Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Skjønner at det er vanlig med drøyt 15 måltider ila dagen, men hvordan i granskauen får folk tid til det andre barnet?! Stakkars eldstemann, han må jo alltid vente, og får jeg litt tid til å gjøre noe hyggelig med han, da kan du banne på at etter fem minutter er det akkompagnert av hylinga til minsten. Tenker innimellom at det beste jeg kan gjøre for familien er å gå over til mme. Gro Nylander kan ta seg en bolle.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Hadde selv flaskebarn, ufrivillig, og selv om det var ett slag i fleisen å ikke få til ammingen, var det veldig greit med flaske. Han spiste hver 3-4 time, og matingen var unnagjort på 5-10 minutter. Andre kunne mate og hjelpe til. Sov masse på nettene gjorde vi også, jeg kunne spise hva jeg ville, og synes etterhvert at rensing av flasker var ren rutine og tilberedelse av melk gikk i en fei. Hadde ikke nølt med å gi mme hvis ammingen hadde skjært seg med nestemann også. (nå blir det ikke en nestemann, og jeg synes det er trist å aldri få prøve å amme ett barn.)
Tigerpote Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Virkelig? Og det å måle, blande, temperere mme og vaske og sterilisere flasker pluss å gi i tåteflaske tar kortere tid mener du?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Nå gjorde jeg aldri dette på en gang. Gjorde klart alt om morgenen, målte opp pulver til alle måltidene i bokser, kokte opp vann og hadde i termos, og hadde kaldt vann i kjøleskapet. Laget et måltid på 30 sekunder ved å blande kaldt og varmt vann. Sterlisering av flasker i sterilisator. Selve matingen av barnet var det jeg mente tok kortere tid enn mine venninner som hadde barn som hang i puppen til enhver tid.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Nå gjorde jeg aldri dette på en gang. Gjorde klart alt om morgenen, målte opp pulver til alle måltidene i bokser, kokte opp vann og hadde i termos, og hadde kaldt vann i kjøleskapet. Laget et måltid på 30 sekunder ved å blande kaldt og varmt vann. Sterlisering av flasker i sterilisator. Selve matingen av barnet var det jeg mente tok kortere tid enn mine venninner som hadde barn som hang i puppen til enhver tid.
Magia Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Etterhvert går jo ammingen seg til også, og da er det ikke vanlig med 15 måltider på en dag nei. Barnet må jo ha mat uansett om det er mme eller amming, og med mindre man har ammeproblemer, nekter jeg å tro at det er lettere og mindre tidkrevende å gi mme.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Tror de som ikke har hatt flaskebarn ser på det å gi flaske som veldig tungvint. Selvfølgelig er det raskere å ta frem puppen, men alt blir rutiner, og det plaget meg ikke å gjøre disse rutinene hver dag. Hadde jo ikke akkurat så mye valg. Man finner lettvinte og raskeste løsningene etterhvert. Jeg kritiserer ikke amming her, jeg sier jo selv jeg heller ville ammet. Men ser allikevel positivt på flaskematingen, når jeg ikke hadde noe valg. Matingen på natten gikk raskere, ungen svelget ned flasken på 5 minutter, mens jeg hørte om de som ammet 30 - 60 minutter 2-3 ganger pr natt.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Det er ikke lettere med mme kanskje, men flaske kan jo andre gi. Jeg er nå utilgjengelig for annet enn å lese bok og se tv med eldste ca 90 % av tida vi er sammen. Jeg har minimalt med melk å pumpe ut til overs. Det var poenget mitt, at eldste må lide for at minste skal få morsmelk. Jeg syns jo det er kjempekjedelig med all ammingen, men jeg er jo tross alt voksen, og jeg har innstilt meg på noen strevsomme måneder. Har jo gjort det en gang før. Hi
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Ærlig talt, dette er jo en av de situasjonene hvor barn nummer 1 lÆrer seg at av og til kommer andre før han/hun her i verden, og det har ikke ungen vondt av. Det er jo bare snakk om noen mnd. Har prøvd kombiløsningen amming/flaske og ikke tvil om at jeg foretrekker amming! Tror litt av problemet er at amming framstilles som kos og hygge, når det i realiteten er en jobb. En jobb som går ut på å gi barnet den maten som er ment for det ved starten av livet. Kosen er bonus.
Appelsindyret Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 her var det mye amming i begynnelsen og det tok lang tid... Det at det tok lang tid var nok bare fordi jeg ikke kunne skille mellom når han spiste og når han brukte meg som sutt... Så da kunne det gjerne ta en time men når jeg skjønte forskjellen var måltidene unnagjort på 5-7 min.
Gjest yrild Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Også jeg som er så glad fordi jeg får til å amme (tror jeg hadde vært en klønete flaskemamma, med koking og planlegging). Synes ikke det er slitsomt i det hele tatt jeg og jeg har da masse tid til eldstemann for det... Når jeg ammer, leser jeg ofte bok eller pusler puslespill med eldste, hvis han ikke er opptatt med sitt da (noe han jo er mye av tiden...) Tror forresten barn har godt av å lære at de ikke alltid er i fokus jeg og at de fint klarer å vente den tiden du ammer.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Ærlig talt, dette er jo en av de situasjonene hvor barn nummer 1 lÆrer seg at av og til kommer andre før han/hun her i verden, og det har ikke ungen vondt av. Det er jo bare snakk om noen mnd. Har prøvd kombiløsningen amming/flaske og ikke tvil om at jeg foretrekker amming! Tror litt av problemet er at amming framstilles som kos og hygge, når det i realiteten er en jobb. En jobb som går ut på å gi barnet den maten som er ment for det ved starten av livet. Kosen er bonus. Det er ikke snakk om "av og til". Tre måneder er lenge i en 2,5 åring sitt liv. Og du, jeg har ammet en gang før, jeg er klar over at det er en jobb.
☆☆☆ Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 Synes ikke det er så koselig å amme, men bedre enn alternativet. En baby tar tid, sånn er det bare..
Von Hertelhofen Skrevet 30. mai 2012 #14 Skrevet 30. mai 2012 Min fastlege sa faktisk at amming var oppskrytt, og at det var helt greit og gi flaske. Jeg sleit med amminga i begynnelsen, men nå (etter 4 mnd) så er det kjempekos. Nesten sånn at jeg gruer meg til å slutte.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 Virkelig? Og det å måle, blande, temperere mme og vaske og sterilisere flasker pluss å gi i tåteflaske tar kortere tid mener du? For meg gjorde det det. Hun brukte da 5 min på en flaske kontra 30 min på hver pupp hver gang. Jeg sluttet pga allergi da og ikke tidsmangel, men bare sånn til spm ditt så tok det i vårt tilfelle kortere tid. Flaskene kokte jeg i en giga kjele på kvelden, hadde mange på lager og varmt vann på en termos til enhver tid =) Jeg er ikke hi heller ikke antiamming! Jeg likte å amme, men hun ble så syk stakkars.
Light of my life Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Det tar tid, og det er litt jobb med en baby. Sånn er det bare. Du har jo en fra før så det burde ikke være en overraskelse?? Det er INGEN tvil om at amming er det aller beste for baby. Dersom det er fysisk mulig for deg syntes jeg det er forferdelig egoistisk og helt bak mål å ikke amme.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Det tar tid, og det er litt jobb med en baby. Sånn er det bare. Du har jo en fra før så det burde ikke være en overraskelse?? Det er INGEN tvil om at amming er det aller beste for baby. Dersom det er fysisk mulig for deg syntes jeg det er forferdelig egoistisk og helt bak mål å ikke amme. Hvordan i all verden får du det til å bli egoisme hvis hun slutter av hensyn til det eldre barnet??
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #18 Skrevet 30. mai 2012 Synes ikke det er så koselig å amme, men bedre enn alternativet. En baby tar tid, sånn er det bare.. Altså, og dette er til babymamma også, jeg sutrer ikke over at jeg ikke koser meg med ammingen, jeg hatet å amme sist og gjorde det i 14 mndr. Denne gangen er det helt greit, sånn bortsett fra at det går ut over eldste. Men det har jeg skjønt er bare oppbyggelig for en gutt på 2,5. Kjedelig til tusen, men det ber jeg virkelig ikke om sympati for. Ellers, så var dette mest ment som en utblåsning, så slapp av, den egoistiske bæsjemora skal amme. Men jaggu fikk jeg ikke endelig et innlegg som er Hot. Jippi
☆☆☆ Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 Synes ikke det er så koselig å amme, men bedre enn alternativet. En baby tar tid, sånn er det bare.. Altså, og dette er til babymamma også, jeg sutrer ikke over at jeg ikke koser meg med ammingen, jeg hatet å amme sist og gjorde det i 14 mndr. Denne gangen er det helt greit, sånn bortsett fra at det går ut over eldste. Men det har jeg skjønt er bare oppbyggelig for en gutt på 2,5. Kjedelig til tusen, men det ber jeg virkelig ikke om sympati for. Ellers, så var dette mest ment som en utblåsning, så slapp av, den egoistiske bæsjemora skal amme. Men jaggu fikk jeg ikke endelig et innlegg som er Hot. Jippi Altså, når jeg skrev at det var bedre enn alternativet mente jeg ikke at det er så mye bedre enn mme for babyen (er jo bedre, men det er mange hensyn å ta). Jeg mente bare at det er mer pes med flasker, i alle fall det jeg har fått beskjed om av de jeg kjenner med flaskebarn. Jeg ville slutte hver dag i ukesvis, ble overtalt til å fortsette av en venninne som hadde gjort det og angret lenge. Hylende unge og tette flaskesmukker kl tre om natta frister ikke...
magica fra tryll Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 Hm,-veldig glad jeg klarer å fokusere på mer enn en ting om gangen;) Synes den enkleste tiden i forhold til søsken, var mens jeg fullammet. Da lå jo babyen der å sutta...hehe Amming er vel oppskrytt fordi det er veldig bra for babyen:)
2 store = 2 små Skrevet 30. mai 2012 #21 Skrevet 30. mai 2012 Skjønner at du blir frustrert fordi det er et storesøsken som nå må vente mer på deg enn da du hadde ett barn. Likevel er det snakk om en begrenset periode. Etterlever går det lenger tid mellom ammingen, og fra ca 6 mnd kan dere jo alle spise samtidig. Så hold ut, til beste for babyen. Jeg er sikker på at du tar godt vare på eldste også, som neppe lider noen nød av å ille være i sentrum hele tiden.
Mamma med 2 små Skrevet 30. mai 2012 #22 Skrevet 30. mai 2012 Helt enig! Jeg prøvde å amme eldste mann på sykehuset, men likte det absolutt ikke. Gikk over på mme dagen etter han var født. Med snuppa så prøvde jeg ikke engang. Synes det var ekkelt og amme. Fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen begge gangene. Kosa meg med flaske barn, faren fikk også mulighet til å mate og vi hadde barn som sov hele natten før de var en mnd gamle. Vi synes det var mye bedre med mme.
Light of my life Skrevet 30. mai 2012 #23 Skrevet 30. mai 2012 Synes ikke det er så koselig å amme, men bedre enn alternativet. En baby tar tid, sånn er det bare.. Altså, og dette er til babymamma også, jeg sutrer ikke over at jeg ikke koser meg med ammingen, jeg hatet å amme sist og gjorde det i 14 mndr. Denne gangen er det helt greit, sånn bortsett fra at det går ut over eldste. Men det har jeg skjønt er bare oppbyggelig for en gutt på 2,5. Kjedelig til tusen, men det ber jeg virkelig ikke om sympati for. Ellers, så var dette mest ment som en utblåsning, så slapp av, den egoistiske bæsjemora skal amme. Men jaggu fikk jeg ikke endelig et innlegg som er Hot. Jippi Hehe grattis med Hot innlegg da og masse lykke til med amminga! Du skal se storebror vokser opp til å bli verdens mest tålmodige gutt
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #24 Skrevet 30. mai 2012 Helt enig! Jeg prøvde å amme eldste mann på sykehuset, men likte det absolutt ikke. Gikk over på mme dagen etter han var født. Med snuppa så prøvde jeg ikke engang. Synes det var ekkelt og amme. Fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen begge gangene. Kosa meg med flaske barn, faren fikk også mulighet til å mate og vi hadde barn som sov hele natten før de var en mnd gamle. Vi synes det var mye bedre med mme. Virkelig? Ekkelt å amme? Hold deg til bloggen din du. Eller nei, stemmer det; den måtte du jo slette etter noen flauser her inne.....
HeltPerfekt<3 Skrevet 30. mai 2012 #25 Skrevet 30. mai 2012 Hadde selv flaskebarn, ufrivillig, og selv om det var ett slag i fleisen å ikke få til ammingen, var det veldig greit med flaske. Han spiste hver 3-4 time, og matingen var unnagjort på 5-10 minutter. Andre kunne mate og hjelpe til. Sov masse på nettene gjorde vi også, jeg kunne spise hva jeg ville, og synes etterhvert at rensing av flasker var ren rutine og tilberedelse av melk gikk i en fei. Hadde ikke nølt med å gi mme hvis ammingen hadde skjært seg med nestemann også. (nå blir det ikke en nestemann, og jeg synes det er trist å aldri få prøve å amme ett barn.) Sånn er det her også Når lillegutt var 11 dager gammel ville han ikke ha pupp lenger, og da var det bare å gå over til mme Har baaare positive ting å si om det! Selv om det er litt styr å gjøre flaskene klare, så ser jeg på det som et veldig lite problem med tanke på helheten. Han får mat hver 3. time, og sover gjennom natten (får siste flaske mellom 23 og 01) og kan da sove til mellom 7 og 10 neste morgen, og slik har det vært siden han var rundt 1 måned gammel - er 4 måneder nå. I tillegg til dette så får jeg mye mer fritid. Hvis jeg vil sitte alene med noen venninner på en café så er ikke det et problem, siden pappaen kan mate ham. Det er også lettere å få barnepass i noen timer (som når min samboere hjelper sin bestefar med å male huset mens jeg er på skolen, da kan svigermor ha ham fra 9 til 14, uten problemer). Og jeg har ingenting imot det å amme! Ammet storesøster til hun var 10 måneder, og syntes det var kjempe koselig, men jeg følte at jeg ikke kunne være jeg selv i den tiden, siden jeg alltid hadde en unge hengende i puppene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå