Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg vite at en ansatt på avd i bhg hadde satt seg på barnet mitt.

Hun hadde satt seg over barnet og holdt begge armene. Hun gjorde det så barnet skulle slutte å slå og sparke.

Bhg har problemer med å håndtere mitt barn. Barnet er trassig,bestemt og sta,blir fort sint og lei seg. Sliter litt med språk (uttale). Vi fant nylig ut at barnet har veldig dårlig syn og vi venter på briller. Vi forelder, helsesøster,lege og øyenlege mener at mye av den dårlige oppførselen til barnet er pga språk og syn. Mye frustasjon pga av dette.

HS og vi vil ha logoped i bhg, men bhg vil sende barnet til fagsenteret først for en vurdering,noe vi ikke mener er nødvendig, da vi først vil se om det hjelper med logoped og briller.

Bhg er nesten daglig i konflikt med barnet og går inn i lange diskusjoner med barnet og som gjør at barnet blir så provosert at barnet tyr til slag og spark.

Nå har det endt opp med at de ansatte setter seg på barnet for å roe det ned.

Vi som foreldre har aldri trengt å sette oss på barnet for å roe det ned. Hjemme er barnet et helt vanlig barn, som tester grenser men som respekterer de grensene vi setter.

Hvordan hadde dere reagert på måten bhg takler dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et maktmisbruk av dimensjoner, og jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel av bhg personell! Så enkelt er det!

Jeg skjønner at slik adferd må korrigeres, slag og spark er ikke lov, men da får de finne på andre løsninger enn å sette seg på barnet å nedverdige det så til de grader.

Kanskje kan ppt komme til barnehagen og ha et "kurs" med de ansatte om hvordan håndtere barn med adferdsvansker.. Noe må gjøres, det er ikke ok at barnet ditt oppfører seg slik, men heller ikke de voksne i barnehagen..

Skrevet

Hva mener de med "satt seg på"? de fysisk setter seg oppå et barn syns jeg det høres helt merklig ut, om de derimot setter seg ned og holder fast et krakilsk barn til det får roet seg ned synes jeg det er OK.

Skrevet

Helt enig i det hjertegull over meg sier, maktmisbruk uten tvil og jeg hadde tatt dette opp med bhg. Sånt gjør man bare ikke!!

Skrevet

Hva mener de med "satt seg på"? de fysisk setter seg oppå et barn syns jeg det høres helt merklig ut, om de derimot setter seg ned og holder fast et krakilsk barn til det får roet seg ned synes jeg det er OK.

Tror hi mente at de fysisk satt seg opp på barnet siden hun skriver det slik. Hvorfor reagerer hvis en ansatt setter seg ned med barnet?

Skrevet

Hun satt seg fysisk oppå barnet. Og barnet sa til henne at voksene ikke har lov til å sette seg på barn.

HI

Skrevet

Høres helt uhørt ut.hvor gammelt er barnet?høres ut som de ansatte trenger veiledning fra spesialpedagog om hvordan håndtere barnet.

Skrevet

Du mener at den voksne satt skrevs over barnet og holdt det fast? Noen ganger kan nok det være en fornuftig måte å holde et barn på for ikke å bli slått og sparket for mye.

Jeg ville i første omgang ha snakket med barnehagen om hva som hendte, men jeg mener at de ansatte må kunne holde et barn så fast som er nødvendig for å hindre slag og spark. Det må gjelde uavhengi av hvilken oppfølging barnet ellers har bruk for.

Skrevet

Ja,den voksene hadde satt seg på skrevs over barnet.

Barnet er 5 år. Jeg ser at barnet er et krevnde barn og det ikke akseptabelt at barnet har denne oppførselen,men bhg er veldig flinke til på provosere fram denne oppførselen isteden for og avlede barnet. Og nå vet vi at barnet er mye frustrert pga synet sitt.

Barnet ville ikke plukke opp en spade og da hadde de insistert på at barnet SKULLE plukke opp spaden og da hadde barnet blitt frustret og begynt å sparke og slå og hun hadde satt seg oppå barnet.

HI

Skrevet

Høres ut som en fornuftig løsning der og da. Barnet må lære seg til å rydde som andre og det er ikke greit å sparke og slå, hverken voksne eller barn. Så sant den voksne ikke brukte mer makt enn det som var nødvendig for å hindre barnet i å sparke og slå synes jeg det høres greit ut.

Skrevet

Ja,den voksene hadde satt seg på skrevs over barnet.

Barnet er 5 år. Jeg ser at barnet er et krevnde barn og det ikke akseptabelt at barnet har denne oppførselen,men bhg er veldig flinke til på provosere fram denne oppførselen isteden for og avlede barnet. Og nå vet vi at barnet er mye frustrert pga synet sitt.

Barnet ville ikke plukke opp en spade og da hadde de insistert på at barnet SKULLE plukke opp spaden og da hadde barnet blitt frustret og begynt å sparke og slå og hun hadde satt seg oppå barnet.

HI

Hva burde de gjort?

Latt barne slippe unna uten å rydde?

Latt barne slå og sparke voksne eller barn?

Holdt barnet fast på en annen måte?

Skrevet

Men hva ville være alternativet?

Skrevet

Dersom barnet har dårlig syn så kan denne episoden være et utslag av at barnet faktisk ikke ser spaden, blir frustrert over dette og da utagerer med slag og spark.

Er de ansatte klar over synsproblemene? Om de er det så burde det ikke være noen sak for dem å spørre om barnet ser spaden (ikke frekt eller for å gjøre barnet flau, men på en god måte slik at barnets synshemminger blir annerkjent og sett) og så hjelpe barnet frem til spaden.

å provosere og å fysisk holde et barn med makt er IKKE akseptabelt!

Skrevet

Ja, bhg er kjent med synsproblemene. Og barnet skal får briller med styrke 7+ så barnet ser veldig dårlig på nær avstand. Så ja barnet ble sikkert frustrert over å ikke se spaden.

En annen ting er at det har vært 5-6 vikarer på avd til barnet siden jul og dette blir også en stor utfordring for barnet pga synet.

Og ja jeg mener at de kunne ha løst det på en helt annen måte enn å sette seg på barnet.

HI

Skrevet

Når de først hadde kommet til det punktet at barnet sparket og slo synes jeg det var en helt ok reaksjon, men det kan godt hende at barnehagen bør gi barnet bedre oppfølging ellers hvis synet ikke er godt nok til at barnet kan fungere normalt der.

Skrevet

Ja, bhg er kjent med synsproblemene. Og barnet skal får briller med styrke 7+ så barnet ser veldig dårlig på nær avstand. Så ja barnet ble sikkert frustrert over å ikke se spaden.

En annen ting er at det har vært 5-6 vikarer på avd til barnet siden jul og dette blir også en stor utfordring for barnet pga synet.

Og ja jeg mener at de kunne ha løst det på en helt annen måte enn å sette seg på barnet.

HI

Var det jeg også tenkte: Barnet ser ikke spaden, blir lei seg, kanskje flau, så frustrert og så enten avleder selv ved å slå og sparke (for å unngå problemet med synet) eller at frustrasjonen blir så stor at utagerinegn kommer.

Jeg vil tippe, om jeg kan, at barnet har lært seg en del unnvikelsesmanøvre for å bøte på dette med synet og at disse gir seg utslag i slag og spark.

Veldig rart at barnehagen ikke ser eller oppfatter dette. å be et barn plukke opp en spade som barnet kanskje ikke engang ser er et ganske håpløst prosjekt.

Du må ta det opp med dem. Kan helsesøster eller kanskje legen bli med på møtet slik at barnehagen skjønner alvoret?

Hilsen hun over

Skrevet

Når de først hadde kommet til det punktet at barnet sparket og slo synes jeg det var en helt ok reaksjon, men det kan godt hende at barnehagen bør gi barnet bedre oppfølging ellers hvis synet ikke er godt nok til at barnet kan fungere normalt der.

De ansatte burde være i forkant slik at slike situasjoner ikke oppstår eller eskalerer når de VET at barnet har problemer med synet

Skrevet

Det er ikke greit av barnehagen å sette seg på barnet! På den andre siden så synest jeg det er en god ide at barnet får mer hjelp en bare briller og logoped. Det høres ut som om det er en god ide at fagsenteret/ppt kommer inn for å observere å veilede. Både i forhold til at barnet ditt faktisk ikke har en adferd som er akseptabel, uansett hvorfor og bådebarnehage og dere som foreldre kan trenge veiledning i hvordan men skal hådtere barnet.

En 5åring skal ikke slå verken voksne eller barn, uansett! Hva om den voksne feks var gravid og barnet spakrker slår i magen? Eller slår et annet mindre barn i hodet?

Skrevet

Men hvordan skal man håndetere en utagerende 5-åring som sparker og slår da?

Skrevet

Skjønner at det høres dramatisk ut, men jeg tror neppe denne voksne hadde satt seg på barnet med full tyngde akkurat.

Jeg har forståelse for at man i visse tilfeller må bruke en slik metode for å få roet barnet, og unngå at slag og spark rammer andre barn eller voksne.

Nå var jo verken vi eller dere som foreldre tilstede så ingen av oss vet jo eksakt hva som skjedde. Det det derimot høres ut som for meg er at HI er mer opptatt av å få støtte i hvor grusomt gjort det var av en barnehageansatt å sette seg på ett barn, enn å tenke hva som bør gjøres for at 5åringen skal lære hva som er en ok måte å reagere i forskjellige situasjoner.

Skrevet

Anmeld de. Dette er helt uprofesjonell oppførsel fra fagfolk.

Uansett om barnet hadde hatt en diagnose eller ei, så er dette helt uakseptabelt

Skrevet

Jeg har jobbet med barn i småskolen og på mellomtrinnet som har adferdsvansker, og de er betydelig større enn en 5-åring. Man behøver ikke sette seg OPPå et barn, man kan sette seg ned MED et barn, og om nødvendig holde det fast. Jeg ser for meg hvordan denne barnehage ansatte har gjort det, og da ser jeg en som sitter oppå slik man gjør under gode gammeldagse "prikkedøden", og det er ikke greit uansett hvordan man vrir og vender på det.

å si at det sikkert var en grei reaksjon der og da, blir i mine øyne ansvarsfraskrivelse for denne ansatte, for en slik reaksjon er ikke greit, hverken der og da eller før/seinere...

Dersom det er slik som HI sier, om at de er flinke til å provosere fram dårlig oppførsel, så burde de definitivt få på plass veiledning for personalet. Men hvordan vet du dette HI? Er dette noe barnet ditt forteller, eller har du vært å observert personalet i samspill med barnet ditt? Uansett hvordan, så blir du en smule subjektiv i en slik situasjon..

Skrevet

Å sette seg på barnet er helt uakseptabelt.

I fht fagsenter så er nok det den veien de er nødt til å gå. Er ikke bare å ringe en logoped å få den til å komme. De må gå riktig vei for å få den hjelpen barnet ditt trenger.

Men er jo utrolig at de ikke har opplyst deg om at de må gå gjennom fagsenter......

Litt i sjokk her

Hilsen ped. Leder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...