Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #26 Skrevet 10. april 2012 Jeg husker jeg var veldig tøff i trynet som 15-åring og proklamerte høyt og tydelig at jeg aaaaaldri kunne tatt abort. Da jeg ett år senere plutselig var gravid med kjæresten min, etter en sprukket kondom og en angrepille som ikke fungerte, var jeg ikke like skråsikker, og når jeg slang på en utro kjæreste så ble det abort. Det har aldri plaget meg, for det valget var helt riktig for meg da. Så får de som mener noe annet gjøre det, for man vet virkelig ikke hva det er snakk om før man står i en "umulig" situasjon selv. Men om en ikke bruker prevensjon i det hele tatt, hvis en VET at en ikke vil ha barn, da synes jeg det er uansvarlig, ja!
Gråsonen Skrevet 10. april 2012 #27 Skrevet 10. april 2012 Er veldig for selvbestemt abort! Synes det er et fint tiltak mot uønskede graviditeter. Selvbestemt abort gir økt livskvalitet hos kvinner og menn i alle aldre.
PRobert Skrevet 10. april 2012 #28 Skrevet 10. april 2012 Jeg driter i hva andre gjør, så lenge jeg får ta en abort dersom jeg ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #29 Skrevet 10. april 2012 Jeg er absolutt for selvbestemt abort! Det er veldig viktig og riktig at kvinner selv bestemmer over eget liv og egen kropp uten at utenforstående skal mene så mye om det! Synes det er verdens tåpeligste argument. Tenk litt over hva du faktisk sier.. Kvinnen skal få bestemme over egen kropp, så da kan hun bare bli gravid og så ta livet av babyen sin uten at noen skal synes noe om det. Synes det er helt absurd at man tenker at det å drepe sine egne barn er normalt, og helt OK. Men hver sin smak..
Mrs. Kaizer Skrevet 10. april 2012 #30 Skrevet 10. april 2012 I prinsippet er jeg mot abort utenom ved spesielle tilfeller (sykt barn, fare for mors helse, voldtekt, veldig ung alder etc). Dog ønsker jeg å beholde retten til selvbestemt abort, pga faren for at de som ønsker å få utført abort finner andre måter å gjøre det på hvis de virkelig vil. Dessuten er det nok greiest for endel barn å slippe å få komme til foreldre som ikke vil ha dem. Likevel skulle jeg ønske at det var mer informasjon omkring det å ta abort, hva som faktisk skjer og hvordan fostrene faktisk ser ut- feks det at et foster ser ut som en baby allerede i uke 10, og at det ikke bare er en celleklump. Det burde vært mer informasjon om alternativene til abort, støtteapparatet og økonomiske muligheter, samt at muligheten for å adoptere bort barnet burde vært kommunisert bedre. Helt enig med Lilleva!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #31 Skrevet 10. april 2012 Hm, skal jeg våge meg ut som hakkekyllingen her, tro? Jeg er helt enig i at det er mange tilfeller der abort nok ville vært den beste løsningen, men syns samtidig det er ganske vanskelig å gå god for at et liv må avsluttes fordi det ville være til beste for moren. Så jeg er generelt mot abort (tror eneste tilfellet må være der det er fare for mors liv - for å unngå at både mor og barn dør). Og før dere skyter meg - ja, jeg er helt enig i at det er uhyrlig å skulle tvinge f eks en voldtatt jente til å fullføre et ev. svangerskap - og den type situasjoner. Det ER et fryktelig dilemma...
TurboPrinsessen:-) Skrevet 10. april 2012 #32 Skrevet 10. april 2012 Ja. Hver kvinne bør få bestemme over sin egen kropp. Samtidig synes jeg ikke det er rett å bruke abort som et prevensjonsmiddel. Har dessverre sett tilfellet av det, samme jente - 3 aborter - bare fordi hun ikke giddet å ta seg bryet med prevensjon..
Gjest Heartbroken Skrevet 10. april 2012 #33 Skrevet 10. april 2012 Jeg er absolutt for selvbestemt abort! Det er veldig viktig og riktig at kvinner selv bestemmer over eget liv og egen kropp uten at utenforstående skal mene så mye om det! Synes det er verdens tåpeligste argument. Tenk litt over hva du faktisk sier.. Kvinnen skal få bestemme over egen kropp, så da kan hun bare bli gravid og så ta livet av babyen sin uten at noen skal synes noe om det. Synes det er helt absurd at man tenker at det å drepe sine egne barn er normalt, og helt OK. Men hver sin smak.. Ja, for det var jo akkurat dèt jeg skrev! Om du skal delta i en diskusjon, forutsetter det både at du evner å lese og forstå en tekst! å ta abort er ikke å drepe barnet sitt! Det er å fjerne et foster som ikke kan leve utenfor livmoren innenfor en grense som er satt av helsepersonell som vet uendelig mye mer om dette enn deg. De som velger å utføre dette lovlige inngrepet, har ingen forklaringsplikt ovenfor hverken deg eller meg. Jeg er skremt over hvor lett mange setter seg til doms over andre. Hver graviditet er individuell og kan kun forstås av den som opplever det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #34 Skrevet 10. april 2012 Hm, skal jeg våge meg ut som hakkekyllingen her, tro? Jeg er helt enig i at det er mange tilfeller der abort nok ville vært den beste løsningen, men syns samtidig det er ganske vanskelig å gå god for at et liv må avsluttes fordi det ville være til beste for moren. Så jeg er generelt mot abort (tror eneste tilfellet må være der det er fare for mors liv - for å unngå at både mor og barn dør). Og før dere skyter meg - ja, jeg er helt enig i at det er uhyrlig å skulle tvinge f eks en voldtatt jente til å fullføre et ev. svangerskap - og den type situasjoner. Det ER et fryktelig dilemma... Vel, det er vel ikke helt sånn da, at det lille livet og morens liv er helt uavhengig av hverandre. Vi må for all del ikke tilbake til en tid der en gruppe gubber satt og avgjorde om en ulykkelig kvinne skulle få slippe graviditet eller om hun måtte stå i det. Det er MANGE ulykkelige sjebner for de barna som blir født av mødre som ikke ønsket dem, og som kanskje heller ikke evnet å ta seg av de skikkelig. Det er tross alt ikke en ferdig baby man dreper, men et foster, et anlegg som kunne blitt et menneske. Når det er sagt, så kunne kanskje systemet for adopsjon utvikles litt bedre, slik at de som ikke ønsker å beholde babyen kan få komme i kontakt med foreldre som kan ta over når babyen er født. DET hadde vært noe. Slik gjøres det i USA, der kan gravide få velge hvem som skal få adoptere barnet sitt. Men både svangerskap og fødsel er tøffe greier, og ønsker man å komme ut av knipa så er det ingen som har noe med å sette seg til doms over noe som helst. Det er ingen fest å ta abort, det er smertefullt og vemmelig. Det gjør man bare hvis man ikke har noe annet valg!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #36 Skrevet 10. april 2012 Abort er IKKE drap!! Drap er ulovlig, det er ikke abort. Skjønner ikke at det går an å uttale noe sånt. (og nei, jeg har aldri tatt abort selv og føler meg ikke truffet)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #37 Skrevet 10. april 2012 Helt klart for selvbestemt abort.. Så nettopp et program på tv om en baby som ble funnet på et toalett på Gatwick Flyplass, og jeg vil ikke tilbake til sånne tilstander der de uønskede barna blir satt ut i skogen, lagt i en kurv i en telefonkiosk eller levert på sykehus for så å stikke av..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #38 Skrevet 10. april 2012 De er lov å ta abort, og plager ikke meg at andre gjør det. Selv Har jeg ikke tatt abort, og kommer ikke til å ta bort om jeg skulle bli gravid med nr 4 eller 5. Men Mener at venninnen min som har tatt 4 aborter siden sommer 2011, er høl i hue, fordi hun ikke vil bruke prevensjon. Så DER er jeg imot hvor enkelt det er. Har lest om mennesker som reiser til andre land for å ta abort i 7 mnd. Det er kvalmt, og skulle ønske de heller valgte å føde barnet, for så å adopetere det bort.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 10. april 2012 #39 Skrevet 10. april 2012 Jeg er for. Hver en kvinne må kunne bestemme over egen kropp, og om det blir forbudt, så lenge det ikke er godkjent via søknad, så rammer det veldig mange som er i håpløse situasjoner, det er jo de som blir gravid på prevensjon også, skal de sendes ut i et liv som mor, når de ikke er klar for det? Nei, man bør fortsatt få ta dette valget selv. For min egendel er jeg imot abort, men dette fordi jeg vet jeg ikke ville taklet livet etter å ha tatt abort.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 10. april 2012 #40 Skrevet 10. april 2012 Hm, skal jeg våge meg ut som hakkekyllingen her, tro? Jeg er helt enig i at det er mange tilfeller der abort nok ville vært den beste løsningen, men syns samtidig det er ganske vanskelig å gå god for at et liv må avsluttes fordi det ville være til beste for moren. Så jeg er generelt mot abort (tror eneste tilfellet må være der det er fare for mors liv - for å unngå at både mor og barn dør). Og før dere skyter meg - ja, jeg er helt enig i at det er uhyrlig å skulle tvinge f eks en voldtatt jente til å fullføre et ev. svangerskap - og den type situasjoner. Det ER et fryktelig dilemma... Har du tengt over at den gravide er totalt umoden, og ikke vil takle å bli mor, ungen ender opp i barnevernets ansvar, og blir en kasteball i systemet til det er 18 år? Eller at det blir voksen opp med en mor som ikke takler ungen sin? Er det virkerlig det beste for ungen å bli født i slike tilstander? Hun kan trosalt blitt gravid på prevensjon, eller av en sprukken kondom, og angrepillen funker ikke, eller det er for sent å ta den.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #41 Skrevet 10. april 2012 Jeg er i mot abort selv om jeg faktisk har hatt en medisinskabort.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #42 Skrevet 10. april 2012 Abort er jo faktisk drap. Man tar livet av et levende vesen. Hvis man ikke tror det så må man kanskje sette seg inn i hva som faktisk skjer under en provosert abort. Men det handler selvfølgelig om definisjoner, og hva man definerer som liv. Alle vi som lever har på et tidspunkt vært et embryo, så jeg synes det er litt rart at noen sier at det ikke er et menneske før det er så og så mange uker. Hadde mammaen min "fjernet"/drept meg når jeg var 8 uker gammel inni magen, så hadde jo ikke jeg vært her. Synes det er rart at fokuset er på "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp" når ikke fosteret har noe det skulle sagt. Det er jo faktisk barnet det handler om, ikke kvinnen, spør du meg. Men det er klart det finnes forskjellige skjebner, og jeg kan jo forstå at i enkelte tilfeller så er det til det beste. Jeg skulle bare ønske man ikke tok så lett på det, for det burde ikke være så normalt som det virker som det er. Synes også det er rart at de som er imot abort er de som må forsvare seg, er det liksom så ondt å ikke ville drepe uskyldige barn da?
Mandalas Skrevet 10. april 2012 #43 Skrevet 10. april 2012 Selvsagt for. Kan man virkelig være imot i den grad at man ikke syns kvinner skal få ta abort uansett livssituasjon og hvordan man havnet i situasjonen å være gravid? Det er isåfall veldig skremmende... Og de som mener det skal være situasjonsbetinget, hvem skal da bestemme hva som er hva i hvert enkelt tilfelle? Hvordan skal det bedømmes, og er det virkelig riktig å utsette kvinner for en sånn påkjennelse i tillegg til aborten?
Mandalas Skrevet 10. april 2012 #44 Skrevet 10. april 2012 Synes det er rart at fokuset er på "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp" når ikke fosteret har noe det skulle sagt. Det er jo faktisk barnet det handler om, ikke kvinnen, spør du meg. For det første så husker vi ingenting om livet i mors mage og det gjørt heller ikke et 10 uker gammelt foster. Det har ingen formening om liv eller død og kan ikke tenke slik vi tenker. Videre så er det veldig mange situasjoner der det er mye bedre for et foster å bli tatt bort, enn at det skal bli født og vokse opp under veldig ugunstige forhold.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #45 Skrevet 10. april 2012 Synes det er rart at fokuset er på "kvinnens rett til å bestemme over egen kropp" når ikke fosteret har noe det skulle sagt. Det er jo faktisk barnet det handler om, ikke kvinnen, spør du meg. For det første så husker vi ingenting om livet i mors mage og det gjørt heller ikke et 10 uker gammelt foster. Det har ingen formening om liv eller død og kan ikke tenke slik vi tenker. Videre så er det veldig mange situasjoner der det er mye bedre for et foster å bli tatt bort, enn at det skal bli født og vokse opp under veldig ugunstige forhold. Med det argumentet så kunne man vel drept babyer også? Husker du noe fra da du var en måned gammel? Jeg er forsåvidt enig i at det av og til er bedre for barnet ikke å bli født. Men det beste hadde jo vært å ikke blitt gravid i det hele tatt..
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. april 2012 #46 Skrevet 10. april 2012 Jeg er i mot abort, men for selvbestemt abort. Jeg selv kunne ikke tatt abort, tror jeg - og ber andre om mitt råd vil jeg nok i de fleste tilfeller gjøre alt jeg kan for å få dem til å føde barnet. Men jeg ser ikke noe godt alternativ til selvbestemt abort. De som har resurser nok, vil alltid kunne få abort om de absolutt vil. Det er bare å ta med lommeboka og reise dit det er lov. Andre alternativer er jo den gamle "strikkepinnedama" i en muligens noe mer moderne versjon, men fremdeles like farlig. Eller at barn blir født og i verste fall blir tatt livet av eller overlatt til seg selv eller må vokse opp en plass de absolutt ikke er ønsket. Det er dessuten ingen andre enn den gravide selv som virkelig vet nok til å avgjøre om det skal bli abort eller ikke. Og skulle det vært slik at abort er ulovlig, med visse unntak som f.eks voldtekt, ja, da er jeg redd vi kan få temmelig mange falske voldtektsanklager / påstander framover. Nei, et høyt og tydelig JA til selvbestemt abort, full respekt til dem som velger det for de har sikkert (i de aller fleste tilfeller) en god grunn.
Lillchris Skrevet 10. april 2012 #47 Skrevet 10. april 2012 Eg er i utgangspunktet i mot abort, men er for at ein kan gjere unnatak ved voldtekt. Synest ein skal ta ansvar for sine eigne handlingar uansett alder og situasjon. Synest og at litt annerleis barn bør vere velkomne (har sjølv ein gutt med alvorleg sjukdom og pleiebehov) jeg henger meg på ditt svar akkurat hva jeg mener. Og i tillegg syns jeg at flere burde fått en undervisning om menneskeverd!
MrsMilla Skrevet 10. april 2012 #48 Skrevet 10. april 2012 Jeg er for abort og at man skal få bestemme selv inntil 12 uker, i særlige tilfeller litt lengre. Om man først ønsker abort bør det gå kjempekjapt å få det utført. Men tviler sterkt på at jeg hadde klart det selv, og må innrømme at jeg synes det er på en måte litt "drap" siden ingen av oss egentlig vet hvordan dette er for den som skal aborteres. Tror alternativet til abort er verre - og at dette ikke blir utført med mindre man virkelig virkelig må og har tenkt seg veldig grundig om. Respekterer de som har måttet ta denne vanskelige beslutningen.
Lillchris Skrevet 10. april 2012 #49 Skrevet 10. april 2012 (endret) Eg er i utgangspunktet i mot abort, men er for at ein kan gjere unnatak ved voldtekt. Synest ein skal ta ansvar for sine eigne handlingar uansett alder og situasjon. Synest og at litt annerleis barn bør vere velkomne (har sjølv ein gutt med alvorleg sjukdom og pleiebehov) Greit at man skal ta ansvar, men det å ta abort er faktisk også å ta ansvar for det er nok ingen lett utvei, for de fleste, det å velge å ta abort. Du har vært gravid? Det har jeg også med alt det medfører. Det å gå gravid er en stor påkjenning både for kroppen og psyken. Det er hormoner, det er kvalme, bekkenløsning, hemorioder, humørsvigninger, ømme pupper, fjerting i tide og i utide, trøtthet, opp på natta for å tisse, dårlig med søvn, svangerskapsdiabetes osv osv. og da har man ikke engang kommet til fødsel med alt den fører med seg. Vi som ønsker å være gravide og som ønsker barnet vi kommer oss igjennom dette fordi vi gleder oss til å bli mamma, men tenk litt på hva alt dette kan gjøre med en jente eller en kvinne som ikke ønsker å skulle bli mor. Hun skal altså gå igjennom alt dette, kanskje mer til, og en fødsel og som vi alle vet: En fødsel er slett ikke ufarlig. Hva tror du at dette kan gjøre med et menneske som ikke ønsker et barn? En graviditet og et barn skal ikke være en straff fordi man var dum eller ikke tenkte seg om. Det skal være en glede og noe man ønsker, og er det verken noe ønske eller noen glede så er faktisk det å ta abort også å ta ansvar. Oi! her var det en hel haug med dårlige arumenter gitt! Endret 10. april 2012 av Lillchris
Gjest Heartbroken Skrevet 10. april 2012 #50 Skrevet 10. april 2012 Eg er i utgangspunktet i mot abort, men er for at ein kan gjere unnatak ved voldtekt. Synest ein skal ta ansvar for sine eigne handlingar uansett alder og situasjon. Synest og at litt annerleis barn bør vere velkomne (har sjølv ein gutt med alvorleg sjukdom og pleiebehov) Greit at man skal ta ansvar, men det å ta abort er faktisk også å ta ansvar for det er nok ingen lett utvei, for de fleste, det å velge å ta abort. Du har vært gravid? Det har jeg også med alt det medfører. Det å gå gravid er en stor påkjenning både for kroppen og psyken. Det er hormoner, det er kvalme, bekkenløsning, hemorioder, humørsvigninger, ømme pupper, fjerting i tide og i utide, trøtthet, opp på natta for å tisse, dårlig med søvn, svangerskapsdiabetes osv osv. og da har man ikke engang kommet til fødsel med alt den fører med seg. Vi som ønsker å være gravide og som ønsker barnet vi kommer oss igjennom dette fordi vi gleder oss til å bli mamma, men tenk litt på hva alt dette kan gjøre med en jente eller en kvinne som ikke ønsker å skulle bli mor. Hun skal altså gå igjennom alt dette, kanskje mer til, og en fødsel og som vi alle vet: En fødsel er slett ikke ufarlig. Hva tror du at dette kan gjøre med et menneske som ikke ønsker et barn? En graviditet og et barn skal ikke være en straff fordi man var dum eller ikke tenkte seg om. Det skal være en glede og noe man ønsker, og er det verken noe ønske eller noen glede så er faktisk det å ta abort også å ta ansvar. Oi! her var det en hel haug med dårlige arumenter gitt! Da regner jeg med at du har gode motargumenter? Det blir litt feil å påstå at noe er dårlig uten å argumentere mot, syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå