Gå til innhold

Få oss ny hund eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Hi her..

Vel sug lut, du høres jo ut som det solskinns menneske! Er klar over at en fire måned gammel hund et en valp! Men når en hund på fire måneder viser masse aggresjon, vil jeg ikke ha den rundt ungen min!

Så ja velgen ungen min over hunden der! Er klar over at når man får seg hund er det mitt ansvar, uansett oppførsel. Men det er lettere og påvirke oppførselen til en hund når man får den rett ifra baby kassen.

Hunder vil jo få et et inntrykk på personligheten sin når den har flere eiere! Jeg er neppe den eneste sohar gjort dette! Men innrømmet at vi var for rask og få oss en hund som ikke passet oss. Derfor vi nå heller undersøker det orentlig før vi får oss eventuelt en ny hund..

Så sug lut, du mener jeg skulle ha beholdt en aggresiv hund som jeg aldi kunne ha sloppet utav synet.. I tilfelle den klikker/blir skremt og maltrakserer ungen min? Jeg så heller d smarte i det og innså min kapasitet på og ta inn en slik hund. Og valgte og levere den tilbake.. Live er ikke svart og hvitt me alt..

Heller velger og få meg en hund jeg vet hvordan er blitt oppdratt og er vant med små barn!

Du misforstår komplett. Jeg mener dere ikke bør ha noen hund, noen gang.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere absolutt skal ha et dyr så kjøp 2 gullfisk i en bolle. De er over valpestadiet, har ikke seperasjonsangst og ingen uvaner.

Noen mennesker egner seg ikke til å ha hund og HI er nok en av de.

Skrevet

Det er ytterst sjeldent en 4 mnd gammel valp viser aggresjon.Gjør den det bør den skytes.

Men de fleste uerfarne hunde eiere misforstår alt for ofte hundespråket og tolker knurring som aggresivt hos valper.

Selv om du har en valp fra den er 8 uker VIL den oppføre seg mye likt som den du har hatt hjemme på 4 mnd. Den vil knurre,bite,hoppe på mennesker (også barnet ditt) samt bjeffe.

Jeg gjentar meg selv: Du bør IKKE få valp nå,du har for lite kunnskap til å klare dette med småbarn i huset.

Valpen her tok det tre dager før den skjønte at biting er ikke akseptert. Samme med hopping. Det kommer an på hvor klar en er i beskjedene sine, samt hvor flink en er til å time korreks.

Uansett så kan vel heller ikke du garantere at hunden aldri hverken hopper eller biter igjen.

Gjest Miryks
Skrevet

...hvis dere mener hun ikke bør ha hund, så burde hun vel kanskje ikke hatt barn heller?

I og med at barn er større ansvar enn et dyr.

Selv om en kanskje har gjort en feil en gang tidligere, så er det fullt lovlig å prøve igjen.

Gjest Miryks
Skrevet

Uansett så kan vel heller ikke du garantere at hunden aldri hverken hopper eller biter igjen.

Nei, det har jeg ikke sagt?

Dette er en hund med springfjær i rompa, hun hopper. Men ikke på folk eller barn. Hun biter, men på de tyggelekene hun VET det er lovlig å røre.

Gjest sug lut
Skrevet

...hvis dere mener hun ikke bør ha hund, så burde hun vel kanskje ikke hatt barn heller?

I og med at barn er større ansvar enn et dyr.

Vil du virkelig gå den veien?
Skrevet

Øy, helga har så vidt startet, og dere har startet den med å krangle, pga hva da? Hundevalper??? Skjerpings!

Er det ikke en eller annen stakkars kattunge dere kan flå i nabolaget der dere bor istedenfor å gjØre det utrivelig her inne?

:blink:

Gjest Mafan
Skrevet

Valper skal ikke være aggresive. Jeg har møtt en aggresiv valp av det jeg kan huske, hvis man kan sette denne definisjonen på en valp, og den ble til slutt gitt opp av to atferdsterapeuter og anbefalt avlivd fikk jeg vite til slutt. Valpen min kunne ta rennefart og bite seg fast i leggen min når jeg slapp han på en gressplen, og ja, dette var en veldig rolig og grei valp, men han fikk sine raptuser, og det har valper! At det er en unge og ikke leggen til en voksen person skjønner ikke valper, men de er ikke aggressive for det. Min hund har aldri vist tegn på aggresjon mot mennesker, men når han var liten "angrep" han meg i lek, og det kan hvilken som helst valp gjøre med en liten unge.. Derfor må man være veldig forsiktig!

Når det er sagt så skjønner jeg at HI ikke ville ta på seg en hund som viste seg å ha den forhistorien som den hadde, og at man kjenner sine begrensninger ifht å ta på seg en hund med den type ballast synes jeg ikke betyr at man ikke kvalifiserer til å ha hund. Klart man alltid vil måtte jobbe med uvaner og få forskjellig utfordringer med hunder, men det virker det jo som om HI er innstilt på. Det er forskjell på å ta til seg en hund som er vokst opp i en mørk kjeller og har byttet eier fire ganger, og en valp som har blitt godt sosialisert og hatt det trygt fra dag en.

Gjest Mafan
Skrevet

Det er forresten alltid like festlig å lese hvordan noen velger å sette seg til dommer over hvem som skal ha hund, og gjerne dømmer dem nord og ned til å aldri ha hund noensinne, basert på innlegg i ett nettforum. Enkelte har rimelig høye tanker om seg selv ifht hvordan de kan sette seg til dommer over andre mennesker.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Ikke skaff hund! Dere fikk en på 4 mnd g ga den tilbakesteg 2 uker fordi den hadde dårlige vaner og var nervøs! Ja du hjalp jo til å gjøre den hunden trygg med å gi henne opp du også som tydeligvis 3 andre også hadde gjort.

2 uker er for kort tid å si at man virkelig har prøvd, du kunne gitt den andre hunden en sjanse det jorde du ikke, så jeg mener du er totalt uskikket til å ha hund.

Har du så mye erfaring med hunder burde du kanskje gitt den andre hunden en sjanse og tatt henne på kurs. Du Jannicke garanti for at neste hund ikke blir nervøs i starten. Hva gjør du da selger han på e-bay? Nei hold de til fisk og katt du!

Skrevet

Oi mye skrive feil, skriver fra iPhone.. Jannicke? Hm gjorde ikke

Skrevet

Har ingen skulle det stå...

Skrevet

Forstår ikke de som alltid skal rakke ned på store hunder.Ja de tar større plass og røyter kansje mere,men det spørs på rasen.

Selv har vi leonberger/Berner sennen tispe,hun røyter 2 ganger i året.fantastisk gemytt og er ikke en liten skvetter hund.ungene leker og herjer med hun å hun elsker det.

Ser disse små veskehundene sitter med halen i mellom beina og er livredde.

Nå elsker jeg store hunder og har ingen problemer med de fordet om jeg er en liten frøken selv.de har respekt

Men over til spørsmålet ditt,du vet med deg selv om du et klar for å ut å gå tur uansett vær og føre forhold.

Klar for å sitte på tå hev for å få hunden husren det krever at du hele tiden er forut.

Ellers så er det bare herlig kos og bra for ungene og vokse opp med dyr mener jeg:-)

Gjest sug lut
Skrevet

Øy, helga har så vidt startet, og dere har startet den med å krangle, pga hva da? Hundevalper??? Skjerpings!

Er det ikke en eller annen stakkars kattunge dere kan flå i nabolaget der dere bor istedenfor å gjØre det utrivelig her inne?

JØss, plutselig fintfØlende? Dette er ikke krangling.

Det er forresten alltid like festlig å lese hvordan noen velger å sette seg til dommer over hvem som skal ha hund, og gjerne dØmmer dem nord og ned til å aldri ha hund noensinne, basert på innlegg i ett nettforum. Enkelte har rimelig hØye tanker om seg selv ifht hvordan de kan sette seg til dommer over andre mennesker.

Ja, det har de.
Skrevet

Det er jo i hvertfall en snau teoretisk mulighet for at noen har erfaring til å ha høye tanker om seg selv og.

Hadde 1 gangs hundeeiere hørt litt bedre etter og ikke trodd de kunne lese seg til å bli en god hundefører, da ville det kanskje vært mindre bittskader, avlivninger og omplasseringer pga adferd.

Skrevet

JØss, plutselig fintfØlende? Dette er ikke krangling.

Hehehe, fikk bare så lyst til å be noen om å flå ei katte, og denne tråden virket som et perfekt sted å gjØre det. Og så var den emoticonet der helt fantastisk. Carry on! Haha

Gjest AnneS
Skrevet

Jeg ville ha ventet et par-tre år med å skaffe valp,da den trenger veldig mye oppmerksomhet 24/7 en god periode for å få den "bra" :) Jeg hadde hvertfall ikke tid og overskudd til valp da jeg hadde helt små barn, men da barna var 3 og 5 skaffet vi valp. Da var valpen i fokus MYE, mange timer for dagen i en lang stund, og det får vi igjen nå :) En lydig, trivelig, trygg hund :)

Skrevet

Hi her..

Må si denne diskusjonen har spøret litt av i enkelt komentara her! Mange unødvendig, mine kunnskaper som mor har ingen ting og si om denne hunden! Det syns jeg bare va frekt. Og lure nu egentlig på kor mange som har kommentert som har hunda?

Denne hunden var aggresiv! Var ikke noe valpe lek eller knurring! Det var halen mellom bena og flekking av tenner! Vi hadde henne ik så lenge, fordi jeg turte rett og slett ikke og gæmble med helsa til sønnen min! Var ikke bare jeg som ville levere henne tilbake, samboeren min var enig! Vi ga henne tilbake til den gamle eieren, sidem jeg ville ikke gi henne videre til en femte person. Og har nok vært nødt til og lyge om jeg skulle ha fått gitt henne bort!

Er enig at noen har høye tanker om seg selv, lett og dømme et menneske som selv innser at hun har gjort en feil. Og ikke vil gjøre samme feilen igjen. Men og undersøke og forberede seg ordentlig på og få en hund. Her har jeg hatt kontakt med eieren, sidem valpene var to uker. Og får vite alt hun gjør med dem!

Vil egentlig vite hvordan det er og ha en stor hunde rase, fordeler ulemper! Ikke om jeg er verdig til og eie et dyr eller ikke.. Det bryr æ mæ rett og slett ikke om. Og når ikke halvparten en gang kan fortelle om hvordan det er og ha en hund. Bare fortelle hvor fæl person jeg er. Trenger de ikke og legge igjen en kommentar. Vil heller høre ifra folk med hunder + unger. Hva de ville ha gjort og ikke gjort.

Som sakt jeg har god tid til en hund! En unge som elsker dyr, og er klar over hvor mye arbeid det er med valper. Siden jeg har passet åtte valper i tre uker! Ifra de var 1 måned. Så skal vel klare og passe på en valp. Vi bor også på landet, så har god uteplass til hunden! Siden vi akkurat har kjøpt oss et nytt hus..

Skrevet

Hi her..

Må si denne diskusjonen har spøret litt av i enkelt komentara her! Mange unødvendig, mine kunnskaper som mor har ingen ting og si om denne hunden! Det syns jeg bare va frekt. Og lure nu egentlig på kor mange som har kommentert som har hunda?

Denne hunden var aggresiv! Var ikke noe valpe lek eller knurring! Det var halen mellom bena og flekking av tenner! Vi hadde henne ik så lenge, fordi jeg turte rett og slett ikke og gæmble med helsa til sønnen min! Var ikke bare jeg som ville levere henne tilbake, samboeren min var enig! Vi ga henne tilbake til den gamle eieren, sidem jeg ville ikke gi henne videre til en femte person. Og har nok vært nødt til og lyge om jeg skulle ha fått gitt henne bort!

Er enig at noen har høye tanker om seg selv, lett og dømme et menneske som selv innser at hun har gjort en feil. Og ikke vil gjøre samme feilen igjen. Men og undersøke og forberede seg ordentlig på og få en hund. Her har jeg hatt kontakt med eieren, sidem valpene var to uker. Og får vite alt hun gjør med dem!

Vil egentlig vite hvordan det er og ha en stor hunde rase, fordeler ulemper! Ikke om jeg er verdig til og eie et dyr eller ikke.. Det bryr æ mæ rett og slett ikke om. Og når ikke halvparten en gang kan fortelle om hvordan det er og ha en hund. Bare fortelle hvor fæl person jeg er. Trenger de ikke og legge igjen en kommentar. Vil heller høre ifra folk med hunder + unger. Hva de ville ha gjort og ikke gjort.

Som sakt jeg har god tid til en hund! En unge som elsker dyr, og er klar over hvor mye arbeid det er med valper. Siden jeg har passet åtte valper i tre uker! Ifra de var 1 måned. Så skal vel klare og passe på en valp. Vi bor også på landet, så har god uteplass til hunden! Siden vi akkurat har kjøpt oss et nytt hus..

Skrevet

Hva med å skaffe en voksen hund? Omplasseringshund?

Vi fikk tak i en hund på 6 år, det er snart 5 år siden.

Han er 30 kilo og en blandingshund.

Ferdig dressert, husrein, vant med å være hjemme alene, vant med barn osv.

Eneste ulempen er at han ikke liker andre hunder og katter og bjeffer når det kommer besøk. Men det er jo ikke alle hunder som er slik.

Hadde en prøvetid på 1 mnd for å se om han passet til oss.

Nå vet ikke jeg hvor du bor da, men vi fikk tak i hunden via charlotters omplassering i trondheim.

Gjest Miryks
Skrevet

HI: Jeg mente ikke den kommentaren med barn frekt, det var ment som et stikk til sug lut og den gjengen der som mener du ikke burde ha hund pga at du "ga opp" (les: Gjorde det riktige, i mine øyne!) og leverte hunden tilbake.

En valp som har hatt mange eiere er kanskje ikke aggressiv, men veldig, veldig usikker, noe som kan virke aggressivt når en ser på kroppspråket. Men en usikker hund kan være like farlig. Begeret kan renne over når som helst om en ikke vet hva en gjør.

Drit i hva de andre her sier, og skaff dere en hund om dere vil det.

Du med Leonbergeren: Det var heller ikke meningen å rakke ned på store raser. MEN du må innrømme at om en ikke har hatt hund før, så er det kanskje mye å plutselig skulle ha en pels på 50 kg++ vandrende rundt i stua? :P

Aner ikke hvor stort hus HI har, men.

Lykke til uansett :)

Gjest Mafan
Skrevet

HI.

Om du er egnet til å ha hund eller ikke vet jeg lite om, jeg kjenner deg ikke, og det gjør ikke de andre heller. Det er mange som skaffer seg hund og aldri burde ha gjort det. Ut i fra det du skriver i innleggene dine så kan ikke jeg skjønne hvorfor du skal dømmes nedenom og hjem ifht å ville skaffe deg hund. Og ja, jeg har god og lang erfaring med hund.

Når det gjelder hundens størrelse så er det vanskelig å si hvordan det vil bli når vi ikke vet hvilken rase det er snakk om, eller hvilke raser? Det betyr ofte mer enn om hunden er liten eller stor....

Skrevet

Du skriver at du ikke ville gamble med helsen til sønnen din på 1 år. Men du vil ha en stor hund på 50+ kg. Hunden vil nå sin maksvekt lenge før sønnen din hør det. Så den kan om 18 mnd dytte han overende, tråkke på han, løpe av gårde mens han holder i båndet osv osv.

Uansett hvor godt man oppdrar en hund så er det ett dyr. De har egen vilje og det krever erfaring for å kunne lese hunder.

Om dere vil ha hund så velg heller en liten lat rase som er barnevennlig og en familiehund. Jeg tror dere vil ha mer glede av det.

Om du sender meg en pm så kan vi " snakke" mer om dette. Jeg har hatt hund,drevet med hund på konkurranse nivå og vært instruktør i hundeklubben. Jeg har såpass erfaring at jeg kan komme med gode råd ihvertfall :)

Skrevet

Hi her...

Hunden er blanding av pyreneer og bernen senner. Vist d skrives sånn :P men vil aldri la sønnen min gå tur med hunden, før han er såpass voksen at han kan håndtere den. Hunden er ikke sønnen min sin, men mitt ansvar! Kommer aldri til og dytte ansvaret for hunden over på noen andre!

Hunda på 30 kilo kan like lett dytte overende et barn, det kommer mye ann på hvilke aktivitets niva man tillater hunden og ha inne. Foreldrene til denne valpen, er to store sofadrog inne, og aktive ute.

Vi har lyst på hund og diskutert dette lenge, sånn som denne valpen har vokst opp! Er dette idealt for oss.

Den baby kommentaren va vel til ho som sa at vist æ ikke kunne ta vare på en hund. Burde æ heller ikke h en unge osv!

Men omplasserings hunder kan jo være veldig gode hunder. Men etter min erfaring med den forje vi hadde. Vil jeg ha en hund der jeg vet bakgrunnshistoren.

Man kan aldri stole hundre prosent på noen hunder. Uansett hvor snill de er, men syns vi har en fordel. Når vi har hatt god kontakt med oppdretter. Eneste som får meg litt i tenkeboksen er størrelsen. Men regner med at store hunder er som snille kjemper. Med masse pels. Hehe

Huset vårt har et boareael på 240 kv, og vi har 3,8 tomt med jord rundt huset. Som er inngjæret..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...