Gå til innhold

Er det så farlig med teppe da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg sjekke luften da? Er det sånn måler man bruker?

HI

Det skal godt gjøres at du finner en slik måler, det er noe proffene har bare...

Men ta vårt ord for at lufta blir dårlig. De fleste forstår det faktisk, jeg sier ikke at du er korttengt eller dum, dette ser bare ut til å være allmennkunnskap og er noe du tydeligvis ikke forstår, så da tenker man jo sitt. Prøv heller å innse dine svakheter i at du ikke forstår, men da hører du iallfall på andre som forstår istedefor å gjøre dumme valg.

Du merker det selv hvis du f.eks. går inn i et rom der sola har stått å skint inn. Eller i en bil som har stått i sol (ikke bare er det varmt, men luften er dårlig). Alternativt kan du sette opp et telt ute, og prøve å ligge der å ta formiddagslur, eller prøve å sove i klesskapet/kottet en gang. Du merker fort at lufta blir dårlig pga varme og dårlig sirkulasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du de gjør når ungen din skal begynne i bhg da? ingen barn har teppe framom vognen der!!

Skrevet

Kjøp solskjerm! De er helt geniale! :)

Skrevet

Blir lei meg når du sier at jeg er dum, er ikke det.

Men er mitt første barn og som sagt igen som har fortalt meg at det er farlig. Derfor jeg lurte her.

Trodde at ungen ikke ble overhetet hvis den bare lå i kort body opp i vogna. Viste ikke at lufta ble dårlig :-(

Nå kan vi ikke gå ut og kose oss i sola når ungen ikke får sovet når det ikke er mørkt.

HI

Prøv å finne et sted i skyggen å plassere vogna når du er ute, og ha solskjerm på som en forlengelse av kalesjen (husk å ha lufteluken i andre enden av kalesjen åpen også, når det er så varmt, og ikke ha på lue på ungen... blir det mye trekk der den står så får du heller lukke lufteluken). Det blir ganske mørtk da. Og er ikke det mørkt nok for ungen til å sove ute så synes jeg faktisk heller du skal være inne. Jeg måtte inn når ungen skulle sovne fra hun var ca 5 mnd fordi hun ikke sovnet ute i vogn, så jeg har alltid vært vandt med å måtte tilpasse meg hennes soverutiner for å være ute. Synd, men slik er det, ungen må uansett prioriteres altså...

HI, ditt lille tøysetroll altså. Overskriften din er "er det så farlig med teppe da", og nå sier du at ingen har sagt til deg at det er farlig??

Ditt lille tulletroll;)

Skrevet

Tror nok også egentlig at HI her er et troll, men hvisomattedersom det ikke er et troll, så kan jeg si så mye som at ungen sovner selv om det er lyst, litt etterhvert. Må trille da, vet du, og gjerne der det er k j e d e l i g . Eller i alle fall rugge, og så la være å gi oppmerksomhet. Blir det kjedelig nok, så sovner ungene. Tro meg.

Skrevet

Håper du tuller eller er ute etter å provosere. Hvis du ikke selv skjønner hvorfor det er farlig er du en farlig mor...

Skrevet

Bare prøv når du legger deg i kveld å ligg med hode under dyna. Ikke behagelig i lengden. + ute i sola blir det MYE værre.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner, HI.

Skjønner du virkelig ikke at når du dekker et en åpning, det eneste stedet luft kommer inn...at ikke lufta blir dårlig? Samme om du er førstegangsmor eller ikke. Bruker du ikke hodet???????

Frisk luft kommer inn åpningen på vogna. Når du da dekker til denne...hvor skal frisk luft komme inn da??

Skrevet

Jeg blir kjempe lei meg når dere sier at jeg er dum.

Har hørt folk snakke om at det er farlig men ikke vist hvorfor før nå.

Nei jeg er ikke noe sånt troll.

Når ingen forteller eller forklarer så vet man ikke.

Men skal ikke ha noe teppe igjen og skal se om jeg finner sånn parasoll til vogna.

Trodde ungen hadde det fint i vogna i bare body og et teppe over åpningen, trodde det da ikke ble for varmt men viste ikke dette med dårlig luft.

Tenkte jeg kunne måle luften for å se hvor dårlig den var, men hvis det er sånn som proffer bruker kan ikke jeg få tak i den da.

Er lei meg for at jeg kanskje har skadet ungen min jeg :-(

HI

Skrevet

Du har ikke skadet ungen din... Nå vet du bedre, så da lar du bare vær å ha teppe foran åpningen. Er ikke verre en det. Du trenger ikke noe for å måle luften, den er dårlig, og det er ikke bra for barnet, enkelt å greit.

Kan være greit at babyen vender seg til å sove i all slags lys, for de blir litt lettere da.

Skrevet

Ok, jenter, jeg tror hi har tatt poenget nå.

Helsestasjonene burde jo ha fortalt deg om dette, men da vet du det nå, ikke sant? Kjøp solskjerm, og parker vogna i skyggen. Tror nok ikke du er dum, men litt fersk i gamet :) Opp med huet, og dropp teppet neste gang, ok?

Skrevet

Ja ikke noe teppe på vogna til ungen nå.

Skal kjøpe solskjerm i morgen og prøve å få ungen til å sove med lys på.

Takk for gode råd til dere som var hyggelige

HI

Gjest peacock
Skrevet

HI, nå skal jeg prøve å være litt konstruktiv her - du har nok forstått at teppe foran åpningen ikke er noe bra. Og dere andre: En usikker førstegangsmamma bør ikke hetses for å stille spørsmål, prøv nå å være litt konstruktive dere og!

Vår baby sover fint når det er lyst, men når han får luen/solhatten over øynene i vogna slokner han fullstendig. Kanskje verdt et forsøk? Da er alle synsinntrykk stengt ute i hvert fall...

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å lære babyen din å sove når det er lyst. Sett opp en persienne på soverommet som ikke tar alt lyset - de lærer det fort (selv om det kanskje tar litt tid å sovne i starten) :-) Du får problemer om det må være helt mørkt når barnet skal sove så fort dere ikke er hjemme eller ungen er i barnehage, så like godt å ta kampen mens du er i permisjon :-) Litt samme problemstilling som å alltid ha det helt musestille når barnet skal sove - da er det ikke morsomt å skulle reise noe sted og ungen ikke vil sove fordi det bråker.

Skrevet

Det sier seg vel egentlig selv hvorfor det er galt!!! For normalt oppegående mennesker ivertfall....

Blir svært dårlig luft, i denne varmen knapt luft, og svært varmt om du legger teppe over åpningen skjønner du.....Uten luft, og om man blir overopphetet kan man dø.

Om barnet ditt må ha det helt mørkt, så må du rett og slett holde deg hjemme!!!

Skrevet

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Når du dekker til der hvor frisk luft kommer inn...skjønte du ikke da at "hvor kommer frisk luft inn"?????

Skrevet

Etter som du starter innlegget ditt med: "herregud, er det så farlig", bør du jo ha oppfattet at det ikke er lurt, og farlig? Noen ganger må man forestille seg hvordan man selv vill hatt det for å tilpasse miljøet til en baby, etter som babyene ikke kan si det selv. Hvis ikke babyen kan sove når det ikke er mørkt, må du lære den det, ikke bruk teppe på babyen din! Du har nok ikke skadet babyen din av denne dagen, vare du ikke fortsetter med det. Og jeg tror ikke du er et troll, for jeg har sett flere mødre her gjøre det samme, og blir fryktelig provosert.

Håper du lærer babyen å sovne uten teppe, og at du finner et godt alternativ! :)

Gjest peacock
Skrevet

Kan dere som fortsetter å hetse HI være så snille å bruke liker-knappen på noen av de hetse innleggene som allerede er skrevet fremfor å skrive nye? Tror HI har skjønt poenget nå, ikke noe morsomt å bli angrepet av hele DIB-damehæren av flergangsmødre og over-gjennomsnittet-smarte damer!

DET ER LOV å STILLE SPøRSMåL, DET ER DERFOR FORUMMET EKSISTERER! og ingen spørsmål er for dumme og kvalifiserer for mobbing, da er det bedre å rapportere om det er såpass ille.

Skrevet

Jeg kjøpte svart myggnetting. Den gjør at det blir mørkere .

Et babyen trøtt nok, sovner den uansett om det er lyst eller ei ;)

Skrevet

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Når du dekker til der hvor frisk luft kommer inn...skjønte du ikke da at "hvor kommer frisk luft inn"?????

Tankeløshet handler det om...uvitenhet? Tja, vet ikke. Selv er jeg førstegangsmamma med en liten en på 4 mnd. Jeg har ingen erfaring med baby før jeg fikk frøkna mi, har aldri lest disse teppe-debattene, men trodde alle skjønte at man dekker ikke til åpningen hvor barnet får tilgang til frisk luft!!

Skrevet

Synes folk er unødvendig slemme her altså. Ja, det er farlig med teppe over vogna. Ja, det sier seg litt selv når man tenker over det, men herlighet! Alle førstegangsmammaer gjør feil innimellom! Jeg har gjort MANGE, og heldigvis har ikke folk vært der og fortalt meg hvor dum jeg er alle gangene. Da tror jeg rett og slett jeg hadde mistet all selvtillit som mamma, og det gagner faktisk ingen. Du har ikke skadet barnet ditt, HI, men flott om du finner andre løsninger heretter! Jeg anbefaler som sagt solskjerm og ikke parasol. Parasolen er veldig vanskelig å få til å stå riktig, synes jeg, og må flyttes på ut ifra hvor sola står, og hvor man går. Solskjermen beskytter hele tiden og er veldig brukervennlig. :)

Skrevet

Får helt vondt inni meg når jeg ser tildekkete vogner. Fysisk vondt. Folk gjør det i beste mening, men burde det ikke si seg selv at det blir dårlig luft der inne?

Skrevet (endret)

Synes godt at man kan svare i en litt annen tone enn det mange presterer her. Når man er grønn på det å være mor må man kunne stille spørmål uten å bli sabla ned, hvordan skal man ellers lære?

Jeg er selv mor for første gang, og har kokt babyen flere dager på rad før jeg forstod hvor lite klær hun trenger i varmen. Jeg så på hva andre hadde av klær på sine barn, og tenkte ikke på hvor mye tettere en bagvogn er enn en sportsvogn. Stakkars babyen min ble varm, svett og trøtt på mandag og helt krakilsk på tirsdag :( Jeg er kjempeglad for at hun ikke sov den turen, men var våken og kunne si fra da det ble for ille. Det var en fortvilet mamma som rev av dynen (!) og sprang hjem for å bade den lille. Hun tok nok ikke skade, men ville ha mat kl 0130 om natta, noe hun ikke har bedt om siden hun var tre uker. Ble nok dehydrert, og mamma fikk kjempedårlig samvittighet og mer vett...

Endret av ★
Skrevet

Synes godt at man kan svare i en litt annen tone enn det mange presterer her. Når man er grønn på det å være mor må man kunne stille spørmål uten å bli sabla ned, hvordan skal man ellers lære?

Jeg er selv mor for første gang, og har kokt babyen flere dager på rad før jeg forstod hvor lite klær hun trenger i varmen. Jeg så på hva andre hadde av klær på sine barn, og tenkte ikke på hvor mye tettere en bagvogn er enn en sportsvogn. Stakkars babyen min ble varm, svett og trøtt på mandag og helt krakilsk på tirsdag :( Jeg er kjempeglad for at hun ikke sov den turen, men var våken og kunne si fra da det ble for ille. Det var en fortvilet mamma som rev av dynen (!) og sprang hjem for å bade den lille. Hun tok nok ikke skade, men ville ha mat kl 0130 om natta, noe hun ikke har bedyre om siden hun var tre uker. Ble nok dehydrert, og mamma fikk kjempestilig samvittighet og mer vett...

Ikke for å være slem, men små babyer er også mennesker som synes at mange plussgrader og sommer er like varmt som deg!!! De er ikke dukker!

Gjest peacock
Skrevet

Jeg er selv mor for første gang, og har kokt babyen flere dager på rad før jeg forstod hvor lite klær hun trenger i varmen. Jeg så på hva andre hadde av klær på sine barn, og tenkte ikke på hvor mye tettere en bagvogn er enn en sportsvogn. Stakkars babyen min ble varm, svett og trøtt på mandag og helt krakilsk på tirsdag :( Jeg er kjempeglad for at hun ikke sov den turen, men var våken og kunne si fra da det ble for ille. Det var en fortvilet mamma som rev av dynen (!) og sprang hjem for å bade den lille. Hun tok nok ikke skade, men ville ha mat kl 0130 om natta, noe hun ikke har bedyre om siden hun var tre uker. Ble nok dehydrert, og mamma fikk kjempestilig samvittighet og mer vett...

Ikke for å være slem, men små babyer er også mennesker som synes at mange plussgrader og sommer er like varmt som deg!!! De er ikke dukker!

Meld deg selv, anonym, så skal vi sjekke profilen og historikken din og hetse deg på samme måte som du gjør her. Herregud, er du fullstendig blåst, eller har du ikke lært å lese? Eller kanskje du er en robot som er programmert til aldri å gjøre en feil? Mobbing er ikke greit, ikke heller fordi man er anonym på nettet.

Skrevet (endret)

Hvis du ikke vil være slem, hvorfor er du det da? Jeg har jo allerede skrevet at jeg har lært, men du bare måtte hovere? Og den dukkekommentaren, hva er det for noe?

Jeg feilberegnet varmen nede i vogna ( ble ikke skikkelig varmt før i går her, mandag var det nattefrost). Tirsdag tok jeg bare på babyen body, men lot dynen være på da jeg så de andre babyene brukte pose i sportsvogna, men de ble utsatt for vind. Det ble ikke min baby.

Endret av ★

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...