Gå til innhold

Inspirert: Hvordan endte din fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ender i ruptur, hvilken grad av ruptur, uten ruptur, og i keisersnitt?

Etter hvor lang tid?

Jeg skal ha nr to snart og har total angst for hvordan det skal ende denne gang. Jeg får oppfølging av sykehuset for fødselsangst heldigvis. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange ender i ruptur, hvilken grad av ruptur, uten ruptur, og i keisersnitt?

Etter hvor lang tid?

Jeg skal ha nr to snart og har total angst for hvordan det skal ende denne gang. Jeg får oppfølging av sykehuset for fødselsangst heldigvis. :)

Endte med keisersnitt etter 2 døgn og 9 cm sist gang...

HI

Skrevet

Fødsel på litt over 7 timer, regner da aktiv fødsel. Revnet veldig mye både utvendig og innvendig. Ble tatt med vakum.

Skrevet

Fødselen varte 8 timer fra de tok vannet til hun var ute. Ruptur grad 3, indre rifter + ble klippet ! Men heldigvis er alt grodd og jeg er helt fin igjen idag =) Hun ble tatt med Vakum

Skrevet

Det endte med en nydelig jente på brystet mitt :)

Var i aktiv fødsel 15 timer, alt gikk tregt, men ganske ukomplisert. Jeg spurte og spurte, og da jeg hadde helt klarsignal for å presse tok jeg i alt jeg hadde. Var visst mer krefter enn jordmor hadde regnet med, hun skulle ha bremset meg... Hele jenta kom i ett plopp, og det ble noen sting, bakover til ringmuskulaturen. Tror det var grad en og to. Men det grodde fint og plager meg ikke nå.

Skrevet

Fire fra 5 cm til han var ute. Mange timer med modningsrier og ingen søvn før det. Endte med vakuum pga stresset baby, og det var derfor kort tid fra full åpning til fødsel (15-20 min). Revnet grad 3a (dvs mindre enn 50% av endetarmsmuskelen, men hele veien) og en innvendig rift fra livmormunnen og helt ut. Følte meg mer død enn levende da det var over, og har ingen opplevelse av at smertene er over med fødselen. Får også oppfølging for fødselsangst, og håper på bedre opplevelse denne gangen.

Gjest Miryks
Skrevet

Begge gangene fikk jeg lillingen rett opp på magen min. Null rifter. Klippa navlestrengen, pressa ut morkaka, spratt opp på do, tissa og la meg igjen og sovna mens lillingen fikk pupp.

Skrevet

Igangsatt fødsel som varte ca 9 timer. Endte med vakuum, jeg ble klippet og sydd en del(men vet ikke hvor mange sting. Morkaka kom ikke helt av seg selv, livmoren ville ikke trekke seg sammen så jeg fikk styrtblødning og mistet 700 ml blod. Det gjorde meg litt medtatt noen dager. Noen av stingene ble sydd litt stramt så jeg hadde ganske vondt de første 14 dagene.

Andre fødsel tok 1 1/2 time, siste 1/2 timen i ambulanse, jordmor rakk akkurat å komme idet hodet kom ut. Men alt gikk som det skulle, revnet litt, men det merket jeg lite til i ettertid.

Bekkenet og magemuskler fikk seg en trøkk, så hadde noe ubehag første 14 dagene.

Skrevet

Alle tre gangene endte det med at jeg fikk verdens deiligste barn på brystet. Revnet en del med førstemann og ble sydd i vel en time etterpå. Med de to andre fikk jeg tre sting.

Skrevet

Med nr 1 ble jeg satt i gang og fødselen varte i 2 døgn. Hadde epidural på slutten. Pressrier i 3 timer (2 1/2 time hvor jeg ikke fikk lov til å presse) 2 pyntesting. Lå i senga 14 timer etter fødsel pga stort blodtap. Han var 3560 g, 51 cm og 37 rundt hodet.

Nr 2 ble født 3 uker før termin og fødselen tok 10 timer ingen smertestillende. 30 min med pressrier. Revnet ikke og var i dusjen 15 min ettter han var ute. Han var 4200 g, 54 cm og 37 i hodet.

Skrevet

Første fødsel helt komplikasjonsfritt. Ble sydd noen få sting, men vet ikke om det kvalifiserer til grad 1 en gang. Gjorde ikke vondt under fødsel, men når jeg ble sydd gjorde det vondt.

Andre fødsel var setefødsel og jeg ble klipt ganske mye for at babyen skulle komme seg ut. Hadde epidural da og kjente ingenting hverken til klipping eller sying, men dagene etter når jeg skulle sette meg ned å gå på do var litt smertefulle. Var for sliten til å bry meg særlig med det;)

Skrevet

Jeg åpnet meg til 9 cm , legen måtte inn med hånden for å få babyens hodet i rett stilling og jeg presset uten pressrier. Riene var dårlig og pressriene kom aldri. Takket være legen slapp jeg vakuum. Jeg fikk en liten rift men ikke såpass at jeg måtte sy. Morkaka kom uten problemer.

Skrevet

Første endte med sugekopp, revnet fra A til Å, mÅtte sy en hel masse, mistet mye blod og var temmelig kaputt. Men fikk verdens nydeligste gutt pÅ brystet og det var verdt alt sammen. Ungen fikk seg en trøkk, fikk veldig gulsott og hodesmerter pga sugekoppen, ble et par dager ekstra pÅ sykehus.

Andre gangen endte det med en vanskelig skulderforløsning, hodet ble født men sÅ satt skuldrene fast i mitt bekken og resten av ungen kom ikke ut. Ungen fikk ikke luft og ble helt blÅsvart... Fikk han endelig løs og det endte med tre dager pÅ nyfødtintensiven med han. Jeg var like fin, ikke sÅ mye som er rift og i fin form.

Tredje gangen endte det ogsÅ i en vanskelig skulderforløsning, hodet kom ut, men skuldrene ble hengende fast i mitt bekken. Tok lang tid før de fikk henne løs, hun mÅtte brytes løs med makt og var da helt livløs og pustet ikke. De fikk liv i henne, men den armen de mÅtte bryte løs var skadet, kragebenet var knekt og flere nervebaner var revet over. Hun vil aldri fÅ full førlighet i armen som er blitt delvis lammet. Jeg revnet en del, men mindre enn med første og kom meg ganske fort etterpÅ.

Fjerde var det ikke tale om at jeg fikk føde, de hadde endelig innsett pÅ sykehuset at jeg har for smalt bekken til Å føde vaginalt sÅ denne gangen ble det planlagt snitt. Men 5 dager før datoen startet fødselen sÅ da ble det et hastesnitt istedenfor. Veldig greit egentlig, siden jeg grudde meg veldig til keisersnittet, nÅ ble jeg bare kastet ut i det uten Å rekke tenke sÅ mye. Veldig deilig Å fÅ en frisk unge som ikke var negativt pÅvirket av en tøff fødsel pÅ brystet :)

Høres dramatisk ut alt dette, men bortsett fra tredje fødselen som var et mareritt, var fødslene store opplevelser for meg. Ville ikke vært det foruten selv om det var litt dramatikk og styr. Den følelsen nÅr det er overstÅtt og ungen ligger i armkroken er sÅ utrolig, sÅ utrolig. Fineste opplevelsen i verden.

Skrevet

Den aktive delen av min første fødsel varte i ca3timer hvorav to av dem var pressrier. Etter drypp for å hjelpe meg, mye pressing og til slutt en barnepleier som dyttet på magen min for å hjelpe babyen ut, kom han til slutt ut. Jeg fikk han på magen, men var så sliten at når de skulle begynne å sjekke rifter ol klarte jeg ikke å forholde meg til å ha han der samtidig som de undersøkte fordi jeg allerede hadde veldig vondt og det ble enda mer vondt når de undersøkte. Jeg revnet grad 3 "et-eller-annet", dvs mye, men ikke så det var noe plagsomt i etterkant. Hadde ingen problemer med å gå på do el i etterkant, merket ikke engang at det svei.

Det egentlige problemet startet etterpå fordi livmoren min ikke trakk seg sammen som den skulle og ingen merket det med en gang. Det gjorde at jeg mistet en del mer blod enn jeg burde og jeg slapp blodoverføring, men ble veldig slapp i etterkant. Ikke fikk jeg lov til å gå i dusjen heller. De nesten dagene var jeg veldig slapp, så det tok et par dager før jeg orket å stå gjennom et helt bleieskift, men fikk heldigvis den hjelpen jeg trengte på sykehuset. I ettertid syntes jeg at jeg hadde hatt en fin fødsel.

Fødsel nr2 varte i ca 4timer fra jeg skjønte at det var fødsel og ikke bare enda mer plagsomme kynnere. Da var jeg mye mer med både under fødselen og etterpå. Fikk babyen opp på magen og sydde 3-4 sting. Syntes likevel det svei mye mer å gå på do i etterkant enn etter første fødsel, antagelig fordi jeg revnet forover og ikke bakover som med første.

Det eneste jeg grudde meg litt til i svangerskapet var om det samme skulle skje med at livmoren ikke trakk seg sammen, men jeg ble beroliget med at det mest sannsynlig ikke ville skje. LIkevel skjedde det, men ettersom de var klar over at det skjedde etter første fødsel og at jeg var nervøs for det, så sjekket de det ekstra og det ble oppdaget tidligere og jeg mistet mye mindre blod. Noe som igjen gjorde at jeg var i mye bedre form etter andre fødsel.

To fødslser trenger ikke å ende på samme måte, så selvom din første fødsel, HI, ikke endte sånn du håpet, så trenger ikke det samme å skje andre gang. Dessuten er de mer oppmerksomme på hva som skjedde med nr1 sånn at hvis det skulle skje, så er både du og de på sykehuset mer forbredt på det. Lykke til!

Skrevet

Jeg er nå dritredd for at det ender i total ruptur eller mye ruptur og eller skadet barn i stedet for at vi bare tar et kontrollert planlagt keisersnitt.

hi

Skrevet

endte med hastesnitt etter 70 timer i fødsel, kom opp i 5 cm så fant de ut at pulsen til ungen lå på 180 da hastesnitt ble bestemt. Ble lagt i full narkose pga allergi mot epidural/spinal, 9 timer etter at jenta var ute møtte jeg henne for første gang. Hun lå på nyfødtintensiven i 5 døgn og måtte få antibiotika pga en infeksjon

Skrevet

Fødte vanlig, revnet litt, måtte ha 3-4sting.

Skrevet

Endte med katastrofesnitt pga seteleie..Baby kom halveis ut og satt fast,så forsvant hjertelyden:/Baby overlevde og mor kom seg etter x-antall uker,men det endte bra:)

Skrevet

Fødslene mine endte med to deilige jenter:) første tok 6.5 time og andre tok 2.5 time, fikk noen pyntesting etter begge. Jeg var oppe og gikk og tok en dusj noen timer etterpå :)

Skrevet

1. fødsel endte med hasteks 19 timer etter vannavgang.

Fødsel nr 2 varte i ca 12 timer fra begynnelse til slutt (satt i gang). Sydde bare noen få sting etterpå.

Fødsel nr 3 varte i ca 3 timer fra begynnelse til slutt (satt i gang). Sydde 1 sting etterpå, bare for at det ikke skulle svi sånn når jeg tisset.

Fødsel nr 4, også den igangsatt, varte i 4 timer. Trengte ikke å sy etterpå.

Er veldig godt å ha født 4 unger og kan se tilbake på fødslene som gode opplevelser som jeg gjerne kunne gjort igjen.

Skrevet

Par timer aktiv, 20 min pressing, unge på 4,2 kg, et par pyntesting og i toppform!

Skrevet

Jeg er nå dritredd for at det ender i total ruptur eller mye ruptur og eller skadet barn i stedet for at vi bare tar et kontrollert planlagt keisersnitt.

hi

Du må ikke spørre på den måten hvis du egentlig vil høre gode historier :). Mange, meg selv inkludert, kan ikke få nevnt nok ganger hvor mye vi revna. Spesielt om det var fælt å oppleve. Jeg har svart deg lengre opp, og klarte ikke la være å forklare hvor dritt det var. Men selv om jeg revna mye, så var det ikke så fælt som jeg hadde trodd, og hadde jeg skjønt at jeg skulle sagt i fra at jeg trengte bedre smertelindring, så hadde nok jeg også skrevet " det endte med verdens fineste på brystet".

Skrevet

Gikk veldig fint, var 6 timer i aktiv fødsel - noe jeg syns gikk litt for fort. Presset i 25 min, og fikk småen opp på brystet etter at jm hadde massert henne litt. Hun hadde navlestrengen slapt hengende rundt halsen, så det kom ikke noe hyl fra henne før hun fikk litt massasje. Ene kjønnsleppen hovnet plutselig opp under pressingen, så den måtte sys. Hadde vel 6 sting og grad 2 :)

Avsluttet det hele med å fise jm i ansiktet når hun sydde meg, huff..jeg hadde epidural, så jeg fikk ikke noe forvarsel heller, hehe.. Stakker!

Skrevet

Fra jeg hadde effektive rier til hun var ute, tok det 10 timer. Hadde god effekt av epidural de 5 siste timene, og pressingen var unnagjort på 10 minutter. 8 minutter inn i pressingen ble det klargjort for vakum, ble klippet - men overrasket jordmora. 2 minutter etter var hun ute og lagt på brystet mitt. Ble sydd i 10 minutter, og maste etter en dusj mens jeg lå der ;) En fantastisk fødsel, håper jeg er like heldig neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...