Gå til innhold

dilemma ang rus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hva tror du virkelig foreldrene deres vil gjøre? Tror du det hjelper at de snakker med de? Ta en telefon til bv, forklar situasjonen. Det er jo ikke sikkert at de tar ungen vekk fra de for godt,

Men dette er mennesker som virkelig ikke egner seg for å være foreldre akkurat nå. De trenger hjelp for å komme seg vekk fra rusen og kanskje det at bv blir innblandet vil få de til å åpne øynene. Men uansett så er det barnet som er viktigst.. Les her du hva hasj kan gjøre, spesielt når de røyker ofte:

Rusen svekker den kritiske sansen, og brukeren kan ofte oppføre seg ”fjollete”. Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som innebærer endret virkelighetsoppfatning.

Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Når koordinasjonen, konsentrasjonen, reaksjonsevnen og vurderingsevne blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker

Videre kan korttidsminnet og tidsoppfatningen forstyrres. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC.

Virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelsesforestillinger.

Legger ved link: http://www.ung.no/oss/rusmidler/16833.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring barnevernet. Spør hun om du har gjort det, svarer du nei. Sikkert andre som vet noe også..

Skrevet

Min beste venninne ruser seg hver dag. Hun og mannen røyker hasj. De har et barn på 2 år, og røyker mens han er våken.

Jeg har snakket med henne mange ganger ang dette og uttrykt min bekymring, men ingenting har bedret seg. De har problemer i forholdet også, og har snakket om å bo hver for seg en periode.

Nå har hun og mannen bestemt seg for å få enda et barn...! Hun forstår ikke alvoret i dette...

Forrige gang jeg snakket med henne sa jeg at jeg hadde tenkt på å gi en bekymringsmelding til barnevernet hvis hun ikke slutter å ruse seg. Da ble hun selvsagt veldig sint. Hun sa at hun aldri ville snakke med meg igjen osv hvis jeg gjorde det. Jeg sa da at det er greit, hvis jeg må ofre vårt venninne forhold, gjør jeg gjerne det for å hjelpe dem som familie og hjelpe barnet. Hun roet seg etterhvert og sa at hun skulle slutte uansett ettersom hun skulle bli gravid.

Jeg er usikker på om hun har klart å slutte ettersom hun nå sikkert ville ha skjult det godt for meg...

Jeg klarer ikke å ringe barnevernet... Føler jeg ødelegger mer enn jeg hjelper... har dere noen andre forslag til tiltak før jeg Må ringe å gi en bekymringsmeling?

Du har å ringe barnevernet med en gang!!

Kjenner jeg nesten blir litt sint på deg!!

Du plikter å ha barnets beste i tankene og gi en lang faen i om du ikke er venn med mora eller om hun blir såret,sint,whatever!!

At barnevernet kommer og banker på døra uanmeldt er nettopp den dytten de trenger for å kanskje våkne opp og gjøre noe med livet sitt!!

Om det betyr at toåringen må bo i fosterhjem en stund så er det bedre at det skjer nå enn om det skjer etter en evt skade!!

Det eneste riktige å gjøre er å kontakte barnevernet!!

Skrevet

Jeg ble selv meldt til BV på lignende grunnlag, og tro meg... Det er det beste som har skjedd! Jeg var så hjernevaska i "hasjbobla", og nekta ikke på noen ting ovenfor BV. Syns overhodet ikke at det jeg gjorde var noe verre enn å ta et glass vin.Men slutta for ungene, det gjorde jeg. Var ikke så mye styr med BV heller, de kom på et par hjemmebesøk, innhenta opplysninger fra helsestasjon og skole. Måtte aldri levere ei urinprøve, men fikk hjelp fra BV til å få dekt SFO, samtidig som de hjalp meg å søke kommunalt boliglån.

Så om du frykter at ungene blir tatt, så skal det ligge mer enn hasjrøyking bak! Og da er det vel til ungene sitt beste uansett??? Jeg har ikke tatt et trekk med hasj siden den gang, og har det så uendelig mye bedre med meg selv!

Meld!!!

Skrevet

Jeg ble selv meldt til BV på lignende grunnlag, og tro meg... Det er det beste som har skjedd! Jeg var så hjernevaska i "hasjbobla", og nekta ikke på noen ting ovenfor BV. Syns overhodet ikke at det jeg gjorde var noe verre enn å ta et glass vin.Men slutta for ungene, det gjorde jeg. Var ikke så mye styr med BV heller, de kom på et par hjemmebesøk, innhenta opplysninger fra helsestasjon og skole. Måtte aldri levere ei urinprøve, men fikk hjelp fra BV til å få dekt SFO, samtidig som de hjalp meg å søke kommunalt boliglån.

Så om du frykter at ungene blir tatt, så skal det ligge mer enn hasjrøyking bak! Og da er det vel til ungene sitt beste uansett??? Jeg har ikke tatt et trekk med hasj siden den gang, og har det så uendelig mye bedre med meg selv!

Meld!!!

Dette er forresten 10 år siden nå, ikke bare ei kort fase jeg klarte å holde meg "nykter".

Skrevet

Hei! Det er ikke du som vurderer om foreldrene har tilstrekkelig omsorgsevne- det er BV. Du melder din bekymring, de vurderer situasjonen. Barnet blir ikke nødvendigvis tatt umiddelbart fra foreldrene på grunn av hasj. MEN dersom det er andre ting med i bildet som du ikke skriver her som gjør at du vet at barnet vil bli tatt ut av familien, ja da vet vel foreldrene til dette barnet det også. Da lurer jeg på- hva slags foreldre er det som prioriterer hasj fremfor sitt barn (det lurer jeg på uansett egentlig)???

Jeg mener også du bør melde. Dersom du ønsker kan du først drøfte saken anonymt med BV. Du kan da forklare situasjonen og den du snakker med kan gi deg råd og si noe om du bør melde eller ikke (og hva som sansynligvis vil skje, men dette kan være vanskelig da det kan dukke opp ting i en undersøkelse som du ikke vet nå). Lykke til!

Skrevet

Bare hasj???

Finnes faen meg ikke noe som provoserer meg mer en det utsagnet der? Hvis man er så hekta at man må røyke hver eneste dag, og ikke engang klarer å la være så lenge ungene er tilstede da har man trukket dette for langt i utgangspunktet.

Det er en ting å ikke overdramatisere, men det er søren meg idioti og underdramatisere det også. DU melder,og lar det bli opp til Bv hva dem mener.

En annen ting, hvis du VET at barnet vil bli tatt fra foreldrene med en gang, da vet du jo også at her er det snakk om ting som absolutt ikke er forenlig med omsorgen for barn, og da kan du da ikke bare stå å se på??

Skrevet

Bruk av hasj kan føre til psykotiske episoder, der man kan se/høre skremmende og syke ting. Man kan se en person og tro at det er det verste marerittet ditt come-to-life... Og hvordan man da reagerer har man jo ikke peiling på før man står der og kanskje har slått in hodet på kompisen med en hammer. Det såkalte 'halloween'-drapet i oslo i fjor skulle jo ha skjedd i en blandingsrus av hasj og alkohol. :(

Så hasj er ikke bare hasj, styrken av de ulike kjemiske substansene og evt blandingsrus har stor betydning. Selv om man har røyket flere ganger tidligere,så er ikke det enbetydende med at det kommer til å gå bra denne gangen. Hadde en kompis som tok livet sitt i hasjrus, de var en gjeng som røyka sammens, men ingen skjønte noe før kompisen hadde hengt seg på badet. Rusmidler er no dritt. For ikke å snakke om barnet her kanskje utsettes for passiv røyking. Kontakt BV før det er for sent.

Skrevet

Pga yrket mitt har jeg et veldig svart/hvitt syn på narkotika. Hasj er narkotika, bruker du narkotika (hasjrøyking også) hver dag, så er du narkoman. Hasj er faktisk et ulovlig rusmiddel i Norge og går under betegnelsen narkotika, så i mine øyne er disse foreldrene du beskriver narkomane, selv om de "bare" røyker hasj.

Og hva er det som gjør at du ikke melder narkomane foreldre som driver med ulovlige narkotiske stoffer, også rundt barnet, til barnevernet? Hadde valget vært enklere for deg om de satte heroinsprøyter hver dag?

Og før hasjrøykerne flyr i strupen på meg; uansett hva noen påstår, man er rusa, hjernen fungerer ikke som den skal, man er nedsløva, tregere i reaksjonen osv når man har røyka, og NEI dere er IKKE upåvirket etter en joint. å røyke hasj bevitner om ufattelig dårlig dømmekraft, og foreldrene TRENGER HJELP av barnevernet....

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Bare hasj???

Finnes faen meg ikke noe som provoserer meg mer en det utsagnet der? Hvis man er så hekta at man må røyke hver eneste dag, og ikke engang klarer å la være så lenge ungene er tilstede da har man trukket dette for langt i utgangspunktet.

Det er en ting å ikke overdramatisere, men det er søren meg idioti og underdramatisere det også. DU melder,og lar det bli opp til Bv hva dem mener.

En annen ting, hvis du VET at barnet vil bli tatt fra foreldrene med en gang, da vet du jo også at her er det snakk om ting som absolutt ikke er forenlig med omsorgen for barn, og da kan du da ikke bare stå å se på??

å gud som jeg signerer deg, Cat.68!!

Skrevet

Mamma jobber i rusomsorgen og treffer ofte på foreldre der. Veldig mange evner ikke å se at det er skadelig for barnet at de ruser seg. Når barnet er så gammelt som to år og eldre begynner det å bli ganske alvorlig. Mange barn blir ødelagt av at foreldrene ruser seg, uansett om det "bare" er hasj. Det skjer mye oppi hjernen på de som røyker hasj som kanskje ikke er så lett å se for de som ikke vet så mye om det.

Jeg får helt vondt inni meg av at du ikke kommer til å melde ifra om dette til barnevernet. Hvem vil du redde, barnet eller vennskapet med din venninne? jeg vet at jeg hadde valgt det første, noe du også burde gjøre. Skjønner heller ikke at du er redd for at vennskapet skal bli ødelagt. Jeg hadde ikke villet være venner med noen som røykte hasj hver dag.

Skrevet

Hun sier at hun har sluttet, Jeg må vel se det an om det stemmer før jeg melder?

Min samboer er hennes bror og mener det er å gå altfor langt å melde, at det må finnes andre måter å prøve på først.

Skrevet

Hun sier at hun har sluttet, Jeg må vel se det an om det stemmer før jeg melder?

Min samboer er hennes bror og mener det er å gå altfor langt å melde, at det må finnes andre måter å prøve på først.

Men røyket ikke mannen daglig også da?

Da er det ikke nok at bare hun slutter, barnet blir like utsatt daglig fra faren.

Skrevet

Jeg er enig med deg hi, er ikke så sikker på at jeg ville ha meldt. Barnevern og risiko for omsorgsovertakelse er faktisk ikke å spøke med, det er heller ikke konsekvensene for barnet med omorgsovetakelser.

En ting er regelverkm intensjon og en annen ting er hvordan ting er i praksis.

Skrevet

Men røyket ikke mannen daglig også da?

Da er det ikke nok at bare hun slutter, barnet blir like utsatt daglig fra faren.

Jo det er det han gjør...

Selv om dette burde være så lett, så er det så vanskelig

hi

Skrevet

Jeg skjønner at situasjonen din er veldig vanskelig.

Man sier alltid at hvis jeg hadde, så ...

men det er ikke så enkelt ! Man frykter at man overdriver, at man tar feil, at man blir skyldig i at barn blir tatt fra foreldre, Men det er man faktisk ikke. Barnevernet blir kun gjort oppmerksom på disse foreldrene. De gjør vurderinger og tar tak i ting.

Det skal faktisk MYE til før barn blir fjernet fra hjemmet.

Men må du si at det er du som ringer da ?

Kan du ikke ringe anonymt, ikke si til mannen din eller noen at du har tatt den tlf.

Det er litt lettere å ta den tlf når du ikke må ta "ansvar" for den :)

I verste fall blir barna fjernet, men da er det en grunn til det.

I beste fall får foreldrene seg en støkk, og hjelp til å ta rette avgjørelser.

Hadde sikkert vært lettere å ta denne tlf hvis du ikke hadde sagt at du ville ringe BV.

Men jeg ville nok tatt en tlf til BV og hørt, Du trenger jo bare å si at du lurer på en ting og forklare situasjonen.

De spør deg om det de trenger å vite.

Masse lykke til.

Skrevet

HI!! Du kjenner denne jenta og siden du er sambo med hennes bror regner jeg da med at du kjenner foreldrene godt også. Hvis du og sambo mener at foreldrene dems kan gjøre noe, ville jeg absolutt prøvd dette først. Som du sier, du skal tross alt ha dette på samvittigheten din du å, ikke fordi du burde det, men det er bare sånn det blir! La din sambo "sladre" til sine foreldre, så de kan "bryte seg inn" og hjelpe dem så godt de kan. Hvis ikke dette hjelper så kanskje foreldrene dems selv ringer bv, hvis dem ser at ingenting nytter med tiden. Lykke til, uansett hva du gjør. Du virker som en fornuftig jente ;)

Hasj og alkohol er ikke sammenlignbart. Man blir ikke hissig av hasjrusen, men selvfølgelig kan man bli paranoid. Man gjør jo tross alt noe ulovlig. Men all forskning viser at hasj er lang så farlig som antihasj-folk skal ha det til. Anbefaler alle som absolutt skal ha det til at hasj er narkotika på lik linje med kokain, amfetamin osv til å faktisk skaffe dere litt kunnskap om denne planten(som det faktisk er). Hvis dere tør åpne øynene litt vet jeg mange vil bli overasket. Med dette sier jeg ikke at det er bra å røyke hasj hver dag mens man har ett barn, men ser det blir veldig overdramatisert her. Er det snakk om omsorgsvikt, så er det giddalausheten det går på,og ikke effekten av rusen!

Skrevet

HI!! Du kjenner denne jenta og siden du er sambo med hennes bror regner jeg da med at du kjenner foreldrene godt også. Hvis du og sambo mener at foreldrene dems kan gjøre noe, ville jeg absolutt prøvd dette først. Som du sier, du skal tross alt ha dette på samvittigheten din du å, ikke fordi du burde det, men det er bare sånn det blir! La din sambo "sladre" til sine foreldre, så de kan "bryte seg inn" og hjelpe dem så godt de kan. Hvis ikke dette hjelper så kanskje foreldrene dems selv ringer bv, hvis dem ser at ingenting nytter med tiden. Lykke til, uansett hva du gjør. Du virker som en fornuftig jente ;)

Hasj og alkohol er ikke sammenlignbart. Man blir ikke hissig av hasjrusen, men selvfølgelig kan man bli paranoid. Man gjør jo tross alt noe ulovlig. Men all forskning viser at hasj er lang så farlig som antihasj-folk skal ha det til. Anbefaler alle som absolutt skal ha det til at hasj er narkotika på lik linje med kokain, amfetamin osv til å faktisk skaffe dere litt kunnskap om denne planten(som det faktisk er). Hvis dere tør åpne øynene litt vet jeg mange vil bli overasket. Med dette sier jeg ikke at det er bra å røyke hasj hver dag mens man har ett barn, men ser det blir veldig overdramatisert her. Er det snakk om omsorgsvikt, så er det giddalausheten det går på,og ikke effekten av rusen!

Takk, dette var et veldig fornuftig innlegg :) Godt å høre at andre også kan tenke som meg.

Min avgjørelse er som følger:

Jeg ber henne om å avlegge urinprøve en stund fremover. Hvis de er rene gjør jeg ikke mer, men hvis de ikke er det informerer jeg foreldrene i første omgang. Da får hun en sjans til å vise at hun klarer det.

Jeg vet med sikkerhet at de gjør alt som står i sin makt for å hjelpe sitt barnebarn på den ene eller andre måten.

hi

Skrevet

Er litt enig med #42 her, effekten av hasj blir veldig overdramatisert i denne tråden.

Jeg røykte hasj før, og helt ærlig: rusen etter 2 glass rødvin er langt mer merkbar enn hasjrusen.

Og alle disse "bieffektene" til hasj, de har faktisk alkohol også. Akohol fører til redusert prestasjonsevne og lavere evne til selvkritikk. Ikke minst varer rusen og bieffekten av denne lenger.

Når det er sagt, så mener jeg at rus og barn ikke hører sammen. Og med dette mener jeg ALL rus, også alkohol, da jeg sidestiller alkohol med hasj.

Skrevet

Synes at dette bør meldes fra om, og jo lengre du venter, jo verre for barnet! Foreldre skal være omsorgsfulle, ansvarsbevisste og fremgå som ett godt eksempel ovenfor barnet sitt synes jeg.

å hvordan har de råd til å forsørge barnet egentlig, hasj er jo dyrt?!?

Når hun venninna di ikke har vett til å slutte når hun har barn, sier meg bare at hun er avhengig og ute av stand til å slutte. Enn den dagen de kanskje må velge mellom mat eller hasj!?

Skrevet

Så alle som har et annet syn på hasj , har ikke kunnskap nok til å uttale seg, og ser ikke på dette med åpne øyne. At all forsking viser at hasj ikke er farlig, er vel en sanning med STORE modifikasjoner.

Skrevet

Ta det med foreldrene først. Om det ikke blir bedring, ta det videre. Det er rimelig enkelt å slutte med slikt, det vet jeg av erfaring, men av og til må man få et kraftig dytt.

Kanskje det dyttet er BV. Tror ikke det hjelper en dritt å si det til foreldrene. Nei, ring bv så fort som mulig. Det gjelder faktisk et barn og det miljøet som liksom skal være trygt.

problemet er at jeg vet at BV tar barnet ut av hjemmet umiddelbart... Hvordan kan jeg leve med det?

hi

Nå kommer jeg til å få mye refs, men dette er bare MIN mening. Jeg tror helt ærlig at barnet vil få det mye verre om du melder til BV og han mister foreldrene sine, enn at dem røyker hasj. Hva mener dere skal skje med barnet? jeg tror nok ikke det er slik at det er større sjangs for at barnet blir utsatt for vold ++ fordi dem røyker. Uoppmerksomhet er en annen ting. At de røyker når barnet er våken, det er jo totalt unødvendig og ikke så bra da.
Skrevet

Så alle som har et annet syn på hasj , har ikke kunnskap nok til å uttale seg, og ser ikke på dette med åpne øyne. At all forsking viser at hasj ikke er farlig, er vel en sanning med STORE modifikasjoner.

Hun skrev ikke at hasj ikke er farlig. Hun skrev at hasj er langt fra så farlig som mange skal ha det til.

Alkohol er også farlig. Likevel er det mange foreldre som drikker alkohol etter at barna har lagt seg og dermed reduserer både reaksjons- og refleksjonsevnen sin betraktelig, uten at folket ser ut til å bry seg nevneverdig om det.

Skrevet

Det er stor forskjell på hasj rus og alkohol rus. Man blir ikke sinna av å røyke, man blir bare sløv.

Man blir ikke så rusa at man ikke vet hva man gjør heller.

Sier ikke at det er greit, men man kan ikke sammenligne det med alkohol.

Jeg er faktisk enig i dette. Dere hysteriske damer tror kansje man blir suuuper rusa eller noe, jeg vet ikke. men man er faktisk helt i tilstand til å ta seg av et barn!! Ja nå har u nok bakover sveis kan jeg tenke meg. men det er fakta. jeg sier ikke at det er greit å røyke, og hvertfall ikke hverdag når barnet er våken, men det er absolutt (for barnets del) ikke best at du melder til BV.
Skrevet

Takk, dette var et veldig fornuftig innlegg :) Godt å høre at andre også kan tenke som meg.

Min avgjørelse er som følger:

Jeg ber henne om å avlegge urinprøve en stund fremover. Hvis de er rene gjør jeg ikke mer, men hvis de ikke er det informerer jeg foreldrene i første omgang. Da får hun en sjans til å vise at hun klarer det.

Jeg vet med sikkerhet at de gjør alt som står i sin makt for å hjelpe sitt barnebarn på den ene eller andre måten.

hi

Jeg syns du høres ut som en veldig god venn for svigerinnen din/venninnen din. Familie/venner har ofte større effekt enn utenforstående, spesielt bv. Da vil en mer truende situasjon oppstå, og ting kan virke verre enn de er. Familien kan sette ett press på deg ingen andre kan, bare fordi de er familie. For meg gjør du absolutt det rett nå i første omgang ;) Masse lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...