Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #51 Skrevet 15. mai 2012 Tror ikke du leser hva folk leser som motargumenter her. Vi MÅ ha et norsk landbruk. Det er bare sÅvidt mat til hele verden slik det er nÅ, skal vi utelukkende importere maten, vi som har midler og penger, og la stakkarene ellers i verden sulte? Hva om de plutselig finner ut at de egentlig ikke bør eksportere mat, men beholde den selv. Hva skal du spise da? AltsÅ, jeg har ikke skrevet et ord om at jeg ikke synes vi skal ha et landbruk i Norge som produserer norsk mat. Mange rare konklusjoner om mine sÅkalte meninger her! Det einaste eg har lese at du meinar, er at aksjonane er dumme. Om du vil framstÅ som litt meir intelligent, sÅ fÅr du komme med sakleg og intelligent informasjon om meiningane dine. For et fjollete svar. For ¨starte en diskusjon er det effektivt Å komme med en pÅstand. At andre tillegger meg meninger jeg ikke har er lite smart. Man mÅ ta utgangspunkt i det som er skrevet. At du er sÅ snever at du stempler manglende utdyping i et hovedinnlegg som "lite intelligent fremtoning" faller bare pÅ deg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #52 Skrevet 15. mai 2012 Hei dere. Jeg studere u-landsstudier og må jo si at det ikke er sånn at Norge må produsere mer mat i Norge for å stoppe hungersnød og sult. Fattige land (veldig mange i Afrika) klarer ikke å produsere matvarer for eksport fordi vi rike land har skyhøye tollmurer rundt våre egne varer (mange har flere hundre prosent). Disse subsidiene gjør det mulig å dumpe varer hos dem veldig billig. Afrika er jo egentlig et kornkammer, men tørke, klimaforverringer,ikke midler til vanning og gjødsel m.m., politiske og strukturelle feil har gjort det vanskelig. Se bare på Etiopia. Norge er jo et lysebrunt og karrig land i forhold.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #53 Skrevet 15. mai 2012 Du som studerer u-landstudier - Er det ikke slik at det begynner å nærme seg maksgrensen mtp produsjon/befolkning i verden da? Det sto i alle fall i mine bøker da jeg leste samfunnsfag og geografi for ikke så lenge siden.
Tabitha Skrevet 15. mai 2012 #54 Skrevet 15. mai 2012 Trodde at det politisk korrekte for tida var å kalle u-land for MUL-land. Det er rimelig at matproduksjonen er størst i varme land, men da risikerer vi at de plutselig ikke gidder å selge noe av maten til oss. Vi får da dyrket noe her oppe i nord også, og det kalles "kortreist mat".
Tira Skrevet 15. mai 2012 #55 Skrevet 15. mai 2012 Kom tilbake når du har satt deg inn i jordbruksoppgjør, arbeidsmengde for bøndene, arbeidstid for bøndene og ikke minst hva de har i faktisk lønn når alt av driftskostnader er betalt!! Jeg har satt meg inn i dette. Min mening er at landbruket trenger en omfattende omorganisering. Slik landbruket er idag produseres det mat av middels kvalitet til en enorm pris. Det er ikke hensiktsmessig. Landbruket er midt i en omfattende omorganisering, faktisk. Det har skjedd utrolig store endringer de siste 20-30 årene. Til syvende og sist handler dette om vi skal produsere mat i Norge eller ikke, for det er ikke mange områder hvor vi i Norge kan konkurrere med utlandet på pris (om noen). Det handler om selvforsyning, sysselsetting og bosetting i utkantene, å ta vare på innmark og utmark - blant annet. Hvis det er meningen at norske bønder skal konkurrere på pris, uten subsidier, vil norsk landbruk aldri være "hensiktmessig", hvis det er din definisjon av uttrykket. Det er langt flere sider ved å opprettholde et norsk landbruk enn pris! Vi bruker en svært liten andel av lønna vår på mat i Norge, sett i forhold til hva vi tjener. Og alikevel er ikke jeg villig til å plutselig bruke mye mer bare fordi maten er produsert i norge... hadde den vært økologisk derimot... DET bruker vi en god slump med penger på...
Tira Skrevet 15. mai 2012 #56 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Nye verdier.. Les hva folk skriver, så slipper du å fremstå som lite oppegående. Fantastisk. Jeg må da kunne skrive det jeg vil uten å fremstå som "lite oppegående". Debatten tar jo ikke opp de overordnede perspektivene og det var noen av dem jeg vil nevne. Hvis noen jobber kl. 08-22 og får 145.00 kr,- i året er vel det beste bevis på at det ikke er bærekraftig. Mener du helt seriøst at en hvilken som helst bonde i norge jobber fra 08.00 til 22.00 HVER DAG HELE åRET for 145 000?! Kjenner en kornbonde.... Han lever ett relativt avslappet liv stort sett hele året og mener selv han er dritheldig siden det er stort press noen få mnd og så tid til andre ting resten av dem.... Ettersom jeg ikke kjenner andre bønder enn han, så må jeg jo spørre. For om bønder som driver med dyr har det verre er jo det kjipt. Sauebønder plager jo vettet av resten av befolkningen i sommermånedene med å ha dyra sine på fritt beite og gi faen i dem til de skal hentes inn igjen, så jeg regner med det ikke er dem heller (skulle vært skuddpremie på dem...bøndene altså...de stakkars sauene kan jo ikke for at ikke eierne gidder å passe på dem...)... Må forresten legge til at kornbonden har tid til å drive ett foretak ved siden av i de mnd det ikke er "press" på åkeren. Ergo jobber han faktisk mer enn bare de mnd, men mindre enn de fleste alikevel og tjener svært så bra. Hadde sikkert vært anderledes om han satt på ræva og tvinnet tomler den delen av året han ikke har kornproduksjon... Endret 15. mai 2012 av Tira
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå