Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #51 Skrevet 29. januar 2012 Jeg begynte å røyke som 13 åring, og ja jeg var da fortsatt et barn, jeg gjorde det for å tøffe meg. Jeg tenkte da at jeg kom til å være på dødens rand av aldersom som 30 åring. Inni hodet mitt da var de på 30 gammle altså.. Innen min hjerne var ferdig utviklet og jeg hadde fått en forståelse for at livet er uforutsigbart og plutselig slutt ( Mitt første møte med døden og en for tidlig død hadde jeg som 15 åring) var jeg avhengig! I dag vet jeg at hjernen min og til alle mennesker ikke er ferdig utviklet før man er mellom 21 og 23 år! Når jeg begynte forresten, fikk vi kjøpe røyk som 16 åringer, og en 10 pak kostet ca 20 kr! Angående de som har vært så uheldige og kommet i rusens klør, så er det ofte altoverveiende årsaker til det, ingen våkner opp en dag og ønsker seg et liv som heroinmisbruker med sprøytespissen i arma, sliten, sulten og uten penger og som samfunnets absolutte tapere. Ofte er det et sviktende system rundt disse som har fått de til å ramle utafor, for slik jeg ser det, er det vår alles plikt å fange opp disse som ligger i faresonen, slik at de kan få et bedre liv, ofte er det misbruk, neglisjering og omsorgsvikt som kan til at de har havna utafor, og ingen ( helsesøster, skole, barnehage, naboer og medmennesker) som har gidda å brydd seg om å melde fra! I dag er det tatt en god del forholdsregler for å unngå at dagens unge ikke begynner å røyke, prisen og aldersgrensen har gått opp, og røyk er ikke like synlig i dag som når jeg var ung, noe som er bra! Men i mitt tilfelle var det både billig og lett tilgjengelig. Håper for guds skyld sånne som deg tar til takke med vaskejobber, for en jobb innenfor helsevesen og utdanning hadde du nok ikke taklet og klart og bestått heller for den del, med de holdningene du har der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå