Gå til innhold

Mannen min NEKTER å ta permisjon ved neste barn pga

Anbefalte innlegg

Skrevet

han ikke får feriepenger av de 12 ukene han er hjemme med barnet og mener oppriktig at da kan jeg som mor bare ta hele permisjonen. Han er veldig bestemt og er ikke villig til å tape feriepengene...

sukk ja..

Videoannonse
Annonse
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jaja, men han om det, for da mister dere jo de permisjonsukene.

Skrevet

Det er jo opp til dere om dere vil ha de ukene med permisjon. Ingen som tvinger noen av dere.

Skrevet

Han er klar over at du ikke kan ta over hans permisjonstid og få penger for det?

Skrevet

det er jo veldig trist for barnet...

du vil ikke få de 12 ukene så lenge far har krav på de, så den eneste som taper er barnet som får mindre tid med foreldrene sine. (med mindre du skal være hjemme i ulønnet permisjon)

Gjest yrild
Skrevet

det viktigste her i livet er jo feriepengene og ikke kontakten til barna sine skal vite!?

Ukene blir jo ikke overført til deg så da mister dere jo 12 uker med betalt permisjon...

Skrevet

Virker som om du har funnet deg en veldig oppegående mann. Han setter virkelig barnas beste først. Han kommer nok til å prioritere barna sine mye i oppveksten. Så gratulerer med den!

Håper for all del at dette ren dårlig spøk HI!

Skrevet

Nei men da må barnet tidligere i bhg eller du må ta ulønnet permisjon.

Mor får ikke ta over far sine uker.

Skrevet

Virker som om du har funnet deg en veldig oppegående mann. Han setter virkelig barnas beste først. Han kommer nok til å prioritere barna sine mye i oppveksten. Så gratulerer med den!

Håper for all del at dette ren dårlig spøk HI!

Hvordan svar er det? Folk kan forandre seg i løpet av et samliv.. Tåpelig svar!

Skrevet

Blir jo ikke akkurat billigere for dere at du må ta de 12 ukene uten lønn da, for om han ikke tar de 12 ukene med lønn fra nav er det ingen som får dem. Da taper dere 12 uker med foreldrepenger, og det er vel en høyere sum en feriepengene han går glipp av?

Skrevet

Oi, for en fantastisk fyr. Virkelig et godt farsemne.

Skrevet

Han taper jo bare feriepenger av 12 ukers arbeid igjennom et HELT ÅR, sÅ det er jo ikke sÅ mye det er snakk om. Har han arbeidsgiver som forskutterer/supplerer (altsÅ at de lønner som vanlig) sÅ pÅvirker ikke det feriepengene i det hele tatt. Jeg jobber i kommune og fikk utbetalt feriepenger som normalt selv om jeg ikke hadde opptjent feriepenger i store deler av Året. Men arbeidsgiver forskutterte lønna hele tiden sÅ jeg fikk ogsÅ feriepenger. SÅ denne regelen gjelder kun om du fÅr penger direkte fra NAV.

Dagmamma de tre mÅnedene dere gÅr glipp av ved Å ikke ta ut fedrekvoten blir nok dyrere enn det mannen taper i feriepenger, for dere fÅr jo uansett ikke kontantstøtte før barnet er passert ett År.

Vil tro at dette heller er en unnskyldning for noe annet enn en reell pengeproblematikk...

Skrevet

Hæ? Da mister dere jo tolv uker med betalt "fri". Er det noe bedre??

Skrevet

For noe nonsens! Det er tvert imot veldig bra for barnet. All psykologisk og barnemedisinsk fagekspertise er veldig klare på at barn trenger én stabil omsorgsperson (mor) det første leveåret. Det er veldig dårlig for små barn å oppleve at moren plutselig forsvinner.

http://no.wikipedia....e#Faglig_debatt

Skrevet

Faktisk ja. Fordi han setter barnets interesser foran. Barn trenger stabil omsorgsperson (mor), ikke endringer, det første leveåret. Barn kan bli påført alvorlig skade hvis moren plutselig forsvinner fordi sånne kvalme SV-fedre skal overta for mor.

Gjest peacock
Skrevet (endret)

For noe nonsens! Det er tvert imot veldig bra for barnet. All psykologisk og barnemedisinsk fagekspertise er veldig klare på at barn trenger én stabil omsorgsperson (mor) det første leveåret. Det er veldig dårlig for små barn å oppleve at moren plutselig forsvinner.

Er det bedre for barnet å bli sendt i barnehage enn å være hjemme med pappa? HAHA! Det var dagens dummeste kommentar. For høyst sannsynlig har ikke HI råd til å være hjemme ulønnet om de ikke har råd til å miste feriepenger for 12 uker. Og siden når har wikipedia blitt en troverdig kilde ?

Endret av peacock
Skrevet

Skjønner mannen din godt jeg.

Her forlangte jeg å dele permisjonen i to slik at både mannen min og jeg taper like mye økonomisk på det. Vi taper jo enormt mye penger på å fly hjemme med barn med tanke på fremtidige lønnsoppgjør og opprykk på jobben.

Så her tar begge sin del av tapet, slik at det blir rettferdig for begge. Jeg hadde aldri i livet gått med på å tape fremtidige lønnsopprykk og opprykk på jobben for å være hjemme med barn. Så her blir det 5 mnd permisjon på meg og resten på far.

Hvis mannen din tjener mye mer enn deg, så er det faktisk rimelig at du tar mest permisjon og at dere evt finner andre løsninger for de tolv ukene hans.

Skrevet

Faktisk ja. Fordi han setter barnets interesser foran. Barn trenger stabil omsorgsperson (mor), ikke endringer, det første leveåret. Barn kan bli påført alvorlig skade hvis moren plutselig forsvinner fordi sånne kvalme SV-fedre skal overta for mor.

Folk som trekker frem wikipedia som dokumentasjon for sitt påstand klarer jeg av en eller annen grunn ikke å ta særlig seriøst...

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Her forlangte jeg å dele permisjonen i to slik at både mannen min og jeg taper like mye økonomisk på det. Vi taper jo enormt mye penger på å fly hjemme med barn med tanke på fremtidige lønnsoppgjør og opprykk på jobben.

Så her tar begge sin del av tapet, slik at det blir rettferdig for begge. Jeg hadde aldri i livet gått med på å tape fremtidige lønnsopprykk og opprykk på jobben for å være hjemme med barn. Så her blir det 5 mnd permisjon på meg og resten på far.

Hvis mannen din tjener mye mer enn deg, så er det faktisk rimelig at du tar mest permisjon og at dere evt finner andre løsninger for de tolv ukene hans.

Har det slått deg noen gang at kvinner tjener dårligere enn menn, får færre opprykk og ikke blir ansatt i ledende stillinger nettopp fordi de tar så mye permisjon, i tillegg til at de er borte fra jobben grunnet plager i svangerskapet? Samtidig som flere arbeidsgivere med mannlige ansatte forventer at deres koner/samboere skal ta ut alle syke barn-dagene?

Skrevet

Ja, for det er jo mye bedre at ungen plasseres hos en helt ukjent dagmamma eller i barnehage når den er 8 mnd, enn at den er mer far..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

1: Wikipedia som referanse? Veldig pålitlig, siden hvem som helst kan skrive noe der inne, og ikke all "faktaen" der inne stemmer.

2: De mister jo 12 uker! Med andre ord: ungen må tidligere i bhg, og da er den jo ikke hos noen av foreldrene sine..

Skrevet

"Finner andre løsninger for de tolv ukene hans", og hva skulle de løsningene gå ut på? Det eneste man kan gjøre er å si fra seg de tolv ukene, noe jeg syns er unødvendig da man får 100% lønn for å være hjemme med barnet, og så vil man heller sende barnet til dagmamma/barnehage (som også koster penger)? Når far er i permisjon kan jo mor begynne og jobbe, og man får to inntekter samtidig som barnet får være hjemme litt lenger.

Skrevet

Er det bedre for barnet å bli sendt i barnehage enn å være hjemme med pappa? HAHA! Det var dagens dummeste kommentar. For høyst sannsynlig har ikke HI råd til å være hjemme ulønnet om de ikke har råd til å miste feriepenger for 12 uker. Og siden når har wikipedia blitt en troverdig kilde ?

Du tar en stråmann. Wikipedia oppsummerer bare det som har stått andre steder. Wikipedia brukes aldri som kilde i seg selv. Lær deg om referanser. Du betviler altså de kildene som Wikipedia oppgir (Aftenposten, Dagbladet) og de fagpersonene som siteres? Med hvilken begrunnelse?

(Rent generelt er vel ikke Wikipedia noe mer eller mindre pålitelig enn et hvilket som helst annet medium, forskjellen er at Wikipedia oppgir kildene mens en avisartikkel eller papirleksikonartikler som regel er kildeløse)

Skrevet

1: Wikipedia som referanse? Veldig pålitlig, siden hvem som helst kan skrive noe der inne, og ikke all "faktaen" der inne stemmer.

2: De mister jo 12 uker! Med andre ord: ungen må tidligere i bhg, og da er den jo ikke hos noen av foreldrene sine..

Du har tungt for det skjønner jeg. Hva er det ved uttalelse til professor i barnesykdommer Trond Markestad, Anne Bærug (leder for Nasjonalt kompetansesenter for amming ved Oslo universitetssykehus), fødselslege Gro Nylander, humanbiolog Terje Bongard, psykolog Leif Edward Ottesen Kennair o.a. du påstår er feil? På hvilket grunnlag påstår du at disse fagpersonene er upålitelige? Hvilke fagpersoner er det som mener det? Kom med kildene dine!

Skrevet

Folk som trekker frem wikipedia som dokumentasjon for sitt påstand klarer jeg av en eller annen grunn ikke å ta særlig seriøst...

Folk som avfeier faglige råd fra professorer i barnesykdommer, lederen for Nasjonalt kompetansesenter og psykologer, uten å oppgi en eneste kilde, og kommer med useriøse stråmenn som ikke har noe med saken å gjøre, tar jeg ikke seriøst i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...