Gå til innhold

Har barnefar rett i dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skal begynne på skole til høsten. Faren har hatt hovedomsorgen for henne siden det ble slutt mellom oss, da var hun ca.16 måneder. Siden det har jeg hatt samvær med henen enten annenhver helg eller hver tredje langhelg (onsdag-søndag). Vi har bod ganske langt fra hverandre, derfor har det blitt så sjelden.

Nå har jeg bestemt meg for å flytte til den byen der de bor, slik at vi kan ha mer samvær. Jeg har førsteretten på å velge sommerferieuker i år, og jeg vil ha henne de tre siste ukene av ferien. Da skal hun være hos meg i min nye bolig, i nærheten av der hun og faren bor. I denne perioden skal hun også begynne på sfo, noe jeg gleder meg til å følge opp.

Nå protesterer faren og mener at dette vil bli altfor forvirrende for jenta. Han sier at det blir for mye nytt for henne på en gang med å skulle bo hos meg i ny bolig, begynne på sfo og skolen i løpet av tre uker. Han mener også at det blir forvirrende for henne at det er jeg som skal være med til sfo når hun stae, siden hun ikke er vant til meg i en slik rolle.

Jeg tror bare han ønsker å få være med på disse tingene selv. Jeg har vel også rett til å være med på dette, jeg er jo moren hennes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den med hovedomsorg styrer vel det meste....

Men at dere ikke kan være der begge to, er merkelig i mitt hode. Selv om jeg har en far til mine som er virkelig idiot, så har han da blitt invitert til slike ting. Han har ikke møtt, men har visst om det og også at han kunne møte.

Som foreldre, må man bite i mange sure epler, og det må også din eks her. Si at du vil delta sammen med han og ungen på noe så viktig, og at dette faktisk er viktig for ungen! Legg til side egen oppfatning av den andre forelderen, og det gjelder dere begge.

Kan ikke si det blir mer forvirrende om du også deltar, sammen med far, enn om bestemor eller bestefar dukker opp den dagen....

Og hjemmet er der hjertet er, vet du ikke det? Så om du har ny bolig, så er vel du fortsatt den samme som før? :)

Skrevet

Jeg syns du har rett til å være med slikt, men tror og at pappaen burde være der. Tenk om sotuasjonen var omvendt...

Ville og latt henne hatt den siste uka hos faren i sitt vante miljø.. Er jo tross alt en stor omveltning at du flytter nærmere og at hun skal begynne på sfo og skole.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Kan dere ikke følge opp begge to?

Skrevet

Kan dere ikke gjøre det sammen? Altså, være med på sfo ol? Eller rett og slett høre med henne hva hun ønsker, og sette deres egene ønsker til siden?!

Skrevet

Dette er jo ferien vår sammen, da. Jeg vil bruke ferien sammen med henne i den byen jeg skal flytte til, og i denne perioden skal hun begynne på sfo. Vi har rett til tre ukers ferie sammen uten at faren blander seg inn.

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke heller vil ha ferie sammen med henne før hun begynner på sfo. Det er vel meningen at hun skal være der alene for å bli kjent, ikke at dere skal være der sammen med henne. Når du ser henne såpass sjelden som du gjør, så ville jeg mye heller hatt all ferietiden sammen med henne, heller enn å tilbringe store deler av dagen alene mens hun er på sfo.

Og det å stenge faren ute fra sfostart fordi du velger å ha ferie da syns jeg er dårlig gjort. Det er vel en del viktig informasjon som blir gitt i begynnelsen og da er det jo viktig at faren som skal ha den daglige kontakten med sfo får den informasjonen.

Dere har rett til tre ukers ferie, men far har også rett til å være med på sfostart, så da er det opp til deg når du velger å ha de tre ukene ferie.

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke barnet ditt men jeg ser ikke helt hvorfor hun skulle bli forvirret over dette.

Samtidig forstår jeg far.

Jeg har hovedomsorgen for mine barn og når barna skal begynne på noe nytt som bhg,skole,sfo så syntes jeg det er greit å være den som hilser på de som jobber der først. (eventuelt han kan være med) dette fordi det er meg de skal forholde seg til.

Samværsforeldre henter og leverer ikke barna de fleste dager, er ikke den som ringes ved sykdom, den som skal ha ansvar for å følge opp beskjeder også videre.

Det er også i denne situasjonen pappaen som har hatt henne mest nesten hele livet og han som kjenner henne best i forhold til hvordan hun har vært i bhg også videre slik at han lettere kan gi beskjeder som må gies og spørre om det som trenges.

Jeg vil tro at det gir en litt lettere start på å gli inn i nye rutiner med sfo og skole om far er tilstede ved oppstart.

Det betyr ikke at du ikke kan være der også.

Jenta di hadde sikkert satt pris på om begge to er med på en slik stor dag.

Du kan jo foreslå at du har henne den uka men den første dagen kan begge være med henne.

Eller du kan bytte slik at du har 3 uker sammen men da fra en uke tidligere og hun er hos pappaen den uka.

Prøv å ikke være så opptatt av at han får litt av din tid men å finne ut hva som er best for barnet.

Og du bør også i diskusjonen holde i tankene at det er han som kjenner henne best i hverdagsituasjoner, og det er mulig at det han sier stemmer at det blir for forvirrende for henne.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke heller vil ha ferie sammen med henne før hun begynner på sfo. Det er vel meningen at hun skal være der alene for å bli kjent, ikke at dere skal være der sammen med henne. Når du ser henne såpass sjelden som du gjør, så ville jeg mye heller hatt all ferietiden sammen med henne, heller enn å tilbringe store deler av dagen alene mens hun er på sfo.

Og det å stenge faren ute fra sfostart fordi du velger å ha ferie da syns jeg er dårlig gjort. Det er vel en del viktig informasjon som blir gitt i begynnelsen og da er det jo viktig at faren som skal ha den daglige kontakten med sfo får den informasjonen.

Dere har rett til tre ukers ferie, men far har også rett til å være med på sfostart, så da er det opp til deg når du velger å ha de tre ukene ferie.

Jeg ser at det jeg skriver i det første innlegget kan tolkes slik at jeg ikke vil at faren skal være med på sfo. Det mener jeg ikke. Men datteren vår skal bo hos meg i de ukene som hun skla ha tilvenning på sfo. Faren mener at det blir for mye nytt for henne å skulle venne seg til at jeg bor der i byen, sfo og skolestart på tre uker. Han mener at det ville vært bedre for henne å bo hos ham mens hun venner seg til sfo, fordi jeg tidligere ikke har sett henne så ofte. Han mener vel at det blir en slags belastning for henne at jeg nå skal ha den rollen som han alltid har hatt.

HI

Skrevet

Dette er jo ferien vår sammen, da. Jeg vil bruke ferien sammen med henne i den byen jeg skal flytte til, og i denne perioden skal hun begynne på sfo. Vi har rett til tre ukers ferie sammen uten at faren blander seg inn.

HI

Nå skal jeg være krass her, men hvis dette er hvordan du tenker på ting ifht barnet ditt generelt, så må jeg si jeg jammen tror det er til de beste at far har hovedomsorg. Snakk om å tenke på seg selv og ikke barnet.

Kan man virkelig snakke om å "blande seg inn" når en forelder vil være med barnet sitt første dagen på sfo..?!

Skrevet

HI

Nå skal jeg være krass her, men hvis dette er hvordan du tenker på ting ifht barnet ditt generelt, så må jeg si jeg jammen tror det er til de beste at far har hovedomsorg. Snakk om å tenke på seg selv og ikke barnet.

Kan man virkelig snakke om å "blande seg inn" når en forelder vil være med barnet sitt første dagen på sfo..?!

Det er ikke snakk om den første dagen, det er snakk om at han synes det blir feil at hun skal ha tilvenningen på sfo mens hun bor hos meg.

HI

Skrevet

HI

Vi svarte visst likt, HI. Ser nå at far mener hun må bo hos han den uka det er sfo-start. Det blir noe annet og det mener jeg ikke hun trenger. Men at han bør få være med den dagen sfo starter synes jeg så absolutt.

Skrevet

Her må du tenke på hva som er barnets beste og ikke ditt. Både for din og barnet sin del burde dere ha ferien som ferie og tid sammen og ikke at barnet skal være på sfo. For det andre, det er far som har hovedomsorgen, far som kjenner barnet best, det er derfor barnets beste om han tar del i sfo og skolestart. Det betyr ikke at du ikke kan ta del i det, men jeg mener det beste for barnet er at dere tar det sammen eller at far tar det alene. Beklager at dette ikke passer inn under dine ønsker, men det viktige er barnets behov og ikke dine.

Skrevet

Her må du tenke på hva som er barnets beste og ikke ditt. Både for din og barnet sin del burde dere ha ferien som ferie og tid sammen og ikke at barnet skal være på sfo. For det andre, det er far som har hovedomsorgen, far som kjenner barnet best, det er derfor barnets beste om han tar del i sfo og skolestart. Det betyr ikke at du ikke kan ta del i det, men jeg mener det beste for barnet er at dere tar det sammen eller at far tar det alene. Beklager at dette ikke passer inn under dine ønsker, men det viktige er barnets behov og ikke dine.

Så du mener at det vil være belastende for henne at jeg følger henne til og henter henne på sfo de tre første ukene hun går der?

Hi

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker å være sammen med barnet ditt i ferien din. Hvorfor ønsker du å ha henne på sfo?

Jeg skjønner at det mest sannsynlig er sårt for deg at du ikke har kunnet delta i dagliglivet til datteren din, men å skulle bruke opp ferien deres sammen på å ha henne på sfo er ikke en fornuftig måte å plutselig skulle delta. Jeg tror det verste for jenta di ved å gjøre det på denne måten vil være at hun ikke får hatt noe ferie sammen med deg i det hele tatt. Hun har helt sikkert mye mer lyst til å ha ferie sammen med deg.

Skrevet

Så du mener at det vil være belastende for henne at jeg følger henne til og henter henne på sfo de tre første ukene hun går der?

Hi

Ja hvis pappaen mener det er for balastende så ja da er jeg enig i det, nettopp fordi det er pappan som kjenner barnet best og vet hva som gjør ho usikker, hva som trengs for at ho skal takle overgangen fra barnehage til sfo best mulig. Hovedsaklig dreier det seg da om den første uka som og er den uka ho vil bruke til å bli vant med en ny hverdag. Hvis første uka går bra for barnet, vil jeg tror det går helt fint at du henter og levere pluss har jenta de neste ukene.

Skrevet

Høres helt rart og feil ut dette.. Feil prioriteringer fra din side..

Kan du ikke heller kose deg med henne i ferien. Så når hun starter på SFO har hun blitt vant til din nye bolig, samt å ha deg i nærheten. Så kan du heller stille opp MED far når hun starter opp på SFO??

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du skal ha FERIE med henne i tre uker og da skal hun være på SFO ? Den tankegangen har jeg problemer med å skjønne.

Jeg kan godt se for meg hva slags ramaskrik det ville ha blitt her inne om det var far som ville ha ferie med barnet ikke bare mens barnet var på SFO, men også i forbindelse med oppstarten.

Om det er skadelig for barnet eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si noe om, men jeg skjønner fars reaksjon her.

Skrevet

Du skal ha FERIE med henne i tre uker og da skal hun være på SFO ? Den tankegangen har jeg problemer med å skjønne.

Jeg kan godt se for meg hva slags ramaskrik det ville ha blitt her inne om det var far som ville ha ferie med barnet ikke bare mens barnet var på SFO, men også i forbindelse med oppstarten.

Om det er skadelig for barnet eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si noe om, men jeg skjønner fars reaksjon her.

Hun skal jo ikke ha så lange dager i oppstarten. Jeg kommer til å hente henne tidlig, og vi vil ha hver ettermiddag til å finne på ting sammen her i byen.

HI

Skrevet

Høres ut som en kjempefine for barnet å glede seg til må jeg si...

Hun ser deg så sjeldent, å så vil du ha ferie når hun skal starte på sfo...

Skrevet

Anonym over, ipaden skriver selv..

Skulle stå: høres ut som en kjempefin ferie barnet kan se frem til...

Skrevet

Høres ut som en kjempefine for barnet å glede seg til må jeg si...

Hun ser deg så sjeldent, å så vil du ha ferie når hun skal starte på sfo...

Hun skal se meg oftere nå som jeg bor her i byen, og jeg vil være godt forberedt på å kunne være en del av livet hennes nå.

HI

Skrevet

Syns det er veldig rart at du vil ha ferie med henne samtidig som det er innkjøring på sfo. Kan du ikke ta ferie tidligere så dere får tilbringe tid sammen på dagen? Høres helt høl i hue ut for min del dette.

Godt ungen har en oppegående far, det skulle vært fler slike fedre. For all del, flott at du vil tilbringe til med dattera di, men her mener jeg far har rett..

Skrevet

Er vel ikke sikkert hi har råd til så mye ferie? Det koster faktisk en god del å flytte!

Skrevet

Er vel ikke sikkert hi har råd til så mye ferie? Det koster faktisk en god del å flytte!

Hun sikter nok til at barnet skal ha "ferie" med mor på SFO. Det fins andre ting man kan finne på i ferien enn å ha barnet på SFO.

Ha ferie med barnet ditt du, HI. Men la far ta seg av tilvenning i SFO. Selv om du plutselig kommer feiende inn og vil delta, så må du gi barnet tid. Dette handler ikke mest om deg, men om barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...