Gå til innhold

Er DU for eller i mot abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare sånn for å ha nevnt det. Etikkforskere har kommet frem til en teori som bygger på at det faktisk ville være etisk riktig ut i fra våre betingelser for abort i moderne samfunn, å ta livet av et nyfødt spedbarn rett etter fødsel. Bakgrunn for denne teorien er at spedbarnet er på lik linje som et foster ikke enda en person. Det er på lik linje som et foster et menneske, dog enda ikke en person bare potensielt.

Sier ikke jeg er enig i teorien men bare for å nevne at det bedrives etisk forskning på emnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bare sånn for å ha nevnt det. Etikkforskere har kommet frem til en teori som bygger på at det faktisk ville være etisk riktig ut i fra våre betingelser for abort i moderne samfunn, å ta livet av et nyfødt spedbarn rett etter fødsel. Bakgrunn for denne teorien er at spedbarnet er på lik linje som et foster ikke enda en person. Det er på lik linje som et foster et menneske, dog enda ikke en person bare potensielt.

Sier ikke jeg er enig i teorien men bare for å nevne at det bedrives etisk forskning på emnet.

Det var en såkalt hypotetisk forskning gjort med tanke på dette med moral pg det var mangel på moral som var forskernes konklusjon på at man kunne ta livet av spedbarn rett etter fødsel fordi når man ikke har moral så er man ikke human og ergo ikke et menneske.

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg er både for og i mot. For abort når det gjelder graviditet etter en voldtekt f.eks. Jeg kjenner samtidig at jeg får veldig vondt i hjertet når noen som frivillig har hatt sex uten prevensjon, tar abort.

Samtidig må jeg si at jeg er jeg evig takknemelig for at jeg ikke har måttet ta det valget om å beholde eller fjerne barnet mitt..

Hva mener du om abort? For eller i mot? Eller kanskje begge deler?

Er for selvbestemt abort. Ser noen både for OG imot, noe jeg synes høres helt idiotisk ut.

Synes folk skal ha mulighet til å velge selv. Vil ikke slik som det er i mangen land, der kvinner utfører abort selv. Eller får "leger" til å gjøre det, og risikerer å miste livet i samme slengen...

Synes likevel det er hjerteskjærende å høre om folk som utfører 5-6 aborter, bare fordi de ikke bruker prevansjon...

Skrevet

Jeg er i mot dette. Folk får lære seg å bruke prevensjon riktig. SAMTIDIG er jeg for når dte gjelder graviditet etter voldtekt eller når barnet ikke kan leve eett fullverdig liv..

Skrevet

Jeg er i mot dette. Folk får lære seg å bruke prevensjon riktig. SAMTIDIG er jeg for når dte gjelder graviditet etter voldtekt eller når barnet ikke kan leve eett fullverdig liv..

Men hva er et fullverdig liv, og hvem skal bestemme det?

Skrevet

Jeg er personlig i mot abort på den måten at jeg personlig ikke ville kunne ta det, for jeg ser på det at JEG tar et liv.

Men jeg dømmer ikke de som tar abort, det er bedre med selvbestemt abort, enn disse "hjemme" abortene.

Hvis de skulle ha hatt begrensinger på hvem som får ta abort skulle de ha gått på antall aborter, slik at disse som bruker det som prevansjon blir luket ut (hvis det funker)

Skrevet

Et spørsmål:

Når man sier at man er imot abort med mindre det gjelder voldtekt/incest osv, hvordan forsvarer man det?

Jeg antar at dersom man er imot abort, så er det fordi man ser fosteret som et menneske. Er det da sånn at et foster som er et resultat av en voldtekt er mindre verdt enn et som er et resultat av en sprukket kondom? Jeg bare syns argumentasjonen er litt rar...

Jeg er så absolutt for selvbestemt abort. Det finnes så uendelig mange historier, og en kvinne må selv få bestemme om hun vil bære frem et evt foster uten at andre skal dømme henne for det.

Skrevet

For selvbestemt abort.

I land som har innført lovlig abort, så har fødselstallet holdt seg stabilt. Med andre ord utføres det omtrent like mange aborter, selv når det er forbudt. Det er bare det at da foregår abortene illegalt, og ofte under dårlige forhold, noe som utsetter kvinnene for stor fare. Ergo vil det å forby abort ikke forhindre at folk tar abort, men føre til dårligere vilkår for kvinner generelt.

Retten til selvbestemt abort er faktisk en viktig kvinnesak i verden i dag, sammen med retten til å bruke prevensjon.

Anbefaler denne artikkelen, "Strenge abortlover dreper":

"Det viktigste som skjer i et land som liberaliserer abortlovgivningen, er at mødredødeligheten synker kraftig. Som eksempel bruker denne siste rapporten Sør-Afrika, som liberaliserte sin abortlov i 1997. Tre år senere hadde antall aborter knapt endret seg. Men abortrelaterte dødsfall hadde sunket med 90 prosent."

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Strenge-abortlover-dreper-6752600.html#.T4SqiqvnBYU

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...