Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Jeg og kjæresten har en sønn på 1 år... Her får en stund siden har vi begge funnet ut at vi har lyst på en hund. Jeg har god tid siden jeg bor på en plass der d e lite jobb og få. Kjeder meg mye når ungen er i bhg. Vi liker begge dyr, han jobber mye borte, så er jeg som får hovedomsorgen for hunden! Saken er det at vi fikk oss en hund på prøve før to uker! Hunden var fire måneder og snill og rolig. Men hadde seperasjons angst og hylte hele natten lang. Og var også en del andre uvanet hun hadde lagt opp! Syns ikke jeg et så kurant med hnder, så vi valgte og gi henne tilbake. Da tenkte vi at og få en valp er mye bedre, da får man påvirke valpen de viktige første månedene! Og begynne med hunde og valpekurs tidlig. Vi vil begge ha hund, men mange i fam hans er negative til d! Siden vi har katt og fisk ifra før av. Nok ansvar mener de.. Hunden vi har funnet nå passer oss veldig godt, men er ikke leverings klar før i april. Så vi har jo tenketid. Eneste problemet er at denne hunden blir stooor mellom 40 og 60 kilo.. Noen som har erfaring med slike store hunder. Er blanding av to store med rolige familie raser..
Gjest sug lut Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Null sjans i havet - dere er ikke i stand til det, du har jo allerede hatt en valp og ikke fiksa det, og en valp på fire måneder er LANGT mindre jobb en en på sju uker. Med en ettåring, null erfaring, plan om kjempehund og en holdning til at hunder kan man kvitte seg med når det ikke passer likevel? Jeg håper du kødder.
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Enig med Sug Lut. Hunden regnes som valp lenger enn bare fire mnd. Som Sug Lut sier, det er mer jobb med en på 7-8 uker enn fire mnd. Gidder du å løpe ut med valpen hver halvime-time? Midt på natta? Tørke opp tisseflekker og bæsj? Trene på at den skal være alene så den ikke utvikler seperasjonsangst?
Liv & Røre Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Enig med frøken Lut, dere er IKKE klar for ny hund! Den kommer ikke med returlapp.
Groosalugg Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Enig med de to andre. Også hang jeg meg opp i at du vil kjøpe hund fordi du kjeder deg.. Spesielt.. Hva med å finne deg en hobby i stedet? Scrapping, jogging, frimerkesamling..
LilleVilje Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Jeg ville ventet. Dere har prøvd med en snill og rolig valp på 4 måneder som hadde separasjonsangst - og leverte den tilbake fordi dere syns det ble for mye, og du er ikke så vant med hunder. En valp på åtte uker er utrolig mye mer jobb enn en på fire måneder, som det allerede er blitt sagt her, og dere har et barn på ett år som også tar sin tid. En valp på åtte uker vil ha den samme angsten for å være borte fra dere som den på fire måneder hadde, det vil bli hyling og bjeffing om nettene, og det blir mye arbeid for å få til det som forhåpentligvis blir til en snill, trygg og selvsikker voksen hund. Jeg har selv hatt hund av stor rase, han veide 73 kg som voksen, og var fantastisk - jeg savner ham hver dag, selv om det er to og et halvt år siden han døde. Men det kostet meg masse arbeid, som jeg elsket, men de første to månedene sov jeg praktisk talt ingenting. Og hunden er valp lenge, enda lenger når den er av stor rase - de store rasene bruker lenger tid på å modnes og bli voksne, så du kan regne med å få en valp i hus i hvert fall i 10 måneder. Og så begynner tenåringsperioden - er du forberedt på å ha en 50 kg hund som har glemt alt om å ikke spise sofa og sko, og som plutselig anser sofaputene som en delikatesse? Samtidig som du skal oppdra et barn? Jeg sier ikke at dere aldri kan få hund, men dette høres ikke ut som rett tidspunkt. å få hund er et prosjekt du skal ha ansvar for i 10-12 år fremover, kanskje enda lenger, og det er et liv man skal ta vare på og elske, det er ikke en underholdningsmaskin. Bruk tid til å lese om hunder og hundeoppdragelse (les om klikkertrening og les Turid Rugaas sin bok om hundens språk), og finn ut hvor dere vil gå på valpekurs, lydighetskurs og andre kurs senere. Men mitt klare råd nå er: Vent. Dere er ikke klare for en hund akkurat nå.
Gjest Mafan Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Det jeg reagerer på i innlegget ditt, og sikkert de andre også, er at du gir fra deg en 4 mnd gammel valp pga uvaner, og vil ha en ny valp.... En 4 mnd gammel valp har strengt tatt ikke uvaner....Hvordan en hund er som valp sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan den vil bli som voksen, eller når den kommer i puberteten. Min hund var verdens roligste og snilleste valp, så kom puberteten, overdreven kjønnslyst osv og vi hadde et "monster" av en hormonbombe frem til han var rundt 3 år. Separasjonsangst og andre ting er slikt man kan jobbe med, og det er ikke så uvanlig med en 4 mnd gammel valp. Den hadde jo byttet hjem for andre gang? At den var litt utrygg i verden var kanskje ikke så rart? Og hvorfor ville du ikke jobbe med den hunden du hadde? Du skriver du har masse fritid, vil på kurs osv... Det var jo fullt mulig å gjøre dette med den 4 mnd gamle valpen du hadde? En så liten hund er ikke "satt" i vanene sine, det trenger ikke å være så mye som skal til for å få den på rett vei... Kanskje ikke mer jobbing enn det du nå vil få med den nye valpen? Det er faktisk ikke så noen garanti for at ikke også denne hunden vil få seperasjonsangst og andre uvaner som du må jobbe med.. Når du så skriver at du er motivert for kurs osv så lurer jeg på hvorfor du ikke ville gjøre dette med hunden dere hadde? Og da lurer man også på om du vil jobbe det som trengs med den nye hunden din...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Hi her... Det er flere måneder siden vi hadde denne andre hunden! Det var ikke bare seperasjons angst som var med denne hunden. Hun var rolig og snill. Med oss ja! Men fikk vi folk på besøk, ble hunden stresset nervøs, tisset inne, knurret til folk og hoppe på de. Snakket da med denne jenta vi fikk hunden oss, og fikk vite at hun hadde "gitt" den bort til tre andre før oss. Noe vi da ikke ble informert om til og begynne med! Kunne ikke ha henne med til folk, på grunn av ha kun var nervøs. Alle som har hatt under vet at nervøs hunder er farlige, spesielt for barn. Vi sendte henne tilbake med tungt hjerte. Men jeg har mye erfaring med hunder, ville ha beholdt henne hadde det ikke vært for sønnen vår! Kjøper ik en hund før at jeg kjeder meg! Det ble litt dumt formulert ifra min side! Jeg kan en god del om hunder, har n Har passet og trent problem hunder før. men nå når jeg har fått sønnen min! Setter jeg han først og vil ikke ha en aggresiv hund i huset... Jeg jobber bare to dager i uken! Og hadde vært fint med en tur kamerat når man skal ut og gå tur og opp i skog og mark. Vi har et stort hus og hage. Mye og tilby en hund, men beholder ikke hvilke som helst hund bare siden vi hentet den. Er en grunn at vi tok den på to ukers prøve, for og se om denne hunden passet hjemme hos oss. Har en gang passet åtte valper i tre uker, så ja vet godt hva det vil si og ha en valp i huset! Har klikkertrent opp katten min, så det kan jeg..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Tror jeg ville gått for en mindre hund, vi hadde en stor hund. å han spiste i stykker sofaen, bordet, sko, og div møbler. Det var hår overalt!!! Måtte støvsuge et par ganger hver dag på det værste, å ungen hadde hår på seg. Det ble hundehår i senga, ja overalt. Hvis dere går for hund, så lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Hi her.. Hunden var fire måneder når vi tok henne, hadde henne i nesten to uker. Siden dette var prøveperioden. Kan skjønne at dette ser uproft ut ifra min side. Men tro meg, hunder setter fort vaner! Snakket med en veninne av meg som har to hunder. Den ene hunden de kjøpte, ca 1 år gammel og har også seperasjons angst. De har jobbet med han i over et år, enda ikke klart og få d bort. Hund anbefalt meg også og levere hunden tilbake. På grunn av alle de andre tingene med henne. Jeg vet at en valp er mye mere jobb, siden man skal få de renslie. Og de er bare "babyer" når man får de. Skulle ha skrevet hovedinlegget mitt bedre. For jeg er ikke em tøvat person som har bruk og kast syn på dyr..
Gjest Mafan Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Jeg må ærlig skrive at jeg ikke fikk med meg at dere bare hadde den andre hunden på prøve i to uker, så det beklager jeg veldig.. Ifht den andre hunden så mener jeg fremdeles at dette er atferd som ikke trenger å være "satt" når den bare er fire mnd, og med den forhistorien er det jo kanskje ikke så rart. At du i din livssituasjon kjenner dine begrensninger og ikke vil ta på deg ansvaret med å gjøre denne hunden "normal" er likevel forståelig. Hvis du har så god erfaring med hund som du skriver så er det egentlig bare opp til deg om du velger å få ny hund nå Siden du bare jobber to dager i uken så har du jo masser av tid til å ta vare på en valo og jobbe for at du skal få en trygg hund som passer inn i din familie. Ifht hundens størrelse så er det båndtrening og dressur som blir alfa og omega når du velger en så stor hund. Vær nazi på båndtrening så blir hverdagen din såå mye lettere. Har selv en hund på 35 kg som ikke er flink i bånd, jeg vet hva jeg skal gjøre med neste hund ihvertfall
Gjest Mafan Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Tror jeg ville gått for en mindre hund, vi hadde en stor hund. å han spiste i stykker sofaen, bordet, sko, og div møbler. Det var hår overalt!!! Måtte støvsuge et par ganger hver dag på det værste, å ungen hadde hår på seg. Det ble hundehår i senga, ja overalt. Hvis dere går for hund, så lykke til Dette har jo strengt tatt lite med hundens størrelse å gjøre. Små hunder kan ødelegge ganske godt de også. Selv har vi en stor hund som aldri har tygget på noen ting.
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 ....og hva hvis det samme skjer med en annen hund? Uansett problemer, så må de jobbes med! En nervøs hund kan gjøres trygg, bare den får tillit til deg og skjønner at du er en god sjef. Så klart, om en føler at en ikke har kompetanse til å bli kvitt problemet, så ja, da er det beste å levere tilbake/omplassere. Og det var veldig dårlig gjort av henne dere fikk låne valpen av å ikke si fra om at valpen hadde hatt 3 eiere før dere! Ufattelig uproft. Men igjen så er det bra dere ikke har blitt skremt fra å ha hund pga den hendelsen
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Tror jeg ville gått for en mindre hund, vi hadde en stor hund. å han spiste i stykker sofaen, bordet, sko, og div møbler. Det var hår overalt!!! Måtte støvsuge et par ganger hver dag på det værste, å ungen hadde hår på seg. Det ble hundehår i senga, ja overalt. Hvis dere går for hund, så lykke til Enig med det Mafan svarte her. Det er dessuten fortere gjort å gjøre små hunder om til babyer, og menneskeliggjøre dem...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Hi her.. Erfaring med hunder har jeg ja, men ser også mine begrensiniger når hun hadde så mange "uvaner" eller hva jeg skal kalle d.. Syns d var bedre og gi henne tilbake til den opprinnelige eieren. Enn og beholde henne og gi henne videre en en ny person der igjen. Jeg er klar over all ansvaret som kommer med dyr, derfor er jeg veldig i tenkeboksen om denne nye valpen. Har tid og mulighet og en unge som er veldig glad i dyr. Og skal vi ha en er jeg fullstendig klar over at det ikkeer noe retur rett på den. Disse hundene vokser da opp på en gård, hun har tre unger 2 til 10 år. Katt, kaninen, sauer, hester og fugler. Altså en bruksgård, så hunden vil være vant til mye. Siden jeg har god tid, vil jeg også ha god tid med og trene med hunden til og være litt alene. Ifra den er liten og ikke begynne med en hund som har seperasjons angst for fult. Mener selv at vist man er flink og aktivisere hunder og vise dem at man er sjef. Vil de ikke spise opp huset, for hunder tygger mye på ting når de kjeder seg. Har lest mye og valper, trening, klikker trening, (har trent opp katta) sitt, gi labb, give me five, ligge, hoppe over ting! Når man har en hund ifra den er valp, er det jo lettere og forme de som man vil ha de.
Light of my life Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Anbefaler at dere venter til dere er ferdige med småbarnsstadiet siden dere ikke er "erfarene" hundeeiere. Det å skaffe seg en hund kan by på mange store og små utfordringer som man må kunne takle fortløpende (seperasjonsangst kan være en liten bagatell ift andre problemer). Har sett flere ganger at det skjærer seg for småbarnsforeldre. Å ha hund er en forpliktelse for maaaange år, det er IKKE en returvare.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Hi her.. Vist man ser over bite statestikker på hunder. Så er det små hunder som biter mest.. Så vi vil ha en normal/stor hund! Vet jo hunder kan bli veldig gode, kommer jo bare ann på eieren. Men denne hunden ble for mye med en liten unge.. Sønnen vår skjønner ikke at hunden er nervøs og kan bite og han plutselig kommer for brått på den. Vil ikke ta dem sjansen, fikk høre em god del om oppveksten til den hunden. Hun var vokst opp i en kjeller med mora og søsken. Ingen sosialisering før ho jenta fikk den. Skjønner koffer den hunden var sånn. Sa til henne at hun heller burde avlive den enn og gi den bort i vilden sky. For hinder har ikke godt a og bytte hjem for mye.. E nu min mening.. Syns dette var veldig dumt gjort av denne jenta og ikke fortelle oss alt, for vi ville jo gjerne ha en hund. Og beholde den vi hadde valgt..
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Okei, nå tenker jeg at du bare var uheldig og formulerte deg feil i hovedinnlegget. Beklager mine tidligere kommentarer. Hvis du er sikker på at du har tid, krefter og tålmod (Og plass, en hund på 40-60 kg tar og krever mye plass), så go for it Har ei mellomstor/stor tispe, men hun er spinkel og veier "bare" 15 kg.
ellen-propellen Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har lang erfaring med hunder,og vil gjerne begynne med å si: Valper blir født med uvaner og seprasjonsangst. Dette vil ikke bli enklere av å få en yngre valp i hus,men da vil du få nattevåk og mer tissing/bæsing inne. Sånn er det med babyer.Jeg antar dette står i bøkene du har lest? Selv om jeg har mye erfaring med hund så lar jeg nå vær å kjøpe valp selv pga små barn. Jeg ønsker meg en middels til stor hunderase og med en 2 åring i hus ser jeg utfordringer med dette. Derfor lar jeg være. Jeg syns ikke dere skal anskaffe dere en stor hund på ca 5 år.Ihvertfall. Og selv om man blander 2 rolige raser så behøver resultatet ikke å bli en rolig "rase"
Gjest sug lut Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Du er visst ikke den skarpeste kniven i skuffen. Du sier du vil ha en "valp og ikke en på fire måneder" - som ER valp. Du kaller det "uvaner" - gjør du det med barnet ditt også? Og du tror alt har satt seg på fire måneder - som er alderen der folk jevnt over begynner på dressurkurs med valpen for å LÆRE HUNDEN det de ønsker den skal kunne, og hvor man fremdeles jobber med renslighet og nattesøvn. Du skriver "Sønnen vår skjønner ikke at hunden er nervøs og kan bite om han plutselig kommer for brått på den" - men du ser helt bort fra hvor mye enhver valp biter. I alt. Fingre, tÆr, bollekinn, langt hår - og alt annet. Og jo mindre barnet er, jo mindre kan det ta kontroll eller for den saks skyld komme seg unna. Katt og fisk høres helt greit ut for dere.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 Fikk selv hund når den var 4,5 mnd. Ikke noe problem. En hund på 4 mnd. er VALP. Den kan du lære opp. MEN du må ha tålmodighet og kunnskaper på akkurat samme måte som om du får en som kommer rett fra valpekassa til mor. Synes ikke 2 uker var lang tid. Når det gjelder det og få hund. Velg dere en liten eller mellomstor hund som første hunden, en rase som er rolig og ikke krever stort. Ikke en som blir diger. Sett deg inn i særtrekkene ved rasen så du vet hva du kan møte. Har selv verdens herligste schäfer. Den har sine feil men det får vi bare leve med. Han er vårt ansvar, ikke er han farlig selv om han bjeffer som en gal når det kommer noen inn porten vår. Vakthundinnstinktet er stort. Men det er oss, ikke kåken han passer på (det er bevist). Når folk kommer inn er han verdens lykkeligste. å ha hund er krevende uansett hvilken rase det er. Det er selvsagt lettere å få "bikkjepass" til en liten hund enn det det er til en stor hund. Blir ikke bare bare og reise bort lengre, ikke alle vil ha hund på besøk heller. Det er MASSE å tenke på og sette seg inn i FøR man har hund. Det å ha hund på prøve er jeg IKKE tilhenger av. Stakkars hunden som blir kasteball.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #22 Skrevet 16. mars 2012 Hi her.. Vel sug lut, du høres jo ut som det solskinns menneske! Er klar over at en fire måned gammel hund et en valp! Men når en hund på fire måneder viser masse aggresjon, vil jeg ikke ha den rundt ungen min! Så ja velgen ungen min over hunden der! Er klar over at når man får seg hund er det mitt ansvar, uansett oppførsel. Men det er lettere og påvirke oppførselen til en hund når man får den rett ifra baby kassen. Hunder vil jo få et et inntrykk på personligheten sin når den har flere eiere! Jeg er neppe den eneste sohar gjort dette! Men innrømmet at vi var for rask og få oss en hund som ikke passet oss. Derfor vi nå heller undersøker det orentlig før vi får oss eventuelt en ny hund.. Så sug lut, du mener jeg skulle ha beholdt en aggresiv hund som jeg aldi kunne ha sloppet utav synet.. I tilfelle den klikker/blir skremt og maltrakserer ungen min? Jeg så heller d smarte i det og innså min kapasitet på og ta inn en slik hund. Og valgte og levere den tilbake.. Live er ikke svart og hvitt me alt.. Heller velger og få meg en hund jeg vet hvordan er blitt oppdratt og er vant med små barn!
ellen-propellen Skrevet 16. mars 2012 #23 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Det er ytterst sjeldent en 4 mnd gammel valp viser aggresjon.Gjør den det bør den skytes. Men de fleste uerfarne hunde eiere misforstår alt for ofte hundespråket og tolker knurring som aggresivt hos valper. Selv om du har en valp fra den er 8 uker VIL den oppføre seg mye likt som den du har hatt hjemme på 4 mnd. Den vil knurre,bite,hoppe på mennesker (også barnet ditt) samt bjeffe. Og uansett hvor lydig gammel den blir så kan den bli skremt/klikke og "maltraktere " barnet ditt. Hunder er faktisk dyr som man aldri kan kontrollere 100%. Om du er redd for hva en 4 mnd gammel hund kan gjøre,hva tror du 50 kg voksen hund kan gjøre? Jeg gjentar meg selv: Du bør IKKE få valp nå,du har for lite kunnskap til å klare dette med småbarn i huset. Endret 16. mars 2012 av ellen-propellen
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 Men du skriver at valpen hadde separasjons angst og holdt dere våkne om natten.... dere lot vel ikke en liten valp, på et helt nytt sted, sove alene?
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #25 Skrevet 16. mars 2012 Det er ytterst sjeldent en 4 mnd gammel valp viser aggresjon.Gjør den det bør den skytes. Men de fleste uerfarne hunde eiere misforstår alt for ofte hundespråket og tolker knurring som aggresivt hos valper. Selv om du har en valp fra den er 8 uker VIL den oppføre seg mye likt som den du har hatt hjemme på 4 mnd. Den vil knurre,bite,hoppe på mennesker (også barnet ditt) samt bjeffe. Jeg gjentar meg selv: Du bør IKKE få valp nå,du har for lite kunnskap til å klare dette med småbarn i huset. Valpen her tok det tre dager før den skjønte at biting er ikke akseptert. Samme med hopping. Det kommer an på hvor klar en er i beskjedene sine, samt hvor flink en er til å time korreks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå