Gå til innhold

Er ikke dette litt spesielt av sivgers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du er vant med at foreldrene dine betaler for maten din ved felles middager, er du svært heldig, eller evt bortskjemt.....? Voksen vil jeg ikke si du er i alle fall.

Beklager altså, er ikke meningen å være ufin mot deg. Men syns det ble så barnslig.

Er ikke noen skam å ha dårlig råd, det er en redelig sak, og med baby selv har jeg full forståelse for hvorfor dere feirer hjemme.

Men hjemmelagede medisterkaker koster altså ikke stort, og i Sverige får man billigere pinnekjøtt og tilbehør.

Dersom dere ikke drikker alkohol selv, så holder det vel med en øl til maten til de som drikker og evt informere om at de som ønsker akevit medbringer det selv da vertskapet ikke drikker slikt. Brus, særlig julebrus, får man billig i brusbutikker eller Sverige.

Dessert kan dere holde på lavbudsjett selv om det er godt.

Må dessverre si meg enig i at dersom dere visste dere ikke hadde økonomi til å invitere, burde dere heller ikke gjort det. Alternativt burde vel mannen din sagt at det kun ble hans foreldre og evt søsken i år da dere ikke har råd til flere...hint nok om det er penger dere er på jakt etter...

Julen kommer vel heller ikke som noen overraskelse, og sparing er muligheter dersom man føler 2000 er for mye?!

Å ha dårlig råd er ingen skam, men dårlig planlegging er umodent.

Sorry altså

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du inviterer noen og forventer at de skal betale så må du jo si noe slik som, vi feirer gjerne her i huset men det er litt dårlig med penger så fint om man kunne spleise på utgiftene. Og det må du si når du inviterer.

Eller kan du ikke forvente at noen skal tilby seg å betale.

Når jeg blir invitert noe sted tenker jeg ikke automatisk at de skal ha penger. og når jeg inviterer så forlanger jeg ikke penger av noen.

Mine foreldre er slik som kommer på besøk og ofte både kjøper inn å lager middag. men jeg forventer det aldri.

Skrevet

Vi har råd, men det blir trangt.

Mine foreldre betaler ikke direkte for maten, men gir alltid litt penger når jeg har særlige utgifter. F.eks hjalp de med utgiftene til dåpen. Jeg syns det er flott at de gjør det når de har råd til det:) Det samme vil jeg gjøre for mine barn. Flott at foreldre kan hjelpe barna sine i etableringsfasen syns nå jeg. Er likevel voksen!

Hi

Skrevet

Vi er i samme situasjon som dere, HI.

Feirer hos oss i år fordi vi har liten baby her.

Det skal faktisk være meg en sann glede å få spandere denne jula på svigermor og svigerfar. De har jula hjemme hos seg hvert år og mener helt bestemt at de skal få slippe i år.

At de skal bidra økonomisk? Aldri i livet.

Vi har ikke mye å rutte med vi heller, men DEN regningen skal jeg gladelig ta.

At man får bidrag fra foreldre i etableringsfasen kan jo hende for mange, men like vanlig at man ikke får hjelp.

Skrevet

Ja, jeg syns at du ikke kan forvente at svigers betaler når dere inviterer. For alt du vet har de snakket om det, men kommet fram til at barna vil vel vise at de nå er voksne folk og ønsker å vise at de kan og vil. Derfor betaler de ikke. Eller de er helt normale folk med normale tanker om det å bli invitert hjem til folk.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan du skal få dette til å koste 2000 kroner. Kjøpte 4 kg ribbe til kr 60,- pr kg nå, og det er mat til mange. Kanskje man bør ha 5 kg til 9 personer, likevel; det koster max kr 300,-. Julepølser koster under 20 kr pr. stk her om kring, og om du så kjøper en julepølse til hver, så blir ikke det mer enn 180 kroner. Medisterkaker i tillegg? Ok, kjøttmaten vil koste deg max kr 600,-. Så kommer tilbehøret i tillegg, selvsagt, men kr 1000,- bør jo holde til maten.

Du kan kjøpe inn brus, men alkoholen kan du be dem som vil ha alkohol, om å ta med.

"Tabben" gjorde du(dere) da dere inviterte og ikke hintet om at det hadde vært fint med litt øk. hjelp, samtidig.

Skrevet

Vi skal ha pinnekjøtt, ikke ribbe. Det er mye dyrere.

Jeg sa faktisk at jeg hadde lyst å lage ribbe, men da protesterte alle for de ville heller ha pinnekjøtt.

Hi

Skrevet

Du er for gjerrig og smålig til å være vertinne!

Har du ikke råd til å holde julaften så skulle du aldri invitert.

Skrevet

Ikke så rart egentlig, svineri er uspiselig og gir ingen julestemning.

Men jeg synes "tabben" din er å forvente at svigerforeldrene dine er tankelesere. Hva med å være tydelig fra begynnelsen av, og si at dere gjerne vil invitere til jul men at det blir mye for dere å holde maten? Synes generelt det er mye vag "hinting" og furting over at andre ikke automatisk innvilger ønsker her inne. Hvis man vil oppnå noe må man faktisk la den andre personen (eller personene) få vite hvordan man tenker det.

BTW: Om dere spiser middag hos dem 1. Juledag "tjener" du inn igjen et par hundre av de tapte pengene. Inviter dere selv til dem...

Skrevet

Ble formulert litt feil kanskje, mente vel bare at en av grunnene til at mine tilbudte seg var derfor (men det har jo ingenting med saken å gjøre uansett) :P

Skrevet

Du inviterer DU betaler, enkelt og greit.

Men er svigersforeldrene dine smarte og vet dere har dårlig råd så tilbyr de seg å ta med noe. ( drikke etc)

Skrevet

Det er jo vanlig at verten betaler...

... Men du kan jo spør om noen andre kan ta med aquavit og øl.

Vær ærlig og si det som det er -Det taper dere da ingenting på...

Svigers gjør det nok ikke for å være uhøflige, men kanskje heller for å la dere klare dere selv.

Skrevet

Det trenger da ikke bli så dyrt??

Pinnekjøtt: 351,- (78,- pr kg på Rema 1000)

Medisterkake: Ca. 150,- (24,90 pr. 800 g på Rema 1000. Riktignok ferdige.. Men må man så må man!)

Medisterpølser: 200,-

Carlsberg flaskeøl koster vel 15,- pr stk? (Andre merker er jo ennå billigere...)

Så hvis du kjøper ca. 14 av dem, vil det koste deg 210,- ( evt. ennå mindre..)

En god flaske aquavit koster ca 280,- (Løiten Linie Aquavit)

Brus: Ca. 72,- (6 flasker 1,5 l)

Her ender jeg opp med en sum på ca. 1263,-

Hvis du nå får noen andre til å kjøpe drikke, blir det faktisk kun den nette sum på 701,-

350,- på deg og 350,- på mannen :-)

Såå hvis du er tidlig ute i matdiskene, så skal det gå for et mye mindre beløp enn det du nevner...

Skrevet

Synes heller det er du som er spesielt. Har du bedt de, så er det dere som betaler. At dine foreldre er med å betale er jo fordi de er snille.

Du kan jo heller ber de ta med noe å drikke istedenfor så det blir billigere for dere.

Tenk deg det da når du blir gammel. Hadde det ikke vært hyggelig om barna dine vartet opp for deg og ikke forlange at du skal betale for en gangs skylg?

Skrevet

Jeg ville fått mannen din (det er jo faktisk hans foreldre) om å ta med alkohol om de ønsker det til julematen hvis det er slik at dere ikke skal drikke av det.

Samtidig synes jeg det er smålig av dere å invitere til julemiddag og så forvente økonomisk hjelp. Man inviterer ikke til selskap om en ikke har råd. Handle på rema, der er det billigst.

Tips: meny selger julpølse til kr 9,90 nå. og med pinnekjøtt er det vel begrenset hvor mye julepølse dere trenger, og medisterkaker har jeg aldri hørt om som tilbehør til pinnekjøtt, men det er jo mange tradisjoner der ute.

Skrevet

Det blir altså ikke så dyrt som 2000,- hvis du holder deg til de billigste alternativene... Det er alt etter hva du gjør det til selv.

Skal du holde jul, så må du nok også regne med å betale for det selv. Så får det heller være en gledelig bonus hvis noen tilbyr seg å hjelpe..

Skrevet

De har garantert ikke tenkt tanken på at dette blir dyrt for dere. Har dere ikke råd må dere si fra i klartekst, ikke surmule bak ryggen deres.

Skrevet

Ja, men det er stor forskjell på å ha folk på besøk en uke og å invitere til en julemiddag som det er snakk om her.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Nei, det er ikke spesielt. Inviterer man gjester er det da en selvfølge at man står for mat og drikke til dem (og særlig på en dag som julaften).

Hvis mine gjester hadde tatt frem lommeboka og skulle betalt for maten ville jeg blitt skikkelig flau! (også om det var de som handlet inn eller tilsvarende).

Så nei, jeg synes det er spesielt av dere å invitere flere gjester enn dere har økonomi til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...