Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan har dere, helt alvorlig, tid til det?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan har dere, helt alvorlig, tid til det? Røyker aldri hele sigaretten. Noen trekk her og der, men sparer ikke på sneipene. Hadde jeg spart på sneipene, ÆSJ, så hadde det kanskje gått med en 5-10 sigg. om dagen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 En røyk tar 5 min. Hvis man ganger det opp blir det ca 1,5 t på 15-20 sigg. Tja, slapper du av til sammen så mye i løpet av et døgn? Regner med du ser litt tv? Sitter i tlf? Jeg regner ikke med du styrer på i ett kjør fra 07.00 til 23.00! Jeg ser lite tv, og stikker heller en tur på trappa i ny og ne når jeg trenger ro:) Men stygg uvane? Ja, fullstendig klar over det!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Stygg uvane? Det dreper deg. Spør du fordi du lurer, eller fordi du føler behov for å fortelle om helserisikoen ved røyking? Alle røykere er fullstendig klar over dem.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Spør du fordi du lurer, eller fordi du føler behov for å fortelle om helserisikoen ved røyking? Alle røykere er fullstendig klar over dem. Det greier jeg nesten ikke å tro. Selv om de vet det innerst inne, tror jeg ihvertfall ikke de tenker over det. Og derfor tror jeg man bør minne dem om det så ofte man bare kan. Hvis man er bevisst at denne «stygge uvanen» tar livet av deg på en grusom og smertefull måte og gjør at dine barn mister moren sin, er det komplett uforståelig at noen velger å fortsette med den. Hva slags ravende sinnsyk vurdering er det som ligger bak et sånt valg?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Og hvem er det som går frivillig inn i en bil når man vet hvor høy risiko det er å havne i en trafikkulykke!
Gjest Heartbroken Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Og hvem er det som går frivillig inn i en bil når man vet hvor høy risiko det er å havne i en trafikkulykke! Den syns tilogmed jeg var dum, og jeg har aldri røykt! Man kan jo ikke slutte å leve fordi om ting kan skje og man kan dø eller bli alvorlig skadet bare ved å gå ut døren (man kan tilogmed dø hjemme i sin egen stue om uhellet er ute), men å utsette seg for en så stor helserisiko som alle VET at det å røyke er, er en helt annen ting! Hvordan foreldre kan ha samvittighet til å røyke skjønner jeg ikke, men så lenge de holder røyken unna mine unger og ingen av oss røyker, så får folk gjøre hva de vil så lenge de holder seg innenfor landets lover:)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Og hvem er det som går frivillig inn i en bil når man vet hvor høy risiko det er å havne i en trafikkulykke! Eh... Det må være det teiteste motargumentet jeg har vært borti. For det første er risikoen ved å sette seg inn i en bil svært liten, mens en betydelig andel av dem som røyker blir syke eller dør av det. For det andre er transport en nødvendighet. Alle er avhengige av å komme seg rundt med bil eller andre transportmidler hvis man skal leve et normalt liv. Røyking har absolutt ingen nytteverdi; man gambler med sin helsa og livet og med lykken til sine kjære uten å få noe som helst tilbake.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Hallo hallo!! Mulig å være så teit i pappen??? Ja, de som røyker vet at det KAN være dødelig, MEN det er også avhengighetsskapende og vanedannende! Som igjen betyr at det ikke er bare til å stumpe røyken.... Jeg har røykt i noen år, men takket være svangerskaps kvalme sluttet jeg veldig tidlig i graviditeten "av meg selv" fordi jeg var så kvalm. Det er jeg selvsagt veldig glad for! Men slutt å si til de som røyker at de er dum i hodet og vet mindre enn alle andre, som ikke røyker. For det har jo ikke noe med det å gjøre. Folk som røyker har mindre IQ enn de som ikke gjør det, er det slik å forstå??
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Hallo hallo!! Mulig å være så teit i pappen??? Ja, de som røyker vet at det KAN være dødelig, MEN det er også avhengighetsskapende og vanedannende! Som igjen betyr at det ikke er bare til å stumpe røyken.... Jeg har røykt i noen år, men takket være svangerskaps kvalme sluttet jeg veldig tidlig i graviditeten "av meg selv" fordi jeg var så kvalm. Det er jeg selvsagt veldig glad for! Men slutt å si til de som røyker at de er dum i hodet og vet mindre enn alle andre, som ikke røyker. For det har jo ikke noe med det å gjøre. Folk som røyker har mindre IQ enn de som ikke gjør det, er det slik å forstå?? Tror det heter "Tett i pappen"
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Hallo hallo!! Mulig å være så teit i pappen??? Ja, de som røyker vet at det KAN være dødelig, MEN det er også avhengighetsskapende og vanedannende! Som igjen betyr at det ikke er bare til å stumpe røyken.... Jeg har røykt i noen år, men takket være svangerskaps kvalme sluttet jeg veldig tidlig i graviditeten "av meg selv" fordi jeg var så kvalm. Det er jeg selvsagt veldig glad for! Men slutt å si til de som røyker at de er dum i hodet og vet mindre enn alle andre, som ikke røyker. For det har jo ikke noe med det å gjøre. Folk som røyker har mindre IQ enn de som ikke gjør det, er det slik å forstå?? Selvfølgelig er det bare å stumpe røyken; det er ikke sånn at kroppen din trenger røyk, at du ikke greier deg uten eller lignende. Hver gang du tenner en sigarett, hver gang du kjøper en ny pakke, så gjør du et aktivt valg om at du skal fortsette å røyke. Hva ville du gjort om du plutselig fikk vite at prisen på en tjuepakning hadde gått opp til 10 000 kroner? Ville du brukt alt du tjente på å kjøpe røyk, for så å prostituere deg eller gjøre kriminelle handlinger for å skaffe mer, fordi du rett og slett ikke greier deg uten røyk? Antakelig ville du ikke det. Du ville sluttet umiddelbart fordi du innså at det ikke var verdt et så stort offer å opprettholde denne vanen. Samtidig innser du ikke det idiotiske i å sette livet og helsen på spill for den samme vanen, og det finner jeg absurd.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Hallo hallo!! Mulig å være så teit i pappen??? Ja, de som røyker vet at det KAN være dødelig, MEN det er også avhengighetsskapende og vanedannende! Som igjen betyr at det ikke er bare til å stumpe røyken.... Jeg har røykt i noen år, men takket være svangerskaps kvalme sluttet jeg veldig tidlig i graviditeten "av meg selv" fordi jeg var så kvalm. Det er jeg selvsagt veldig glad for! Men slutt å si til de som røyker at de er dum i hodet og vet mindre enn alle andre, som ikke røyker. For det har jo ikke noe med det å gjøre. Folk som røyker har mindre IQ enn de som ikke gjør det, er det slik å forstå?? Selvfølgelig er det bare å stumpe røyken; det er ikke sånn at kroppen din trenger røyk, at du ikke greier deg uten eller lignende. Hver gang du tenner en sigarett, hver gang du kjøper en ny pakke, så gjør du et aktivt valg om at du skal fortsette å røyke. Hva ville du gjort om du plutselig fikk vite at prisen på en tjuepakning hadde gått opp til 10 000 kroner? Ville du brukt alt du tjente på å kjøpe røyk, for så å prostituere deg eller gjøre kriminelle handlinger for å skaffe mer, fordi du rett og slett ikke greier deg uten røyk? Antakelig ville du ikke det. Du ville sluttet umiddelbart fordi du innså at det ikke var verdt et så stort offer å opprettholde denne vanen. Samtidig innser du ikke det idiotiske i å sette livet og helsen på spill for den samme vanen, og det finner jeg absurd. Røykere røyker fordi dem er avhengig. Det er like avhengighetskapende som andre rusmidler. Hva er det ved det som er vanskelig å forstå? Hva vet du om hva den moren eller faren tenker hver gang de tar en røyk? Selvfølgelig vet de at det er helseskadelig, og at de gjør en dårlig rollemodell for barna sine. Avhengighetens makt er sterk. Og mange føler seg helt låst, og får ikke til å slutte. Tjuepakningen koster ikke 10 tusen kroner, så det blir teit å spekulere hva noen ville gjort for å få seg en røyk. Men en heroinmisbruker ville gått kriminelle veier for å få seg et skudd. Og nikotin er mer avhengighetskapende enn både heroin og kokain. Info fra røyketelefonen: Når man er avhengig av røyk eller snus er det nikotinet i tobakken man er avhengig av. De aller fleste som røyker eller snuser gjentatte ganger blir fysisk avhengige av nikotin. Det er et av de mest avhengighetsskapende stoffene vi vet om – det overgår faktisk kokain og heroin. Sigarettrøyk er den mest effektive måten å få i seg nikotin på. Det tar ikke mange sekunder fra nikotinet tas opp i blodet gjennom lungeveggen til det stimulerer belønningssenteret i hjernen. Vi vet at 1 av 3 som forsøker å røyke noen gang blir dagligrøykere, og at ungdom blir svært raskt avhengige. Man kan bli avhengig av å røyke selv om man ikke røyker hver dag. Vi har ikke like mye dokumentasjon på snus fordi det er forsket mindre på snus enn på sigaretter. Sannsynligvis blir man raskere avhengig av røyk enn av snus, men ved gjentakende snusbruk oppstår sterk avhengighet. Når du er avhengig av nikotin er det misnt like vanskelig å slutte å snuse som det er å slutte å røyke. Dere kan lese mer om tobakk på www.fristedet.no eller www.tobakk.no Vennlig hilsen Røyketelefonen 800 400 85 Og det er ikke mindre intelligente mennesker som røyker. Eller viljesvake. Man skal i utgangspunktet være ganske viljesterk som i hele tatt klarer å begynne, da kroppen blir syk de første gangene man røyker. Irriterer meg skikkelig at folk er så lite opplyste om avhengighet. Og har så fordommer mot noe dem i hele tatt ikke forstår.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Kroppen trenger jo ikke heroin heller. Synes dere skal gå ut til rusmisbrukerne og opplyse om dette, så blir vi sikkert kvitt narkotikaproblemene her til lands. Eller foreslå ny strategi for Anonyme Alkoholikere. Er jo bare å fortelle brukerne at de bare kan ta et valg om å ikke drikke, for de TRENGER jo ikke alkohol! Easy peasy!
bobbelfru Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Men en ting skal røykere ha.. de får i allefall små pauser i løpet av en arbeidsdag. det gjør ikke vi ikke røykere på samme måte.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Til alle dere overvektige her som mener at det "bare er til å stumpe røyken, og at man ikke trenger røyken" (antar at dere i alle fall ikke er undervektige): Det er jo bare til å slutte å spise så mye, dere trenger jo ikke så mye mat. Når dere stadig vekk får høre faren ved å være overvektig, (det er jo f.eks. flere helse-programmer på TV om slanking enn røykestopp), så er det vel bare til å la være med å spise så mye feit mat, da. Dere trenger den jo ikke! Likte forslaget med å opplyse om dette til en heroinmisbruker at kroppen hans ikke trenger heroinet. Et lite tips til de av dere som måtte bli fristet til å gjøre det: Pass på å si det til en tynn og utslitt faen som ikke er i stand til å banke dere opp...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Skal være en av de få som faktisk svarer på hva HI spør om jeg da, selv om HI må ha visst om at det ble lynsing på dette emne. Jeg røyker mellom ti og femten om dagen, hvordan jeg rekker det. Morgenrøyken tas når alle er klare og barna ser på tv. Jeg røyker i bilen uten barn selvfølgelig. Jeg kutter lunsjpausen, dvs jeg spiser å ti min før jeg går ut. Ser at mine kollegaer ofte sitter lengre ( gjerne i totalt 35min) og snakker mer. Jeg er som regel en av de første som er tilbake fra lunsj. I kaffepausen så går jeg ut å tar meg en røyk, jeg står ikke å henger ved kaffemaskinen for å skravle som mine kollegaer. På kvelden så går jeg ut i reklamepauser hvis det er noe ekstremt interesant på tv, eller så ser jeg nesten ikke på tv og føler egentlig ikke at jeg avbryter så veldig mye ved eks sitte her på dib. Jeg har mine grunner til å røyke og inntil jeg er klar til å slutte så har jeg ikke tenkt til å gjøre noe med det. Da må jeg bare godta at alle de flinke, spreke, sunne meneskene ser på meg som en annenrangs og mindre intilingent borger.
2 hjertegull :) Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 Skal være en av de få som faktisk svarer på hva HI spør om jeg da, selv om HI må ha visst om at det ble lynsing på dette emne. Jeg røyker mellom ti og femten om dagen, hvordan jeg rekker det. Morgenrøyken tas når alle er klare og barna ser på tv. Jeg røyker i bilen uten barn selvfølgelig. Jeg kutter lunsjpausen, dvs jeg spiser å ti min før jeg går ut. Ser at mine kollegaer ofte sitter lengre ( gjerne i totalt 35min) og snakker mer. Jeg er som regel en av de første som er tilbake fra lunsj. I kaffepausen så går jeg ut å tar meg en røyk, jeg står ikke å henger ved kaffemaskinen for å skravle som mine kollegaer. På kvelden så går jeg ut i reklamepauser hvis det er noe ekstremt interesant på tv, eller så ser jeg nesten ikke på tv og føler egentlig ikke at jeg avbryter så veldig mye ved eks sitte her på dib. Jeg har mine grunner til å røyke og inntil jeg er klar til å slutte så har jeg ikke tenkt til å gjøre noe med det. Da må jeg bare godta at alle de flinke, spreke, sunne meneskene ser på meg som en annenrangs og mindre intilingent borger. Synes det var et utrolig bra svar!! Jeg er gravid, og har faktisk klart å slutte denna gangen, veldig stolt av meg selv. MEN jeg ser ikke ned på de som ikke klarer det. Var lenge røyker, og gjorde ting temmelig nøyaktig som deg..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #19 Skrevet 25. januar 2012 Røykere røyker fordi dem er avhengig. Det er like avhengighetskapende som andre rusmidler.Hva er det ved det som er vanskelig å forstå? Jeg tror ikke på at avhengigheten er så sterk som mange røykere påstår. Jeg tror det er en unnskyldning for at man ikke har sluttet. Som det ble spurt over her: Hvis det plutselig en dag kostet 10 000 kroner for en pakke røyk, hvor mange hadde fortsatt med røykingen da? Hvor mange hadde brukt alt de eide, satt seg i gjeld, begynt med prostitusjon og kriminalitet for å skaffe penger til mer røyk? Jeg tror hver eneste røyker innerst inne vet at han/hun ikke ville drevet det så langt. At avhengigheten ikke er så sterk. Ingen ville ha ofret 10 000 kroner for en pakke med røyk. Liv og helse, derimot, kan man ofre.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #20 Skrevet 25. januar 2012 Så dømmende du er.. Og jeg regner med du baserer det sure oppstøtet ditt med egne erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #21 Skrevet 25. januar 2012 "Jeg tror ikke på at avhengigheten er så sterk som mange røykere påstår. Jeg tror det er en unnskyldning for at man ikke har sluttet." Jamen det er ikke en unnskyldning røykere har funnet på! Herlighet.. snakk om å ville være uviten og dømmende!
Cat.68 Skrevet 25. januar 2012 #22 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror ikke på at avhengigheten er så sterk som mange røykere påstår. Jeg tror det er en unnskyldning for at man ikke har sluttet. Som det ble spurt over her: Hvis det plutselig en dag kostet 10 000 kroner for en pakke røyk, hvor mange hadde fortsatt med røykingen da? Hvor mange hadde brukt alt de eide, satt seg i gjeld, begynt med prostitusjon og kriminalitet for å skaffe penger til mer røyk? Jeg tror hver eneste røyker innerst inne vet at han/hun ikke ville drevet det så langt. At avhengigheten ikke er så sterk. Ingen ville ha ofret 10 000 kroner for en pakke med røyk. Liv og helse, derimot, kan man ofre. Men nå er det jo ikke slik, og kanskje hadde det vært en god vri å gjøre det på før å få ned antallet røykere. Da de færreste hadde hatt råd til å røyke da. vet faktisk om røykere som er vanvittig avhengig som faktisk hadde håpet akkurat det ville skjedd. Enten at det blitt så dyrt at dem ikke hadde råa til å kjøpe røyk, eller at det hadde blitt forbudt.Men du skjønner staten tjener så vanvittig godt på røykerne at det kommer aldri til å skje. En annen ting med det hele er at da hadde det svarte markedet blomstret opp også på tobakk, og den kriminelle banen for å få tak på den etterlengtede røyken ville blitt betydlig større. Er helt sikker på at avhengigheten til noen er så pass stor at dem ville gjort seg til kriminelle for å få nikotinet. Hvorfor dømme røykere slik du gjør. Hjelp dem heller med motivasjon og gpde råd til å lykkes å slutte, isteden for drittkasting. Det har aldrig hjulpet noen. Mitt tips er å lese " endelig ikke røyker", Det gjorde jeg og har vært røykfri nå nesten 8 år.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #23 Skrevet 25. januar 2012 Jeg sluttet å røyke nyttårsaften ifjor, og er overrasket over hvor LETT det var!!! Jeg hadde røyket ca 10 røyk om dagen i over 15 år, og sluttet på dagen. Ikke noe problem i det hele tatt. Den første uken brukte jeg nikotintyggis, men sluttet med det også da jeg ikke hadde bruk for det. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk sier det er så vanskelig. Hadde jeg visst det var så lett så skulle jeg hatt sluttet for LENGE siden!!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #24 Skrevet 25. januar 2012 nr 23 her igjen; Jeg tror det handler om vilje. Jeg tror de som sier at det er så vanskelig å slutte ikke vil slutte. De er ikke motiverte til det. De liker følelsen de får når de står ut i kulda og suger på denne kreftpinnen. De liker5-minutters pausene de får på jobben når de kan gå ut å ta seg en blås. Ved å si at det er "så vanskelig" har de en unnskyldning til å la vær.. Jeg VILLE slutte. Jeg ville slutte for min egen helse sin skyld. Jeg jobber på et legekontor og ser hvor mye skade røyken gjør. Jeg ville slutte for min sønns skyld. Har en sønn på 1 år som jeg ikke ville skal vokse opp til en mamma som stinker av røyk, og som kanskje blir syk og dør lenge før han er voksen. Jeg ville slutte for økonomin sin skyld - det er dyrt å røyke! Det hører med til historien at min mann sluttet samtidig med meg, og han er også fortsatt røykfri. Så jeg nekter å tro at det er tilfeldig at begge oss to syntes det var lett! Vi klarte det fordi vi hadde lyst og var motiverte - det er alfa omega..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #25 Skrevet 25. januar 2012 Så dømmende du er.. Og jeg regner med du baserer det sure oppstøtet ditt med egne erfaringer? Ja, det gjør jeg. Røyket i 18 år før jeg sluttet på dagen. Gikk opp for meg hva jeg egentlig drev med, og tenkte for første gang virkelig bevisst over hva jeg utsatte meg selv og familien for. Tenkte "Vil jeg virkelig gjøre slik at barna mister mammaen sin?" Selvfølgelig ville jeg ikke det; derfor sluttet jeg. Var uvant de første ukene, men jeg var aldri fristet til å begynne igjen. Hvorfor skulle jeg det? Hva hadde røyken noen sinne gitt meg? Etter to uker tenkte jeg ikke mer over det, og nå har jeg ikke røyket på fire år. De fleste jeg kjenner som har sluttet sier det samme: De er overrasket over hvor lett det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå