Gå til innhold

dilemma ang rus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min beste venninne ruser seg hver dag. Hun og mannen røyker hasj. De har et barn på 2 år, og røyker mens han er våken.

Jeg har snakket med henne mange ganger ang dette og uttrykt min bekymring, men ingenting har bedret seg. De har problemer i forholdet også, og har snakket om å bo hver for seg en periode.

Nå har hun og mannen bestemt seg for å få enda et barn...! Hun forstår ikke alvoret i dette...

Forrige gang jeg snakket med henne sa jeg at jeg hadde tenkt på å gi en bekymringsmelding til barnevernet hvis hun ikke slutter å ruse seg. Da ble hun selvsagt veldig sint. Hun sa at hun aldri ville snakke med meg igjen osv hvis jeg gjorde det. Jeg sa da at det er greit, hvis jeg må ofre vårt venninne forhold, gjør jeg gjerne det for å hjelpe dem som familie og hjelpe barnet. Hun roet seg etterhvert og sa at hun skulle slutte uansett ettersom hun skulle bli gravid.

Jeg er usikker på om hun har klart å slutte ettersom hun nå sikkert ville ha skjult det godt for meg...

Jeg klarer ikke å ringe barnevernet... Føler jeg ødelegger mer enn jeg hjelper... har dere noen andre forslag til tiltak før jeg Må ringe å gi en bekymringsmeling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min beste venninne ruser seg hver dag. Hun og mannen røyker hasj. De har et barn på 2 år, og røyker mens han er våken.

Jeg har snakket med henne mange ganger ang dette og uttrykt min bekymring, men ingenting har bedret seg. De har problemer i forholdet også, og har snakket om å bo hver for seg en periode.

Nå har hun og mannen bestemt seg for å få enda et barn...! Hun forstår ikke alvoret i dette...

Forrige gang jeg snakket med henne sa jeg at jeg hadde tenkt på å gi en bekymringsmelding til barnevernet hvis hun ikke slutter å ruse seg. Da ble hun selvsagt veldig sint. Hun sa at hun aldri ville snakke med meg igjen osv hvis jeg gjorde det. Jeg sa da at det er greit, hvis jeg må ofre vårt venninne forhold, gjør jeg gjerne det for å hjelpe dem som familie og hjelpe barnet. Hun roet seg etterhvert og sa at hun skulle slutte uansett ettersom hun skulle bli gravid.

Jeg er usikker på om hun har klart å slutte ettersom hun nå sikkert ville ha skjult det godt for meg...

Jeg klarer ikke å ringe barnevernet... Føler jeg ødelegger mer enn jeg hjelper... har dere noen andre forslag til tiltak før jeg Må ringe å gi en bekymringsmeling?

Du kan fortelle henne at det er en ny lov på trappene som sier at "Helse- og sosialtenesta vert pålagt eit ansvar for å varsla barneverntenesta om gravide mødre som har ein livsførsel som kan skada det ufødde barnet."

Og så kan du si til henne at du vil kontakte barnevernet. Jeg hadde uten tvil ringt! Foreldre som misbruker enten alkohol eller narkotika blir på "min vakt" meldt bekymring til barnevernet.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Du er pliktig til å melde fra narkotika er ulovlig uavhengig av barn eller ikke, men siden de har et barn er det jo desto større grunn til å melde det er jo grusomt! Mann deg opp og ring for barnets del så kan de få veiledning og hjelp til å se alvoret. Lykke til :)

Skrevet

Ser faktisk ikke dilemmaet her!!! Du skylder barnet på 2år å hjelpe han eller hun. Ring barnevernet, slik at dette barnet får en bra oppvekst.

Skrevet

Det er lettere sagt enn gjort... har alltid selv sagt til andre at de må melde,men det er noe ganske annet når man står i situasjonen selv...

Som venninnen min sier; "det er bare hasj"

lurer på om jeg heller skal si ira til foreldrene først...?

Skrevet

Det er lettere sagt enn gjort... har alltid selv sagt til andre at de må melde,men det er noe ganske annet når man står i situasjonen selv...

Som venninnen min sier; "det er bare hasj"

lurer på om jeg heller skal si ira til foreldrene først...?

Du har allerede snakket med henne og gitt beskjed at om de ikke skjerper seg så vil du melde. De har ikke skjerpet seg og da melder du. Og så er det opp til barnevernet å undersøke.

En misbruker vil alltid si "men det er jo bare litt hasj" og "det er jo bare litt vin på 17.mai". Men det er da for fanden ikke 17.mai hver dag og man kan heller ikke røyke hasj hver dag med under i hus! Og når foreldrene selv ikke skjønner det så må vi som skjønner ta grep for å sikre barnet. Det er vår PLIKT !

Skrevet

Ta det med foreldrene først. Om det ikke blir bedring, ta det videre. Det er rimelig enkelt å slutte med slikt, det vet jeg av erfaring, men av og til må man få et kraftig dytt.

Skrevet

Hvis du ikke melder, er du medskyldig om det skjer dette barnet noe!

Skrevet

Ta det med foreldrene først. Om det ikke blir bedring, ta det videre. Det er rimelig enkelt å slutte med slikt, det vet jeg av erfaring, men av og til må man få et kraftig dytt.

Kanskje det dyttet er BV. Tror ikke det hjelper en dritt å si det til foreldrene. Nei, ring bv så fort som mulig. Det gjelder faktisk et barn og det miljøet som liksom skal være trygt.

Skrevet

Kanskje det dyttet er BV. Tror ikke det hjelper en dritt å si det til foreldrene. Nei, ring bv så fort som mulig. Det gjelder faktisk et barn og det miljøet som liksom skal være trygt.

problemet er at jeg vet at BV tar barnet ut av hjemmet umiddelbart... Hvordan kan jeg leve med det?

hi

Skrevet

problemet er at jeg vet at BV tar barnet ut av hjemmet umiddelbart... Hvordan kan jeg leve med det?

hi

Men herregud da menneske! Om du vet at det er så seriøst så melder du fra Nå!

Kan du leve med å ikke gjøre noe? Kan du leve med å la en 2-åring bo i et slikt hjem? Forventer du at 2-åringen selv skal ta kontakt og be om hjelp??

Skrevet

hi

Er det et problem?? Det er da virkelig bare bra!

Skrevet

Hvordan kan du leve med deg selv når du vet at barnet lever i et slikt miljø?

Det er ikke gitt at barnet havner hos en mishandlende fosterfamilie, eller havner på kjøret selv, er heller ikke sikkert at de aldri får barnet tilbake.

Hvordan kan du leve med deg selv om barnet kommer til deg om 18år og spør hvorfor du aldri gjorde noe, når du visste hva som skjedde?

Skrevet

"Problemet er at jeg vet BV tar barnet ut av hjemmet umiddelbart... Hvordan kan jeg leve med det? "

Problemet for hvem? Om du ser at det er det som må skje, for at barnet skal få det bedre, må du jo selvsagt sende inn din bekymring! Dette handler om et barns fremtid, og om foreldre som kanskje kan bli bedre foreldre med tiden.

Ikke tenk på dem, og deg selv i dette.

Skrevet

"Problemet er at jeg vet BV tar barnet ut av hjemmet umiddelbart... Hvordan kan jeg leve med det? "

Problemet for hvem? Om du ser at det er det som må skje, for at barnet skal få det bedre, må du jo selvsagt sende inn din bekymring! Dette handler om et barns fremtid, og om foreldre som kanskje kan bli bedre foreldre med tiden.

vil jo gjerne prøve å løse dette uten at barnet må ut av familien hvis det er mulig. Det er ikke bare bare å stå ansvarlig for en slik avgjørelse.

barnehagen barnet går i har ingenting å utsette på min venninne og mannen eller barnets utvikling... kanskje jeg overdriver?

De gir barnet alt det trenger... de er "bare sløve"

Skrevet

Nå begynner jeg virkelig å lure på om du har røykt noe, eller er dum?!

De er ikke bare sløve, og de gir ikke barnet alt det den trenger. Tror du virkelig at de klarer å trøste, eller gi paracet om barnet skulle våkne midt på natten med feber? Eller ved mareritt? Tror du de klarer å gjøre noe som helst når de er en i rus? Mange som røyker blir i tillegg ganske sinna, og veien ti andre ting er veldig liten. Hva om barnet våkner mens de skal ruse seg, og de klikker på barnet og slår det til det dør? Det kan faktisk skje.

Fatter ikke at du har samvittighet til å ikke gjøre noe. Det kommer aldri til å bli bedre. Foreldrene kommer jo tydeligvis ikke til å forandre seg bare du snakker med dem. Skaff deg ryggrad.

Skrevet

vil jo gjerne prøve å løse dette uten at barnet må ut av familien hvis det er mulig. Det er ikke bare bare å stå ansvarlig for en slik avgjørelse.

barnehagen barnet går i har ingenting å utsette på min venninne og mannen eller barnets utvikling... kanskje jeg overdriver?

De gir barnet alt det trenger... de er "bare sløve"

Overdriver- dersom de røyker hasj hver dag?? Hva sier du om folk som drikker seg dritings hver dag da? Det er jo det samme!

Tenk om de setter seg i bilen med ungen og kjører rusa, tenk om noe skjer ungen og de ikke greier ta seg av ham, tenk på de senskadene ungen får av å vokse opp med foreldre som er rusa! Du er medansvarlig for dette om du ikke gjør noe!

Da er du bare feig, og tenker mer på deg selv og de andre voksne enn ungen, og da burde du skamme deg.

Ja, jeg er skikkelig krass nå, men dette er alvorlig!

Skrevet

Det er stor forskjell på hasj rus og alkohol rus. Man blir ikke sinna av å røyke, man blir bare sløv.

Man blir ikke så rusa at man ikke vet hva man gjør heller.

Sier ikke at det er greit, men man kan ikke sammenligne det med alkohol.

Skrevet

Det er stor forskjell på hasj rus og alkohol rus. Man blir ikke sinna av å røyke, man blir bare sløv.

Man blir ikke så rusa at man ikke vet hva man gjør heller.

Sier ikke at det er greit, men man kan ikke sammenligne det med alkohol.

Rus er rus, og unger skal ikke vokse opp i hjem der foreldrene er konstant rusa!

Skrevet

Helt alvorlig!! Skjerp deg, ta å ring bv. Tror du barnet har det godt hos 2 foreldre som er ruset hele tiden? Hva hvis det skjer noe med ungene, også sitter du der og vet at du kunne ha gjort noe for å hindre det! Stakkars barn..

Skrevet

De er ikke bare sløve, og de gir ikke barnet alt det den trenger. Tror du virkelig at de klarer å trøste, eller gi paracet om barnet skulle våkne midt på natten med feber? Eller ved mareritt? Tror du de klarer å gjøre noe som helst når de er en i rus? Mange som røyker blir i tillegg ganske sinna, og veien ti andre ting er veldig liten. Hva om barnet våkner mens de skal ruse seg, og de klikker på barnet og slår det til det dør? Det kan faktisk skje.

Fatter ikke at du har samvittighet til å ikke gjøre noe. Det kommer aldri til å bli bedre. Foreldrene kommer jo tydeligvis ikke til å forandre seg bare du snakker med dem. Skaff deg ryggrad.

Beklager altså, men dette var en overdramatisering uten sidestykke.

Jeg er fullstendig enig i at foreldre IKKE skal røyke hasj når de har omsorg for barn. Men at de "ikke klarer å gjøre noe som helst når de er i rus"? Hasjrusen er faktisk ikke så sterk. Man klarer fint å gi paracet og det meste annet. Rusen varer kort, og man våkner da helt normalt på natta.

Jeg har røyka på jobb uten at folk har merka det, så rusen er sterkt overdrevet i forhold til det du skiver.

Jeg tror heller ikke folk i hasjrus løper en stor risiko for å slå i hjel barnet sitt. Ikke mer enn de om har drukket alkohol eller tatt piller i hvert fall.

Jeg slutta å røyke hasj lenge før barnet mitt var påtenkt engang, og er sterkt imot kombinasjonen barn og rus, så personangrep er ikke nødvendig her. Jeg synes rus er alvorlig nok uten at man trenger å overdramatisere virkningen av den.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i at foreldre IKKE skal røyke hasj når de har omsorg for barn. Men at de "ikke klarer å gjøre noe som helst når de er i rus"? Hasjrusen er faktisk ikke så sterk. Man klarer fint å gi paracet og det meste annet. Rusen varer kort, og man våkner da helt normalt på natta.

Jeg har røyka på jobb uten at folk har merka det, så rusen er sterkt overdrevet i forhold til det du skiver.

Jeg tror heller ikke folk i hasjrus løper en stor risiko for å slå i hjel barnet sitt. Ikke mer enn de om har drukket alkohol eller tatt piller i hvert fall.

Jeg slutta å røyke hasj lenge før barnet mitt var påtenkt engang, og er sterkt imot kombinasjonen barn og rus, så personangrep er ikke nødvendig her. Jeg synes rus er alvorlig nok uten at man trenger å overdramatisere virkningen av den.

Spiller ingen rolle- foreldre som røyker hasj daglig mens barna er til stede, bør ikke ha omsorg for dem før de slutter med det.

Ei heller folk som er drita eller rusa på annet hver dag.

Skrevet

Helt alvorlig!! Skjerp deg, ta å ring bv. Tror du barnet har det godt hos 2 foreldre som er ruset hele tiden? Hva hvis det skjer noe med ungene, også sitter du der og vet at du kunne ha gjort noe for å hindre det! Stakkars barn..

Alle rundt meg synes jeg overdriver... Derfor blir jeg så innmari i tvil... Jeg sier det til foreldrene først så får vi se hva de vil gjøre med det.

Hi

Skrevet

Og hva tror du foreldrene skal gjøre? Gi dem husarrest? Ringe bv?

Skrevet

Spiller ingen rolle- foreldre som røyker hasj daglig mens barna er til stede, bør ikke ha omsorg for dem før de slutter med det.

Ei heller folk som er drita eller rusa på annet hver dag.

Ja, det var pretty much det jeg sa. Men jeg reagerte veldig på overdramatiseringen.. Det blir som å si at foreldre som har tatt seg et par glass vin til maten ikke evner å gi barnet paracet om det skulle bli sykt, eller våkne om natta hvis barnet skrek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...