Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #51 Skrevet 16. april 2012 Hvis dere tror dette stemmer, hvor har dere det fra? Hvorfor er ikke alle anorektikere feite da, satt på spissen? Fordi som anorektiker spiser man ikke i flere dager, tilfører kroppen vann og varmt drikke, spiser man noe så er det minimalt. Dette fører til at kroppen bryter ned seg selv for å få næring til å holde hjertet og hjernen gående. Når du derimot spiser 2-4 passende måltider pr dag, så går kroppen i sparemodus. Har selv slitt med anoreksia, mine daglige inntak på den tiden var 1 eple eller 3 havrekjeks hver 2-3 dag, resten gikk på 3-5 liter vann pr dag og 3 kopper te for å holde meg noenlunde varm for natten. Kroppen startet på sparemodus første uka, men så slo den over til å holde hjerte/hjerne i live, og den brøt ned fett og muskler, da jeg enderlig tok imot hjelp, hadde kroppen startet å tære på indere organer og benstrukturen min. En del av det å bli frisk igjen var å lære hvordan kropp og mat samarbeider, og hvordan kroppen reagerer på ulike situasjoner. Spiser man for mye/ for mange kcal, så går man konstant opp i vekt, spiser man minimalt, men fortsatt nok kcal til at kroppen kan drive seg selv, så går man opp i vekt, spiser du nesten ikke kcal iløpet av dagen, så går du ned i vekt, men da fortærer du også indere organer og benbyggning. For å kunne gå riktig ned i vekt, må man finne ut hvor mye mat/kcal man holder vekta vedlike med, og deretter kutte ned kcalorier, men kutter man for mange, så vil jo kroppen gå i sparemodus, så anbefalingen er (om jeg husker rett) nedgang på 200-400 kcal pr dag. Har du link til forskningen som støtter den teorien der? Jeg vet at før jeg ble gravid, spiste jeg lite, og veide lite. etter jeg fikk barn og ny samboer, har jeg begynt å spise mer, og gått opp i vekt. Begynt å trene og spise mindre, og gikk ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #52 Skrevet 16. april 2012 Har aldri hørt om noe sparemodus, på lik linje med foster i dvale og andre eventyrting andre steder enn DiB/BiM. Så det må være ting oppfunnet av dibbere.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #53 Skrevet 20. april 2012 Jeg tror de fleste som for kroppen i " hvilemodus" ikke teller skjulte kalorier og " glemmer" å føre opp mye ulike ting de putter i munnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå