Gå til innhold

Ha med barn på fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte siste utgave av Gravid, der var det noen som hadde planer om å ta med datteren på fødselen. Hun er 4 år.

Heldigvis startet fødselen på natta så hun ble ikke med likevel.

Men si meg, er dette virkelig vanlig?? Hva i all verden slags utbytte har et barn av å være med på en fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri hatt med mine barn på mine fødsler!!!

Skrevet

Nei ikke jeg heller. Synes det høres helt absurd ut å skulle ha med barn på noe sånt....

Skrevet

Hvis jeg noen gang får lyst til å skremme vettet av ungene mine og gi de varige mèn, så skal jeg sannelig ta de med på fødsel. Jeg er IKKE en sånn som lider i stillhet, for å si det sånn.... Mange rare folk!

Gjest peacock
Skrevet

Fødsel er jo i prinsippet en naturlig ting, så ut ifra dette kan man kanskje forstå det? Kommer jo litt an på om barnet skal være med "hele veien" eller bare i begynnelsen - tror ikke barn har godt av å se mor ha det såpass vondt som det er mot slutten siden de ikke forstår hva som foregår! Fødselsforløpet varierer jo fra kvinne til kvinne, for meg var det ikke så vondt før de siste timene (ja, hele fødselsforløpet varte leeeenge). Kunne nok i prinsippet ha hatt besøk første tiden på sykehuset, men ville personlig ha foretrukket å holde barna hjemme.

Skrevet

Tror de færreste sykehus tillater barn tilstede ved fødsel. Man kan aldri vite om det oppstår komplikasjoner, om det skjer noe med mor, med baby, om baby lever osv. Det er MANGE ting som kan skje og barn har ikke noe å gjøre i slike situasjoner.

Tankeløse foreldre!

Gjest 123abc123
Skrevet

Joda, kjør på. Du hadde vel barna med når du laget den nye babyen også? For det burde de jo få med seg !

Skrevet

Synes det er veldig rart at det faktisk er sykehus som tillater det. Det er jo så mye som kan skje!

Selv om man har hatt en grei fødsel med nr 1 er det jo ikke noen garanti for at det går like greit neste gang.

Skjønner ikke de som i det hele tatt vurderer å ha med seg barna.

Skrevet

Jeg hadde med min sønn på 1.5 år på fødsel, og mannen min. Barnevakten havna i trafikkulykke på vei til oss når vi var på vei til sykehuset. Det gikk veldig fint det. De satt på gulvet og leste og puslet mens jeg lå med rier. Siden babyen ikke kom før klokka to på natta, lå sønnen min og sov i vogn på gangen og fikk ikke med seg det verste.... Kunne gjort det igjen jeg da...

Skrevet

Jeg hadde med min sønn på 1.5 år på fødsel, og mannen min. Barnevakten havna i trafikkulykke på vei til oss når vi var på vei til sykehuset. Det gikk veldig fint det. De satt på gulvet og leste og puslet mens jeg lå med rier. Siden babyen ikke kom før klokka to på natta, lå sønnen min og sov i vogn på gangen og fikk ikke med seg det verste.... Kunne gjort det igjen jeg da...

Uff, totalt uansvarlig! Godt at det gikk bra da så barnet slapp å være vitne til at mor ble hastet avgårde, at baby ikke var bra, at babyen var død eller enda verre: å bli vitne til at mor dør.

Skrevet

Jeg hadde aldri hatt med barn på en fødsel, og det er pga at jeg er egoistisk og ikke vil tenke på hvordan det går med mitt barn mens jeg føder. Er ungene hos besteforeldre eller andre vi har avtalt med så vet jeg de har det bra uansett, og de ordner opp om det skulle være noe.

Jeg vet ikke hvordan barnet reagerer med å se en fødsel, så å takle det mens jeg føder er ikke noe vi skal planlegge. Jeg unner ikke mine barn heller å være med på en fødsel.

Men skulle det skje hjemme og ungene er hjemme med meg så måtte jeg taklet det der og da, ikke redd for at det skal skje og at de tar varige men av det men ikke noe jeg ønsker de skal oppleve. Holder med at var jordmødre for kattene våre.

Skrevet

Nei, det ville være omsorgssvikt det.

Se mammaen sin spy eller som

roper

stønner

kjefter litt,

sover

være naken med bena i været.

Se en lege som klipper mamma i skrittet.

Hadde ikke tatt med min 4 åring :P

Skrevet

Uff, vet med sikkerhet at mitt barn ville blitt livredd og kjempe usikker på hva som skjedde med mamma! Jeg lider ikke i stillhet for å si det sånn. Barnet kan begynne å gråte bare noen kiler meg ( og jeg småhyler litt).

Men hadde jeg hatt en tøffing hadde det for all del vært totalt uaktulet for det!!! Ikke et syn for barn uansett hvordan fødselen går!

Skrevet

Jeg mener det er mer forsvarlig å ta med en 1.5 åring enn en 4 åring på en fødsel. Fatteevnen til en fireåring er mye større, men likevel ikke stor nok. Evnen til å bearbeide og forstå noe slikt er ikke god nok hos en fireåring uansett hvor normalt og naturlig en fødsel er. Man vet aldri hva som kan skje, og uansett hvor mye man forklarer på forhånd vil barnet aldri helt kunne forstå hva som er i vente selvom fødselen er normal og uansett hvor god kontroll mor har på smerter osv.

Jeg har en helvetes fødsel som startet helt normalt bak meg og det ville ikke vært bra for et barn å få med seg noe slikt.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Hadde ikke tatt med meg ungen på fødsel uansett alder! Finnes grenser altså, tenk om moren ender opp med ekstreme blødninger (vet hva jeg snakker om her, så ut som et blodbad etter fødselen av storebror) haste ks, tenk om noe er galt med ungen osv osv.. Nei, ungene har ikke noe på fødselen å gjøre mener jeg.

Skrevet

Med tanke på hvor engstelig min datter ble bare av det hun så hjemme før vi dro på sykehuset (hun så jo at jeg fikk vondt når riene kom, i tillegg gikk vannet) tror jeg det hadde vært en dårlig idé å ha henne med på hele fødselen. Vi rakk akkurat å levere i barnehagen på veien, stakkar, hun så så bortkommen ut da vi dro

:( Gikk bra heldigvis, og alt var glemt da hun fikk se lillesøster :)

Skrevet

Uff, totalt uansvarlig! Godt at det gikk bra da så barnet slapp å være vitne til at mor ble hastet avgårde, at baby ikke var bra, at babyen var død eller enda verre: å bli vitne til at mor dør.

Om barnepasser hadde trafikkulykke så hadde de nok ingen andre valg..... Da må det jo bare bli sånn...høres ut som far og barn holdt seg mest på gangen og at barnet egentlig ikke var med på selve fødselen.

Gjest Lykkes vi igjen? *Gravid*
Skrevet

Da jeg var på min første svangerskapskontroll i dette svangerskapet, så tok jordmor opp det med barn på føden. De lot ikke barn være med inn på fødestuen under fødselen. Rett og slett fordi det kan oppstå situasjoner, som de ikke har tid til å tenke på det andre barnet. Og foreldrene blir jo opptatt med å vite hva som skjer med barnet som nettopp er født.

Dersom fødselen skulle komme i gang og barnevakten ikke rakk fram, så kunne barnet være med på fødeavdelingen. Men h*n fikk ikke bli med inn på fødestuen. Da måtte pappan sitte der sammen med barnet, og vente på at fødselen skal bli overstått eller at barnevakten rekker å komme fram.

Skrevet

Kunne aldri hatt barn med på fødselen, men har venner av meg som har vært med på sine søsken sine fødsler. Men da har gjerne "barnet" vært voksent eller i det minste i tennårene. Da endrer saken seg litt mener jeg.

Skrevet

Jeg hadde sønnen min på 7 år med på kontroll på sykehuset. Vi skulle bare sjekke om det var noe på gang, og det var det absolutt for alt tok seg veldig opp når vi kom dit. Endte med at mannen kjørte gutten hjem igjen en time før nr to var ute.

Det gikk altså under to timer fra vi reiste på sykehuset med små vondter til baby var ute. Uansett så var det helt uaktuelt for for førstemann å være der mens jeg fødte med alt det vonde, blodet og alt som skjer under en fødsel.

Skrevet

Datteren min var 3 da nr 2 ble født . Hun våknet på natten og fikk med seg rier og vannavgang. Det var ganske traumatisk for henne og hun snakker faktisk ofte om det enda, 3 år senere. Så nei, hadde aldri hatt med ett barn på fødsel!

Skrevet

Her er det ikke lov å ha med barn - heldigvis.

Det er ikke lov å ha med barn inn på fødeavdelingen generelt. Dvs. Barn kan ikke være med inn på selve fødestuen og de kan heller ikke være rundt i gangene på fødeavdelingen.

Ser at det er en her som hadde barnet sovende i vogn ute i gange. det hadde ikke vært aktuelt her. Gangene skal være frie for personer, gjenstander og annet som ikke hører hjemme der. Dette fordi man må ha fri passasje dersom det oppstår akutte situasjoner; senger skal kunne flyttes, ambulansepersonalet skal ha rom til å komme fram med bårer etc. leger løper, kuvøser flyttes etc etc.

Selv ble jeg i all hast flyttet fra føden og ned på kirurgen hvor de tok KS. Glad det ikke var noe som blokkerte fri ferdsel i gangene da.......

Skrevet

Det er ikke lov å ha med barn inn på fødeavdelingen generelt. Dvs. Barn kan ikke være med inn på selve fødestuen og de kan heller ikke være rundt i gangene på fødeavdelingen.

Ser at det er en her som hadde barnet sovende i vogn ute i gange. det hadde ikke vært aktuelt her. Gangene skal være frie for personer, gjenstander og annet som ikke hører hjemme der. Dette fordi man må ha fri passasje dersom det oppstår akutte situasjoner; senger skal kunne flyttes, ambulansepersonalet skal ha rom til å komme fram med bårer etc. leger løper, kuvøser flyttes etc etc.

Selv ble jeg i all hast flyttet fra føden og ned på kirurgen hvor de tok KS. Glad det ikke var noe som blokkerte fri ferdsel i gangene da.......

Min venninne måtte føde alene og ha barnet hun hadde fra før, på sykehuset. Hun var alenemor for det første barnet på 100% med null familie rundt og ingen som kunne stille opp med å passe barnet mens hun var i fødsel med nr 2. Så hadde hun hørt til sykehus som anonym over beskriver, hadde hun måttet føde hjemme.

Skrevet

Min venninne måtte føde alene og ha barnet hun hadde fra før, på sykehuset. Hun var alenemor for det første barnet på 100% med null familie rundt og ingen som kunne stille opp med å passe barnet mens hun var i fødsel med nr 2. Så hadde hun hørt til sykehus som anonym over beskriver, hadde hun måttet føde hjemme.

Eller hun kunne planlagt litt bedre og knyttet til seg en barnevakt!!

Det går faktisk an å søke etter en barnevakt når du VET at du trenger det om noen måneders tid.....

mente hun det var en selvfølge at personalet på fødeavdelingen skulle passe barnet hennes da? Hva om alle hadde vært opptatt med fødsler eller opptatt på barsel? Skulle de latt andre fødende vente fordi de måtte ta seg av hennes barn?

Skrevet

Eller hun kunne planlagt litt bedre og knyttet til seg en barnevakt!!

Det går faktisk an å søke etter en barnevakt når du VET at du trenger det om noen måneders tid.....

mente hun det var en selvfølge at personalet på fødeavdelingen skulle passe barnet hennes da? Hva om alle hadde vært opptatt med fødsler eller opptatt på barsel? Skulle de latt andre fødende vente fordi de måtte ta seg av hennes barn?

Hehe, du tror at hun bare troppet opp på sykehuset og forlangt at de som jobbet der skulle passe barnet hennes? Tror ikke hun har prøvd, både å få avlastning via barnevernet (blankt avslag), knytte til seg noen vennskapsbånd (noe som mislyktes) og prøve å skaffe barnevakt på annen måte? Joda, tro meg, hun har prøvd. Jeg bor på motsatt side av landet og var på det tidspunktet alenemor for 2 i fullt arbeid, og kunne ikke være der da hun skulle føde (noe hun forresten gjorde 2,5 uke før termin). Ikke alt kan planlegges i minste detalj dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...