Gå til innhold

Få oss ny hund eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor spør du egentlig når du allerede har bestemt deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hi her..

Har ikke bestemt meg, er det som er hele pointe!!

Men føle jo at her minne må man av og til forsvare seg med nebb og klør! Før man får et ordentlig svar på d man spør om!

Gjest Mafan
Skrevet

Ærlig talt, jeg tror nok HI er fornuftig nok til å skjønne at man lar ikke et lite barn holde en stor hund i bånd, og mener du virkelig at barnets helse står mer i fare med en stor hund ifht en liten? Da er det ihvertfall mange som ikke skulle hatt stor hund, meg inkludert. Min er riktignok "bare" 35 kg, men han kommer vitterlig til å vÆre større enn datteren min i maaange år fremover. At dette på noen måte skulle sette mitt barns helse i fare, og at hun eventuelt ville vÆrt "tryggere" med en mindre hund, er jo bare tullete. Hi har jo valgt ganske rolige raser. Min hunderase er det mye mer stress i enn en Berner Sennen f.eks, så jeg tror en Berner Sennen ville vÆrt mindre jobb enn den hunden jeg har i dag, selv om den er større...

Jeg tror nok du kan tilby en slik hund du vil ha mye jeg HI, om du er villig til å jobbe med den og har tid til det, noe du har. Så er valget ditt! Lykke til!

Skrevet

Eh, hvorfor man kjøper hund av en ordentlig oppdretter som er innmeldt i nkk, sørger for alle vaksiner og papirer i orden OG at valpen blir sosialisert korrekt i starten i tillegg til å gi valpekjøper god informasjon. De fleste seriøse kenneler har også en ordning der man skriver under på at man skal gi hunden tilbake til kennelen hvis det noe skulle skje som gjør at man ikke kan ha hunden i steden for å sende den videre til en annen person.

Sett siste episoden av tv2 hjelper deg? Det er hva man risikerer å støtte opp under hvis man kjøper en hund av Fru/Herr Hvemsomhelsten. Valpefarmer, hundepest, innavl, misdannelser, dyremishandling. Eller en valp som ble født i en mørk kjeller uten sosialisering og sendt til ørten forskjellige eiere. Gjør hjemmeleksa før man skaffer seg en hund.

Gjest Miryks
Skrevet

Jeg har ei blandingstispe. Kjøpte av en jeg aldri har møtt før, kjøpte bikkja usett. Hun ville bli kvitt valpene, jeg ville ha hund. Jeg forklarte hvordan vi som familie er, min erfaring med hund fra før, at vi hadde et barn fra før og ventet et til. Utifra det sa hun om hun hadde valp for oss, og plukket ut blant de hun hadde som hun mente ville passe oss.

Og det var og er full klaff.

Siden jeg (da) ikke hadde ønsker om å drive med utstilling, syntes jeg en blandings passet oss fint.

Det har aldri vært noe galt med bikkja, hun har kun vært til dyrlege for sjekk og vaksine.

I motsetning til pommen til venninna mi som kosta 20 000,- Der er det litt av hvert som er galt.

Så seriøst oppdrett eller ei, en frisk hund er ikke en garanti.

Vi har ihjelavla utrolig mange raser, så synes det er bull at det fremstilles som garantert at bikkja ikke er syk/kan bli syk om den er renrasa.

Uansett hund og rase, så er det en sjanse for at den kan bli syk.

Jeg har forresten blandingshest og blandingskatt også.

Skrevet

Hi her...

Hunden er blanding av pyreneer og bernen senner. Vist d skrives sånn :P men vil aldri la sønnen min gå tur med hunden, før han er såpass voksen at han kan håndtere den. Hunden er ikke sønnen min sin, men mitt ansvar! Kommer aldri til og dytte ansvaret for hunden over på noen andre!

Hunda på 30 kilo kan like lett dytte overende et barn, det kommer mye ann på hvilke aktivitets niva man tillater hunden og ha inne. Foreldrene til denne valpen, er to store sofadrog inne, og aktive ute.

Vi har lyst på hund og diskutert dette lenge, sånn som denne valpen har vokst opp! Er dette idealt for oss.

Den baby kommentaren va vel til ho som sa at vist æ ikke kunne ta vare på en hund. Burde æ heller ikke h en unge osv!

Men omplasserings hunder kan jo være veldig gode hunder. Men etter min erfaring med den forje vi hadde. Vil jeg ha en hund der jeg vet bakgrunnshistoren.

Man kan aldri stole hundre prosent på noen hunder. Uansett hvor snill de er, men syns vi har en fordel. Når vi har hatt god kontakt med oppdretter. Eneste som får meg litt i tenkeboksen er størrelsen. Men regner med at store hunder er som snille kjemper. Med masse pels. Hehe

Huset vårt har et boareael på 240 kv, og vi har 3,8 tomt med jord rundt huset. Som er inngjæret..

Pyreneere har vell en del vokterinstinkt bare så du er klar over det og regnes ikke som en førstegangs hund. Men, men..

Jeg skaffet meg hund når jeg hadde et barn på 1 år. Var en valp, fatter ikke hvorfor det høres ut som man skal ut på polferd i følge enkelte her inne. Det er mye og ta tak i når man får valp i hus, men det er nå bare hva man gjør det til selv. 6 mnd senere tok vi imot et "beist" (som forøvrig var et virkelig beist), ei tispe på 2 år som hadde lyst til å spise oss opp. Har ALDRI sett en så aggresiv hund før. Men etter 3 dager satt hun sammen med meg og barnet mitt å lekte på gulvet. Begge hundene er av rasen Schæfer. Noen vil kanskje si at jeg er gal som kan stole på en slik hund, men det er bare de rette metodene som skal til.

Jeg bruker Cesar Millan sine metoder, anbefaller deg uansett størrelse/kjønn/rase og se på hans videoer for og forstå hva en hund virkelig er. Det er det som er den store nøkkelen til et flott hundehold!

Lykke til uansett hva dere gjør.

http://www.youtube.com/watch?v=C86E6MFHY4o

Skrevet

Hi her..

Vi har bestemt oss for og ta hunden:)

Bruker og se på han Cesar Millan, men det virke mye enklere når han gjør det.. Vet at valpetider er hva du gjør den til selv.. Som æ har sakt tidligere har æ passa 8 valpa i tre uke.. Så vet ka d vil si og styre med småvalper. I tilleg til at jeg hadde den ene valpen til den va nesten fem måneder. Passet den til de fikk gitt den bort, siden de hadde så mange hunder..

Jeg tror nå at hunder er bra uansett rase eller blanding! Men man må jo se ann hvordan hunden har vokst opp! Det var vi dumme med med den første hunden vi fikk. Gjort ikke en ordentlig bakgrunnsjekk på henne..

Skrevet

Blandingshunder er ofte bedre enn renrasede da de ikke like lett får de sykdommene som er avlet inn i enkelte raser (epilepsi, hoftedysplasi, døvhet etc). Men som HI sier her, så er det viktigste at man vet hvordan hunden har det før man får den. Og der er seriøse oppdrettere veldig bra (ikke alle oppdrettere altså) i tillegg til at man da får bedre oppfølging og hjelp.

Uansett, alle bør være klar over ansvaret en hund er, og det er like stort uavhengig om hunden er stor eller liten, ren- eller blandingsrase. :)

Gjest Mafan
Skrevet

Hold deg milevis unna CM sine metoder. Finn deg et hundekurs som bruker positiv forsterkning. CM er kritisert av flere atferdsterapeuter, og til og med American Veterinary Society gikk ut og advarte mot CM sine metoder. Sist episode jeg så tok han matfatet fra en labrador mens han strømmet den for å gjøre bikkja mindre mataggressiv. Enhver med LITT kunnskap om hund vet at det er oppskriften for å skape en mataggressiv hund å ta fra den maten. CM har en hundeflokk full av kastrater som han riktignok har kustus på, og han formidler en del lurt ifht hvilken energi man skal overføre til hunden. Hva annet fornuftig han har å bidra med stopper der.

Gjest Miryks
Skrevet

Cesar har en fantastisk måte å formidle på og få folk til å fatte poenger. Synes nesten han er bedre med mennesker enn med hunder når det kommer til behandling av dem.

Men ja, han har en fin energi og er flink til lære andre å finne sin egen gode energi.

Det jeg bruker fra CM er det med energi, og det hender pelsen får et par fingre i siden (pirker, jeg hiver ikke armen bakover for så å dryle den i henne) for å få henne ut av ting/få oppmerksomheten hennes.

Også det at hun skal være rolig før ting skjer.

Før hun får mat, før hun får på seg sele, før hun får gå ut, før vi klipper klør osv.

Vi kan herje og styre, men hun skjønner når jeg sier "nok". Da roer hun seg på et par sek :)

Jeg tror ikke den bikkja med strømhalsbånd blir mataggressiv, men heller utrolig skeptisk og usikker. Bikkja til venninna mi tør ikke spise skikkelig: Han tar en munnfull og legger seg på plassen sin og spiser den der, henter en ny og gjentar. Om en kommer mot skåla hans mens han står der, går halen rett mellom beina og han kryper sammen. Pga at hun har fullt eksempler herfra og derfra for å hindre "mataggressjon".

Her kan ungene krype bort til pelsens matskål mens hun spiser uten at hun bryr seg. Vi har ikke gjort noe som helst for at hun skal "gi opp maten" frivillig.

Så jeg er helt enig med Mafan, ikke se deg blind på kun en ekspert. Plukk litt herfra og derfra, og finn en måte som passer deg og hunden din..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...