Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #26 Skrevet 25. januar 2012 Så dømmende du er.. Og jeg regner med du baserer det sure oppstøtet ditt med egne erfaringer? Ja, det gjør jeg. Røyket i 18 år før jeg sluttet på dagen. Gikk opp for meg hva jeg egentlig drev med, og tenkte for første gang virkelig bevisst over hva jeg utsatte meg selv og familien for. Tenkte "Vil jeg virkelig gjøre slik at barna mister mammaen sin?" Selvfølgelig ville jeg ikke det; derfor sluttet jeg. Var uvant de første ukene, men jeg var aldri fristet til å begynne igjen. Hvorfor skulle jeg det? Hva hadde røyken noen sinne gitt meg? Etter to uker tenkte jeg ikke mer over det, og nå har jeg ikke røyket på fire år. De fleste jeg kjenner som har sluttet sier det samme: De er overrasket over hvor lett det var. Det kan man jo si om alle. De feite kan jo bare slutte å spise så mye og usunt. De utrente kan jo bare begynne å trene. De uten utdanning kan jo bare begynne å studere. De aller fleste "kan jo bare". Så fint om alle hadde vært perfekte.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #27 Skrevet 25. januar 2012 Men nå er det jo ikke slik, og kanskje hadde det vært en god vri å gjøre det på før å få ned antallet røykere. Da de færreste hadde hatt råd til å røyke da. vet faktisk om røykere som er vanvittig avhengig som faktisk hadde håpet akkurat det ville skjedd. Poenget er ikke at det er slik eller om det kunne vært slik. Poenget er å få dem som røyker til å tenke over hva de ville gjort. Hvis de en gang kom til kiosken, ba om en 20-pakning, og fikk vite at prisen nå var steget til 10 000 kroner. Hadde de fortsatt kjøpt den fordi de MåTTE ha røyk? Jeg tror ikke de ville, skjønner du. Og jeg tror at de selv vet at de ikke ville ha gjort det. Det bør fortelle dem at de kanskje ikke er så fortapt avhengige når alt kommer til alt. Hvis man kan velge bort røyken når den blir avsindig dyr, hvorfor velger man den ikke bort når man vet at den er dødelig helsefarlig?
Cat.68 Skrevet 25. januar 2012 #28 Skrevet 25. januar 2012 Poenget er ikke at det er slik eller om det kunne vært slik. Poenget er å få dem som røyker til å tenke over hva de ville gjort. Hvis de en gang kom til kiosken, ba om en 20-pakning, og fikk vite at prisen nå var steget til 10 000 kroner. Hadde de fortsatt kjøpt den fordi de MåTTE ha røyk? Jeg tror ikke de ville, skjønner du. Og jeg tror at de selv vet at de ikke ville ha gjort det. Det bør fortelle dem at de kanskje ikke er så fortapt avhengige når alt kommer til alt. Hvis man kan velge bort røyken når den blir avsindig dyr, hvorfor velger man den ikke bort når man vet at den er dødelig helsefarlig? Man velger den ikke bort fordi avhengigheten forteller dem at man ikke trenger det. Konsekvensen av å kjøpe røyken er ikke så stor at logikken vil godta at det er en helsefare ved dette. Avhengigheten forteller hjernen at det nok vil gå bra, fordi erfaringegn sier at mange røyker til de blir 100 uten noen helseskader. At noen synes dette er enkelt, og ikke medførte noen som helst problemer er ikke relevant. Fordi avhengigheten er forskjellig og sitter rotet forskjellig. Dem slutter ihvertfall ikke pga at noen sitter og moraliserer en masse oppgulp røykere fra før er fulstendig klar over.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #29 Skrevet 25. januar 2012 For å svare på spørsmålet til HI 2 røyk før jeg går om morgenen 2 røyk på vei til jobb 3røyk i arbeidstiden 2 røyk på vei hjem fra jobb 1 før middag 1 etter middag Og resten utover kvelden
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #30 Skrevet 25. januar 2012 At noen synes dette er enkelt, og ikke medførte noen som helst problemer er ikke relevant. Fordi avhengigheten er forskjellig og sitter rotet forskjellig. Dem slutter ihvertfall ikke pga at noen sitter og moraliserer en masse oppgulp røykere fra før er fulstendig klar over. Men er de egentlig klar over det? Er de VIRKELIG klar over det? Det dreper dem; hvordan kan de ta det med et skuldertrekk?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #31 Skrevet 25. januar 2012 At noen synes dette er enkelt, og ikke medførte noen som helst problemer er ikke relevant. Fordi avhengigheten er forskjellig og sitter rotet forskjellig. Dem slutter ihvertfall ikke pga at noen sitter og moraliserer en masse oppgulp røykere fra før er fulstendig klar over. Men er de egentlig klar over det? Er de VIRKELIG klar over det? Det dreper dem; hvordan kan de ta det med et skuldertrekk? Hva får deg til å tro at de tar det "med et skuldertrekk"? De fleste røykere ønsker å slutte å røyke, og mange prøver flere ganger. Narkomane ser vennene sine stryke med pga heroinen hele tiden. De VET, men avhengighet er en slu jævel. "De" er dessuten mange forskjellige mennesker. Du må nesten spørre hver enkelt for å få et ordentlig svar. Men om man ikke har levd isolert i en iglo hele sitt liv er jeg ganske sikker på at de fleste røykere er smertelig klar over risikoen ved å røyke.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #32 Skrevet 25. januar 2012 At noen synes dette er enkelt, og ikke medførte noen som helst problemer er ikke relevant. Fordi avhengigheten er forskjellig og sitter rotet forskjellig. Dem slutter ihvertfall ikke pga at noen sitter og moraliserer en masse oppgulp røykere fra før er fulstendig klar over. Men er de egentlig klar over det? Er de VIRKELIG klar over det? Det dreper dem; hvordan kan de ta det med et skuldertrekk? Hva får deg til å tro at de tar det "med et skuldertrekk"? De fleste røykere ønsker å slutte å røyke, og mange prøver flere ganger. Narkomane ser vennene sine stryke med pga heroinen hele tiden. De VET, men avhengighet er en slu jævel. "De" er dessuten mange forskjellige mennesker. Du må nesten spørre hver enkelt for å få et ordentlig svar. Men om man ikke har levd isolert i en iglo hele sitt liv er jeg ganske sikker på at de fleste røykere er smertelig klar over risikoen ved å røyke.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #33 Skrevet 25. januar 2012 Narkomane ser vennene sine stryke med pga heroinen hele tiden. De VET, men avhengighet er en slu jævel. Her snakker vi om en helt annen grad av avhengighet. Folk som blir avhengige av heroin går til ytterligheter som røykere aldri ville gått til for å opprettholde vanen sin. Nok en gang dette spørsmålet: Hva om røyk var mange ganger så dyrt som det er? Hvem tror de ville brukt alt de tjener på å kjøpe røyk, slik narkomane kan gjøre for å få heroin? Hvem tror de ville solgt alt de og deres familiemedlemmer eier for å få penger til røyk? Hvem tror de ville stjålet av sine venner, foreldre eller barn for å få penger til røyk? Hvem tror de ville begynt på en kriminell løpebane for å skaffe penger til røyk? Hvem tror de ville solgt kroppen sin for å få penger til røyk? Bare en gang har jeg lyst til å se en røyker svare på dette spørsmålet: Hvis du kom på butikken for å kjøpe røyk, og du fikk vite at det nå kostet 10 000 kroner for en pakke sigaretter - ville du kjøpt den da? Hvis du svarer "nei" på dette spørsmålet, utfordrer jeg deg til å ta stilling til om du virkelig er så avhengig som du tror.
Cat.68 Skrevet 25. januar 2012 #34 Skrevet 25. januar 2012 Narkomane ser vennene sine stryke med pga heroinen hele tiden. De VET, men avhengighet er en slu jævel. Her snakker vi om en helt annen grad av avhengighet. Folk som blir avhengige av heroin går til ytterligheter som røykere aldri ville gått til for å opprettholde vanen sin. Nok en gang dette spørsmålet: Hva om røyk var mange ganger så dyrt som det er? Hvem tror de ville brukt alt de tjener på å kjøpe røyk, slik narkomane kan gjøre for å få heroin? Hvem tror de ville solgt alt de og deres familiemedlemmer eier for å få penger til røyk? Hvem tror de ville stjålet av sine venner, foreldre eller barn for å få penger til røyk? Hvem tror de ville begynt på en kriminell løpebane for å skaffe penger til røyk? Hvem tror de ville solgt kroppen sin for å få penger til røyk? Bare en gang har jeg lyst til å se en røyker svare på dette spørsmålet: Hvis du kom på butikken for å kjøpe røyk, og du fikk vite at det nå kostet 10 000 kroner for en pakke sigaretter - ville du kjøpt den da? Hvis du svarer "nei" på dette spørsmålet, utfordrer jeg deg til å ta stilling til om du virkelig er så avhengig som du tror. Vettu hva, hvorfor trur du de fleste fd heroinister som røyker fortsetter med det etter at dem klarte å kutte heroinet ut? Hvis du spør dem så vil du nok bli overassket over at de fleste vil fortelle deg at det er VANSKELIGERE å kutte ut røyk og hasj en heroin. Fordi avhengigheten med nokotin sitter i HJERNEN, og ikke i ren fysisk avhengighet i like stor grad som heroin gjør.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #35 Skrevet 25. januar 2012 Det er skrevet mange bøker og fagstoff om nikotinavhengighet. Hvis du finner det interessant, så kan du begynne å lese, og du finner helt sikkert svar på hvorfor det er så vanskelig å slutte. Du vet, hadde det vært enkelt, så hadde det knapt vært røykere igjen. Vi hadde heller ikke hatt så mange overvektige om usunn mat var rådyrt og vi innførte matrasjoner. Eller alkoholikere om ei flaske alkohol kostet 10 000. Hvorfor feiter folk seg opp? Hvorfor drikker enkelte altfor mye alkohol, eller dytter i seg for mye piller? Det finnes svar på disse spørsmålene, for den som ønsker å lære.
Cat.68 Skrevet 25. januar 2012 #36 Skrevet 25. januar 2012 Narkomane ser vennene sine stryke med pga heroinen hele tiden. De VET, men avhengighet er en slu jævel. Her snakker vi om en helt annen grad av avhengighet. Folk som blir avhengige av heroin går til ytterligheter som røykere aldri ville gått til for å opprettholde vanen sin. Nok en gang dette spørsmålet: Hva om røyk var mange ganger så dyrt som det er? Hvem tror de ville brukt alt de tjener på å kjøpe røyk, slik narkomane kan gjøre for å få heroin? Hvem tror de ville solgt alt de og deres familiemedlemmer eier for å få penger til røyk? Hvem tror de ville stjålet av sine venner, foreldre eller barn for å få penger til røyk? Hvem tror de ville begynt på en kriminell løpebane for å skaffe penger til røyk? Hvem tror de ville solgt kroppen sin for å få penger til røyk? Bare en gang har jeg lyst til å se en røyker svare på dette spørsmålet: Hvis du kom på butikken for å kjøpe røyk, og du fikk vite at det nå kostet 10 000 kroner for en pakke sigaretter - ville du kjøpt den da? Hvis du svarer "nei" på dette spørsmålet, utfordrer jeg deg til å ta stilling til om du virkelig er så avhengig som du tror. Du har rett i at ikke avhengigheten helt fysisk er like stor ved inntak av nikotin som ved heroin feks. Mentalt derimot er det vanskeligere. og siden det ikke er noen vansker å få tak på nikotin og en eske ikke koster 10.000 så er altså den mentale evnen å la være, mindre en risikoen ved å fortsette for en som er skikkelig avhengig. Det hjelper fortsatt ikke å dømme og nedvurdere hverken evner eller intelligens hos dem som røyker. Gi heller råd, støtte og oppmuntring ved å være røykfri og peppe veien dit.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #37 Skrevet 25. januar 2012 Hvis du spør dem så vil du nok bli overassket over at de fleste vil fortelle deg at det er VANSKELIGERE å kutte ut røyk og hasj en heroin. Du trur det ja? Så hvis røyk var mye dyrere enn det er i dag og man ikke fikk kjøpt det lovlig, så ville damer begynne å trekke på strøket og selge kroppen sin for å få seg en røyk? Du tror det?
Cat.68 Skrevet 25. januar 2012 #38 Skrevet 25. januar 2012 Hvis du spør dem så vil du nok bli overassket over at de fleste vil fortelle deg at det er VANSKELIGERE å kutte ut røyk og hasj en heroin. Du trur det ja? Så hvis røyk var mye dyrere enn det er i dag og man ikke fikk kjøpt det lovlig, så ville damer begynne å trekke på strøket og selge kroppen sin for å få seg en røyk? Du tror det? Se svaret over. Forøvrig har jeg en del erfaring rundt rusmisbruk.
ellen-propellen Skrevet 25. januar 2012 #39 Skrevet 25. januar 2012 Hvis du spør dem så vil du nok bli overassket over at de fleste vil fortelle deg at det er VANSKELIGERE å kutte ut røyk og hasj en heroin. Du trur det ja? Så hvis røyk var mye dyrere enn det er i dag og man ikke fikk kjøpt det lovlig, så ville damer begynne å trekke på strøket og selge kroppen sin for å få seg en røyk? Du tror det? Det ville blitt økt smugling. Og ungjenter selger seg for en 20 pakning alt på dagens priser. Hvorfor tror du det ville bli mindre om prisene ble tusendoblet?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #40 Skrevet 25. januar 2012 Det ville blitt økt smugling. Og ungjenter selger seg for en 20 pakning alt på dagens priser. Hvorfor tror du det ville bli mindre om prisene ble tusendoblet? Jeg tror de fleste ville tenkt "ikke faen" om prisen på røyk ble mangedoblet. Jeg tror de ville sluttet på flekken, fordi de ikke syntes det var verdt å bruke så mye penger på. Og jeg nekter å tro at det er spesielt vanlig at jenter selger seg for en 20-pakning røyk.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #41 Skrevet 25. januar 2012 Hvis du spør dem så vil du nok bli overassket over at de fleste vil fortelle deg at det er VANSKELIGERE å kutte ut røyk og hasj en heroin. Du trur det ja? Så hvis røyk var mye dyrere enn det er i dag og man ikke fikk kjøpt det lovlig, så ville damer begynne å trekke på strøket og selge kroppen sin for å få seg en røyk? Du tror det? Det ville blitt økt smugling. Og ungjenter selger seg for en 20 pakning alt på dagens priser. Hvorfor tror du det ville bli mindre om prisene ble tusendoblet? Huff ja der sa du noe. En 13 åring her i byen selger seg for en 10 pakning røyk.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #42 Skrevet 25. januar 2012 Det er mange her som tror, uten å vite noe som helst.... Hvorfor florerer penger i kriminelle miljø? Hvor får de dem fra, og hva bruker de dem til? Der er det penger til røyk hadde gått, dersom det var ulovlig. Ikke 10 000 i kassa på Rema, men noe småpenger med overskudd i lomma på en kriminell.. Og ja, nikotin er ett av de mest avhengighetsskapende stoffer som finnes(mer enn heroin), men det betyr ikke at alle har egenskapen til å bli avhengig av det(som med alle stoffer). For om det var sånn at alle ble avhengig av samme rusmiddel, så hadde verden vært i en evig alkoholrus......Og dette er forsket på. Derfor mener jeg at de som lett klarer å slutte med røyk, faktisk aldri har vært avhengig. De har bare trodd de var det, for det er det vi alltid har fått høre. Og å skremme noen til å slutte... Jeg hørte på radioen her om dagen en barnepsykolog som sa at største virkningen av den nye kampanjen, var at barna ble skremt. Virkelig skremt. Barna er redd for at foreldre dør som ugress pga røyk. Hva da med de barnas psykiske helse? Teller ikke den, bare man får Norge røykfritt?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #43 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hørte på radioen her om dagen en barnepsykolog som sa at største virkningen av den nye kampanjen, var at barna ble skremt. Virkelig skremt. Barna er redd for at foreldre dør som ugress pga røyk. Hva da med de barnas psykiske helse? Teller ikke den, bare man får Norge røykfritt? Vel. Barna har god grunn til å bli redde. Det er de foreldrene som fortsetter med dette tullet, til tross for alt de vet om skadevirkningene, som er hensynsløse overfor sine egne barn. Ikke dem som som står bak kampanjen, og som ikke gjør noe annet enn å minne folk om hvor skadelig og farlig det er. En del folk trenger åpenbart denne oppvåkningen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #44 Skrevet 25. januar 2012 "Gi heller råd, støtte og oppmuntring ved å være røykfri og peppe veien dit." En god tanke du har der, men du kan bare glemme det. Om all verdens psykologer og forskere og andre bedrevitere gikk ut og sa at press, hets og mobbing ikke bidrar til at flere slutter å røyke, men at det snarere har motsatt effekt, så ville ikke folk ha sluttet med å mobbe fordet. Målet er nemlig ikke å få folk til å slutte å røyke. Tvert imot: så lenge det er folk som røyker, så har man jo noen å føle seg bedre enn. Noen å være overlegen. Og DET er jo en god følelse, er det ikke? Og når alle har sluttet å røyke, så finner man seg bare andre grupper å mobbe. Overvektige kanskje? Folk med lite penger? Folk uten jobb? Uten utdanning? Det er mange å velge i for den som virkelig VIL. Hvorfor enkelte føler et sånt enormt behov for å mobbe og trykke noen ned er like uforståelig for meg som det at noen røyker. Og jeg har aldri smakt en røyk i hele mitt lange liv.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #45 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hørte på radioen her om dagen en barnepsykolog som sa at største virkningen av den nye kampanjen, var at barna ble skremt. Virkelig skremt. Barna er redd for at foreldre dør som ugress pga røyk. Hva da med de barnas psykiske helse? Teller ikke den, bare man får Norge røykfritt? Vel. Barna har god grunn til å bli redde. Det er de foreldrene som fortsetter med dette tullet, til tross for alt de vet om skadevirkningene, som er hensynsløse overfor sine egne barn. Ikke dem som som står bak kampanjen, og som ikke gjør noe annet enn å minne folk om hvor skadelig og farlig det er. En del folk trenger åpenbart denne oppvåkningen. Så det er barna som trenger den oppvåkningen, slik at de tar ansvar? Ja, det var en ny vinkling..... For helt ærlig, så virker ikke de kampanjene på ihuga røykere(de virkelig avhengige)......
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #46 Skrevet 25. januar 2012 Jeg røyker og vil ikke engang slutte. Men jeg røyker langt fra så mye om dagen da. Tok en røyk i dag, og sist kr røyket var på lørdag. Har en 20-pakking i kanskje 3 uker, i snitt en røyk om dagen! Føler meg ikke avhengig, men detter har lyst på, og det demper det verste søtsuget (eeeelsker sjokolade....) Skal sies at jeg på de seks årene jeg har vært mamma, ALDRI har røyka foran barnet mitt.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #47 Skrevet 26. januar 2012 Jeg er røyker og jeg vet jeg er dum!!! Jeg har røkt i 20år, jeg har forsøkt å slutte mange ganger og eneste grunnen til at jeg bestandig har detti tilbake er pga manglende motivasjon!!! Og det er DET det dreier seg om, motivasjon! Når jeg har vært motivert for å slutte, så har det faktisk ikke vært noe problem å legge bort røyken, det er bare det at motivasjonen aldri har holdt lenge nok rett og slett fordi jeg alltid har hatt en tøff livssituasjon, men jeg vet at det kun er en unnskyldning, hadde jeg kommet i butikken og 20pk kostet ti tusen kroner, så hadde jeg kjøpt en eller annen sort nicotinell og vært ferdig med røyk. Tilgjengeligheten på røyk har også noe å si, det er røyk overalt og vi har penger til det (råd er en annen sak) og er man da umotivert så er det lett å finne en unnskyldning. Heronister blir fysisk syke av å ikke få tilført dopet sitt, de føler faktisk at de skal dø og har det helt jævlig i flere dager, de fleste sprekker pga av smertehelvet, det får vi ikke av nikotin avhengighet. At en heronist ikke klarer å slutte å røyke etter å ha sluttet med heroin, er enkelt, nikotin er vanskelig det også og når man har sluttet m et avhengighets stoff, blir det vanskelig å måtte slutte med en annen avhengighet samtidig + at det er lett overføre avhengigheten til noe annet, og da er vi tilbake til tilgjengeligheten og ikke minst prisen. Og derigjen tror jeg at det er lettere for mennesker som lever et mer eller mindre ukomplisert liv å slutte å røyke, fremfor de som lever et ganske tøft liv m bl a økonomiske problemer. I alle fall er det dette jeg har observert blant min bekjentskaps krets og andre jeg bare har vært borti. En heronist lever veldig ofte et tøft liv på ene eller andre måten, selv etter å ha blitt nykter. Jeg er ikke for å forby røyk, langt derifra, da vil det bare bli enda et stoff som smugles inn og selges av kriminelle. Men det ville redusert røykere Men ja, vi er jo dumme? Vi vet faren med røyk, allikevel så finner vi unnskyldninger når vi blir umotiverte...men det er mange måter å være dum på da Uansett, det ER vanskelig for all del, men det er det mye i livet som er
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #48 Skrevet 26. januar 2012 Så dømmende du er.. Og jeg regner med du baserer det sure oppstøtet ditt med egne erfaringer? Ja, det gjør jeg. Røyket i 18 år før jeg sluttet på dagen. Gikk opp for meg hva jeg egentlig drev med, og tenkte for første gang virkelig bevisst over hva jeg utsatte meg selv og familien for. Tenkte "Vil jeg virkelig gjøre slik at barna mister mammaen sin?" Selvfølgelig ville jeg ikke det; derfor sluttet jeg. Var uvant de første ukene, men jeg var aldri fristet til å begynne igjen. Hvorfor skulle jeg det? Hva hadde røyken noen sinne gitt meg? Etter to uker tenkte jeg ikke mer over det, og nå har jeg ikke røyket på fire år. De fleste jeg kjenner som har sluttet sier det samme: De er overrasket over hvor lett det var. Det er sant... er bare på dag uten røyk da, men er bestemt og er overrasket over hvor enkelt det faktisk er! NO PROBLEM!! teit jeg ikke sluttet for flere år siden...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #49 Skrevet 29. januar 2012 Så dømmende du er.. Og jeg regner med du baserer det sure oppstøtet ditt med egne erfaringer? Ja, det gjør jeg. Røyket i 18 år før jeg sluttet på dagen. Gikk opp for meg hva jeg egentlig drev med, og tenkte for første gang virkelig bevisst over hva jeg utsatte meg selv og familien for. Tenkte "Vil jeg virkelig gjøre slik at barna mister mammaen sin?" Selvfølgelig ville jeg ikke det; derfor sluttet jeg. Var uvant de første ukene, men jeg var aldri fristet til å begynne igjen. Hvorfor skulle jeg det? Hva hadde røyken noen sinne gitt meg? Etter to uker tenkte jeg ikke mer over det, og nå har jeg ikke røyket på fire år. De fleste jeg kjenner som har sluttet sier det samme: De er overrasket over hvor lett det var. Etter to uker tenkte du ikke mer over det? Hahaha! Du ljuger så du tror det selv. Du har aldri røyket om du kan si det.
Cat.68 Skrevet 29. januar 2012 #50 Skrevet 29. januar 2012 Etter to uker tenkte du ikke mer over det? Hahaha! Du ljuger så du tror det selv. Du har aldri røyket om du kan si det. Det trenger hun slett ikke å gjøre. Jeg er ei av de som livlig deltatt i denne debatten for å forsvare hvor vanskelig det kan være for røykere å slutte, og jeg vet fordi jeg hadde prøvd veldig mange ganger før jeg selv klarte det. men den siste gangen jeg prøvde var det etter å ha lest "endelig ikke røyker" skrevet av Allan Ctenktarr. Jeg sluttet samme dag jeg leste siste siden og har aldrig røyket etterpå. det er snart 8 år siden. Og jeg hadde ikke problemer med det en dag etterpå heller. Kan glatt si jeg ble hjernevasket av den boken, men siden det handler om en hjernevasking som er positiv så er det jo av det gode. å slutte å røyke vil oppleves forskjellig, og noen blir mer avhengig en andre. Nikotin er ikke en fysisk avhengighet men Psykisk. Avhengigheten sitter i hodet. DERFOR er den oftest vanskeligere å slutte med en med stoffer som gir mer fysisk avhengighet. Man kan slutte med ALT om viljen, motivasjonen og støtten er der for den som skal slutte. Men INGEN har noensinne klart å komme seg igjennom hverken fysisk eller psykisk avhengighet med hugg,mobbing,sjikane, elller bedrevitenhet. Derimot med støtte, oppmuntring, tålmod, og forslag til veier å gå frem , har vist seg være veldig lukkurativt. Kunne aldrig drømt om å dure frem slik mange gjør i denne tråden til tross for at jeg ikke heller liker røyk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå