Gjest Heartbroken Skrevet 15. april 2012 #26 Skrevet 15. april 2012 En venninne av meg levde på 4-500 kcal daglig i mange mnd og skjønte ikke hvorfor hun ikke gikk mer ned i vekt. Startet på Grete Roede kurs, spiste ca 1200 kcal i døgnet og nådde trivselsvekten iløpet av noen mnd. Kroppen trenger næring og noe å 'jobbe' med.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #27 Skrevet 15. april 2012 En venninne av meg levde på 4-500 kcal daglig i mange mnd og skjønte ikke hvorfor hun ikke gikk mer ned i vekt. Startet på Grete Roede kurs, spiste ca 1200 kcal i døgnet og nådde trivselsvekten iløpet av noen mnd. Kroppen trenger næring og noe å 'jobbe' med. Problemet med slike historier er at de ikke lar seg bevise ved eksprimenter. Når folk lever under kontrolerte forhold går de ned når de spiser så lite hvis de også beveger seg. Sansynlig vis har det faktiske kaloriintaket vært større.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #28 Skrevet 15. april 2012 Det er ikke vanskelig å få i seg 600-700 kcal på et måltid synes jeg... Fire skiver brød med godt pålegg, juice eller melk til, så er jeg i mål... Middag blir jo fort 600 kcal med dobbel porsjon... Så veldig usunt er det ikke, men klart det er en del mer fett enn strengt tatt nødvendig... Men, fett er ikke så farlig det... Jeg går i tillegg en times trilletur om dagen - halve turen i bratt oppoverbakke.. Ikke at det har noe med saken, men du har ikke tenkt på å fordele maten litt mer utover dagen? 4 brødskiver i et måltid høres mye ut men klart er det 1 av dagens 2 måltider så.. Det handler om vaner. Jeg synes det er vanskelig å få til å spise oftere enn dette. Jeg synes mat er et ork, og er ofte matlei.. I en travel hverdag (med to små) glemmer jeg lett å spise, og oppdager utpå dagen at jeg er småsvimmel, og må ta meg noe... Når jeg først da spiser har jeg så lavt blodsukker at jeg ofte ender opp med noe raskt og lettvindt (og usunt), og spiser også større mengder enn jeg burde.. Dette er jo også grunnen til at jeg har blitt overvektig jeg har aldri påstått at det er sunt, men det er vanskelig for meg å få til noe annet... (jeg jobber stadig med saken)... poenget mitt var heller at jeg går fint ned i vekt av å spise på denne måten. Jeg har gått ned 30 kg på denne måten før, og gikk ikke spesielt opp i vekt det neste året, før jeg ble gravid igjen da... og nå skal jeg altså ned disse kiloene igjen.. på denne måten.. og det går fint!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #29 Skrevet 15. april 2012 må være: du spiser for lite til å gå ned i vekt. Aldri hørt om at kroppen går i sparemodus du da? Eller hvordan forbrenningen fungerer? Da hadde barna i Afrika som sulter vært skikkelig feit hele gjengen... Så ja, faktisk er det slik at man går NED i vekt når man forbrenner flere kalorier enn man inntar. Aldri lagt merker til kulemagene til de sultrammede?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #30 Skrevet 15. april 2012 Aldri lagt merker til kulemagene til de sultrammede? Det er jo ikke fett de legger på seg, det er fordi organene er ødelagte å de svulmer opp..
ellen-propellen Skrevet 15. april 2012 Forfatter #31 Skrevet 15. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1
Gjest Heartbroken Skrevet 15. april 2012 #32 Skrevet 15. april 2012 En venninne av meg levde på 4-500 kcal daglig i mange mnd og skjønte ikke hvorfor hun ikke gikk mer ned i vekt. Startet på Grete Roede kurs, spiste ca 1200 kcal i døgnet og nådde trivselsvekten iløpet av noen mnd. Kroppen trenger næring og noe å 'jobbe' med. Problemet med slike historier er at de ikke lar seg bevise ved eksprimenter. Når folk lever under kontrolerte forhold går de ned når de spiser så lite hvis de også beveger seg. Sansynlig vis har det faktiske kaloriintaket vært større. Du får tro hva du vil, men hun var helt manisk med å telle kcal og skrive ned alt hun spiste, så kaloriinntaket var ikke større. Hun gikk jo ned ved den metoden også, men mye senere enn med GR kurs. Sånn er det bare med den saken
Loglady Skrevet 15. april 2012 #33 Skrevet 15. april 2012 1. Det er en myte at kroppen setter seg på sparebluss så fort man begynner å spise lite. Forskning motstrider dette. Det tar faktisk temmelig lang tid før sparebluss inntreffer, dersom man i utgangspunktet har en del fett å ta av. Der det er mindre fett å ta av, oppstår "sparebluss" tidligere, fordi kroppen vil bremse en vektnedgang den ikke har godt av. Det er heller ikke slik at forbrenningen "ødelegges", den innstiller seg etter forholdene men senkes ikke drastisk mye. 2. Forskning har også avbekreftet myten om at forbrenningen ødelegges, slik at du legger på deg av en peanøtt når du begynner å spise mer igjen. Kroppen ordner opp effektivt selv, problemet er at folk går tilbake til gamle matvaner, uten å ha peiling på sitt daglige kaloribehov, og at dette kaloribehovet justeres etter vekt. Veier du 50 kilo, trenger du mindre mat enn om du veier 70, for å si det enkelt. 3. Kaloriunderskudd, uansett hvor stort, vil gi vektnedgang åkkesom til syvende og sist, men det er sunnest å gå sakte, men sikkert ned i vekt. Ergo: HI er faktisk ikke helt på viddene.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #34 Skrevet 15. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. For å ta et eksempel. Hvis du løper forbrenner du omtrent 1 kcal pr kg kroppsvekt pr km du løper. Hvis du veier 80 kg og løper 10 km blir det en omtrentlig forbrenning på 800 kcal. Reduserer du vkten din til 60 kg forbrenner du bare omtrent 600 kcal på den samme turen. En slik vektreduksjon påvirker forbrenningen din ganske mye, men det har ikke noe med hvilemodus å gjøre.
Loglady Skrevet 15. april 2012 #36 Skrevet 15. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. For å ta et eksempel. Hvis du løper forbrenner du omtrent 1 kcal pr kg kroppsvekt pr km du løper. Hvis du veier 80 kg og løper 10 km blir det en omtrentlig forbrenning på 800 kcal. Reduserer du vkten din til 60 kg forbrenner du bare omtrent 600 kcal på den samme turen. En slik vektreduksjon påvirker forbrenningen din ganske mye, men det har ikke noe med hvilemodus å gjøre. Riktig. Enrgibehovet samt energiforbruket endrer seg når vekta går nedover - naturlig nok.
ellen-propellen Skrevet 15. april 2012 Forfatter #37 Skrevet 15. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. Kari jaqueson sa det i den norske slankekrigen. Eller hun sa: alle som slanker seg vil oppleve at vekten stopper opp. Da må man minske kaloriinntaket eller øke treningsmengden.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #38 Skrevet 16. april 2012 må være: du spiser for lite til å gå ned i vekt. Men det er jo faktisk tilfelle for en del som desperat prøver å slanke seg. Så kanskje du skal tenke deg litt om før DU kommer med dumme utsagn?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #39 Skrevet 16. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. Kari jaqueson sa det i den norske slankekrigen. Eller hun sa: alle som slanker seg vil oppleve at vekten stopper opp. Da må man minske kaloriinntaket eller øke treningsmengden. Det er noe helt annet. Jeg forklarte jo grunnen til det. Når du går ned i vekt trenger du rett og slett færre kcal. Vekten din påvirker både hvilestoffskiftet og hvor mye du forbrenner på å bevege deg. Er du skikklig tykk kan du ha en stabil vekt med et matinntak på 3000 kcal om dagen selv om du som normalvektig ikke ville hat behov for mer enn 1900 kcal. Det har ikke noe med sparebluss å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #40 Skrevet 16. april 2012 "sparebluss" er en sannhet med modifikasjoner.. Om man plutselig begynner en kur med lite kcal inn og et økt forbruk vil man først gå ned MYE på kort tid (væske i tarmer, muskler og annet kroppsvev er en stor del av dette)..Så vil kroppen begynne og tenke at det er sult og sette ned "forbruket" sitt...Altså man vil bli mer energieffektiv..Bla. vil man komme til og fryse, fordi kroppen vil bruke energi på andre ting enn og holde kroppstemperatur,- hjerte og hjerne Må få sitt... Men denne sparemodusen er bare for en kort periode,- så vil kroppen uansett begynne og tære på fettet. Hvis ikke så ville man jo aldri inne "skjelettmennesker".....Når man starter og spise vanlig vil kroppen beynne og lagre fett, fordi den vil være forberedt på "neste sultperiode";- så ja, man legger på seg igjen,- men ikke MYE mer enn hva man veide FøR man begynte og slanke seg....Fordi det man da hadde var kroppens "idealvekt",- altså en vekt man har hatt over lengre tid og kroppen har innstilt seg på er normalt for deg... Man ødelegger ikke forbreninngen for evig og alltid av slik sparemodusperioder. Da hadde alle tidligere konsentrasjonsleirfanger blitt bælmfeite,- og alle osm har hatt anorexia,- og blitt frisk,- også blitt bælmfeite..Det er ikke sant,- forbrenningen ordner seg selv,- det som dermed KAN bli ødelagt er kroppens naturlige evne til og kjenne forskjell på sult og andre følelser, til og gjenkjenne når den er mett osv...Men også HER er det mest i hodet det ligger. Fordi at folk som ble tynne under tvang, aldri utviklet spisefortyrrelser i ettertid pga ødelagt forbrenning eller metthetsfølelse..Mens de som slanket seg syke sliter med ideen om at man KAN bli tykk om man spiser for mye,- og er livredd for og spise for lite og bli syk igjen...Dermed greier man ikke tenke på kroppens signal om mett/sulten.. Ble langt dette,- men har slitt med anorexia selv og VET at sparebluss og ødelagt forbrenning etter slike perioder er bare tull....For jeg har en normal forbrenning etter år med anorexia og deretter år med overspising og "underspising" i perioder omhverandre......Og jeg har normalvekt i tillegg....JEg skulle vært bærlmfeit og ikke væart i stand til og spise mer enn et eple og en yoghurt i dagen uten og legge på meg om kroppen hadde fått ødelagt forbrenning og blitt "stand by" på kun forbrenne det jeg spiste da jeg spiste på det minste....
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 16. april 2012 #41 Skrevet 16. april 2012 må være: du spiser for lite til å gå ned i vekt. Aldri hørt om at kroppen går i sparemodus du da? Eller hvordan forbrenningen fungerer? Da hadde barna i Afrika som sulter vært skikkelig feit hele gjengen... Så ja, faktisk er det slik at man går NED i vekt når man forbrenner flere kalorier enn man inntar. JA, man vil gå ned i vekt hvis man ikke spiser. (det er ingen som påstår noe annet) Men hvis noen som er anorektiske, eller barn i afrika plutselig begynner å spise, så suger kroppen til seg alt den får (forbrenningen er ødelagt) å nekter å gi slipp på maten, derfor kommer man til å legge på seg i en kjempefart av å ikke spise i langere perioder, for så å spise normalt. Men, personer som ikke spiser, blir tynne, de mister muskler og fett, organene får ikke det de trenger og de blir syke. Nettopp! Det er jo det HI vil frem til, ikke at folk legger fort på seg ETTEr at de begynner å spise mer. Hennes poeng var at flere mener at man ikke går ned i vekt fordi man spiser for lite hver dag! Altså, at man holder vekta både hvis man spiser for mye OG for lite. Det er DET som ikke gir mening.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #42 Skrevet 16. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. Kari jaqueson sa det i den norske slankekrigen. Eller hun sa: alle som slanker seg vil oppleve at vekten stopper opp. Da må man minske kaloriinntaket eller øke treningsmengden. Jeg hadde ikke satt stort lit til utsagn fra ei som har tatt 4 aborter og skryter av det, og kaller overvektige folk som ønsker å slanke seg for feite og tjukke.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #43 Skrevet 16. april 2012 Det beste jeg har lest er hun som økte treningsmengde og senket matinntak,- og etter og ha gått end 30 eller var det 40 kilo fortsatt burde gå ned 15-20 kilo til. Men da hun var kommet dit så måtte hun trene 7 timer om dag for og HODLE vekta,- og 8 timer hver dag for å gå ned..Og hun spiste 1500-1600 kcal om dag....Så hun fikk treningsforbud fra legen fordi hun slet seg ut ved og trene 7t/dagen...Og prøvde og komme opp i 8.. Om man virkelig TRENER,- da litt mer enn og gå turer og løfte på 2 kilos manualer 7 timer om dag,- så ligger man på nivå med syklistene i Tour de France.:De forbrenner mellom 10 000 og 15000 kcal om dagen og har ikke sjans til og spise det de forbruker.....NOEN driver med selvbedrag,- vil jeg si..Enten så er treninga alt for slapp og ikke noe vanlig folk vil kalle trenine, ellers så spiser hun mye mer enn hun tror...Etter 1t 30 min jogging er man i gang med og forbrenne fett ( da er kroppens energilager oppbrukt, kanskje tidligere for noen, men sjelden tar det lengre tid.....) Så det vil si hun hadde 5,5 time med ren fettforbrenning hver dag,- og likevel IKKE griee annet enn og holde vekta...
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #44 Skrevet 16. april 2012 Det beste jeg har lest er hun som økte treningsmengde og senket matinntak,- og etter og ha gått end 30 eller var det 40 kilo fortsatt burde gå ned 15-20 kilo til. Men da hun var kommet dit så måtte hun trene 7 timer om dag for og HODLE vekta,- og 8 timer hver dag for å gå ned..Og hun spiste 1500-1600 kcal om dag....Så hun fikk treningsforbud fra legen fordi hun slet seg ut ved og trene 7t/dagen...Og prøvde og komme opp i 8.. Om man virkelig TRENER,- da litt mer enn og gå turer og løfte på 2 kilos manualer 7 timer om dag,- så ligger man på nivå med syklistene i Tour de France.:De forbrenner mellom 10 000 og 15000 kcal om dagen og har ikke sjans til og spise det de forbruker.....NOEN driver med selvbedrag,- vil jeg si..Enten så er treninga alt for slapp og ikke noe vanlig folk vil kalle trenine, ellers så spiser hun mye mer enn hun tror...Etter 1t 30 min jogging er man i gang med og forbrenne fett ( da er kroppens energilager oppbrukt, kanskje tidligere for noen, men sjelden tar det lengre tid.....) Så det vil si hun hadde 5,5 time med ren fettforbrenning hver dag,- og likevel IKKE griee annet enn og holde vekta... Enig. Jeg personlig har ALDRI sett folk som trener kondisjon (løping, sykling og andre mosjonidretter, ikke ren styrke og idretter som kulekasting osv der kondisjon ikke trenes, men vekt har stor betydning) som er overvektige. Ikke en gang i mosjonistklassen på løp, siden jeg deltok i en god del amatørløp tidligere.
L-8 Skrevet 16. april 2012 #45 Skrevet 16. april 2012 1. Kardiotrening har ingen voldsom effekt på vektnedgang. Når det er sagt kan kardiotrening føre til økt oksygenopptak som gjør at du yter bedre og øker forbrenningen 2. Kcalunderskudd = vektnedgang, men for å gå fornuftig ned i vekt, altså redusere fettprosent, MÅ man ha i seg nok proteiner for ikke å redusere muskelmasse. Mao kutt fett og karbohydrater og spis disse hver for seg. 3. Økt muskelmasse = økt forbrenning. ALLE har godt av et par-tre tunge styrketreningsøkter i uken.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #46 Skrevet 16. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. Kari jaqueson sa det i den norske slankekrigen. Eller hun sa: alle som slanker seg vil oppleve at vekten stopper opp. Da må man minske kaloriinntaket eller øke treningsmengden. Jeg hadde ikke satt stort lit til utsagn fra ei som har tatt 4 aborter og skryter av det, og kaller overvektige folk som ønsker å slanke seg for feite og tjukke. Overvektige (BMI over 30) er feite og tjukke
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #47 Skrevet 16. april 2012 http://fitnessblogge...ter-ned-i-vekt/ anbefaler alle og lese denne. Forøvrig en god side til info om mat og trening..Om man vet og filtrere ut det som er uvesentlig eller for ambisiøst i forhold til hva man egentlig har som mål.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #48 Skrevet 16. april 2012 Uansett hvilken kaloritelleslankekur man går på så vil kroppen treffe en periode hvor den går i hvilemodus. Da må man øke treningsmengden eller minske matmengden.1 Hvor har diu det fra? Kroppen min gikk aldri i hvilemodus på andre måter enn at jeg som om natten selv om jeg slanket meg mange kilo ved å spise mindre enn jeg forbrant. Det jeg derimot opplevde var at vektnedgangen gikk langsomere etter hvert som jeg mistet kilo. Det ble jo mindre å dra på, sansynlig is mistet jeg noen kilo muskler også. Selvfølgelig sank forbrenningen litt da, men det hadde ikke noe med hvilemodus å gjøre. Kari jaqueson sa det i den norske slankekrigen. Eller hun sa: alle som slanker seg vil oppleve at vekten stopper opp. Da må man minske kaloriinntaket eller øke treningsmengden. Jeg hadde ikke satt stort lit til utsagn fra ei som har tatt 4 aborter og skryter av det, og kaller overvektige folk som ønsker å slanke seg for feite og tjukke. Overvektige (BMI over 30) er feite og tjukke Ja, men ernæringsfysiolog og trener som skal hjelpe disse skal ikke omtale dem som feite og tjukke og mene at ALLE kan slanke seg og det ikke eksisterer sykdommer som kan gjøre at man går kraftig opp i vekt uten å spise mye. Trenere i The biggest loser på Tv har respekt for dem de trener og sier ikke at de er feite og tjukke, men gir ros for hver kilo som går av, og konstruktiv kritikk for feil og for lite jobbing.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #49 Skrevet 16. april 2012 Det beste jeg har lest er hun som økte treningsmengde og senket matinntak,- og etter og ha gått end 30 eller var det 40 kilo fortsatt burde gå ned 15-20 kilo til. Men da hun var kommet dit så måtte hun trene 7 timer om dag for og HODLE vekta,- og 8 timer hver dag for å gå ned..Og hun spiste 1500-1600 kcal om dag....Så hun fikk treningsforbud fra legen fordi hun slet seg ut ved og trene 7t/dagen...Og prøvde og komme opp i 8.. Om man virkelig TRENER,- da litt mer enn og gå turer og løfte på 2 kilos manualer 7 timer om dag,- så ligger man på nivå med syklistene i Tour de France.:De forbrenner mellom 10 000 og 15000 kcal om dagen og har ikke sjans til og spise det de forbruker.....NOEN driver med selvbedrag,- vil jeg si..Enten så er treninga alt for slapp og ikke noe vanlig folk vil kalle trenine, ellers så spiser hun mye mer enn hun tror...Etter 1t 30 min jogging er man i gang med og forbrenne fett ( da er kroppens energilager oppbrukt, kanskje tidligere for noen, men sjelden tar det lengre tid.....) Så det vil si hun hadde 5,5 time med ren fettforbrenning hver dag,- og likevel IKKE griee annet enn og holde vekta... Enig. Jeg personlig har ALDRI sett folk som trener kondisjon (løping, sykling og andre mosjonidretter, ikke ren styrke og idretter som kulekasting osv der kondisjon ikke trenes, men vekt har stor betydning) som er overvektige. Ikke en gang i mosjonistklassen på løp, siden jeg deltok i en god del amatørløp tidligere. Jeg er overvektig og trener mye kondisjon. løper 1 mil uten problemer (blir jo selvfølgelig litt anpusten..) trener spinning og styrke. spiser temmelig nøyaktig 2100 kcal pr dag, men går ikke ned. hadde sikkert gått ned hvis jeg spiste 1600 kcal om dagen, men da fungerer ikke hjernen. er forøvrig 30 + kg overvektig, og deltar i mosjonistløp. Er derimot veldig sterk da. mye mer enn man tror når man ser meg.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #50 Skrevet 16. april 2012 Hvis dere tror dette stemmer, hvor har dere det fra? Hvorfor er ikke alle anorektikere feite da, satt på spissen? Fordi som anorektiker spiser man ikke i flere dager, tilfører kroppen vann og varmt drikke, spiser man noe så er det minimalt. Dette fører til at kroppen bryter ned seg selv for å få næring til å holde hjertet og hjernen gående. Når du derimot spiser 2-4 passende måltider pr dag, så går kroppen i sparemodus. Har selv slitt med anoreksia, mine daglige inntak på den tiden var 1 eple eller 3 havrekjeks hver 2-3 dag, resten gikk på 3-5 liter vann pr dag og 3 kopper te for å holde meg noenlunde varm for natten. Kroppen startet på sparemodus første uka, men så slo den over til å holde hjerte/hjerne i live, og den brøt ned fett og muskler, da jeg enderlig tok imot hjelp, hadde kroppen startet å tære på indere organer og benstrukturen min. En del av det å bli frisk igjen var å lære hvordan kropp og mat samarbeider, og hvordan kroppen reagerer på ulike situasjoner. Spiser man for mye/ for mange kcal, så går man konstant opp i vekt, spiser man minimalt, men fortsatt nok kcal til at kroppen kan drive seg selv, så går man opp i vekt, spiser du nesten ikke kcal iløpet av dagen, så går du ned i vekt, men da fortærer du også indere organer og benbyggning. For å kunne gå riktig ned i vekt, må man finne ut hvor mye mat/kcal man holder vekta vedlike med, og deretter kutte ned kcalorier, men kutter man for mange, så vil jo kroppen gå i sparemodus, så anbefalingen er (om jeg husker rett) nedgang på 200-400 kcal pr dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå