Gå til innhold

Er DU for eller i mot abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg er både for og i mot. For abort når det gjelder graviditet etter en voldtekt f.eks. Jeg kjenner samtidig at jeg får veldig vondt i hjertet når noen som frivillig har hatt sex uten prevensjon, tar abort.

Samtidig må jeg si at jeg er jeg evig takknemelig for at jeg ikke har måttet ta det valget om å beholde eller fjerne barnet mitt..

Hva mener du om abort? For eller i mot? Eller kanskje begge deler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Hva andre velger og ikke velger å gjøre med tanke på egen kropp og familieplanlegging anser jeg virkelig ikke som min sak og den enkelte må selvsagt få velge hva som er best for dem.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Hva andre velger og ikke velger å gjøre med tanke på egen kropp og familieplanlegging anser jeg virkelig ikke som min sak og den enkelte må selvsagt få velge hva som er best for dem.

Som jeg skulle skrevet det selv

Skrevet

Jeg er i likhet med deg, både for og i mot.. det kommer helt ann på settingen..

har en jente blitt voldtatt og ført til at hun har blitt gravid, selvfølgelig skal hun få lov til å ta abort..

Har jenta vært dum og uforsiktig, så tenker jeg at man må ta ansvar for sine handlinger...

Er man voksen nok til å ha sex, så må man ta konsekvensene av det også...

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, ingen barn fortjener å komme uønsket til verden!

Ville aldri klart å ta abort selv, men hva andre gjør får være opp til dem.

Skrevet

I prinsippet er jeg mot abort utenom ved spesielle tilfeller (sykt barn, fare for mors helse, voldtekt, veldig ung alder etc).

Dog ønsker jeg å beholde retten til selvbestemt abort, pga faren for at de som ønsker å få utført abort finner andre måter å gjøre det på hvis de virkelig vil. Dessuten er det nok greiest for endel barn å slippe å få komme til foreldre som ikke vil ha dem.

Likevel skulle jeg ønske at det var mer informasjon omkring det å ta abort, hva som faktisk skjer og hvordan fostrene faktisk ser ut- feks det at et foster ser ut som en baby allerede i uke 10, og at det ikke bare er en celleklump.

Det burde vært mer informasjon om alternativene til abort, støtteapparatet og økonomiske muligheter, samt at muligheten for å adoptere bort barnet burde vært kommunisert bedre.

Skrevet

Eg er i utgangspunktet i mot abort, men er for at ein kan gjere unnatak ved voldtekt. Synest ein skal ta ansvar for sine eigne handlingar uansett alder og situasjon. Synest og at litt annerleis barn bør vere velkomne (har sjølv ein gutt med alvorleg sjukdom og pleiebehov)

Skrevet

Har jenta vært dum og uforsiktig, så tenker jeg at man må ta ansvar for sine handlinger...

Er man voksen nok til å ha sex, så må man ta konsekvensene av det også...

denne skjønner jeg ærlig talt ikke helt.

Så hvis en ung jente på feks 17 år (siden man lovlig sett er "voksen" nok til å ha sex som 16åring) har sex, ikke bruker prevensjon og blir gravid. Denne jenten er ikke moden (eller voksen for alderen), ikke selvstendig, bor hjemme, etc, så skal hun ikke "få lov" til å ta abort fordi hun burde være voksen nok til å "ta konsekvensene"? hun er jo faktisk et "barn" selv som må ta hånd om en baby?

Jeg er for øvrig helt enig med at abort ikke bør være en prevansjonsløsning - men tenker at det heller bør jobbes med holdningene kontra å bruke "konsekvensmetoder"...

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort! Helt klart!!

Hver enkelt må ta stilling til dette selv.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Eg er i utgangspunktet i mot abort, men er for at ein kan gjere unnatak ved voldtekt. Synest ein skal ta ansvar for sine eigne handlingar uansett alder og situasjon. Synest og at litt annerleis barn bør vere velkomne (har sjølv ein gutt med alvorleg sjukdom og pleiebehov)

Greit at man skal ta ansvar, men det å ta abort er faktisk også å ta ansvar for det er nok ingen lett utvei, for de fleste, det å velge å ta abort.

Du har vært gravid? Det har jeg også med alt det medfører. Det å gå gravid er en stor påkjenning både for kroppen og psyken. Det er hormoner, det er kvalme, bekkenløsning, hemorioder, humørsvigninger, ømme pupper, fjerting i tide og i utide, trøtthet, opp på natta for å tisse, dårlig med søvn, svangerskapsdiabetes osv osv. og da har man ikke engang kommet til fødsel med alt den fører med seg.

Vi som ønsker å være gravide og som ønsker barnet vi kommer oss igjennom dette fordi vi gleder oss til å bli mamma, men tenk litt på hva alt dette kan gjøre med en jente eller en kvinne som ikke ønsker å skulle bli mor. Hun skal altså gå igjennom alt dette, kanskje mer til, og en fødsel og som vi alle vet: En fødsel er slett ikke ufarlig.

Hva tror du at dette kan gjøre med et menneske som ikke ønsker et barn?

En graviditet og et barn skal ikke være en straff fordi man var dum eller ikke tenkte seg om. Det skal være en glede og noe man ønsker, og er det verken noe ønske eller noen glede så er faktisk det å ta abort også å ta ansvar.

Endret av Lykke Fryd ♥
Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Hva andre har kapasitet, evne og ønske til å klare kan ikke jeg avgjøre, og det er ikke et godt alternativ at man evt. kan adoptere bort det nyfødte barnet. Den fysiske og ikke minst psykiske belastningen et svangerskap er, kan man ikke påtvinge noen som ikke ønsker det.

Skrevet

En graviditet og et barn skal ikke være en straff fordi man var dum eller ikke tenkte seg om. Det skal være en glede og noe man ønsker, og er det verken noe ønske eller noen glede så er faktisk det å ta abort også å ta ansvar.

må signere denne :)

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort!

Tok selv abort for en mnd. tid siden.

Vi valgte å fjerne det siden barnet vårt var 4 mnd. og vi har verken plass, råd eller lyst på et nytt barn enda. Jeg har heller ikke fast jobb.

Vil heller ha jobb på plass og at barnet blir litt eldre før vi får en til.

Vi var uheldige, ikke uforsiktige.

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet debatten om for eller mot abort er litt uinteressant. I mitt personlige verdisyn passerikke abort inn, men jeg er likevel for selvbestemt abort. Det man må tenke på, i mine øyne, er hva slags land man vil bo i. Alt er ikke svart-hvitt og i man må tenke langsiktig.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. For meg er det ikke aktuelt med en evt abort, men det betyr ikke at jeg dømmer alle som tar abort, bare de som bruker det som "prevansjon". Jeg er av den oppfatning at ingen kan bestemme over en kvinnes kropp og liv, det er faktisk ikke risikofritt gå gravid og deretter føde, hverken fysisk eller psykisk. Og du sitter med et ansvar for et annet liv i minst 18 år fremover, ikke alle som er i stand til det. Ja, du kan gi fra deg barnet, men det er mangel på fosterhjem i Norge og mange vokser opp med å bli flyttet hit og dit, mange ender opp med problemer pga en slik oppvekst, å føle seg uønsket og til bry... Det gjelder barn hvor foreldrene velger å beholde barnet mot sin vilje også.

Skrevet

Jeg er i mot at hvem som helst skal få barn. Det er mange mennesker som er så dårlige foreldre at de burde tatt abort for barnas del.

Skrevet

Jeg er for abort.

Det er svært få som bruker abort som prevansjon og som regel så har de som tar abort gode grunner til det! Det er ikke alltid det passe å få barn og da er abort en god løsning.

Skrevet

Jeg er for. Synes det er opptil enhver og bestemme. Vil man ikke ha barn, så er det vel bedre at man ikke får det, det må vel de fleste være enige om?

Skrevet

Mener at det skal være forbudt med untak av medisinske årsaker, incest og voldtekt.

Skrevet

for selvbestemt abort.

fordi det er like mange sjebner der ute som det er mennesker. vi har muligheten til å la alle disse ta et valg selv. å da burde de få lov til akkurat det. det er dems liv, dems historie og dems kropp. jeg er ikke gud, og kan ikke og skal ikke bestemme hva som er rett og galt for andre en meg selv.

Skrevet

Mener at det skal være forbudt med untak av medisinske årsaker, incest og voldtekt.

Så du mener at det er helt greit at et barn vokser opp med feks narkomane, alkoliserte foreldre ? Eller en veldig fattig familie for som alle vet så lever jo barn godt på bare luft og kjærlighet.....

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, men også for at folk skal ta prevensjon mer på alvor. Altfor mange som "regner med det går bra", baserer seg på "sikre perioder", hopper av i svingen, tar en p-pille i skuddåret osv. Det virker faktisk for noen som om abort er nærmest sidestilt med prevensjon. Skjønner at det er et mindretall, men ærlig talt.

En i barselklubben min trodde hun var gravid igjen, og hvis hun var det måtte hun ta abort for de ville ikke ha flere barn. Hadde de bruk prevensjon? NEI. Hva i alle dager tror folk skjer om de ikke bruker prevensjon da? Dette var en voksen dame med tre små fra før. Selvsagt må hun få velge selv, men hvorfor kan ikke folk tenke litt FøR de blir gravide da??? Hun var heldigvis ikke gravid.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg er absolutt for selvbestemt abort! Det er veldig viktig og riktig at kvinner selv bestemmer over eget liv og egen kropp uten at utenforstående skal mene så mye om det!

Gjest Miryks
Skrevet

Hva med oss som ble gravide mens vi gikk på prevensjon da?

Er vi også uansvarlige om vi tar abort?

Var forøvrig planen det, å ta abort. Men når jeg selv stod i den situasjonen, så var det uaktuelt.

Det er lett å si og mene en ting når man står på utsiden, men når man selv står i midten og får alt av tanker og følelser som følger med slengt i fleisen, så forandrer mange mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...