Gå til innhold

Bønder ute av kontroll..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, det kunne virke som om det var det du mente, når du ikke støtter aksjonen. En kompis av meg jobber i snitt 10-12 timer daglig, uten ferie, uten helgefri..

145 000 i året, må han klare seg på. Det er ikke liv laga. Selvsagt legger bøndene ned brukene.

Det er ikke bøndene som er skyldt i de høye matvareprisene. Det er dagligvarekjedene.

Sjekk disse tallene:

I 1985 fekk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken betalte vi 5,79/l.

I 2010 fekk bonden betalt 4,43 kr/l melk. Vi betalte i 2010 kr 15,11/l i butikken.

I 1985 fekk bonden betalt 30,65 kr/kg storfekjøtt. I butikken betalte vi 90,13/kg.

I 2010 fekk bonden betalt kr 33,38 kr/kg storfekjøtt. Vi betalte i 2010 kr 187,68/kg i butikken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok demostrasjonen hadde blitt like effektiv hvis de hadde dumpet møkk i oppkjørselen til noen av de folkevalgte.

Er ikke bøndene som skaper brødkaos, men de som hamstrer unødvendig.

Skrevet

Ok, det kunne virke som om det var det du mente, når du ikke støtter aksjonen. En kompis av meg jobber i snitt 10-12 timer daglig, uten ferie, uten helgefri..

145 000 i året, må han klare seg på. Det er ikke liv laga. Selvsagt legger bøndene ned brukene.

Det er ikke bøndene som er skyldt i de høye matvareprisene. Det er dagligvarekjedene.

Sjekk disse tallene:

I 1985 fekk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken betalte vi 5,79/l.

I 2010 fekk bonden betalt 4,43 kr/l melk. Vi betalte i 2010 kr 15,11/l i butikken.

I 1985 fekk bonden betalt 30,65 kr/kg storfekjøtt. I butikken betalte vi 90,13/kg.

I 2010 fekk bonden betalt kr 33,38 kr/kg storfekjøtt. Vi betalte i 2010 kr 187,68/kg i butikken.

Staten har forsynt seg godt med avgifter før maten selges i butikken.

Skrevet

Jeg vet om mange som hamstrer unødvendig mye brød, for nettopp å støtte bonden.

En streik vil ikke ha effekt om den ikke går ut over massen. Da er det vel rimelig åpenbart at å dumpe møkk i oppkjørselen til de folkevalgte, stort sett bare vil føre til vill jubel hos de fleste;)

Skrevet

Staten har vel ikke forsynt seg med så mye mer enn to komma ett eller annet %., (moms) så tror ikke vi skal skyve skylden utelukkende dit heller.

Skrevet

Jeg har lenge tenkt at norske bønde burde bli mer offensive i protestene sine. Franske bønder setter et flott eksempel, så for min del kan vi gjerne få "franske tilstander" her hjemme også.

Skrevet

VI SKAL KUN ETE UTLANSK MAT.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Kom tilbake når du har satt deg inn i jordbruksoppgjør, arbeidsmengde for bøndene, arbeidstid for bøndene og ikke minst hva de har i faktisk lønn når alt av driftskostnader er betalt!!

Jeg har satt meg inn i dette. Min mening er at landbruket trenger en omfattende omorganisering. Slik landbruket er idag produseres det mat av middels kvalitet til en enorm pris. Det er ikke hensiktsmessig.

Nei, du har ikke satt deg inn i dette, siden du påstår at de produserer mat av middels kvalitet til en enorm pris. Vet du egentlig hvor lite av inntekten vår vi bruker på mat, eller? Et sted mellom 10 og 15 %. Og kvaliteten er stort sett veldig god.

Og jo, i grunnen mener du jo at norsk landbruk skal legges ned, når du sier det bør omorganiseres. Norsk landbruk har vært i en konstant omorganiseringsprosess i flere tiår. Og bare et lite spørsmål: Hva skal alle de som i dag er bønder, og som såvidt klarer seg på gårdene sine, leve av når gårdene deres er nedlagt?

Det koster deg og meg, som forbrukere, den nette sum av kr 0,33 pr. dag ekstra for at bøndene skal få en livsgrunnlag på gårdene sine.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/04/28/bondekravet-vil-koste-oss-33-oere-dagen

Skrevet

For oss er det å drive gård (jord og skog) en svært tidkrevende hobby som kaster lite av seg. Den krever at man må ta seg fri fra jobb akkurat når det passer været og du er ikke garantert noen gevinst i form av en avling man får betalt for. Dersom du har vært flink og får bra avling i et dårlig år forøvrig, får du heller ikke noe ekstra for det. Til alt overmål er det bo- og driveplikt, men det er ingen jobber ut i fra utdannelse å få i området. Den dagen treskeren ryker, er det bare å sette bort hele driften av jorda og hva er da poenget med å bo der. Langt til jobb og ingen "hobby" mer. Det betyr avfolking av distriktene.

Skrevet

Om melka hadde gått opp 50 øre literen og kjøtt 1 krone kiloen, o dette pristillegget uavkortet hadde gått til bonden, så hadd det gitt de fleste bønder en inntekt og leve av, også uten tilskudd....det sier litt om hvem som sitter igjen med fortjenesten ved salg av norskprodusert mat. "vi gjør Norge billigere"? Hvem er rikest i Landet vårt, jo de som har "gjort landet billigere"... På produsentens bekostning da denne ikke kan produsere med levelig overskudd, og på oss forbrukeres bekostning, som betaler for en kvalitet vi ikke får pga dårlige vilkår hos prodsent, for at noen få "handelsmenn" skal tjene mest mulig..

Nå er ikke mat dyrt her til lands da. Og de fleste hadde greit kunne betalt mer for GOD, norsk mat. Og hadde prisøkningen gått uavkortet til bønder, hadde de ganske fort vært totalt uavhengig av offentlg tilskudd. Det er snakk om kroner pr kg/liter...ikke mye mao. De siste års lille prisstigning har ikke gått til bøndene iallefall. De får mindre pr liter melk og pr kilo kjøtt nå, enn for noen år siden. Igjen, hvem har fått prisstigningen i lomma tror dere. Og tenker ikk på prisstigning pga mvaøkning.

Skrevet

Dette viser i hvert fall at landbruket trenger noen endringer.

Det drives jo ikke livskraftig og nå møter de altså motstand.

Jeg mener støtten må legges om til vekt på beredskapsjord som lett kan omgjøres til matjord ved behov. Videre kulturlandskap og økologi.

At vi skal ha landbruk i alle grisgrendte strøk der det ikke er liv laga er ikke bærekraftig.

Og visste dere forresten at det er mer miljøvennlig å importere tomater fra Kenya enn å lage dem i drivhus på Jæren?

Skrevet

Dette viser i hvert fall at landbruket trenger noen endringer.

Det drives jo ikke livskraftig og nå møter de altså motstand.

Jeg mener støtten må legges om til vekt på beredskapsjord som lett kan omgjøres til matjord ved behov. Videre kulturlandskap og økologi.

At vi skal ha landbruk i alle grisgrendte strøk der det ikke er liv laga er ikke bærekraftig.

Og visste dere forresten at det er mer miljøvennlig å importere tomater fra Kenya enn å lage dem i drivhus på Jæren?

Men hva skjer når kenyanerne vil ha tomatene sine selv, da? Det går jo helt greit an å leve uten tomater, altså, men...

Og hvor skal de som du sier bor i "grisgrendte strøk" bo? Og hva skal de leve av?

Skrevet

Jeg tror i bunn og grunn at mange ikke vet hva gårdbrukere egentlig tjener, og hvor mye arbeid de gjør.

I 2010 så hadde gårdbrukere en gjennomsnittlig bruttoinntekt på 485 000 kr, det høres jo vel og bra ut. Men gjennomsnittlig næringsinntekt fra jordbruket var bare 155 000 kr, og utgjør kun 32 % av en gårdbrukers inntekt.

Dette beviser at gårdbrukere flest har en annen jobb i tillegg, og i mange situasjoner så er det fordi de må, ikke fordi de vil jobbe så mye.

Det er ikke lett å få det til å gå rundt med en inntekt på 150'.

En melkebonde er ofte i fjøset 2-3 timer om morgenen og 2-3 time på ettermiddagen, i mellom der er svært mange på jobb nr 2. Men det er ikke bare fjøsarbeid, det er mye annet arbeid på en gård, og lange dager i våronn og slått.

Gårdbrukere sitter igjen med en liten andel av det de får for produktene de leverer. Det er kommet påstander om at gårdbrukere sitter med sugerør i statskassa med tilskuddene og subsidieringa si. Ja, de blir subsidiert, men om de hadde fått en større andel av hva forbrukerne betaler for produktene de leverer så hadde situasjonen kunne vært annerledes.

Jeg så på nyhetene i går at en politiker, jeg tror det var fra frp, (men det er ikke vesentlig), han uttalte at da var det jo bare å åpne tollvernet å kjøpe inn fra andre land. Ja, vi har et relativt strengt tollvern i Norge, men jeg syns det er positivt. Når vi er selvforsynt på mange produkter så er vil lite sårbare, om det skjer endringer i andre land som vi importerterer fra så spiller ikke det så stor rolle for oss, men om vi er avhengig av importen så hadde det hatt stor betydning for oss.

I 1992 var det 26 889 gårdbruk som drev med melkeproduksjon, i 2011 var det 10 952. Altså over halvert på under 20 år. Noe av denne nedgangen kan skyldes at flere har gått sammen i samdrift, for jeg har ikke kilder på hvordan denne tellingen er gjennomført mtp enhetsbehandling, men dette viser en skremmende utvikling.

Sier vi det sånn at situasjonen fortsetter som i dag, og fortsetter nedlegging av gårdsbruk så må jo gårdbrukerene ha et annet arbeid, og de må ut på det åpne arbeidsmarkedet, de må kanskje innom nav, få omskolering og andre ytelser, og de bor ofte da i utkantkommuner der arbeidsmarkedet er begrenset. Det kan ende med et enda mer presset arbeidsmarket og flere mennesker som går på div. trygdeytelser, og det er da også en stor kostnad for velferdsstaten.

Jeg leste i en nettavis at gårdbrukernes krav ville koste oss forbrukere 33 øre dagen, det har jeg råd til! Jeg liker heller dårlig at over 10 kroner for hver melkeliter jeg kjøper går til andre ledd enn den gårdbrukeren som faktisk har produsert denne melka.

Skrevet

Det kenyanerne vil er å eksportere varene sine, men på grunn av hinsides høye subsidier i rike land går det ikke.

Og ja; engelsk ost er billigere i Kenya enn kenyansk. Oversubsidiert, akuurat som i Norge.

Hele systemet er råttent.

De som bor i "grisgrendte strøk" kan jo ikke forvente at staten skal subsidiere arbeidsplasser for de? Det gjør de ikke i industrien lenger heller. Som alle andre må de skaffe seg et levebrød selv og så må gjerne staten bidra med såkornfond eller Innovasjon Norge til de som har de gode ideene.

Skrevet

Nye verdier.. Les hva folk skriver, så slipper du å fremstå som lite oppegående.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det kenyanerne vil er å eksportere varene sine, men på grunn av hinsides høye subsidier i rike land går det ikke.

Og ja; engelsk ost er billigere i Kenya enn kenyansk. Oversubsidiert, akuurat som i Norge.

De som bor i "grisgrendte strøk" kan jo ikke forvente at staten skal subsidiere arbeidsplasser for de? Det gjør de ikke i industrien lenger heller. Som alle andre må de skaffe seg et levebrød selv og så må gjerne staten bidra med såkornfond eller Innovasjon Norge til de som har de gode ideene.

Ok, da må de som pr. i dag bor i det du kaller "grisgrendte strøk" (skulle forresten gjerne sett din definisjon av hva det er ...) flytte inn til byene. Er det særlig mange ledige boliger der, og ikke minst, tror du virkelig at de som da må legge ned gårdene sine har råd til å kjøpe boliger i byene? æh... Nei.

Og så må de skaffe seg jobber i byene, da. Vokser jobbene på trær? Nei.

Vi har meget lav arbeidsledighet her i landet; ergo: det er ikke akkurat sånn at man kan velge og vrake i jobber.

Og landsbygda i Norge blir som i Sverige; nedlagt, fraflyttet og utrolig trist. Vi trenger jo ikke herme etter svenskene i ett og alt, vi kan jo faktisk lære av feilene også, og ikke gå i samme fella.

Skrevet

Nye verdier.. Les hva folk skriver, så slipper du å fremstå som lite oppegående.

Fantastisk. Jeg må da kunne skrive det jeg vil uten å fremstå som "lite oppegående". Debatten tar jo ikke opp de overordnede perspektivene og det var noen av dem jeg vil nevne.

Hvis noen jobber kl. 08-22 og får 145.00 kr,- i året er vel det beste bevis på at det ikke er bærekraftig.

Skrevet

Ok, da må de som pr. i dag bor i det du kaller "grisgrendte strøk" (skulle forresten gjerne sett din definisjon av hva det er ...) flytte inn til byene. Er det særlig mange ledige boliger der, og ikke minst, tror du virkelig at de som da må legge ned gårdene sine har råd til å kjøpe boliger i byene? æh... Nei.

Og så må de skaffe seg jobber i byene, da. Vokser jobbene på trær? Nei.

Vi har meget lav arbeidsledighet her i landet; ergo: det er ikke akkurat sånn at man kan velge og vrake i jobber.

Og landsbygda i Norge blir som i Sverige; nedlagt, fraflyttet og utrolig trist. Vi trenger jo ikke herme etter svenskene i ett og alt, vi kan jo faktisk lære av feilene også, og ikke gå i samme fella.

