Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #51 Skrevet 13. mai 2012 Ja, men 80% av alle bil-inn-i-bil ulykker ved bykjøring er påkjørsel bakfra. Da er det svært lite heldig at ungen sitter feil vei, bl.a. større fare for whiplash... Og med tanke på at mesteparten av Norges befolkning bor i byen, så er det helt på trynet at det skal bli påbudt med bakoverlendte bilstoler!! Det koster mer enn det smaker!
Tøssa Skrevet 13. mai 2012 #52 Skrevet 13. mai 2012 statestikken er ganske klar ved bruk av forovervendt sete berger 65% av barna livet i alvorlige kollisjoner, mens ved bruk av bakovervendt berger 90%.... forovervendt er ikke noe dårlig valg, men bakovervendt er ett bedre...man har jo de som ikke sikrer barna i det hele tatt, har de på fanget, ammer osv da snakker man galskap
Tauriel Skrevet 13. mai 2012 #53 Skrevet 13. mai 2012 Så ingen unskyldning og sette forovervent siden at ungen sitter usikret i buss? Hva skal jeg gjøre da? Tvinge min mor som ikke har råd til å kjøpe ny bil? Jeg har ikke lappen og dermed ikke bil, og på bussen har jeg ofte stått og tviholdt vognen fast slik at den ikke skulle tippe. I min mors bil går ikke et bakovervent sete inn. Så fortell meg hva jeg skal gjøre da? Jeg har forståelse for at du syns situasjonen er vanskelig. Men jeg har problemer med å forstå at det ikke skal være plass til noe som helst bakovervendt sete i din mor sin bil. Vi har en Polo som bil nummer to, en bitte liten polo, med dører kun foran. Ungene sitter veldig sjeldent i denne bilen, og i så fall kun i 2 minutter på vei hjem fra barnehagen, men likevel har vi seter i den sånn i tilfelle rottefelle. Og selv i denne bilen, uten dører bak, så har vi bakovervendt sete til minsten. Det er trangt, ingen tvil om det, men det går! Har du virkelig prøvd? Eller har du bare konkludert med at bilen er liten, så det går ikke. Det finnes mange forskjellige seter på markedet. Ang. buss, så er jeg enig med deg. Det er fryktelig dumt at sikring av barn på buss er så lite prioritert. Jeg tar ikke buss med ungene mine før de kan sitte i sele. Alle bussene her har heldigvis trepunktsele OG bakovervendt barnebilstol til de minste (2 stk i hver buss). HI Var innom en butikk som driver med stort salg av seter til barn, han sa det er ikke mulig og sette inn sete. Da må man i såfall skade bilen, noe min mor ikke går med på. Så da ente vi opp med et forovervent sete, som er ekstremt enkelt og feste og få med seg. Går fra 9-36 kg. Men vi forhørte oss med trygg trafikk før vi kjøpte siden hun var så lita da hun måtte kutte ut babysetet, 5 punkt selene var for kort. Siden det er snakk om bykjøring så så de ikke problemet med forovervent, siden "trenden" her er å kjøre på hverandre bakfra. På bussene har jeg merket en viktig ting enn bare og feste, forskjellen på kjøringen på sjåføren. Noen kan man sitte på et sete (de som man kan sitte ved vognen på) uten noen problem. Mens andre ganger kjører sjåføren galning, og man må tviholde på vognen slik at den ikke tipper. Her har alle bussene sele og det er noen tynne reimer man kan feste vognen med, men det er en falsk trygghet. Vognen tippet nesten en gang da jeg stolte på de, men sto ved vognen siden det ikke var sittemuligheter... Får jeg lappen blir det nok et annet sete hvis jeg får meg bil, hvis ikke jentungen er for stor da Jeg tenker det er bedre med en forovervendt stol enn ingen stol. Vet det er en barneutstyrsbutikk som har fått kritikk for feilinformasjon til foreldre ang bilstoler, tror det var babykos. Trygg trafikk anbefaler jo bakovervendt stol, også mtp påkjørsel bakfra: http://www.tryggtraf....b7C_wJfY3C.ips Og ang. det med vogn ombord i buss, så var det nylig i Trondheim en barnevogn som tippet over inne i bussen. 8 uker gammel baby falt ut av vogna og ble skadet. Vet ikke hvor skadet, men den blødde fra hodet og ble sendt med ambulanse til sykehuset. Vogna stod visst kun med bremsene på, og det var ikke snakk om noe bråbremsing. Så man bør virkelig tenke seg om hvordan man setter fra seg vogna og passe på den når man tar buss altså, damer! http://www.adressa.n...icle1805538.ece Ikke alle busser har reimer som kan brukes, og enkelte har reimer, men det er ikke hold i de (er ivrig bussbruker pga manglende lappen )
LilleBamBam+EnTil Skrevet 13. mai 2012 #54 Skrevet 13. mai 2012 Noe av grunnen til av bakovervendt er sterkt anbefalt er basert på studier fra traumatologi og høyenergiulukker. Husk at de INDRE ORGANER fortsetter i full fart fremover ved en kollisjon. Eks er nyrearterien svært sårbar ved kraftige sammenstøt. Når barnet sitter bakovervendt reduseres farten på de indre organene betraktelig. Alt er selfølgelig viktig, men når det er snakk om bakovervendt vs fremovervendt så er det viktigste at barnet overlever med minst mulig skade. Og da blir det bakovervendt, tross vræling, spying, gammel bil osv. En gjør det en kan gjøre, selv om ikke alt er perfekt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #55 Skrevet 13. mai 2012 Nøttefolk!! Det går ikke med bakoverlent når bena til barnet blir for lange,i mitt tilfelle var sønnen min 1 år da han måtte sitte med bøyde knær for å få plass til bena.De som har laget regelen må ha hatt en enorm bil eller barn med korte ben.. mye flotte regler som ikke alltid fungerer i praksis.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #56 Skrevet 13. mai 2012 Nøttefolk!! Det går ikke med bakoverlent når bena til barnet blir for lange,i mitt tilfelle var sønnen min 1 år da han måtte sitte med bøyde knær for å få plass til bena.De som har laget regelen må ha hatt en enorm bil eller barn med korte ben.. mye flotte regler som ikke alltid fungerer i praksis. Da har du en lang ettåring! Guttene her satt fint bakovervendt til de fylte fire (var ca 110-115 cm da). Selvfølgelig satt de med bøy i bena, men det er ikke farlig.
Tøssa Skrevet 13. mai 2012 #57 Skrevet 13. mai 2012 Nøttefolk!! Det går ikke med bakoverlent når bena til barnet blir for lange,i mitt tilfelle var sønnen min 1 år da han måtte sitte med bøyde knær for å få plass til bena.De som har laget regelen må ha hatt en enorm bil eller barn med korte ben.. mye flotte regler som ikke alltid fungerer i praksis. ja barn sitter jo aldri med bøyde bein ellers, min er 1 meter lang og "alle" synes sååå synd på ham fordi han sitter med bøyde bein...men vet ikke helt hvorfor, han klager aldri selv... Barn er myke og greier å sitte med bøyde bein lenger enn stive voksne
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #58 Skrevet 13. mai 2012 Nøttefolk!! Det går ikke med bakoverlent når bena til barnet blir for lange,i mitt tilfelle var sønnen min 1 år da han måtte sitte med bøyde knær for å få plass til bena.De som har laget regelen må ha hatt en enorm bil eller barn med korte ben.. mye flotte regler som ikke alltid fungerer i praksis. Nøttefolk faktisk.. Vet du, det der med bøyde bein er faktisk den dårligste unskyldningen av de alle. Barn er veldig myke og tøyelige. Det er på ingen måte skadelig å sitte med bøyde ben i bilen. Sitter du selv med strake bein kanskje? Det tviler jeg på! Jeg sitter selv med ca 90 graders vinkel på mine bein når jeg er passasjer i bil. Et barn som gjerne sitter på kne med rompa i gulvet og leker togbane i 1,5 time uten å skifte stilling klarer fint å sitte med litt bøyde ben i bilen en halvtime. Og lenger for den del! Og OM det skulle være ubehagelig, vel, så betyr faktisk ikke det noe heller. Jeg vil MYE heller at barnet mitt skal ha det litt ubehagelig på bilturer enn å knekke nakken og eller dø av indre blødninger dersom vi havner i en alvorlig trafikkulykke. Men meg om det.... HI
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #59 Skrevet 13. mai 2012 Min førstefødte er forresten et laaaangt barn og har alltid vært det. Vi måtte flytte ut av babystolen når hun var 7 måneder, for da var barnet for lang. Når barnet til slutt ble snudd framover var h*n omlag 110 cm, om ikke mer. Og det gikk faktisk helt fint! Overhode ingen problemer. Litt trangt? Ja. Ubehagelig? Nei! Plass nok? Ja! HI
Ingen kommentar Skrevet 13. mai 2012 #60 Skrevet 13. mai 2012 Det er selvfølgelig sant men når det finnes FORHOLDSREGLER (hehe!) å ta så synes jeg det er på sin plass å ta det alvorlig. Flest ulykker skjer front til front, derfor er bakovervendt det sikreste for barn under 4 år. Mange bilseter er vannskelig å feste derfor er iso-fix en god løsning. Hvor i all verden har du dette fra? Jeg jobber med personskade i tilknytning til trafikkulykker, og et klart flertall av ulykkene vi får inn er påkjørsler bakfra. Det skal imidlertid sies at de alvorligste ulykkene er front mot front ulykker, da disse oftest skjer på veistrekninger med høyere hastighet uten midtrabatt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #61 Skrevet 13. mai 2012 Jeg skjønner ikke engang hvorfor det er nødvendig med en tre siders lang krangletråd om dette. Fakta er fakta, å det er at bakovervendt er det tryggeste du kan velge. HVORFOR noen velger annerledes får de ta på egen kappe, eller muligens barnets, men det tar ikke bort det faktum at bakovervendt er tryggest. Fra dere som skal diskutere dette opp og ned i mente høres dette i beste fall bare ut som noe dere skriver for å lette på egen samvittighet. Bakovervendt er det beste, uansett!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #62 Skrevet 13. mai 2012 Så ingen unskyldning og sette forovervent siden at ungen sitter usikret i buss? Hva skal jeg gjøre da? Tvinge min mor som ikke har råd til å kjøpe ny bil? Jeg har ikke lappen og dermed ikke bil, og på bussen har jeg ofte stått og tviholdt vognen fast slik at den ikke skulle tippe. I min mors bil går ikke et bakovervent sete inn. Så fortell meg hva jeg skal gjøre da? Jeg har forståelse for at du syns situasjonen er vanskelig. Men jeg har problemer med å forstå at det ikke skal være plass til noe som helst bakovervendt sete i din mor sin bil. Vi har en Polo som bil nummer to, en bitte liten polo, med dører kun foran. Ungene sitter veldig sjeldent i denne bilen, og i så fall kun i 2 minutter på vei hjem fra barnehagen, men likevel har vi seter i den sånn i tilfelle rottefelle. Og selv i denne bilen, uten dører bak, så har vi bakovervendt sete til minsten. Det er trangt, ingen tvil om det, men det går! Har du virkelig prøvd? Eller har du bare konkludert med at bilen er liten, så det går ikke. Det finnes mange forskjellige seter på markedet. Ang. buss, så er jeg enig med deg. Det er fryktelig dumt at sikring av barn på buss er så lite prioritert. Jeg tar ikke buss med ungene mine før de kan sitte i sele. Alle bussene her har heldigvis trepunktsele OG bakovervendt barnebilstol til de minste (2 stk i hver buss). HI Nå er jeg ikke noen som har vært med i diskusjonen før, men etter dette får jeg inntrykk av at du er litt hysterisk, HI? Har bussene virkelig 3 punkts sele ogbabyseter?? Wow. Her er det absolutt ingen sikring, ofte fulle busser med vogner over alt i bussen der det er plass, uten sikring, og en mor som klamrer seg fast i en hempe i taket samtidig som i vogna, mens sjåføren kjører som et svin. Fremdeles tar jeg bussen til byen, for å besøke folk, dra på helsestasjonen, åpen bhg osv osv. Huff for en forfedelig mor jeg må være som begever meg lengre enn beina mine kan bære meg. Jeg burde vel blitt inne heller Men, på andre siden, så skjer vel de fleste ulykker i hjemmet... Du mener vel ikke at man skal holde seg inne og hjemme uansett, om man ikke har bil? Eller ikke har plass til bakovervendt bilsete? Vi har forresten ganske stor bil, men hadde vi vært en ekstra person i familien kunne vi iallfall ikke hatt det bakovervendsetet som vi har. For setet står slik at passasjersetet i forsetet er så langt fremme som mulig og kan ikke flyttes pga barnesetet baki, og har knapt ikke plass til noen å sitte der. Men hadde vi måtte ha et slikt til sete, bak sjåføren, så hadde vi ikke hatt sjans i havet. Går greit for oss da, for jeg sitter bak mens mannen kjører. Bytter vi på kjøringen går det også bra, for han har lange bein og jeg korte, så velidg ulik avstand vi har på lengde mellom pedaler og ræva. Hadde vi vært like lange hadde det heller aldri gått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå