Gå til innhold

Bønder ute av kontroll..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da har vi fått aksjoner i Norge, igangsatt av fornærmede bønder.Er dette en opptrapping til større aksjoner og mer kaos slik man ser i Frankrike?

Personlig synes jeg det blir for dumt det hele.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Synes dette innlegget blir for dumt. Viser bare hvor lite du egentlig vet.

Skrevet

Kom tilbake når du har satt deg inn i jordbruksoppgjør, arbeidsmengde for bøndene, arbeidstid for bøndene og ikke minst hva de har i faktisk lønn når alt av driftskostnader er betalt!!

Gjest AnneS
Skrevet

Hadde du jobbet døgnet rundt for 145.000 kr da?!

Skrevet

Synes dette innlegget blir for dumt. Viser bare hvor lite du egentlig vet.

Hvor lite jeg vet? Jeg vet nok om subsidier og ulønnsomme landbruksforetak til åmene at hele landbruket i Norge trenger en omorganisering.

Du må gjerne være uenig i mine økonomiske syn, men å kalle meg uvitende er faktisk svært lite intelligent.

Skrevet

Kom tilbake når du har satt deg inn i jordbruksoppgjør, arbeidsmengde for bøndene, arbeidstid for bøndene og ikke minst hva de har i faktisk lønn når alt av driftskostnader er betalt!!

Jeg har satt meg inn i dette. Min mening er at landbruket trenger en omfattende omorganisering. Slik landbruket er idag produseres det mat av middels kvalitet til en enorm pris. Det er ikke hensiktsmessig.

Skrevet

Aner du hvor mye bønder jobber, og hvor lite de tjener? Ble helt sjokkert da jeg satte meg litt nærmere inn i tallene ifbm forberedelse til et forskningsprosjekt. Ikke rart de protesterer!!!

Skrevet

Jeg har satt meg inn i dette. Min mening er at landbruket trenger en omfattende omorganisering. Slik landbruket er idag produseres det mat av middels kvalitet til en enorm pris. Det er ikke hensiktsmessig.

Landbruket er midt i en omfattende omorganisering, faktisk. Det har skjedd utrolig store endringer de siste 20-30 årene.

Til syvende og sist handler dette om vi skal produsere mat i Norge eller ikke, for det er ikke mange områder hvor vi i Norge kan konkurrere med utlandet på pris (om noen). Det handler om selvforsyning, sysselsetting og bosetting i utkantene, å ta vare på innmark og utmark - blant annet. Hvis det er meningen at norske bønder skal konkurrere på pris, uten subsidier, vil norsk landbruk aldri være "hensiktmessig", hvis det er din definisjon av uttrykket. Det er langt flere sider ved å opprettholde et norsk landbruk enn pris!

Vi bruker en svært liten andel av lønna vår på mat i Norge, sett i forhold til hva vi tjener.

Gjest Miryks
Skrevet

Hvor lite jeg vet? Jeg vet nok om subsidier og ulønnsomme landbruksforetak til åmene at hele landbruket i Norge trenger en omorganisering.

Du må gjerne være uenig i mine økonomiske syn, men å kalle meg uvitende er faktisk svært lite intelligent.

Jaha? Lyst å forklare hva som var så lite intelligent med det? :) Synes ikke det var så mye mer bortinatta enn hovedinnlegget ditt, jeg.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg synes det er både bra og riktig at det blir satt fokus på dette. Bønder har ingen 9-4 arbeidsdag, den er vel nærmere 05-22 hos de som driver seriøst, og da er det surt å sitte igjen med en fjerdedel av det en lønnstaker tjener i næringsinntekt.

Har full forståelse for at bøndene reagerer, og jeg støtter de fullt ut.

Det burde jo ringe et par varselsklokker også når antall gårder i Norge er bortimort halvert siden 1990.

Skrevet

I lamming, grising, kalvingstider og andre "husdyrbarseltider" er det som regel døgnet rundt arbeid.

men kan noen si hvorfor f.eks. rimi hagen kan sitte igjen med milliardoverskudd og hvorfor ikke bøndene evnt kan få mer for produktene sine av denne grunn..?

Og, ja.. Det er ganske mye tungt arbeid som skal til for å få en gård til å gå rundt. Spesielt om en skal være helt selvforsynt.

Skrevet

Nå ble det nylig lakt frem en jordbruks og matmelding der fokuset var at matproduksjonen i Norge bør økes med 1% pr år de neste 20 årene. Da henger det ikke sammen at bøndene skal ha så dårlige intekter som jordbruksoppgjøret legger opp til.

Hverken politikkere eller "folk flest" kan regne med at den målsettningen kan bli oppfylt med et tilbud slik det ble lakt frem.

Det koster å produsere mat og det koster å ta vare på kulturlandskapet. Det må vi ha betalt for.

Skrevet

Ser du også nevner prisen på måten bøndene produserer,vel prisen er det faktisk ikke bøndene som bestemmer! Og visste du at bøndene nesten ikke får noe igjen når du kjøper måten deres, fordi staten tardet meste!

Er helg for protestene deres! Norge trenger bønder, og de bør få mye bedre betalt! Er ett poeng at lønna bør tilsvare arbeidsmengden. Jeg hadde også protestert hvis jeg arbeidet døgnet rundt, og de som kun lever på midler fra Nav nesten hadde fått mer enn meg( hvis de ikke får det da?!).

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ja, da har vi fått aksjoner i Norge, igangsatt av fornærmede bønder.Er dette en opptrapping til større aksjoner og mer kaos slik man ser i Frankrike?

Personlig synes jeg det blir for dumt det hele.

Jaha, vet du hvor hardt bøndene jobber for sin luselønn? Hvor mye utgifter de har? Og hvor mye av lønna si de sitter igjen med?

Det er horibelt at de som gir oss det viktigste her i landet, skal leve på så lav inntekt, de fleste av dem har nesten ikke penger igjen pr månde, etter faste utgifter og innkjøp av det som trengs til dyrene og jordbruket dems.

Svogeren min har jordbruk og sauer, det alene gir han 8 timer pr dag med jobb enda mer på sommeren, men for at han skal klare å overleve, så må han ha jobb ved siden av, jobber 10-12 timer pr dag for å tjene nok penger. Det er jo helt villt.

Kjener flere bønder som jobber opp mot 20 timer i døgnet, mange av dem prøver å leve på gårdsdrift alene, men de sitter igjen uten stort av penger til egen mat ol når det har gått halve mnd, og de lever så sparsomt som det er mulig.

Du ser vel bare på tallene for årsinntekt, tenker du da over hvor mye utgifter bondene har? Det er ikke billig å kjøpe inn alt som trengs for å drive en gård, også har du vedlikehold av både gård og gårdsutstyret. Man er heldig om man har igjen nok penger til å fø familien sin.

De største og rikeste gårdene klarer seg jo bra, men de er et mindre tall av bonder her i landet.

Tror du bør sette deg ned med en bonde og høre hvordan de egentlig har det, så kan du heller uttale deg om saken etter det.

Skrevet

Ser du også nevner prisen på måten bøndene produserer,vel prisen er det faktisk ikke bøndene som bestemmer! Og visste du at bøndene nesten ikke får noe igjen når du kjøper måten deres, fordi staten tardet meste!

Er helg for protestene deres! Norge trenger bønder, og de bør få mye bedre betalt! Er ett poeng at lønna bør tilsvare arbeidsmengden. Jeg hadde også protestert hvis jeg arbeidet døgnet rundt, og de som kun lever på midler fra Nav nesten hadde fått mer enn meg( hvis de ikke får det da?!).

Du er faktisk inne på noe der solstråle. Mine foreldre driver gård og de sitter igjen med en nettoinntekt fra selve matprodusjonene på hver av de som var mindre enn det jeg fikk utbetalt fra NAV i dagpenger for noen år siden. (og jeg hadde langt fra noen fin årsinntekt)

De fleste bønder i norge i dag har i tillegg til å drive gården annet arbeid for å overleve økonomisk. Det vil si at i tillegg til den normale arbeidstiden som hvermansen har på 37,5times uke så jobber de lange kvelder, hele helger og ferie fra den andre jobben går med til gårdsarbeid f.eks innhøsting!!

Skrevet

Hva er dumt?

Å aksjonere for Å bevare norsk matvareproduksjon og holde jordbruket oppe?

Det er mange ting jeg mener vi like godt kan importere fra utlandet som Å lage her. Luksusprodukter som klær, film, teater, biler, musikk, fritidsboliger ol har jeg ikke noe problem med at blir produsert andre steder enn i Norge. Jeg ser for eksempel ingen fornuft i at staten subsidierer teater, literatur, dans, aviser osv. De som vil ha det kan betale hva de ønsker.

Viktige ting som mat, rent vann, strøm, helse (ieger, sykehus), sikkerhet (politi og forsvar) ol synes jeg derimot det er veldig viktig at vi klarer Å holde ved like her hjemme. Det er viktig Å ha kontroll over i en krisesituasjon.

Skrevet

Ett årsverk i landbruket gir over 400 000 kroner i subsidier jmf reportasje på Dagsrevyen i dag. Om bøndene får gjennomslag for sine krav vil et årsverk utløse en halv million i statsstøtte. En bonde de intervjuet sa de måtte ha såpass fordi de hadde dyre maskiner. Ja, når hver bonde skal ha egne maskiner, så er det dyrt! Hva med å spleise med to-tre naboer? Det er gjort med hell flere steder, blant annet på Jæren Fellesfjøs og felles maskiner. Topp moderne, lettere å drive og færre utgifter på den enkelte.

Og flere bønder burde rasjonaliseres bort. Og hva med å selge jorden sin når man selv ikke driver den? Så kan nabogården får litt mer jord å dyrke. Gud vet hvor mange norske jordeiere som leier jord ut til naboer fordi de ikke vil/kan dyrke den selv. Hva med å selge den så andre får litt mer lønnsomhet og sikkerhet for fremtiden i sin drift?

Og joda, det er bønder som produserer mat i Norge, gjennom samvirkebedrifter som Tine og Gilde. Så de er ansvarlig for mye dårlig mat.

Skrevet

‎1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.

I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.

I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.

...

Skrevet

såg noen hadde sett opp skilter på låven sin og i rundkjøringa i sentrum... KNALL TøFFT!!! stå på sier eg..

synnest bøndene skal få litt mer igjenn for det di gjør.. i norge burde vi lett klart og skaffa di en bedre ordning.. og eg er for norsk produsert mat og at bøndene skal beholde gårene sine og drive videre..

di har en stor oppgave i samfunnet. både med og holde dyrene og naturen rundt seg..

og som nevnt over det er en 0500 til 2200 jobb.. og det nytter ikkje og komme med sykemelding om du er dårlig en dag..

kommer fra en plass der det er masse bønder og synnest godt di kan fortsette :) koslig og trille tur og møte på nyfødte lam.

og barna lærer kjempe mye om hvor vi får mat og melk i fra..

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ok, la oss si at vi legger ned alt av norsk landbruk. Det vil altså si at vi ikke har norskprodusert mat i det hele tatt og importerer alt vi trenger. Det går helt fint, det, og neida, det er ikke sikkert det blir noe dyrere for forbrukeren.

Men hva når landene vi importerer mat i fra "skrur igjen krana", og finner ut at de ikke kan eksportere mat til Norge fordi de trenger maten sin selv? Hva da? Jo takk du, da sitter vi jammen meg fint i det, gitt... Da blir du sulten også, HI, og da angrer du muligens på at du ønsket norsk landbruk nedenom og hjem, bare fordi du ikke gidder å betale for norsk mat.

Hipp hurra for bøndenes aksjoner! Aksjonene deres er jo også helt ufarlige og egentlig temmelig uskyldige, de ønsker bare å sette fokus på hvor viktig det er med egen matproduksjon.

Skrevet

Ok, la oss si at vi legger ned alt av norsk landbruk. Det vil altså si at vi ikke har norskprodusert mat i det hele tatt og importerer alt vi trenger. Det går helt fint, det, og neida, det er ikke sikkert det blir noe dyrere for forbrukeren.

Men hva når landene vi importerer mat i fra "skrur igjen krana", og finner ut at de ikke kan eksportere mat til Norge fordi de trenger maten sin selv? Hva da? Jo takk du, da sitter vi jammen meg fint i det, gitt... Da blir du sulten også, HI, og da angrer du muligens på at du ønsket norsk landbruk nedenom og hjem, bare fordi du ikke gidder å betale for norsk mat.

Hipp hurra for bøndenes aksjoner! Aksjonene deres er jo også helt ufarlige og egentlig temmelig uskyldige, de ønsker bare å sette fokus på hvor viktig det er med egen matproduksjon.

Det er vanskelig å angre på ønsker man ikke har. Jeg ønsker ikke norsk landbruk nedenom og hjem. Jeg ønsker derimot mange av underskuddsbedriftene avviklet. Jeg gidder ikke betale for norsk mat? Du er en mester i å trekke ville konklusjoner.

Det blir helt umulig å ta deg seriøst når du slenger feilaktige påstander rundt deg.

Skrevet

Tror ikke du leser hva folk leser som motargumenter her. Vi MÅ ha et norsk landbruk. Det er bare sÅvidt mat til hele verden slik det er nÅ, skal vi utelukkende importere maten, vi som har midler og penger, og la stakkarene ellers i verden sulte?

Hva om de plutselig finner ut at de egentlig ikke bør eksportere mat, men beholde den selv.

Hva skal du spise da?

Skrevet

Tror ikke du leser hva folk leser som motargumenter her. Vi MÅ ha et norsk landbruk. Det er bare sÅvidt mat til hele verden slik det er nÅ, skal vi utelukkende importere maten, vi som har midler og penger, og la stakkarene ellers i verden sulte?

Hva om de plutselig finner ut at de egentlig ikke bør eksportere mat, men beholde den selv.

Hva skal du spise da?

AltsÅ, jeg har ikke skrevet et ord om at jeg ikke synes vi skal ha et landbruk i Norge som produserer norsk mat. Mange rare konklusjoner om mine sÅkalte meninger her! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...