Jeg vil ha livskraftige bygdesamfunn like mye som alle andre.

Må bare kommentere; at vi har veldig lav arbeidsledighet betyr ikke at de som har høy har ledige jobber på vent...Ergo; vi er veldig heldige.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ok, du vil ha livskraftige bygdesamfunn, men du vil ikke ha ulønnsomme bønder. Hva skal de "ulønnsomme bøndene" da drive med? Ikke skal de flytte, ikke skal de drive gårdene sine... Skjønner ikke logikken din.

Skrevet

Ok, du vil ha livskraftige bygdesamfunn, men du vil ikke ha ulønnsomme bønder. Hva skal de "ulønnsomme bøndene" da drive med? Ikke skal de flytte, ikke skal de drive gårdene sine... Skjønner ikke logikken din.

Har du hørt om omskolering, om innovasjon, om å se nye muligheter, om samkjøring av landbruket, om større og mer bærekraftige bruk?

Skrevet

Å produsere kjøtt, korn og melk i Norge er mye dyrere enn hva det er i alle andre land. Grunnene er Åpenbare. Fôret er dyrere, lønningene til transport er høyere - Det meste er vel egentlig dyrere i Norge, enn i andre land.

Om løsningene din er , Nye verdier, at man skal legge ned gÅrdbruket i Norge fordi det ikke skaper stor nok profitt - og heller importere varer fra andre land - som klarer Å produsere alt sammen billigere...

Har du tenkt skikkelig gjennom konsekvensene av det?

Kulturlandskapet vÅrt blir overgrodd, matforrÅdet, som nÅ bare sÅvidt holder til 7 mrd mennesker, vil bli enda mer presset - og sultkatastrofer blir enda hyppigere.

Og her sitter vi i et landstrakt land, der muligheten for Å ha et jordbruk, absolutt burde være til stede. Løsningen din da altsÅ Å satse pÅ innovasjon norge, og ikke tenke over det som er aller viktigst. Maten vÅr.

Vi klarer oss ikke med bare Å oppfinne nye dupeditter, sÅ lenge vi ikke har mat nok til folkene i verden.

Konsekvenstenking...

Skrevet

Tror ikke du leser hva folk leser som motargumenter her. Vi MÅ ha et norsk landbruk. Det er bare sÅvidt mat til hele verden slik det er nÅ, skal vi utelukkende importere maten, vi som har midler og penger, og la stakkarene ellers i verden sulte?

Hva om de plutselig finner ut at de egentlig ikke bør eksportere mat, men beholde den selv.

Hva skal du spise da?

AltsÅ, jeg har ikke skrevet et ord om at jeg ikke synes vi skal ha et landbruk i Norge som produserer norsk mat. Mange rare konklusjoner om mine sÅkalte meninger her! :)

Det einaste eg har lese at du meinar, er at aksjonane er dumme. Om du vil framstÅ som litt meir intelligent, sÅ fÅr du komme med sakleg og intelligent informasjon om meiningane dine.

Skrevet

Her var det alvorlig mye uvitenhet.

Vel, jeg anbefaler "Mat er makt" av Kåre Bilden.

God natt.

Skrevet

Å produsere kjøtt, korn og melk i Norge er mye dyrere enn hva det er i alle andre land. Grunnene er Åpenbare. Fôret er dyrere, lønningene til transport er høyere - Det meste er vel egentlig dyrere i Norge, enn i andre land.

Om løsningene din er , Nye verdier, at man skal legge ned gÅrdbruket i Norge fordi det ikke skaper stor nok profitt - og heller importere varer fra andre land - som klarer Å produsere alt sammen billigere...

Har du tenkt skikkelig gjennom konsekvensene av det?

Kulturlandskapet vÅrt blir overgrodd, matforrÅdet, som nÅ bare sÅvidt holder til 7 mrd mennesker, vil bli enda mer presset - og sultkatastrofer blir enda hyppigere.

Og her sitter vi i et landstrakt land, der muligheten for Å ha et jordbruk, absolutt burde være til stede. Løsningen din da altsÅ Å satse pÅ innovasjon norge, og ikke tenke over det som er aller viktigst. Maten vÅr.

Vi klarer oss ikke med bare Å oppfinne nye dupeditter, sÅ lenge vi ikke har mat nok til folkene i verden.

Konsekvenstenking...

Du har virkelig ikke skjønt stort... Norge er et bittelite land i verden.
Skrevet

Her var det alvorlig mye uvitenhet.

Vel, jeg anbefaler "Mat er makt" av Kåre Bilden.

God natt.

Ja, det var utrolig mye uvitenhet her.

Det er bra du du har selvinnsikt, Nye verdier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...