smerter, gulper, avføringen er svart og kan komme fra flere ganger pr dag, til hver 3 dag. Vi har prøvd alle mme merker, nå er vi gått over fra Nutramigen til NAN H.A.1 og enn så lenge ser det ut til å funke best. Men vi skal inn på sykehuset for testing i slutten av juni, håper vi finner en løsning, for hun har det virkerlig ikke godt.

Men samtidig er jeg glad jeg ikke ammer lenger, med storebror mistet jeg melka når jeg var 2 uker inn i det, plutserlig en morgen var det null melk i brystene! Men hadde aldri mer enn 40-60 ml pr dag heller, så det var vel ventet egentlig.. Med lillesøster delammet jeg i 3 uker, men hun hylte av smerte, uansett hva jeg kuttet ut av mat osv, men som sakt, hun sliter like mye med mme som med mm.

Forstår at det ikke alltid er lett den veien heller, du har nok vært ekstra uheldig, på samme måte som at jeg var ekstra uheldig med ammingen. Når jeg ammet måtte jeg kutte ut nesten alt som fantes av mat en periode (altså en del mer enn standarden "jeg har jo kuttet ut løk og jordbær da selv om det er litt kjedelig så går det jo greit") at jeg endte opp med å ikke få i meg noe vitaminer eller næringsstoffer. Jeg fikk aldri vite om det var maten jeg spiste eller om hun bare hadde umodent tarmsystem, etter hvert gikk det jo seg til. Jeg vet ikke om det hadde vært annerledes om jeg hadde gitt mme eller ikke- men om det skyldtes mitt kosthold så hadde det iallfall hjulpet. Dessuten så var det en gulpebaby som i tillegg bæsjet minst en gang i timen.

Ser bare for meg at om jeg hadde gitt mme, så kunne magevondten KANSKJE vært unngått. Da kunne jeg også fått mer søvn og energi. Og pappaen kunne tatt henne litt på natta, kanskje jeg hadde kunnet få sove en helgemorgen, og vi kunne hatt barnevakt en gang eller to første leveår også. Og jeg slapp å gå på den grusomme dietten, og kunne slippe skyldfølelsen for å forårsaket magesmerter av uvisse årsaker og jeg ble en konstant detektiv. Jeg hadde også visst hvor mye mme hun fikk i seg slik at jeg kanskje kunne ha redusert gulping og bæsjbleier ved å minke matinntaket litt. Men for alt jeg vet så kunne mme vært like ille det altså. Det får vi aldri vite. Men at amming er lettvint er jeg ikke enig i.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Men at amming er lettvint er jeg ikke enig i.

Nei, eneste som er lettere med ammingen er at maten alltid er klar, og man slipper å ordne med flasker osv. Ellers så går nok alt på hver enkelt både av mor og barn. Flaskebarn gir jo far mulighet til å delta mer også, noe samboeren min setter veldig pris på hvertfall, og med flaks (slik vi har hatt 2 ganger) så starter ungen å sove natten gjennom etter 2-3 uker :)

Tror nok det er fordeler og ulemper med begge delene jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...