Gå til innhold

Dette reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viktigste er vel at setet er korrekt festet? Vet om at det har skjedd opp til flere ulykker der unger har omkommet, ikke pga hvilken vei de satt men pga: feil med festing av sete. Er ikke setet rett festet så er det samme hvilken vei de sitter i en skikkelig kolisjon.

Her sitter jentungen forovervent siden vi ikke får inn bakovervent sete i bilen, selger prøvde men gav opp. Og i busser sitter barn usikret. Så heller sikret lovlig forovervent enn usikret på buss.

Flere ulykker der unger har omkommet? Det må i såfall være mange år siden for i 2011 omkom ingen barn som satt i bil i trafikken, i 2010 omkom to barn som satt i bil i trafikken, i 2009 var det fire barn osv.

Det omkommer få barn som sitter i bil

Vet om ei som har skjedd i byen her, og ungen satt vist bakovervent og. Vi satt et gjeng og snakket om bilseter (ikke vennegjeng, men med folk som har peiling, fikk samme beskjeden på trygg trafikk) da slike tilfeller ble tatt opp, det var da ikke snakk om "hvor mange i løpet av et år".

Ikke for å nekte at bakovervent er sikrere men den største faren er disse setene som ei nevte over som er umulig og sikre rett. å sitter setet ikke rett så er det plutselig ikke nøye hvilken vei ungen sitter, da er det mer snakk om hvor mye flaks man har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slår et slag for iso-fix! Veldig enkelt å montere! Selv jeg klarte det uten hjelp fra samboer (har lite teknisk peiling.)

iso-fix er flott, men er desverre berre godteke opp til 18 kg. Mange barn rundar 18 kg lenge før dei er 4, og desse seta er og oftr kortare i ryggen enn dei som går til 25kg. Difor måtte me ha nytt sete utan iso-fix til Storebror.

Skrevet

Det er selvfølgelig sant men når det finnes FORHOLDSREGLER (hehe!) å ta så synes jeg det er på sin plass å ta det alvorlig.

Flest ulykker skjer front til front, derfor er bakovervendt det sikreste for barn under 4 år.

Mange bilseter er vannskelig å feste derfor er iso-fix en god løsning.

Skrevet

Jeg finner det veldig merkelig at de som velger å snu barna sine lenge før grensen på 4 år prøver å rettferdiggjøre sine valg med å påpeke alle ander ting som OGSå er farlig.

Det ene utelukker på ingen måte det andre!

At det er farlig å ta buss uten sikring, gjør det ikke ok å sette små barn framovervendt.

Det er ingen tvil om at det er farlig dersom man ikke får montert setet riktig, men da må man jo oppsøke hjelp da, hvis man ikke er i stand til å feste et barnesete selv! Jeg har selv hatt acta graco, og jada, det er litt plunder, men det er meget mulig og det sitter som støpt fast i bilen dersom man legger litt innsats i det.

I tillegg forundrer jeg meg over alle som nevner at det er viktigere å være våken og opplagt, ikke snakke i mobil og kjøre i trygge biler. SELVFøLGELIG er alt dette viktig. Det er ikke bare viktig, det er avgjørende. Men det er en elementær forskjell!!

Det å være uthvilt, kjøre forsiktig, unngå forstyrrende elementer (radio, mobil, sms) osv osv gjør man for å UNNGå kollisjoner.

MEEEEN, når ulykken først er ute, selv om man har tatt alle forhåndsregler, DA kommer viktigheten av bakovervendt montering fram.

På veien er man prisgitt andre menneskers fornuft, og da hjelper det ikke at man selv er uthvilt og forsiktig. Man må forberede seg på at man kan få en bil i fronten.

HI

Skrevet

Her sitter også barna bakovervendt. Men må ærlig innrømme at jeg var glad jeg hadde byttelånt bil med min bror som har forovervendte seter den gangen jeg ble påkjørt bakfra. Jeg stod stille og han som kom bak kom i 60 :(

Akkurat det tenkte jeg på også. Ingen selvfølge at når uhellet er ute så er det en frontkollisjon, Blir du påkjørt bakfra burde jo bakoverlent sete ha motsatt effekt..

Skrevet

På samme måte som det burde bli forbudt med biler som har motor i midten og ikke foran, siden man brekker beina når man kræsjer. Det burde bli påbudt med nyere og sikrere biler. Får fnatt av foreldre som er nazi på bakovervendt til ungen begynner på skolen, og setter dette bakovervendte setet i en gammel skranglekasse med oljelekkasje som ikke tåler kollisjon.

Er du så ignorant?

Skrevet

Så ingen unskyldning og sette forovervent siden at ungen sitter usikret i buss? Hva skal jeg gjøre da? Tvinge min mor som ikke har råd til å kjøpe ny bil?

Jeg har ikke lappen og dermed ikke bil, og på bussen har jeg ofte stått og tviholdt vognen fast slik at den ikke skulle tippe. I min mors bil går ikke et bakovervent sete inn.

Så fortell meg hva jeg skal gjøre da?

Skrevet

Jeg har barn som satt festet slik det var påkrevd i den tiden de var små. Altså bare i setet sitt, samme hvilken vei.

I dag sitter yngste i framsetet med meg, og har setebeltet på slik jeg har. Hun er snart 160 cm høy.

90% er litt feil, siden det kun gjelder i store ulykker. Og 90% er summen der. De fleste kjører i lav hastighet og har barna sikret.

Du vet vel at de fleste større bilulykker skjer på høyhastighetsveier?

Og ja, det er slik at man kun skal stole på seg selv i trafikken, for man vet ingenting om de andre på veien. Derfor bør man kjøre som om andre er en fare, men samtidig stole på sine egne ferdigheter.

Skrevet

Så ingen unskyldning og sette forovervent siden at ungen sitter usikret i buss? Hva skal jeg gjøre da? Tvinge min mor som ikke har råd til å kjøpe ny bil?

Jeg har ikke lappen og dermed ikke bil, og på bussen har jeg ofte stått og tviholdt vognen fast slik at den ikke skulle tippe. I min mors bil går ikke et bakovervent sete inn.

Jeg har forståelse for at du syns situasjonen er vanskelig.

Men jeg har problemer med å forstå at det ikke skal være plass til noe som helst bakovervendt sete i din mor sin bil. Vi har en Polo som bil nummer to, en bitte liten polo, med dører kun foran. Ungene sitter veldig sjeldent i denne bilen, og i så fall kun i 2 minutter på vei hjem fra barnehagen, men likevel har vi seter i den sånn i tilfelle rottefelle. Og selv i denne bilen, uten dører bak, så har vi bakovervendt sete til minsten. Det er trangt, ingen tvil om det, men det går!

Har du virkelig prøvd? Eller har du bare konkludert med at bilen er liten, så det går ikke. Det finnes mange forskjellige seter på markedet.

Ang. buss, så er jeg enig med deg. Det er fryktelig dumt at sikring av barn på buss er så lite prioritert. Jeg tar ikke buss med ungene mine før de kan sitte i sele. Alle bussene her har heldigvis trepunktsele OG bakovervendt barnebilstol til de minste (2 stk i hver buss).

HI

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

På samme måte som det burde bli forbudt med biler som har motor i midten og ikke foran, siden man brekker beina når man kræsjer. Det burde bli påbudt med nyere og sikrere biler. Får fnatt av foreldre som er nazi på bakovervendt til ungen begynner på skolen, og setter dette bakovervendte setet i en gammel skranglekasse med oljelekkasje som ikke tåler kollisjon.

Er du så ignorant?

Nei, ikke ignorant. Har ikke skrevet noe sted at jeg tror forovervendt er best. Men når man søker f eks om sparetips her inne, og har bil, så får man som oftest svar: bytt til mye billigere og mye eldre bil. Så nei, jeg forstår ikke foreldre som råder andre foreldre å bytte til mye dårligere bil istedet for å spare på andre måter, ta opp lån osv. De samme foreldrene skriker vanligvis høyt om at de som setter ungene forovervendt er dårlig mor/far. Men å anbefale MINDRE sikker løsning for andres barn, så lenge barnet sitter bakovervendt, er greit?

Skrevet

Her sitter også barna bakovervendt. Men må ærlig innrømme at jeg var glad jeg hadde byttelånt bil med min bror som har forovervendte seter den gangen jeg ble påkjørt bakfra. Jeg stod stille og han som kom bak kom i 60 sad.png

Akkurat det tenkte jeg på også. Ingen selvfølge at når uhellet er ute så er det en frontkollisjon, Blir du påkjørt bakfra burde jo bakoverlent sete ha motsatt effekt..

Jeg forstår tankegangen, men det forandrer likevel ikke hva som er tryggest. VELDIG få (om noen i det hele tatt) påkjørsler bakfra ender i livstruende skader og død. Påkjørsler bakfra er mye mindre alvorlig, da man enten kjører i samme retning eller den ene bilen står stille.

På en måte forstår jeg at mange syns det er valget står mellom pest og kolera, men slik er det altså ikke. Alvorlighetsgraden er totalt forskjellig og kreftene som påvirker barnet er av en helt annen kategori. Det er mer som pest og influensa!

HI

Skrevet

Men jeg har problemer med å forstå at det ikke skal være plass til noe som helst bakovervendt sete i din mor sin bil. Vi har en Polo som bil nummer to, en bitte liten polo, med dører kun foran. Ungene sitter veldig sjeldent i denne bilen, og i så fall kun i 2 minutter på vei hjem fra barnehagen, men likevel har vi seter i den sånn i tilfelle rottefelle. Og selv i denne bilen, uten dører bak, så har vi bakovervendt sete til minsten. Det er trangt, ingen tvil om det, men det går!

Har du virkelig prøvd? Eller har du bare konkludert med at bilen er liten, så det går ikke. Det finnes mange forskjellige seter på markedet.

Ang. buss, så er jeg enig med deg. Det er fryktelig dumt at sikring av barn på buss er så lite prioritert. Jeg tar ikke buss med ungene mine før de kan sitte i sele. Alle bussene her har heldigvis trepunktsele OG bakovervendt barnebilstol til de minste (2 stk i hver buss).

HI

Vi har også hatt bakovervendt sete i den gamle nr. 2-bilen vår som var en 3-dørs Opel Corsa :) Det gikk akkurat! Forresten kan det være en fordel med et sete som kan festes i midten bak, da det ofte er bedre plass der.

Skrevet

...og amming reduserer risikoen for krybbedød.

Daglig inntak av 75 mg aspirin reduserer risikoen for kreft.

Mat med fullkorn reduserer risikoen for død.

Vifte på spedbarnets soverom reduserer risikoen for krybbedød.

Vegetarkosthold reduserer risiko for død av iskemisk hjertesykdom.

Og så var det trening da: 15 minutter om dagen – eller 90 minutter i uka – kan forlenge levetiden din med 3 år og redusere risikoen for død med 14%.

Fedmekirurgi kan redusere forekomsten av hjerteinfarkt, hjerneslag eller død med så mye som 50 prosent.

Depresjon øker risikoen for komplikasjoner ved legemlige sykdommer. Ubehandlet gir depresjon en økt risiko for død av sykdom.

Fritt sakset fra google, og dette var bare en brøkdel. Jeg tror det betyr at vi må gjøre så godt vi kan. Folkeopplysning er viktig, det øker sjansen for at de som har mulighet faktisk sikrer barnet bakovervendt så lenge som mulig, ammer, trener, spiser fisk og fullkorn, etc. Og så kan vi respektere at ikke alle punktene er like gjennomførbare for alle, og håpe at folk gjør sitt beste.

Skrevet

Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute...

Når ulykken faktisk skjer så hjelper dine oppramsinger veldig lite. Da er det sikringen av barnet som betyr noe!! Helt enig i at det burde være påbudt med bakovervendt sete mye lenger enn det er nå.

Så ufattelig urettferdig at barn til lite oppegående foreldre blir dårlig sikret.

Skrevet

Det er bare tull at å sitte bakovervent barnesete reduserer sjansen for dødsulykker med 90 %. Det har mer å si at man har en relativt ny og sikker bil, at sjåføren er opplagt og uthvilt og at man bruker bilbeltene riktig og ikke minst at belte sitter STRAMT. Til syvende og sist så kommer det også ut på alle de andre sjåførene der ute...

Når ulykken faktisk skjer så hjelper dine oppramsinger veldig lite. Da er det sikringen av barnet som betyr noe!! Helt enig i at det burde være påbudt med bakovervendt sete mye lenger enn det er nå.

Så ufattelig urettferdig at barn til lite oppegående foreldre blir dårlig sikret.

Ja, de burde være bedre sikret i en SIKKER bil (ikke gammel og falleferdig) med STRAMT belte. Så utrolig enveiskjørt noen mennesker er, som tror at ET komponent av sikkerheten er mye viktigere enn alle andre, og alt annet er det ikke så farlig med.

Skrevet

Ja, de burde være bedre sikret i en SIKKER bil (ikke gammel og falleferdig) med STRAMT belte. Så utrolig enveiskjørt noen mennesker er, som tror at ET komponent av sikkerheten er mye viktigere enn alle andre, og alt annet er det ikke så farlig med.

Hvem sier at alt annet ikke er så veldig farlig med?

Det er en her rekke av sikkerhetstiltak som avgjør hvor godt barnet ditt er sikret. Stramt belte, riktig påkledning, sikker bil, ansvarlig sjåfør osv osv. Det er viktig! Men det faktum at bakovervendt montering av bilstol er en av de viktigste sikkerhetstiltakene man kan gjøre, det er ikke til å komme fra. Selv i en eldre bil, med boblejakke på ungen, så vil det være tryggest dersom barnet sitter bakovervendt!!

Det er skadene på nakken som kan være livstruene. Det hele handler om fysikk!

Så lenge lovverket er slik det er i dag, så står folk fritt til å velge. Men kom ikke med latterlige unskyldninger om hvor fantastiske gode grunner man har til å utsette barna for en (MYE!) høyere risiko ved en ulykke.

Noen Må snu barna. Da er det en risikovurdering foretatt av kvalifisert personell. Det må man respektere.

Risikoen for ulykke er uendret om uansett hvilken vei barnet sitter.

Risikoen for alvorlig skade og død VED en alvorlig ulykke øker med 90 % dersom barnet sitter framovervendt. Det er ikke små tall, det er enormt!

Skrevet

hvorfår er det tryggere mmed bakovervendt? ungen min sitter bakovervendt altså. men bare lurer...

Hva med å lese artikkelen det linkes til?

Hva med å ikke være så j#"%a eplekjekk?

Skrevet

Det er en her rekke av sikkerhetstiltak som avgjør hvor godt barnet ditt er sikret. Stramt belte, riktig påkledning, sikker bil, ansvarlig sjåfør osv osv. Det er viktig! Men det faktum at bakovervendt montering av bilstol er en av de viktigste sikkerhetstiltakene man kan gjøre, det er ikke til å komme fra. Selv i en eldre bil, med boblejakke på ungen, så vil det være tryggest dersom barnet sitter bakovervendt!!

Så lenge lovverket er slik det er i dag, så står folk fritt til å velge. Men kom ikke med latterlige unskyldninger om hvor fantastiske gode grunner man har til å utsette barna for en (MYE!) høyere risiko ved en ulykke.

Noen Må snu barna. Da er det en risikovurdering foretatt av kvalifisert personell. Det må man respektere.

Risikoen for alvorlig skade og død VED en alvorlig ulykke øker med 90 % dersom barnet sitter framovervendt. Det er ikke små tall, det er enormt!

Siden du skrev at "all oppramsing" til anonym over mht bilens tilstand, flink sjåfør osv ikke hjelper, så tolket jeg det slik at du anser det som mindre viktig. Hvis ungen blir bilsyk og hyler konstant under flere timers biltur, blir man som sjåfør ukonsentrert og har dårligere ferdigheter. Hvis man har en gammel bil, så vil den komme mye dårligere ut i kollisjon enn en ny stasjonsvogn. Og så videre. Så hvem er minst oppegående her egentlig?

Skrevet

Vi har 3 barn, og alle sitter bakovervendt (6 mnd og tvillinger på 3 år og 9 mnd). Kjøpte ny og større bil, kun for at vi skulle ha plass til å ha dem bakovervendt så lenge som mulig. Synes ikke dette er noe å leke med, og jeg velger heller å bruke noen ekstra tusen på å forhindre det jeg kan, enn at jeg skal sitte med dårlig samvittighet resten av livet fordi jeg ikke orket å kjøpe ny bil eller bruke litt ekstra penger på gode og godkjente barneseter!

Skrevet

Her sitter også barna bakovervendt. Men må ærlig innrømme at jeg var glad jeg hadde byttelånt bil med min bror som har forovervendte seter den gangen jeg ble påkjørt bakfra. Jeg stod stille og han som kom bak kom i 60 :(

Vi ble på kjørt bakfra da vi sto stille bak tre andre biler. Bilen som kom bak oss kjørte i 80 uten noen som helst oppbremsing. Bilen vår og den foran oss ble kondemnert. Vår bil ble helt smadret både foran og bak. Kunne ikke få opp dører og kom ikke ut ved egen hjelp. Mitt 10 mnd gamle barn satt bakovervent, men kom likevell fra ulykken, med kun merker etter selene sine.

Denne smellen gjorde meg bare mer sikker på at bakovervent er det beste. Skal mye til for å få en større smell enn det vi gjorde da. Jeg tenker mer på hvor galt det kunne gått i en front kollisjon dersom vi hadde møttes i 80. Huff, blir kvalm av tanken. En frontkolisjonm er som regel mye mer alvorlig enn å bli påkjørt bakfra, derfor vil jeg at mitt barn skal sikres best hvis det skulle skje.

Skrevet

Siden du skrev at "all oppramsing" til anonym over mht bilens tilstand, flink sjåfør osv ikke hjelper, så tolket jeg det slik at du anser det som mindre viktig. Hvis ungen blir bilsyk og hyler konstant under flere timers biltur, blir man som sjåfør ukonsentrert og har dårligere ferdigheter. Hvis man har en gammel bil, så vil den komme mye dårligere ut i kollisjon enn en ny stasjonsvogn. Og så videre. Så hvem er minst oppegående her egentlig?

Dersom ulykken skjer er bakovervent sete det beste. At man har bakovervendt sete vil vel ikke si at bilen er eldre, sjæføren uopplagt, ungen spyr og belte under armen. Uansett om man har gammel eller ny bil, er trøtt eller våken osv så er bakovervendt det tryggeste.

Skrevet

Når man begynner å snakke om hvem som er oppegående og ikke, så syns jeg diskusjonen faller ut av et konstruktivt spor. Jeg er ikke den anonyme over som har snakket om lite oppegående foreldre osv. Jeg er heller ikke den anonyme som har snakket om at "all oppramsing" ikke hjelper.

Det jeg derimot HAR skrevet er følgende:

I tillegg forundrer jeg meg over alle som nevner at det er viktigere å være våken og opplagt, ikke snakke i mobil og kjøre i trygge biler. SELVFøLGELIG er alt dette viktig. Det er ikke bare viktig, det er avgjørende. Men det er en elementær forskjell!!

Det å være uthvilt, kjøre forsiktig, unngå forstyrrende elementer (radio, mobil, sms) osv osv gjør man for å UNNGå kollisjoner.

MEEEEN, når ulykken først er ute, selv om man har tatt alle forhåndsregler, DA kommer viktigheten av bakovervendt montering fram.

På veien er man prisgitt andre menneskers fornuft, og da hjelper det ikke at man selv er uthvilt og forsiktig. Man må forberede seg på at man kan få en bil i fronten.

Og det står jeg fremdeles for. Det er mange faktorer som har betydning for trafikksikkerheten, og mange vil nok være skyldig slurve i en travel hverdag. Dessverre får jeg vel si!! Bakovervendt bilstol er en av de viktigste tingene man da kan gjøre, da det faktisk er det tryggeste dersom man skulle komme ut for noe alvorlig, uansett om man er skyld i det selv eller ikke.

Du har mange viktige poenger, men mitt poeng er at dine argumenter overhode ikke utelukker viktigheten av bakovervendt bilstol, de kommer bare i tillegg til.

HI

Skrevet

HI

Var innom en butikk som driver med stort salg av seter til barn, han sa det er ikke mulig og sette inn sete. Da må man i såfall skade bilen, noe min mor ikke går med på. Så da ente vi opp med et forovervent sete, som er ekstremt enkelt og feste og få med seg. Går fra 9-36 kg.

Men vi forhørte oss med trygg trafikk før vi kjøpte siden hun var så lita da hun måtte kutte ut babysetet, 5 punkt selene var for kort. Siden det er snakk om bykjøring så så de ikke problemet med forovervent, siden "trenden" her er å kjøre på hverandre bakfra.

På bussene har jeg merket en viktig ting enn bare og feste, forskjellen på kjøringen på sjåføren. Noen kan man sitte på et sete (de som man kan sitte ved vognen på) uten noen problem. Mens andre ganger kjører sjåføren galning, og man må tviholde på vognen slik at den ikke tipper. Her har alle bussene sele og det er noen tynne reimer man kan feste vognen med, men det er en falsk trygghet. Vognen tippet nesten en gang da jeg stolte på de, men sto ved vognen siden det ikke var sittemuligheter...

Får jeg lappen blir det nok et annet sete hvis jeg får meg bil, hvis ikke jentungen er for stor da ;)

Skrevet

HI

Var innom en butikk som driver med stort salg av seter til barn, han sa det er ikke mulig og sette inn sete. Da må man i såfall skade bilen, noe min mor ikke går med på. Så da ente vi opp med et forovervent sete, som er ekstremt enkelt og feste og få med seg. Går fra 9-36 kg.

Men vi forhørte oss med trygg trafikk før vi kjøpte siden hun var så lita da hun måtte kutte ut babysetet, 5 punkt selene var for kort. Siden det er snakk om bykjøring så så de ikke problemet med forovervent, siden "trenden" her er å kjøre på hverandre bakfra.

På bussene har jeg merket en viktig ting enn bare og feste, forskjellen på kjøringen på sjåføren. Noen kan man sitte på et sete (de som man kan sitte ved vognen på) uten noen problem. Mens andre ganger kjører sjåføren galning, og man må tviholde på vognen slik at den ikke tipper. Her har alle bussene sele og det er noen tynne reimer man kan feste vognen med, men det er en falsk trygghet. Vognen tippet nesten en gang da jeg stolte på de, men sto ved vognen siden det ikke var sittemuligheter...

Får jeg lappen blir det nok et annet sete hvis jeg får meg bil, hvis ikke jentungen er for stor da wink.png

Jeg tenker det er bedre med en forovervendt stol enn ingen stol. ;) Vet det er en barneutstyrsbutikk som har fått kritikk for feilinformasjon til foreldre ang bilstoler, tror det var babykos. Trygg trafikk anbefaler jo bakovervendt stol, også mtp påkjørsel bakfra: http://www.tryggtrafikk.no/Er+bakovervendt+alltid+best%3F.b7C_wJfY3C.ips

Og ang. det med vogn ombord i buss, så var det nylig i Trondheim en barnevogn som tippet over inne i bussen. 8 uker gammel baby falt ut av vogna og ble skadet. Vet ikke hvor skadet, men den blødde fra hodet og ble sendt med ambulanse til sykehuset. :( Vogna stod visst kun med bremsene på, og det var ikke snakk om noe bråbremsing. Så man bør virkelig tenke seg om hvordan man setter fra seg vogna og passe på den når man tar buss altså, damer!

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1805538.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...