Gå til innhold

dilemma ang rus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hasj og alkohol er ikke sammenlignbart. Man blir ikke hissig av hasjrusen, men selvfølgelig kan man bli paranoid. Man gjør jo tross alt noe ulovlig. Men all forskning viser at hasj er lang så farlig som antihasj-folk skal ha det til. Anbefaler alle som absolutt skal ha det til at hasj er narkotika på lik linje med kokain, amfetamin osv til å faktisk skaffe dere litt kunnskap om denne planten(som det faktisk er). Hvis dere tør åpne øynene litt vet jeg mange vil bli overasket. Med dette sier jeg ikke at det er bra å røyke hasj hver dag mens man har ett barn, men ser det blir veldig overdramatisert her. Er det snakk om omsorgsvikt, så er det giddalausheten det går på,og ikke effekten av rusen!

Så alle som har et annet syn på hasj , har ikke kunnskap nok til å uttale seg, og ser ikke på dette med åpne øyne. At all forsking viser at hasj ikke er farlig, er vel en sanning med STORE modifikasjoner.

Hun skrev ikke at hasj ikke er farlig. Hun skrev at hasj er langt fra så farlig som mange skal ha det til.

Alkohol er også farlig. Likevel er det mange foreldre som drikker alkohol etter at barna har lagt seg og dermed reduserer både reaksjons- og refleksjonsevnen sin betraktelig, uten at folket ser ut til å bry seg nevneverdig om det.

jada, men hadde disse drukket alkohol hver dag med barna til stede så hadde jeg ment det samme, da ahr man et avhengighetsproblem , man trenger hjelp med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå begynner jeg virkelig å lure på om du har røykt noe, eller er dum?!

De er ikke bare sløve, og de gir ikke barnet alt det den trenger. Tror du virkelig at de klarer å trøste, eller gi paracet om barnet skulle våkne midt på natten med feber? Eller ved mareritt? Tror du de klarer å gjøre noe som helst når de er en i rus? Mange som røyker blir i tillegg ganske sinna, og veien ti andre ting er veldig liten. Hva om barnet våkner mens de skal ruse seg, og de klikker på barnet og slår det til det dør? Det kan faktisk skje.

Fatter ikke at du har samvittighet til å ikke gjøre noe. Det kommer aldri til å bli bedre. Foreldrene kommer jo tydeligvis ikke til å forandre seg bare du snakker med dem. Skaff deg ryggrad.

Skrevet

Hasj og alkohol er ikke sammenlignbart. Man blir ikke hissig av hasjrusen, men selvfølgelig kan man bli paranoid. Man gjør jo tross alt noe ulovlig. Men all forskning viser at hasj er lang så farlig som antihasj-folk skal ha det til. Anbefaler alle som absolutt skal ha det til at hasj er narkotika på lik linje med kokain, amfetamin osv til å faktisk skaffe dere litt kunnskap om denne planten(som det faktisk er). Hvis dere tør åpne øynene litt vet jeg mange vil bli overasket. Med dette sier jeg ikke at det er bra å røyke hasj hver dag mens man har ett barn, men ser det blir veldig overdramatisert her. Er det snakk om omsorgsvikt, så er det giddalausheten det går på,og ikke effekten av rusen!

Så alle som har et annet syn på hasj , har ikke kunnskap nok til å uttale seg, og ser ikke på dette med åpne øyne. At all forsking viser at hasj ikke er farlig, er vel en sanning med STORE modifikasjoner.

Hun skrev ikke at hasj ikke er farlig. Hun skrev at hasj er langt fra så farlig som mange skal ha det til.

Alkohol er også farlig. Likevel er det mange foreldre som drikker alkohol etter at barna har lagt seg og dermed reduserer både reaksjons- og refleksjonsevnen sin betraktelig, uten at folket ser ut til å bry seg nevneverdig om det.

jada, men hadde disse drukket alkohol hver dag med barna til stede så hadde jeg ment det samme, da ahr man et avhengighetsproblem , man trenger hjelp med.

Ja de som mener at hasjen er så farlig og helt klart sammenlignbart med for eksempel alkohol, snakker uten nok kunnskap til å mene så sterk om det. Hadde nesten håpet du skulle svare på denne, for jeg har fulgt med på deg i den pupill tråden, og jeg ser at du har langt ifra nok kunnskap om hasj til å uttale deg. Det beviser du meget godt bare ved å sammenligne det med alkohol. Du tror jo at folk har røyka hasj ene og alene ved store pupiller. Bare fordi Norge forbyr denne planten, så er faktisk forskningen reell. Selv om du nekter å tro på de få artiklene du har lest om dette temaet.

Skrevet (endret)

Ja de som mener at hasjen er så farlig og helt klart sammenlignbart med for eksempel alkohol, snakker uten nok kunnskap til å mene så sterk om det. Hadde nesten håpet du skulle svare på denne, for jeg har fulgt med på deg i den pupill tråden, og jeg ser at du har langt ifra nok kunnskap om hasj til å uttale deg. Det beviser du meget godt bare ved å sammenligne det med alkohol. Du tror jo at folk har røyka hasj ene og alene ved store pupiller. Bare fordi Norge forbyr denne planten, så er faktisk forskningen reell. Selv om du nekter å tro på de få artiklene du har lest om dette temaet.

Har jeg ingen erfaring med, eller kunnskap om hasj?? Neivel....... Jeg kan si deg at jeg har nok laaaaaaangt mer erfaring en de fleste andre dessverre. Og jeg har ALDRIG sammenlignet hasj og alkohol, aldrig noensinne, så hva du tar den antakelsen ifra det skjønner jeg ikke. Det går ikke å sammenligne alkohol og hasj, og det skal man heller ikke gjøre i debatter om det. Det eneste sammenlignings grunnlaget disse to rusmiddlene har er at man kan bli avhengig av dem.

Endret av Cat.68
Skrevet

Jeg støtter Cat.68 her. For vi sitter nok på mye den samme erfaringen. Og har sett utenfra på nært hold hva hasj gjør med mennesker som røyker det mye over tid.....

Og de er IKKE i stand til å ta seg av barn!

HI, meld fra til barnevernet. Det er deres oppgave å vurdere skikketheten til foreldrene, og barnets situasjon. Ikke du. Du skal ikke vurdere annet enn at du er bekymret for situasjonen. Og du kan faktisk ikke kreve urinprøver. En annet ting er at dette er noe du ikke bør legge over på hennes foreldre. For det er virkelig knalltøft å skulle prøve å gjøre noe i en slik situasjon.

Og husk det at en med rusproblemer lyger så det renner etter, om det trengs for å få fortsette med sitt i det skjulte......

Skrevet

Har jeg ingen erfaring med, eller kunnskap om hasj?? Neivel....... Jeg kan si deg at jeg har nok laaaaaaangt mer erfaring en de fleste andre dessverre. Og jeg har ALDRIG sammenlignet hasj og alkohol, aldrig noensinne, så hva du tar den antakelsen ifra det skjønner jeg ikke. Det går ikke å sammenligne alkohol og hasj, og det skal man heller ikke gjøre i debatter om det. Det eneste sammenlignings grunnlaget disse to rusmiddlene har er at man kan bli avhengig av dem.

Jeg leste gjennom tråden nå og blandet deg med hun som svarte deg. Beklager for det. For som du sier, det går bare ikke å sammenligne det nei.

Men samtidig sammeligner du det med alkohol pga avhengigheten. Du mener disse to er like ille, Og det er der jeg mener du er kunnskapsløs. Disse to påvirker kroppen på så forskjellige måter at det er virkelig ikke til å sammenligne på noen måter. Ett glass vin dreper flere hjerneceller enn hva 10gram hasj gjør med deg.Men samtidig angriper disse to kroppen så forskjellig at det blir feil å sette de å linje, kun fordi man kan bli avhengig. Avhengigheten ved hasj sitter i hodet ditt, psyken din, og ikke kroppen din..

Skrevet

Cat.68: har du røyka hasj før? Altså ikke prøvd det på fest noen ganger, men røyka det? Over en lenger periode? Ettersom du sier at du har laaaaaangt mer erfaring enn de fleste andre?

Skrevet

Cat.68: har du røyka hasj før? Altså ikke prøvd det på fest noen ganger, men røyka det? Over en lenger periode? Ettersom du sier at du har laaaaaangt mer erfaring enn de fleste andre?

Nei jeg har kun røyka hasj selv noen få ganger i min ungdomstid, men nok til å vite hvilken effekt det hadde På MEG.

Men derimot har levd TETT innpå en person med rusavhengighet, hvorav hasjen var en veldig sentral del av rusberoendet.man lærer veldig mye av å samarbeide med leger, rusterapeuter, behandlingsinnstutisjoner, og ikke minst snakke med andre rusavhengige.

Skrevet

Jeg har svart her at jeg støtter Cat.68.

En ting er å røyke det selv, en annen er å se utenfra. Som røyker ser man faktisk ikke selv problemet, men det gjør det som lever tett på. De SER at dette ikke er forenelig med å fungere normalt, og at evner er nedsatt.

Den som røyker syns jo ikke det er noe problem, og det kommer også av virkningen stort langtidsbruk har.....

Skrevet

Jeg leste gjennom tråden nå og blandet deg med hun som svarte deg. Beklager for det. For som du sier, det går bare ikke å sammenligne det nei.

Men samtidig sammeligner du det med alkohol pga avhengigheten. Du mener disse to er like ille, Og det er der jeg mener du er kunnskapsløs. Disse to påvirker kroppen på så forskjellige måter at det er virkelig ikke til å sammenligne på noen måter. Ett glass vin dreper flere hjerneceller enn hva 10gram hasj gjør med deg.Men samtidig angriper disse to kroppen så forskjellig at det blir feil å sette de å linje, kun fordi man kan bli avhengig. Avhengigheten ved hasj sitter i hodet ditt, psyken din, og ikke kroppen din..

Hvor har du en studie som sier at et glass vin dreper mere hjerneceller en hasj? Og hvor er sammenligningsgrunnlaget for at det vil ha noe å si for psyket med tanke på langtidsvirkning mellom de to stoffene?. Som du selv sier så angriper disse to stoffene kroppen på forskjellige måter, det betyr ikke at avhengigheten ikke vil være ødeleggende for den det gjelder.

Jeg er HELT enig i at hasjberoendet sitter i psyken din, det er faktisk grunnen til at hasjberoende ofte er 100 ganger vanskeligere å kutte ut en et mer fysisk beroende. Som noen sa til meg,de fysiske abstinensene av heroin feks sitter i kroppen din ca 1 uke mer eller mindre, men når det er ute av kroppen er det egentlig helt ok. Det er demonene man har i hodet som gjør at man faller tilbake, samt manglende nettverk og gamle venner.

Når det gjelder å kutte hasjen er det vanskeligere. Dels fordi det er så sosialt akseptert, så lell om du klarer å komme deg vekk fra et narkomiljø med hardere stoffer, så blir du presentert for hasjen i alle sammfunnshjørner og klasser, hvor ingen ser på det som galt å ta en joint eller to.

Denne personen har klart å slutte med heroin, men sliter fortsatt med å holde seg vekk fra hasjen. Det sier litt synes jeg om kraften bak avhengigheten man kan utvikkle av hasj.

Skrevet

I motsetning til alkohol, så dreper ikke hasj hjerneceller i det hele tatt, "bare" behøver noen av dem.

Google, så ser du det.

Skrevet (endret)

men å andre siden så lagrer det seg festtstoffer fra hasjen i hjernen, noe som når som helst kan frigjøres og gi en rus, lell om det er lenge siden du har røkt. Det er heldig hvis det skjer når du er ute å kjører bil feks,eller??. Alkoholen er som regel ute av blodet i løpet av et døgn hvis du festet hardt. Hasjen ligger lagret i blodet opp til 3 mnd. Så som du ser er ikke det ene bedre en det andre, og gir ikke noe grunnlag for sammenligning utover at begger stoffene er avhengighetsskapende, Og det er det HI handler om.

Røyker noen hasj HVER dag, og dessuten sammen med barna, da er dem avhengig, og har et problem dem trenger hjelp med. Det kan BV gi dem, om ikke annet gi dem et kikk i røven for å ønske å legge rusen til side, hvis dem lar hensynet til barnet gå foran seg selv.

Endret av Cat.68
Skrevet

Hvorfor har jeg på følelsen av at det bare er dophuer som sitter og argumenterer så hardt for at hasj ikke er skadelig osv? Jeg gir faktisk blanke f... i at noen forsvarer hasj, de har sikkert bare fått sløvet ned hjernecellene sine så mye at de ikke klarer å skille rett fra galt..

Hasj er ulovlig i Norge og går under betegnelsen "narkotika", ferdig med det!!

Skrevet

Hasj er ulovlig i Norge og går under betegnelsen "narkotika", ferdig med det!!

Signerer den gitt, uten at jeg for den delen trur alle er dophuer her inne, bare uvitende om hasjens mørke sider.

Skrevet

HI!! Du kjenner denne jenta og siden du er sambo med hennes bror regner jeg da med at du kjenner foreldrene godt også. Hvis du og sambo mener at foreldrene dems kan gjøre noe, ville jeg absolutt prøvd dette først. Som du sier, du skal tross alt ha dette på samvittigheten din du å, ikke fordi du burde det, men det er bare sånn det blir! La din sambo "sladre" til sine foreldre, så de kan "bryte seg inn" og hjelpe dem så godt de kan. Hvis ikke dette hjelper så kanskje foreldrene dems selv ringer bv, hvis dem ser at ingenting nytter med tiden. Lykke til, uansett hva du gjør. Du virker som en fornuftig jente ;)

Takk, dette var et veldig fornuftig innlegg :) Godt å høre at andre også kan tenke som meg.

Min avgjørelse er som følger:

Jeg ber henne om å avlegge urinprøve en stund fremover. Hvis de er rene gjør jeg ikke mer, men hvis de ikke er det informerer jeg foreldrene i første omgang. Da får hun en sjans til å vise at hun klarer det.

Jeg vet med sikkerhet at de gjør alt som står i sin makt for å hjelpe sitt barnebarn på den ene eller andre måten.

hi

Du ber HENNE om å avlegge urinprøve, hva med far i huset da? Du virker helt høl i huet, HI, og det gjør alle dere andre som ufarliggjør hasjrøyking. Anbefaler dere å sette dere inn i NYERE forskning om hasj og hva det gjør med hjernen. Om dere vil kan jeg gjerne henvise til forskning, jeg har en mor som jobber med dette hver dag.

Visste dere forresten at mye hasj nå for tiden inneholder små glassfiber? Det er for å lage bittesmå hull i lungene til de som røyker for å gjøre dem enda mer avhengige. Veldig ufarlig å røyke hasj, not..

Skrevet

Jeg er ikke redd for at venninnen min skal skade barnet sitt, være slem, sinna osv.

Det jeg er bekymret for er at hun ikke klarer å se forbi seg selv, se det beste for barnet.

Hennes første prioritet er hasj, ikke barnet. De er svært lite sosiale, klarer ikke å lage middag hver dag, det er rotete og skittent i huset, leggetider er ikke i rutine, hullete klær fordi hun har dårlig råd og ikke orker å gå å kjøpe nytt. Hun er meget selvsentrert og egoistisk. Alt dette er ringvirkninger av hasjrøyking.

Hadde hun ikke røykt så mye er jeg sikker på at tilværelsen for barnet hadde vært anderledes.

Dette er i mine øyne ikke en akutt sak, men det er i aller høyeste grad omsorgs svikt. Derfor må noe gjøres, men det er ikke nødvendigvis BV jeg vil kontakte først.

Jeg kan kreve urinprøve av henne ettersom jeg er mellomleder, og hennes nærmeste leder på jobb. (Hun har problemer med å komme tidsnok på jobb).

Ingen på jobb vet om dette og vi ønsker selvfølgelig å ordne det slik at det ikke er nødvendig at øverste leder får vite det. Det har så mye å si i ettertid for henne og hvis man kan unngå det, og heller løse problemet, ønsker vi selvfølgelig det.

Hi

Skrevet

Herregud da, dette handler egentlig ikke om hasj er vanedannende eller mer farlig enn alkohol. Det handler om venneparet er egnet som foreldre. Har sett edru, ikke-røykende foreldre som ikke kan ta seg av ungene, og det motsatte.

Og det å ringe BV er ikke det samme som at ungen kommer til å bli tatt fra de! Forholdene i heimen skal være ganske ille for ungen for at barnevernet tar de ut, og uansett; skal virkelig en unge lide her fordi HI kommer til å ha dårlig samvittighet ovenfor et par slabbiser? Som ikke klarer å fikse middag, vaske, fikse klær til ungen fordi de heller vil sitte og røyke hasj i følge HI? For ikke å snakke om de psykologiske ringvirkningene denne oppveksten kan ha på en unge? Herregud!! Fin verden vi lever i....

Skrevet

Jeg er ikke redd for at venninnen min skal skade barnet sitt, være slem, sinna osv.

Det jeg er bekymret for er at hun ikke klarer å se forbi seg selv, se det beste for barnet.

Hennes første prioritet er hasj, ikke barnet. De er svært lite sosiale, klarer ikke å lage middag hver dag, det er rotete og skittent i huset, leggetider er ikke i rutine, hullete klær fordi hun har dårlig råd og ikke orker å gå å kjøpe nytt. Hun er meget selvsentrert og egoistisk. Alt dette er ringvirkninger av hasjrøyking.

Hadde hun ikke røykt så mye er jeg sikker på at tilværelsen for barnet hadde vært anderledes.

Dette er i mine øyne ikke en akutt sak, men det er i aller høyeste grad omsorgs svikt. Derfor må noe gjøres, men det er ikke nødvendigvis BV jeg vil kontakte først.

Jeg kan kreve urinprøve av henne ettersom jeg er mellomleder, og hennes nærmeste leder på jobb. (Hun har problemer med å komme tidsnok på jobb).

Ingen på jobb vet om dette og vi ønsker selvfølgelig å ordne det slik at det ikke er nødvendig at øverste leder får vite det. Det har så mye å si i ettertid for henne og hvis man kan unngå det, og heller løse problemet, ønsker vi selvfølgelig det.

Hi

Hvis hun tenker mere på seg selv og hasjrøyking så fortjener hun ikke å ha barn, å dette stakkars barnet fortjener noe mye bedre! Kjenner jeg blir skikkelig sint! Makan til system altså, JEG ble meldt til barnevernet fordi min har adferdsvansker og de mistenker at min psykiske helse ligger bak. Men jeg vet at jeg at jeg er mer enn bra nok omsorgsperson. Og det barnevernet tydeligvis ikke har fått med seg er at jeg har et prematurbarn, og premature kan i høyeste grad få senskader av dette. Jeg risikerer i verste fall å miste barnet mitt, så sitter det idioter der ute å aldri skulle hatt barn. Det er så irriterende at de som virkelig trenger hjelp får det ikke! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...