Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #26 Skrevet 19. mars 2012 Om barnet ser så dårlig at det ikke ser en spade, så er det i praksis et blindt barn. Jeg har en en sønn som hadde + 5,5 på de første brillene sine, og han hadde ingen problemer med å finne hverken småbiler eller rosiner før han fikk briller, så at barnet ikke kan se en spade med +7 tviler jeg sterkt på. Du er veldig opptatt av at barnehagen "provoserer fram" raseriutbruddene istedenfor å avlede. For meg så høres det ut som at barnehagen stiller helt alminnelige krav til barnet. Det er ikke å provosere å be en 5- åring å rydde opp en spade. Det er noe et hvert barn i en barnehage må gjøre. Om barnet i en alder av 5 år kun fungerer når det blir avledet og at det ikke tåler å bli stilt krav til så er det noe galt. takler barnet å få beskjed om å rydde opp eller møte motstand på hjemmebane, eller lister dere dere rundt og unngår alle situasjoner som kan skape bråk? At en ansatt måtte sette seg på barnet er ikke ideelt eller ønskelig, men av og til så ender man i en situasjon der man må ta fysisk kontroll over et barn som står i fare for å skade andre eller seg selv. En femåring er utrolig sterk når h*n er rasende, og det er ikke lett å roe ned noen som er ute etter å skade deg. Hva skulle alternativet vært? At barnet fikk lov til å slå og sparke seg ferdig og skade ansatte og andre barn? Jeg har selv sittet og holdt fast et rabiat og utagerende barn ved noen anledninger, og det er alltid siste utvei.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #27 Skrevet 19. mars 2012 Det var helsesøster som ville ha barnet til logoped, Jeg nevnte dette for bhg og de sa de skulle ordne det,men på det siste møte vi hadde sa de at de ville heller at fagsenteret skulle komme og observere barnet først og så skulle de kontakte logoped. Så kommer en annen som jobber på avd og sa at vi måtte ha en henvisning fra legen for å få logoped. Og det virket på helsesøster at hun ikke hadde noe problem med å skaffe logoped. Det blir så mange forskjellige svar at jeg ikke vet hva jeg skal tro. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #28 Skrevet 19. mars 2012 Tro meg, det er ikke lett å få logoped til barn. De har lange ventelister og må prioritere deretter. Barnehagen MÅ gå gjennom ppt og fagsentere for å få den typen hjelp til et barn, da kommer det en spesialpedagog til barnehagen for å observere barnet ditt. Deretter blir det avgjort hvor mye, og hva slags hjelp ditt barn eventuelt skal få. De kommunale logopedene barnehagen kan få hjelp fra jobber uansett stort sett i ppt og på fagsenterene, så det er der hjelpen er Hilsen en annen ped.leder enn hun som svarte over her
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #29 Skrevet 19. mars 2012 Her må alle barn som skal ha logoped henvises til PPtjenesten. Du skal ikke se på det som negativt at barnehagen får hjelp når de ikke takler barnet. Syns det er merkelig at du mener bhg må avlede en 5 åring når han ikke vil rydde...det hadde blitt mye styr i barnehager rundt omkring hvis de ansatte måtte avlede barn som ikke ville gjøre ting. dersom han faktisk ser så dårlig at han ikke ser spaden må han få hjelp snarest. Det er jo farlig for ham å bevege seg rundt på uteområdet. Dersom en voksen person satt på barnet antar jeg han har fått skader?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #30 Skrevet 19. mars 2012 Mitt barn har briller med styrke +8 på begge øyne og hun ser uten problemer en spade uten briller. Hun ser tom små perler uten briller. Vil tro det ikke bare er synet som er problemet her, men det kan være ett av problemene siden han må konsentrere seg om å fokusere hele dagen og blir sliten av det. Om han er 5 år begynner han vel på skole til høsten og da bør han utredes så snart som mulig for å få hjelp fra dag en på skolen.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #31 Skrevet 19. mars 2012 Det sier seg vel egentlig selv at barnehagen ikke vet hvordan man skal gå frem for og forhindre at ting eskalerer seg. Dummeste jeg leser når folk skriver at det er helt ok og sette seg på barnet, noe det IKKE er. Og siden de har mange vikarer er dette en meget uheldig situasjon, da de ansatte sikkert ikke sier godt nok ifra til vikarene at han er som han er. Vikarene behandler han nok som alle de andre barna, noe som faktisk kan være litt uheldig mtp at han får slike utbrudd. De burde gå frem på en helt annen måte, siden han blir fortere sint og frustrert. Klassisk feil...
Ikkenonick Skrevet 19. mars 2012 #32 Skrevet 19. mars 2012 Med styrke på plussiden bør ikke dette hemme ditt barn nevneverdig. Jeg har - 5 på begge øyne, og fungerer ikke uten briller eller linser, fordi jeg leser og kjører bil og slike ting. Men spader ser jeg likevel. Svaksynthet i form av ren pluss eller minus (nær eller langsynthet) påvirker dessuten ikke fargebildet. Jeg ser godt farger, også på lang avstand. Det er detaljene jeg har trøbel med. For en langsynt vil vedkommende ser mer og mer uklart på nært hold, men like greit se fargen, bare ikke konturer og detaljer på samme måte som noen som ikke har svekket syn. For meg høres det ut som at barnehagen kanskje ikke håndterte situasjonen så dårlig som man skal ha det til, og her virker det også til at man bare har fått barnets versjon av historien. Jeg tviler på at den ansatte har satt seg på barnet med full tyngde, men satt seg, som det skrives, på skrevs over. Det er to veldig forskjellige ting! Og det fremgår jo tydelig at barnet ikke tåler korrigeringer og irettesettelser i barnehagen. Man kan ikke gå på tærne rundt barna i barnehagen, det er en arena de skal lære seg sosialt samspill! Jeg er enig med barnehagen i at de ønsker å få inn en ressurs for å observere barnet, og her virker det nesten mer som at din stolthet er i veien. Bør ikke barnets beste gå foran? Hva om barnet ditt virkelig kan få den jhelpen det trenger, raskt?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #33 Skrevet 19. mars 2012 Det er ingen som har fortalt oss at man må gå igjennom fagsenteret for å få logoped. De sa til oss at de ville kontakte fagsenteret pga oppførsel, ikke pga at barnet skal få logoped. Barnet oppfører seg heller ikke sånn når barnet er på besøk på de andre avd i bhg. Da tar han imot og følger de beskjeder som blir gitt. Jeg har en kamerat som har en datter som har 5+ og hun gikk på alt av dører ol, det var ikke før den ene verandaleppa eller blåveisen var borte før den neste dukket opp. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #34 Skrevet 19. mars 2012 Barnet har ikke fortalt noen ting om denne episoden, det var hun som satt seg på barnet som fortalte det selv. Og jeg har aldri påstått at hun satt på barnet med full styrke! Barnet er nettopp fylt 5 år så er ett år til i bhg før skole. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #35 Skrevet 19. mars 2012 Men hvorfor vil du ikke ha kontakt med fagsenteret pga oppførsel? Barnet ditt oppfører seg jo uten tvil ganske krevende... Hva gjør dere hjemme?Tusler på tå eller tåler barnet krav hjemme?
Gjest Heartbroken Skrevet 19. mars 2012 #36 Skrevet 19. mars 2012 Uansett grunn er det aldri greit at en voksen bruker størrelsen og styrken sin på en sånn måte! Tenk hvor maktesløs og ydmyket barnet har følt seg i denne situasjonen. Det er stor forskjell på å holde et barn fast for å hindre utagerende oppførsel og å fysisk tvinge det ned på bakken for så å bruke størrelsen sin for å holde det nede og å låse armene. Det sjokkerer meg at noen faktisk syns dette er en ok måte for et voksent menneske å reagere på! Jeg hadde tatt en alvorlig prat med styrer og blitt enig om reaksjonsmønster og planer videre. Og jeg hadde gitt klar beskjed om at sånn oppførsel fra de ansatte ikke blir tolerert igjen.
Blabb00 Skrevet 19. mars 2012 #37 Skrevet 19. mars 2012 Jeg hadde anmeldt på flekken! Det er overhodet IKKE akseptabelt å sette seg over et barn på den måten. Med full vekt eller ei.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #38 Skrevet 19. mars 2012 Jeg hadde anmeldt på flekken! Det er overhodet IKKE akseptabelt å sette seg over et barn på den måten. Med full vekt eller ei. Jeg er helt enig i at det ikke er en ønskelig situasjon, men anmelde? Til politiet? Skal man da anmelde 5-åringen for vold også da? For i så fall kan antagelig den ansatte påberope seg nødrett... Hva mener du er akseptabelt av personalet da, når du har en femåring som slår, sparker og er rabiat ( jeg sier ikke at dette barnet var rabiat)? Jeg har selv vært nødt til å røske et barn som tok kvelertak på en kamerat vekk, og siden barnet var midt i en anfall av blindt raseri ( her snakker vi ikke "vanlig" sinne og trass, hvor man når gjennom med prat og rolig stemme), måtte jeg bære det ut av rommet slik at andre kunne ivareta den som nesten ble kvelt. Det rasende barnet slo, bet, skallet og sparket, og for å verge meg selv og barnet så måtte jeg tilslutt gjøre som den ansatte i HI's innlegg gjorde: Sette med overskrevs og holde fast armer og ben mens jeg rolig forklarte at siden han kunne skade seg selv og andre så måtte jeg holde barnet fast til han var rolig. De to som kom verst ut av den episoden var barnet med blåmerker på halsen og meg med blåveis og bitemerker på armen. Hva i all verden mener dere som synes at dette er helt forkastelig at man skal gjøre i en slik situasjon? Sånn helt konkret.
2 hjertegull :) Skrevet 19. mars 2012 #39 Skrevet 19. mars 2012 Til anonym #38: Sånn helt konkret, så kom neppe dette raseriet helt utav det blå. Sånn helt konkret, så burde personalet være oppmerksom på dette barnet. Og det er klart at et barn som oppfører seg slik Må få hjelp! Det er noe som er riv ruskende galt, og man må finne en løsning på det. I det tilfellet du beskriver, så burde man kanskje faktisk ha vært to voksne. å sitte på gulvet med et barn, og holde det fast til det har roet seg er helt ok! Men å sette seg overskrevs, og den ydmykelsen barnet føler i en slik situasjon er ikke ok! Ja, enkelte barn er sterke når de er blindet av raseri, men vi er likevel de voksne, og vi sitter med mer ansvar enn et barn. De skal holdes ansvarlige for det de gjør, absolutt, men ærlig talt! Voksne, sterke mennesker trenger ikke sette seg OPPå et barn!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #40 Skrevet 19. mars 2012 Hmmmm.... blir litt sjokkert over svarene her jeg. Jeg hadde rett og slett blitt forbanna om noen hadde satt seg på barnet mitt slik HI beskriver. Jeg har vært lærer i mange år (nå for tiden på barneskole) og det har ALDRI streifet meg at en mulig løsning på en vanskelig situasjon skulle være å sette meg på barnet. Det finnes nok av andre løsninger. Den løsningen jeg bruker mest er å ta barnet ut av situasjonen og gi barnet tid til å roe seg ned (ofte alene) - når barnet har roet seg ned så kan vi snakke om det som har skjedd og finne andre lure løsninger sammen. Noen lærer seg andre løsninger fort, andre trenger lang tid....
FrøkenSprøken Skrevet 19. mars 2012 #41 Skrevet 19. mars 2012 Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da? Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #42 Skrevet 19. mars 2012 Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da? Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast? Men så kom med et forslag da! Hvordan ville du ha løst det? Du kan ikke slippe barnet løs, for da skader det deg eller andre barn, eller til og med seg selv. Hva ville du ha gjort?
Patetica fåkksi Skrevet 19. mars 2012 #43 Skrevet 19. mars 2012 Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast? Svar på spørsmålet da, i stedet for å si hva som ikke er ok. Hva ER ok?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #44 Skrevet 19. mars 2012 Og det er klart at et barn som oppfører seg slik Må få hjelp! Det er noe som er riv ruskende galt, og man må finne en løsning på det. Som jeg forstår dette, så ønsker ikke HI hjelp til barnet. Når bhg ikke får ta inn fagpersonell, så kan jeg forstå at de kan komme i situasjoner der de føler seg rådville. Og det er jammen ikke lett å sitte ned og holde et barn som er sånn heller. De prøver da gjerne å bite, dunke hodet rett inn i ansiktet ditt etc.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #45 Skrevet 19. mars 2012 Kontakt PPT, de ordner med logoped som kan ta flere mnd. Bhg kan da ikke bare sende barn rundt i den karusellen med barnehablitering, bup osv.... Hadde reagert om de satt seg på barnet mitt. Er flere måter de kunne reagert på, tenk dere om.
2 hjertegull :) Skrevet 19. mars 2012 #46 Skrevet 19. mars 2012 Og det er klart at et barn som oppfører seg slik Må få hjelp! Det er noe som er riv ruskende galt, og man må finne en løsning på det. Som jeg forstår dette, så ønsker ikke HI hjelp til barnet. Når bhg ikke får ta inn fagpersonell, så kan jeg forstå at de kan komme i situasjoner der de føler seg rådville. Og det er jammen ikke lett å sitte ned og holde et barn som er sånn heller. De prøver da gjerne å bite, dunke hodet rett inn i ansiktet ditt etc. I hovedinnlegget står det: "Vi forelder, helsesøster,lege og øyenlege mener at mye av den dårlige oppførselen til barnet er pga språk og syn. Mye frustasjon pga av dette. HS og vi vil ha logoped i bhg, men bhg vil sende barnet til fagsenteret først for en vurdering,noe vi ikke mener er nødvendig, da vi først vil se om det hjelper med logoped og briller." Da er det ikke kun foreldrene det står på. Da er det leger, helsesøstre osv involvert.. Så jeg ser det ikke slik du gjør, at foreldrene ikke vil ha fagfolk inn i bildet.. Spørsmålet her er om det er greit at voksne folk setter seg på barn. Og det holder jeg fast ved at det IKKE er!
valkyrien Skrevet 19. mars 2012 #47 Skrevet 19. mars 2012 Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da? Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast? Jeg har null erfaring med barn i den alderen, så jeg spør fordi jeg lurer ja. Hvordan skal man unngå skader uten å holde fast?
2 hjertegull :) Skrevet 19. mars 2012 #48 Skrevet 19. mars 2012 Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da? Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast? Jeg har null erfaring med barn i den alderen, så jeg spør fordi jeg lurer ja. Hvordan skal man unngå skader uten å holde fast? Du kan gjerne holde fast et barn som er utagerende, men du setter deg ikke på det! Det er noe med det maktmisbruket du utøver, og den ydmykende situasjonen du utsetter barnet for som ikke er greit... Jeg mener ikke at du skal la være å gjøre noe, at du skal la barnet fortsette på noen måte, men finn andre måter enn å sitte på det.. *rystet*
FrøkenSprøken Skrevet 19. mars 2012 #49 Skrevet 19. mars 2012 Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da? Mener du virkelig det? At du ikke kan se for deg en eneste annen måte å håndtere en frustrert og fysisk 5-åring enn å sette seg på barnet og holde det fast? Men så kom med et forslag da! Hvordan ville du ha løst det? Du kan ikke slippe barnet løs, for da skader det deg eller andre barn, eller til og med seg selv. Hva ville du ha gjort? For det første hadde jeg ikke kommet til å sunket ned på det nivået at jeg hadde gjort "plukk opp en spade" til en maktkamp. Da hadde jeg heller forklart barnet hvorfor det er viktig at alle hjelper til å rydde opp, og hvilke konsekvenser det kan få (rent sosiokulturelt) når man ikke rydder opp. Så hadde jeg ryddet opp spaden selv, eller oppmuntret et annet barn til å gjøre det, slik at barnet som i utgangspunktet ikke ville plukke opp spaden kunne få se hvilke positive konsekvenser det medfører når man følger de sosiale normene for opprydding. Men la oss nå se bort fra det. Dersom jeg HADDE gjort en slik situasjon om til en maktkamp, og barnet på 5 år hadde begynt å slå og sparke, hadde jeg med rolig og bestemt stemme forklart hvorfor slik adferd ikke er akseptabel, og bedt barnet om å vise følelsene sine på en annen måte. (Eks. "Det er helt greit at du er sint, men det er IKKE greit at du sparker og slår, fordi jeg får vondt når du sparker og slår meg. Dersom du har tenkt å oppføre deg på denne måten, får du gå til *et sted hvor barnet kan rase fra seg uten å skade seg selv eller andre*) Dersom barnet hadde fortsatt å sparke og slå, hadde jeg rolig men bestemt tatt med meg barnet til et rom hvor vi to kunne være i fred, slik at barnet ikke skulle oppleve å bli ekstra ydmyket ved å ha tilskuere til opptrinnet. På det rommet er sjansen stor for at barnet ville ha roet seg ned av seg selv dersom det hadde fått tid på seg. Dersom jeg ikke hadde klart å roe ned barnet på noen pedagogiske måter, OG jeg hadde ansett barnet å være en trussel for seg selv eller andre, kunne jeg helt klart som en siste utvei ha holdt fast barnet I FANGET MITT. Barnets rygg mot min mage, og barnets hender i kryss over barnets bryst. Et barn på knappe 5 år er ikke stort nok og ikke sterkt nok til at jeg må bruke et så nedverdigende maktmiddel som å SETTE meg på barnet for å holde det fast. (Var det godt nok utdypt svar?)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #50 Skrevet 19. mars 2012 #49: Har du opplevd et barn som blir helt borte i sinne? For det er ikke bare "å ta med seg barnet inn på et rom". Når mitt barn får sine anfall her hjemme, så kan jeg ikke engang få han fra stua til kjøkkenet, en strekke på ca fem meter. Han blir ekstremt sterk i en sånn situasjon, og setter virkelig all sin kraft og energi inn på å skade meg. Så svaret ditt var veldig utdypende, men likevel lite trolig i virkeligheten, om barnet virkelig får et sinnesutbrudd uten grenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå