Gå til innhold

Ha med barn på fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, så mange sm overdramatiserer dette med fødsel, som jo er den mest unike og naturlige ting som finnes! :)

Virker jo som nesten som det er kjempefarlig og traumatisk å føde.... ;)

Har hatt med meg barn på 3 av mine fødsler og det gikk kjempefint! :)

Nå er jeg ikke av dei som ligger i timesvis og skriker eller har noe særlig med vonde rier, har hatt 4 fødsler der baby nesten bare har "ploppet" ut så jeg har vært veldig heldig! :)

1 gangen så ville min da 10 år gamle datter absolutt bli med på fødselen... hadde ikke tenkt på dette selv engang, men etter noen ukers mas så kontaktet vi sykehuset og dei sa at det var ofte det var med større søsken, både jenter og gutter.

Men at vi måtte prate med henne og forklare at det ikke var sikert at hun kunne være med hele tiden, og at kanskje hun måtte sitte alene på gangen eller sammen med en som jobbet på avdelingen om mamma måtte ta keisersnitt eller noe dersom baby ikke ville ut av seg selv!

Hun ble med på fødselen og alt gikk kjempefint og hun var såå stolt, og hun sa med en gang at hun ville være med neste gang også om hun skulle bli storesøster igjen, og neste gang var hun 14 år.

På siste fødsel rakk hun ikke bli med selv hun ville, men da måtte vi ha med da minstemann på 19 mnd pga at jeg egentlig bare skulle til sjekk 3 uker før fødsel, men rakk ikke hjem før fødselen satte igang! :)

Blir oppgitt over alle dere sm faktisk tror at noe så naturlig er skadelig for barn å være med på....på fødeavdeligen jeg har født på så ser dei på dette som den mest naturlige ting i verden HELDIGVIS! :)

Og mange steder i utlandet er jo hele familier med både små og store, enten på rommet eler på gangen utenfor! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så mange sm overdramatiserer dette med fødsel, som jo er den mest unike og naturlige ting som finnes! :)

Nå er jeg ikke av dei som ligger i timesvis og skriker eller har noe særlig med vonde rier, har hatt 4 fødsler der baby nesten bare har "ploppet" ut så jeg har vært veldig heldig! :)

1 gangen så ville min da 10 år gamle datter absolutt bli med på fødselen... hadde ikke tenkt på dette selv engang, men etter noen ukers mas så kontaktet vi sykehuset og dei sa at det var ofte det var med større søsken, både jenter og gutter.

Men at vi måtte prate med henne og forklare at det ikke var sikert at hun kunne være med hele tiden, og at kanskje hun måtte sitte alene på gangen eller sammen med en som jobbet på avdelingen om mamma måtte ta keisersnitt eller noe dersom baby ikke ville ut av seg selv!

Hun ble med på fødselen og alt gikk kjempefint og hun var såå stolt, og hun sa med en gang at hun ville være med neste gang også om hun skulle bli storesøster igjen, og neste gang var hun 14 år.

På siste fødsel rakk hun ikke bli med selv hun ville, men da måtte vi ha med da minstemann på 19 mnd pga at jeg egentlig bare skulle til sjekk 3 uker før fødsel, men rakk ikke hjem før fødselen satte igang! :)

Blir oppgitt over alle dere sm faktisk tror at noe så naturlig er skadelig for barn å være med på....på fødeavdeligen jeg har født på så ser dei på dette som den mest naturlige ting i verden HELDIGVIS! :)

Og mange steder i utlandet er jo hele familier med både små og store, enten på rommet eler på gangen utenfor! :)

Glemte å skrive at storebror også var med på den andre fødselen, noe sm han er kjempestolt over og man merker faktisk at dei er spesiellt knyttet til søsknene etter at dei har fått bli med på fødselene deres! :)

Skrevet

Glemte å skrive at storebror også var med på den andre fødselen, noe sm han er kjempestolt over og man merker faktisk at dei er spesiellt knyttet til søsknene etter at dei har fått bli med på fødselene deres! :)

Og at jeg har født 6 ganger og har 6 barn! ;)

Skrevet

Vi måtte tenke gjennom dette da vi ventet nr 2. Brukte campingvogna vår mye opp mot termin, nær sykehus og ikke langt fra familie. Men da dette var nært sommeren måtte vi vurdere hvordan vi ville forholde oss dersom vi ikke rakk å få familie/venner til å hente den eldste i campingvogna eller på sykehuset. Løsningen vår ble at den eldste da fikk vente med faren på gangen eller et annet sted på sykehuset til noen kom for å overta 1.mann slik at han kunne komme inn på fødestuen. Jeg kunne aldri tenkt meg å ha noen av barna mine med på fødselen. Nå som vi venter nr 3 får vi se hva vi gjør. 'Jeg har begynt å drømme at jeg kommer til å føde hjemme, styrtfødsel, mens jeg er hjemme alene med begge barna. Håper ikke det skjer!

Skrevet

Syns ikke det virker så rart jeg. I USA har de jo ofte med seg hele familien. Hva gjorde de før i tida når folk bodde en hel familie i samme rom? ;) Slapp av, det er bare en fødsel. Selv ville jeg ikke hatt med ungen, bare så det er sagt.

Skrevet

Jamen. hjelpes.

Min fødsel var utenomjordisk.

Jeg var et monster, med grønne øyne.

(det er ikke tull)

Jeg født en stor gutt med hodeomkrets på 40 cm. legen har vært inni meg med hele handen sin over hodet på gutten, for å dra ut handen til gutten ut først.

Ble klippet to ganger, ene gangen uten at det var under ei rie, så kjente klippet MEGET godt. Jeg hylte noe so jævlig høyt. Samboer besvimte nesten av lyden og reakjsonen min. Han ble hvit i fjeset, så ei av jordmødrene måtte ta seg av han.

Fy f- for en j.. fødsel. Dette var min 2 fødsel. og helt annerledes enn den 1.

Hadde jeg hatt en 10 åring der? Hva nytte skulle hun eller han hatt av å se på meg i en slik situsajon

Etter baby ble født, ville jeg mest ikke ha han. Orket ikke snakke med verken sambo eller jordmor.

Hva hadde en 10 åring følt når mammaen viste lite følesler for både baby og de andre rundt?

Nei, veit du hva.

INGEN kan spå en fødsel eller vite hvordan det vil utarte seg.

JADA i gamle dager måtte barna bli med på fødsel. Men slik slepper vi nå.

Skrevet

Har selv vært med på fødsler etter at jeg selv ble mamma. Tøft å ikke kunne gjøre noe når en du er glad i har vondt. Ja det er naturlig, og ungene har vært med på dyrefødsler. Men er mye som kan gå galt. Var en invanderfamilie som fikk baby da jeg fikk minste. Der var det store komplikasjoner, selvfølgelig var 4-5 redd. Men tenker på den stakkars mammaen som ikke fikk ha mannen sin med på fødselen fordi han måtte ut med ungen. Både jeg og personalet prøvde få gutten med oss på lekerommet fordi mora var så fortvila. Men gutten var redd og klamret seg til pappaen. Så kona fødte aleine og holdt på å stryke med. Ho trengte mannen sin:-( Men dette skjer jo ikke ofte, så om min datter som snart er tenåring vil være med så blir det vurdert nøye og det kan være en mulighet at jeg sier ja.

Skrevet

Skulle stå 4-5 år. Og mora blødde veldig under fødselen så ble dramatisk...

Skrevet

Mine barn ville fått traumer for livet om de skulle ha sett meg føde! :o

Skrevet

nei jeg synes ikke små barn har noe med å være med på fødselen.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg kunne ha hatt med barna. Har vært gjennom tre fødsler, og de blir bare enklere og enklere. De to siste gikk som en drøm. Jeg kommer ikke med mye lyd for å si det sånn. Og babyene har bare sklidd ut etter noen få press. Null drama og bare glede og magi.

Problemet er bare OM det skulle skje komplikasjoner. Man vet jo aldri...

Skrevet

vi hadde på en måte ungen vår med på fødsel nr to.

skjedde hjemme på badet gulvet.

ungen våknet og sto plutselig i døra. far satte ungen foran tv, og der koste ungen seg resten av tiden.

dessverre så ungen meg med baby på magen med masse blod under meg etterpå. men ungen har ikke pratet om det eller vist noe tegn til og huske dette..

ungen var litt over 2 år. ungen ble tatt godt vare på etterpå,.

fødselen skjedde på natta. var lite og få gjort.

barnevakta var på vei. og sykebilen var på vei. far var jordmor..

ungen fikk se sin lillesøster ganske fersk,. ikke med blod eller noe...

tror også ungen var ganske trøtt når ungen så alt dette så husker ikke så mye av det.

jeg vil ikke anbefale og ha barn rundt en fødsel nei. man blir fort distrahert og glemmer at det er barn der når man presser. og skriker......

Skrevet

Greit at en fødsel er naturlig og alt det der. Men dere som har hatt med barn, tror dere virkelig at barna synes det er en sånn magisk opplevelse som dere synes selv?

Vet at datteren min på 5 år ikke hadde hatt noe å gjøre på fødeavdelingen. Jeg hadde en helt ok første fødsel og er heller ikke den som roper og skriker, men man vet jo aldri hva som kan skje...

Av og til skjer ting man ikke har helt kontroll på selv, f eks styrtfødsel hjemme mens barna er tilstede, men synes det er helt feil å faktisk planlegge å ha med barna.

Her på sykehuset vil de helst ikke ha med barn på ultralyd engang, så regner med at barna ikke er velkommen til å være med på fødsel.

Skrevet

hadde aldri tatt med jenta mi på fødselen, stakkars, tenk hvor fælt det måtte være å se at mamman har vondt..og i tillegg så kan fødsel være skremmende for et barn å se.

Skrevet

Syns ikke det virker så rart jeg. I USA har de jo ofte med seg hele familien. Hva gjorde de før i tida når folk bodde en hel familie i samme rom? wink.png Slapp av, det er bare en fødsel. Selv ville jeg ikke hatt med ungen, bare så det er sagt.

Det blir helt tullete å sammenligne gamle dager med vår tid.

Det er skjeden stor utvikling på så mange måter.

Før var de mer forberedt på den slags, livet var hardt og mødre døde oftere under fødsel eller i barsel enn nå. Døden var på en måte mer i livet deres før enn det er for oss som lever i dag.

VI forbereder ikkebarna våre eller oss selv på samme måte som de gjorde før, livet er ikke det samme som det var før.

Skrevet

Syns ikke det virker så rart jeg. I USA har de jo ofte med seg hele familien. Hva gjorde de før i tida når folk bodde en hel familie i samme rom? wink.png Slapp av, det er bare en fødsel. Selv ville jeg ikke hatt med ungen, bare så det er sagt.

Det blir helt tullete å sammenligne gamle dager med vår tid.

Det er skjeden stor utvikling på så mange måter.

Før var de mer forberedt på den slags, livet var hardt og mødre døde oftere under fødsel eller i barsel enn nå. Døden var på en måte mer i livet deres før enn det er for oss som lever i dag.

VI forbereder ikkebarna våre eller oss selv på samme måte som de gjorde før, livet er ikke det samme som det var før.

Hjelpes.... ;)

Er det så mange som mener at det er så farlig å føde???

Jammen rart at dere tør å få barn!!!

Skrevet

Hjelpes.... wink.png

Farlig å føde.. Tja, det er jo en risiko ved det, men nå er det jo snakk om å ta med barn på fødselen, ikke hvorvidt det er livsfarlig å føde...

En ting er nå at man faktisk kan stryke med, men er jo andre ting i tillegg.

Du synes kanskje det er helt greit med blod, oppkast og avføring, men det er da ikke dermed sagt at man trenger å trykke det opp i ansiktet på f eks en 4 åring??

Hvordan få en unge til å forstå at mamma har det så vondt?

Jeg ser bare hvor bekymret datteren min på 4 er for meg nå når jeg sliter med bekkenløsning. Hun følger meg konstant og hun er egentlig en veldig pappajente som vanligvis ikke bryr seg nevneverdig om meg :P

Skrevet

Hjelpes.... wink.png

Farlig å føde.. Tja, det er jo en risiko ved det, men nå er det jo snakk om å ta med barn på fødselen, ikke hvorvidt det er livsfarlig å føde...

En ting er nå at man faktisk kan stryke med, men er jo andre ting i tillegg.

Du synes kanskje det er helt greit med blod, oppkast og avføring, men det er da ikke dermed sagt at man trenger å trykke det opp i ansiktet på f eks en 4 åring??

Hvordan få en unge til å forstå at mamma har det så vondt?

Jeg ser bare hvor bekymret datteren min på 4 er for meg nå når jeg sliter med bekkenløsning. Hun følger meg konstant og hun er egentlig en veldig pappajente som vanligvis ikke bryr seg nevneverdig om meg :P

Dere må jammen meg ha noen spesielle fødsler.... ;)

Har født flere ganger og har hatt flotte fødsler! :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Fødselen var traumatisk nok for de voksne som var med hos meg, tør ikke tenke på hvordan det hadde vært for et barn...

Skrevet

Jeg var med på en fødsel der storebror var me d. Det var en fantastisk rolig og flott vannfødsel, ikke hyl og skrik og nær døden tanker i det hele tatt. Ikke var det noe blod som syntes heller.

Skrevet

Jeg var med på en fødsel der storebror var me d. Det var en fantastisk rolig og flott vannfødsel, ikke hyl og skrik og nær døden tanker i det hele tatt. Ikke var det noe blod som syntes heller.

Nei men dette kan man jo ikke vite på forhånd! En fødsel kommer ikke med en skjema der man krysser av for det som passer deg.

Man har derfor ingen anelse hvordan det blir.

Er nok mange som vet av noen, har hørt om noen eller opplevd selv en rolig og "barnevennlig" fødsel, men det er heller unntaket enn regelen.

Skrevet

Til dels kan man vite det, fordi denne fødselen var forhåndsselektert til en lavrisikoenhet. Hadde det oppsyått komplikasjoner hadde mor blitt overført til sykehus, og storebror hadde reist hjem med bestemoren (som også var der).

Skrevet

Til dels kan man vite det, fordi denne fødselen var forhåndsselektert til en lavrisikoenhet. Hadde det oppsyått komplikasjoner hadde mor blitt overført til sykehus, og storebror hadde reist hjem med bestemoren (som også var der).

Hvor mye blod, gørr og skriking det blir har man ingen som helst anelse om på forhånd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...