Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 http://bil.bt.no/bil/article20373.ece Jeg vet at slik som lovverket er nå må alle få velge det som passer best for sin familie, MEN... Hvordan man med god samvittighet kan ta et bevisst valg om å øke sjansen for at barna dør i en eventuell trafikkulykke med NITTI prosent, vel, det er for meg fullstendig fullstendig uforståeelig! Jada jada, det finnes unger som spyr, unger som skriker, noen må sitte med bøyde ben og noen påstår de ikke har plass i bilen. Jeg håper for guds (og barnas!!) skyld at det snart blir påbudt med bakovervendt bilstol fram til 4 år (eller en bestemt høyde). De som virkelig har medisinske årsaker til framovervendt montering vil få legeerklæring på det! Nitti prosent reduksjon folkens, NITTI!
Gidder ikke! Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 Regner med en ny heftig diskusjon der de som velger forovervendt forsvarer seg blå, hehe. Jeg er helt enig, hÅper det blir påbudt.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 Enig. Skjønner ikke at folk tørr å gamble med livene til det kjæreste man har
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Jeg også håper det blir påbudt. Om ikke frem til 4 år, så ihvertfall lenger enn det er i dag! Sykt at noen til og med putter barn under 1 år fremovervendt!
Cimorene Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Jeg også er enig. Ikke bare reduserer det dødsulykker, men også massevis av alvorlige skader som kunne vært unngått ved bruk av bakovervendt stoler. :/
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Enig! Jeg får helt vondt i magen når jeg ser barn lang under 4 år sitte forovervendt. Her satt sønnen min bakovervendt til 4 år i en vanlig personbil. Bøyde ben, men det er ikke farlig. Knekt nakke, eller det som verre er, er derimot veldig farlig...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute... Selvfølgelig kommer det an på andre sjåfører og NETTOPP derfor er det så forbanna viktig å sitte godt sikret. Det er ikke slik at om man har en ny bil med en sjåfør som har sovet godt så trenger man ikke bruke setebelte og tro at man vil kunne klare seg fint i en kollisjon. Slik er det med barn også og bakovervendt er langt bedre, UANSETT.
Mrs Smith Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 Så håper jeg dere som er å opptatt av dette også lar være å prate i mobilen, sende tekstmeldinger, unngå å kjøre med slitte dekk, velger sikker bil, og eller er konsentrert i trafikken. Har vært oppi et par nestenulykker - der sjåfør i den andre bilen har vært 'idiot' i trafikken..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Ja alt det du sier det er selvfølgelig også viktig. Men det tar ikke bort det faktum at bakovervendt er viktig! Nå det var det dette man snakket om i denne tråden. Det der virker bare som en dårlig bortforklaring. Det ene utelukker ikke det andre.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute... Selvfølgelig kommer det an på andre sjåfører og NETTOPP derfor er det så forbanna viktig å sitte godt sikret. Det er ikke slik at om man har en ny bil med en sjåfør som har sovet godt så trenger man ikke bruke setebelte og tro at man vil kunne klare seg fint i en kollisjon. Slik er det med barn også og bakovervendt er langt bedre, UANSETT. Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute... Selvfølgelig kommer det an på andre sjåfører og NETTOPP derfor er det så forbanna viktig å sitte godt sikret. Det er ikke slik at om man har en ny bil med en sjåfør som har sovet godt så trenger man ikke bruke setebelte og tro at man vil kunne klare seg fint i en kollisjon. Slik er det med barn også og bakovervendt er langt bedre, UANSETT. Nei, men en nyere bil som har et stivere karosseri hjelper slik at sjansen for å sitte fastklemt er minimal.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 hvorfår er det tryggere mmed bakovervendt? ungen min sitter bakovervendt altså. men bare lurer...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 hvorfår er det tryggere mmed bakovervendt? ungen min sitter bakovervendt altså. men bare lurer... Hva med å lese artikkelen det linkes til?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute... Selvfølgelig kommer det an på andre sjåfører og NETTOPP derfor er det så forbanna viktig å sitte godt sikret. Det er ikke slik at om man har en ny bil med en sjåfør som har sovet godt så trenger man ikke bruke setebelte og tro at man vil kunne klare seg fint i en kollisjon. Slik er det med barn også og bakovervendt er langt bedre, UANSETT. Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute... Selvfølgelig kommer det an på andre sjåfører og NETTOPP derfor er det så forbanna viktig å sitte godt sikret. Det er ikke slik at om man har en ny bil med en sjåfør som har sovet godt så trenger man ikke bruke setebelte og tro at man vil kunne klare seg fint i en kollisjon. Slik er det med barn også og bakovervendt er langt bedre, UANSETT. Nei, men en nyere bil som har et stivere karosseri hjelper slik at sjansen for å sitte fastklemt er minimal. Har ingenting med å sitte fastklemt å gjøre. Det er trykket når kollisjonen oppstår som gjør størst skade på barnet
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Det tristeste er kommentarene under der en får seg til å nevne at han husker han ble kvalm av å sitte feil vei, og en annen begynner å mase om påkjørsler bakfra. Jadda, for det er jo AKKURAT like farlig...gha... Hva med å tenke bitte litte granne selv da?
Cimorene Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Nei, men en nyere bil som har et stivere karosseri hjelper slik at sjansen for å sitte fastklemt er minimal. Joda, det er det. De fleste nyere biler har også spesialdesignede crumple-zones (kræsj-soner på norsk?) som skal gi etter kun til et visst punkt for å beskytte passasjerene og absorbere noe av bevegelsesenergien til bilen. Dette er jo bra for de voksne som slipper å sitte fastklemt. For barn som sitter forovervendt derimot, øker belastningen på nakken i en ny bil fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en testdukke i en forovervendt barnestol, viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. (if.no sine sider) Her er det snakk om små barn som ikke har sterke nok muskler til å kunne tåle de samme påkjenningene som voksne. Dessverre. Det er her et bakovervendt sete vil hjelpe, siden barnet får en større overflate av kroppen sin til å overføre energien og kroppen blir presset mot setet og ikke bli kastet forover. I tillegg er hodet til små barn såpass tungt at kroppen deres ikke tåler den belastningen den får når hodet kastes forover mens resten av kroppen sitter fast i setet. Man kan derfor spesielt unngå omfattende rygg-/nakkeskader ved å la barnet sitte bakovervendt. tl;dr? Bakovervendt er best.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 På samme måte som det burde bli forbudt med biler som har motor i midten og ikke foran, siden man brekker beina når man kræsjer. Det burde bli påbudt med nyere og sikrere biler. Får fnatt av foreldre som er nazi på bakovervendt til ungen begynner på skolen, og setter dette bakovervendte setet i en gammel skranglekasse med oljelekkasje som ikke tåler kollisjon.
Gråsonen Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Ja, har en 2011 modell Audi! Alt er i tipp topp stand med bilen vår og sønnen vår sitter bakovervendt nå, helt til han er over 4 :-) Viktig å ta sine forhåndsregler!
Tauriel Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 Det viktigste er vel at setet er korrekt festet? Vet om at det har skjedd opp til flere ulykker der unger har omkommet, ikke pga hvilken vei de satt men pga: feil med festing av sete. Er ikke setet rett festet så er det samme hvilken vei de sitter i en skikkelig kolisjon. Her sitter jentungen forovervent siden vi ikke får inn bakovervent sete i bilen, selger prøvde men gav opp. Og i busser sitter barn usikret. Så heller sikret lovlig forovervent enn usikret på buss.
Gråsonen Skrevet 12. mai 2012 #21 Skrevet 12. mai 2012 Derfor man burde kjøpe iso-fix! Idiotsikkert :-) Et klikk og en titt på fargekoden for å forsikre seg om at det sitter riktig. Fremovervendt er desverre ikke forenlig med god sikkerhet for barn under 4 år i bil uansett hvordan man vrir og vender på det. Buss i likhet med bil tar man på eget ansvar :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #22 Skrevet 12. mai 2012 Ja, har en 2011 modell Audi! Alt er i tipp topp stand med bilen vår og sønnen vår sitter bakovervendt nå, helt til han er over 4 :-) Viktig å ta sine forhåndsregler! Det heter forholdsregler. Problemet er som Idril skriver, at folk monterer feil. Enkelte bakovervendte som Akta Graco sitt osv er helt umulig å montere med mindre du selv har vært og produsert dem. Hva mer heller å ha aksjon for seter med enklere montering?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #23 Skrevet 12. mai 2012 Det viktigste er vel at setet er korrekt festet? Vet om at det har skjedd opp til flere ulykker der unger har omkommet, ikke pga hvilken vei de satt men pga: feil med festing av sete. Er ikke setet rett festet så er det samme hvilken vei de sitter i en skikkelig kolisjon. Her sitter jentungen forovervent siden vi ikke får inn bakovervent sete i bilen, selger prøvde men gav opp. Og i busser sitter barn usikret. Så heller sikret lovlig forovervent enn usikret på buss. Flere ulykker der unger har omkommet? Det må i såfall være mange år siden for i 2011 omkom ingen barn som satt i bil i trafikken, i 2010 omkom to barn som satt i bil i trafikken, i 2009 var det fire barn osv. Det omkommer få barn som sitter i bil
Gråsonen Skrevet 12. mai 2012 #24 Skrevet 12. mai 2012 Slår et slag for iso-fix! Veldig enkelt å montere! Selv jeg klarte det uten hjelp fra samboer (har lite teknisk peiling.)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #25 Skrevet 12. mai 2012 Her sitter også barna bakovervendt. Men må ærlig innrømme at jeg var glad jeg hadde byttelånt bil med min bror som har forovervendte seter den gangen jeg ble påkjørt bakfra. Jeg stod stille og han som kom bak kom i 60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå