Gråsonen Skrevet 29. januar 2012 #51 Skrevet 29. januar 2012 "Vil trur det er et resultat av Etiske vurderinger av leger, proffesorer, etisk råd og andre med kunnskap om dette. Så det er altså ikke bare jeg som synes dette er riktig å gjøre." Vet du hva etisk råd er ? Etisk råd er et råd hvor saker der partene kan bli enige om behandling er hensiktsmessig ifh til pasienten selv. Leger har en plikt til å gjøre jobben sin, det betyr ikke nødvendigvis at de synes det er riktig selv. Skjønner du ? Hvorfor tror du det settes et lys mot denne problemstillingen innenfor prematuromsorgen i Norge ? Nettopp pga den etiske delen av det hele. Rent redaksjonistisk skal alle få hjelp til å leve ved hjelp av oksigendiffundering. Du kan redde en levende kropp så lenge pusterøret er inntakt, du trenger ikke hodet. Men er det etisk riktig å la kroppen ligge ? Grensen på 23 + 1 uke er internasjonal i de fleste industrialiserte land. Har lite å med utprøvelse fra leger, proffesorer og etisk råd. ( merk deg flertallet. ) Setter et spørsmålstegn ved at du synes det er etisk riktig ( sett ut ifra ditt grunnlag som jeg stadig synes mangler perspektivet fra den andre siden. ) å gi livreddende behandling uansett til ekstrempremature født ved grensen. Problemstillingen ved diskusjonen handler ikke om å skulle ta fra noen en sjanse men å skulle la noen ekstrempremature få avslutte livet på en mer verdig måte en alene med smerter. Sett ut ifra statestikken. Statestikken gir en helt klar linje på hvordan resultatene blir. Viste du Cat, at det ikke finnes tilfredstillende smertestillende medikamenter til spedbarn ? Det finnes mange komponenter i denne diskusjonen som spiller stor rolle i hvordan jeg ser på saken. Og til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke mener at ingen ekstrempremature skal få hjelp, men åpningen for å skulle kunne slippe burde være større.
Cat.68 Skrevet 30. januar 2012 #52 Skrevet 30. januar 2012 "Vil trur det er et resultat av Etiske vurderinger av leger, proffesorer, etisk råd og andre med kunnskap om dette. Så det er altså ikke bare jeg som synes dette er riktig å gjøre." Vet du hva etisk råd er ? Etisk råd er et råd hvor saker der partene kan bli enige om behandling er hensiktsmessig ifh til pasienten selv. Leger har en plikt til å gjøre jobben sin, det betyr ikke nødvendigvis at de synes det er riktig selv. Skjønner du ? Hvorfor tror du det settes et lys mot denne problemstillingen innenfor prematuromsorgen i Norge ? Nettopp pga den etiske delen av det hele. Rent redaksjonistisk skal alle få hjelp til å leve ved hjelp av oksigendiffundering. Du kan redde en levende kropp så lenge pusterøret er inntakt, du trenger ikke hodet. Men er det etisk riktig å la kroppen ligge ? Grensen på 23 + 1 uke er internasjonal i de fleste industrialiserte land. Har lite å med utprøvelse fra leger, proffesorer og etisk råd. ( merk deg flertallet. ) Setter et spørsmålstegn ved at du synes det er etisk riktig ( sett ut ifra ditt grunnlag som jeg stadig synes mangler perspektivet fra den andre siden. ) å gi livreddende behandling uansett til ekstrempremature født ved grensen. Problemstillingen ved diskusjonen handler ikke om å skulle ta fra noen en sjanse men å skulle la noen ekstrempremature få avslutte livet på en mer verdig måte en alene med smerter. Sett ut ifra statestikken. Statestikken gir en helt klar linje på hvordan resultatene blir. Viste du Cat, at det ikke finnes tilfredstillende smertestillende medikamenter til spedbarn ? Det finnes mange komponenter i denne diskusjonen som spiller stor rolle i hvordan jeg ser på saken. Og til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke mener at ingen ekstrempremature skal få hjelp, men åpningen for å skulle kunne slippe burde være større. Jeg lurer på hvem som kverrulerer egentlig? Hvis du ikke kan diskutere dette temaet uten å ha en akksept for at jeg har en annen synsvinkel på dette en deg, og skal prøve å kneble meg på at jeg ikke har den korrekte innsikten om alt så blir det veldig vanskelig å diskutere i hele tatt. jeg har heller aldri noe sted sagt at jeg ikke er enig i at ekstremt premature skal få lov å få en verdig avslutning hvis det ikke er noen muligheter for dette barnet, jeg sier bare at de burde få sjansen hvis der er muligheter. Og at jeg synes det er riktig at den muligheten er satt ved uke 24. Du trenger ikke å like det, du trenger ikke å dele min åsikt, og du kan mene den fullstendig mangler perspektiv eller logisk sans. men det er nå engang min mening, og hvis jeg engang får erfaringer som gjør at jeg endrer den meningen så ok, men foreløbig forbeholder jeg meg retten å ha den åsikt jeg har uten å bli kalt kverrulant .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå