Gå til innhold

Er det så farlig med teppe da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud!

Er det så farlig da om jeg har teppe foran åpningen på vogna?

Ungen ligger jo i bare body og den sover ikke hvis det ikke er mørkt.

Var på stranda i dag for å nyte sol og sommer og hadde ungen sovende i vogna med teppe over åpningen.

Hvorfor er det galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det blir badstue nedi der og oksygentilførselen blir kraftig redusert. Om du vil risikere at barnet ditt får heteslag og oksygenmangen så værsego...

Skrevet

Du tuller nå vel?

Nekter å tro at det fremdeles er noen som er så uvitende.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg syns det er galt fordi det kan bli veldig varmt, tett og dårlig luft i vogna, som i verste fall kan føre til at barnet blir overopphetet og/eller får for lite oksygen.

Om du tenker litt over hvordan du liker å sove og i hvilket klima du liker å sove i, og særlig når det er varmt, så skjønner du kanskje

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Kjøp parasoll til vogna istedetfor å være så dum at du dekker til åpningen på vogna! Blir så forbanna av idioter som dekker til og HVERTFALL når det er mellom 20-25 grader i skyggen!!!!

Skrevet

For noen år siden var det en baby her som døde i vogna inne på kjøpesenteret. Oksygenmangel pga teppe foran vogna. Så ja, det er farlig med teppe!

Skrevet

det er en halv meter med vogn som blir innestengt luft inni.. og såve med så lite luft hadde eg ikkje klart.. og itillegg denne varmen.. det tar ikkje mangen min før det er for lavt oksygen innhold inne i vogna..

prøv selv og såv med en tett pose over hode og se hvorlenge det går..

at ongen ikkje såver uten at det er mørkt er ett dårlig argument..

da får du heller vere hjemme og la barnet såve på rommet sitt med rullegardin.. ikkje på stranda med teppe

Skrevet

Fordi det blir ekstremt dårlig luft og barnet får veldig lite oksygen. Derfor er det "så farlig"..

Jeg skjønner godt det er vanskelig for barnet å sove med masse lyder og inntrykk utenfor, men bruk ihvertfall et pledd med masse og store hull så det kommer mye luft inn. Et helseteppe er myyye bedre enn et fleecepledd.

Skrevet

Du tuller, HI??

Prøv å legg deg i et tomannstelt med lukket telt i stolsteika på stranda, så kan vi ta diskusjonen da! Har ikke noe med hva du har kledd babyen i, men det er noe som heter luft og luftsirkulasjon.

At du har gjort babyen din avhengig av det skal være mørkt når det er soving på dagtid kan du takke deg selv.

Vet liksom ikke om jeg skal ta dette innlegget seriøst eller ei. Trodde folk var mer opplyste i 2012. På helsestasjonene her i kommunen hvor jeg bor var det skikkelig kampanjer mot helsetepper/tepper foran åpningene i fjor sommer.

Skrevet

Men ungen får jo luft. Har ikke på vogntrekket, bare et teppe over åpningen og lufta går jo med føttene.

Men ungen må ha det mørkt, hjelper ikke med parasoll da.

HI

Skrevet

Mistenker at det er et anonymt trol ute på en vandretur.

dette er et tema som er diskutert opp og ned i mente, flere ganger.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Du får kjøpt solskjermer som passer omtrent alle type vogner, og da trenger du ikke teppe for å beskytte mot sol/lys. Det er absolutt ikke anbefalt med teppe foran, men det vet du tydeligvis. Men hvis du absolutt må ha teppe foran, så ta det for all del bort når ungen har sovnet...

Du kan jo også kjøpe en liten gradestokk og putte inni vogna. Ha en utenpå og en inni, så kan du sammenlikne om det blir noe temperaturforskjell. I tillegg så kan du jo tenke deg følelsen av å sove i tett luft kontra luftig.

Skrevet

Jeg håper du tuller, HI?

Ja, kanskje ungen din får luft, men lufta er særdeles dårlig - noe som er meget helsefarlig.

Skjerp deg, er du virkelig så lite oppegående? KJenner bare jeg blir sint når jeg er vitne til slikt på stranda i mange plussgrader og sol.

"har bare på kortermet body"....ja....det gjør luften mye bedre liksom.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Men ungen får jo luft. Har ikke på vogntrekket, bare et teppe over åpningen og lufta går jo med føttene.

Men ungen må ha det mørkt, hjelper ikke med parasoll da.

HI

Om du ikke er et troll må du være ufattelig dum! Tenk litt etter!

Og ungen sovner i vogna om han/hun er trøtt nok! Er ikke rart ungen sovner fort når det er et teppe over åpninga!

Skrevet

Hvor kan jeg kjøpe solskjerm til vogna da?

Nei er ikke noe troll, men ingen som har forklart meg hvorfor det er så farlig med teppe.

HI

Skrevet (endret)

Hvis ikke det er troll, så er det uansett et dagsaktuelt tema. Så senest en vogn på bussen i går (var tropehete i går også...) med helsteppe som dekket hele åpningen på vogna. I tillegg hadde vogna trekk over seg også for å være på helt sikre siden at det skulle bli helt tett. Så det finnes massevis av folk som synes det er greit med helseteppe foran, uansett hvor mye det frarådes.

Jeg så forresten også småbarn med ytterjakker og full påkledning på seg som også satt i vogn, ved siden av min, mens min lille satt i teskjorte. Men jeg så jo også at disse foreldrene også hadde på seg bukse og jakke, mens jeg gikk i kortbukse og teskjorte selv. Er iallfall trygg på at jeg ikke hadde på for lite klær, men tydelig mange ulike oppfatninger...

Endret av lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hvor kan jeg kjøpe solskjerm til vogna da?

Nei er ikke noe troll, men ingen som har forklart meg hvorfor det er så farlig med teppe.

HI

Du får kjøpt solskjermer på f.eks. barnas hus, babycare, babyshop og alle andre steder hvor de selger vogner og babyutstyr.

Det er farlig med teppe foran fordi det blir så varmt og tett inne i vognen at barnet kan bli overopphetet. Og overoppheting er i verste fall dødelig.

Skrevet

Blir lei meg når du sier at jeg er dum, er ikke det.

Men er mitt første barn og som sagt igen som har fortalt meg at det er farlig. Derfor jeg lurte her.

Trodde at ungen ikke ble overhetet hvis den bare lå i kort body opp i vogna. Viste ikke at lufta ble dårlig :-(

Nå kan vi ikke gå ut og kose oss i sola når ungen ikke får sovet når det ikke er mørkt.

HI

Gjest Morn du
Skrevet

Da får dere være hjemme da, om ungen absolutt må ha det mørkt når den skal sove.

Vet du hvor mye luft den får da? Litt ved beina er ikke nok.

Selv var jeg i en båt som sto stille, men med kalesjen åpen på begge sider. Har ikke vært så varm på leeeeenge. Måtte åpne kalesjen enda mer, da begynte det å hjelpe.

Skrevet

Hvordan kan jeg sjekke luften da? Er det sånn måler man bruker?

HI

Skrevet

Ta en svart søppelsekk over vogna.

Skrevet

Nei det kan jeg ikke gjøre da

HI

Skrevet

Blir lei meg når du sier at jeg er dum, er ikke det.

Men er mitt første barn og som sagt igen som har fortalt meg at det er farlig. Derfor jeg lurte her.

Trodde at ungen ikke ble overhetet hvis den bare lå i kort body opp i vogna. Viste ikke at lufta ble dårlig :-(

Nå kan vi ikke gå ut og kose oss i sola når ungen ikke får sovet når det ikke er mørkt.

HI

Prøv å finne et sted i skyggen å plassere vogna når du er ute, og ha solskjerm på som en forlengelse av kalesjen (husk å ha lufteluken i andre enden av kalesjen åpen også, når det er så varmt, og ikke ha på lue på ungen... blir det mye trekk der den står så får du heller lukke lufteluken). Det blir ganske mørtk da. Og er ikke det mørkt nok for ungen til å sove ute så synes jeg faktisk heller du skal være inne. Jeg måtte inn når ungen skulle sovne fra hun var ca 5 mnd fordi hun ikke sovnet ute i vogn, så jeg har alltid vært vandt med å måtte tilpasse meg hennes soverutiner for å være ute. Synd, men slik er det, ungen må uansett prioriteres altså...

Skrevet

Du kommer til å få ungen til å sove det er jeg sikker på, men du må nok regne med endel grining i starten. Min ville ikke sove i vogn i det hele tatt i fjor sommer, men han ble bare pokka nødt, jeg trilla og han gråt. Men tok faktisk ikke så mange gangen før han skjønte tegninga, og nå nekter han å sove i seng på dagtid.

Du må bare forsøke, og ikke gi opp så fort. men anbefaler å prøve hjemme, er ikke alle som liker å høre på en hylende unge på standa fordi den ikke vil sove :-D har selv stått på stranda og rugga på vogna og synge, tiltross for at jeg synger værre enn en kråke, men var dette som måtte til for at babyen ville roe seg til å sove i vogna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...