Gå til innhold

Er ikke dette litt spesielt av sivgers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire jul hos oss, og jeg skal lage maten. I tillegg til dem kommer også besteforeldrene til min mann og hans søster som enda bor hjemme. Jeg skal altså lage mat til 9 stk.

Svigers har veldig god økonomi, mens vi har det relativt trangt. Mine foreldre ville garantert ha betalt for maten, eller iallefall bidratt. Svigers har ikke nevnt et ord om at de vil bidra. Dette vil koste oss 2.000 kr, og det vil vi merke for å si det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har invitert, dere betaler.

Skrevet

Det er ikke spesielt i det hele tatt å tenke at dem som inviterer står for maten. Regner ikke med at dere betaler når dere spiser hos dem heller?

Hadde dere vært ungdommer på hybel eller noe skulle jeg fulgt tanken din, men så lenge dere er voksne gjelder de samme reglene som om dere var invitert til svigers...

Skrevet

Det er ikke spesilet av svigerforeldrene dine, det er spesielt av deg!

Inviterer du, så spanderer du!

Har du ikke råd til å holde julaften hjemme så ikke inviter.

Skrevet

Kan du ikke bare snakke med svigers da? Si at du gjerne ordner maten, men kanskje de vil bidra til innkjøp? Dra å handle inn sammen? Så et annet spørsmål er jo også om dere har bedt de eller om de har bedt seg selv.... har dere bedt de, bør dere betale!

Skrevet

Men dere har jo invitert folk til dere, hvordan kan du forvente at folk skal betale kuvertpris?!

Selv hadde jeg aldri forventet at andre skulle betale for å komme til meg...har jeg ikke råd så får man heller la være å invitere.

Skrevet

ber folk til deg så må du regne med og dekke middags utgiftene.

du kan be andre lage ribba?

Skrevet

Hva med din manns besteforeldre og søster, skal de også betale for seg eller?

Eller er det bare de med økonomisk sans som skal få svi for nettopp det, siden dere tydeligvis ikke har det?

Skrevet

Vi har blitt enige i å feire hos oss så vi slipper å vekke opp babyen på kvelden og dra hjem.

Hi

Skrevet

Alvorlig talt, voksne mennesker krever ikke ingangsbilletter av besøkende i hjemmet sitt!

Skrevet

Dere betaler, selvsagt! Har dere ikke råd, bør dere la være.

Ærlig talt, jeg betaler da ikke for maten når jeg skal til andre på julaften..

Dere har da vel vært hos svigers mange nok ganger dere, uten å betale for dere? I tilfelle er det vel helst dere som skylder dem penger, tenker jeg...

Skrevet

Som kvinnfolka her inne sier: ikke innviter folk på middag hvis dere ikke har råd til det. Hvis du syns svigerforeldrene dine er så jævla sære, får du sende en faktura på kuverten dagen etter. Så får du se hvem som virkelig er den sære her.

Skrevet

De inviterer dere sikkert neste år. Ikke lurt å starte en tradisjon hvor folk må være med å spleise på maten. Den som inviterer betaler.

Skrevet

Jeg hadde blitt lovlig snurt hvis muttern hadde bedt om økonomisk bidrag til middagene vi inntar hos dem, gitt. Og hun hadde også løftet forholdsvis kraftig på øyenbrynene hvis jeg etter middag med biff til 350,- kr pr kg, hadde bedt dem om å betale for seg.

Har man invitert gjester, så spanderer man det som serveres.

Skrevet

Dere har blitt enige?

Hvem la fram forslaget spør jeg da?

Var det dere som sa: hei, vi feirer hos oss i år, så slipper vi å vekke babyen på kvelden - eller svigers: kan vi ikke feire hos dere i år, så slipper dere å vekke babyen?

Er det dere som la fram forslaget, betaler dere!

Skrevet

Jeg skal ha juleaften hjemme for første gang nå, jeg er 28, akkurat ferdig som student og ikke rik kan man si. Men jeg hadde syntes det var litt frekt om gjestene hadde spurt om jeg ville ha økonomisk hjelp!

Men kan ikke mannen din bare snakke med de a? spørre om å få noen penger!

Skrevet

Du får sende regning, og se hvor mange som kommer neste år ;)

Nei, altså... hadde det vert mine foreldre, hadde jeg sagt det som det er, og de hadde bidrat.... Men de kan jo ikke lukte at dere egentlig ikke har råd til dette, da må du gi beskjed, så hjelper de sikkert til.

Skrevet

Du det koster ikke 2000 kroner å lage mat til 9 stykker på juleaften.

Med mindre dere skal spise østers og sjampanje da;-)

Skrevet

Mine foreldre betaler alltid maten når vi er samlet. Det samme gjorde mine besteforeldre for mine foreldre når de var i etableringsfasen. Så det er jeg vant med, skjønner at det ikke er slik i de fleste andre familier...

Hi

Skrevet

Det koster 2.000 kr med mat og drikke. Vi skal spise pinnekjøtt, medisterkaker og pølser. Så skal vi ha akevitt, øl og brus.

Hi

Skrevet

Det er ikke slik i min familie hvertfall. Hos oss er det vanlig å betale for maten selv når man innviterer gjester.

Men vet du hva HI? Da gjør du det slik hvis det koster så mye å ha gjester. Dere ringer til gjestene og sier at selskapet er avlyst, så kjøper dere mat for deg og mannen din og spiser det selv på julaften. På den måten slipper dere å gå ut med 2000 kr for mat til 9. Da sparer dere sikkert 1500 kr på det.

Case solved.

Skrevet

Da dropper du akevitten og ølet.

Jeg skal selv lage pinnekjøtt til mange på juleaften, og det koster meg ikke over 1000 kroner.

Skrevet

Jeg forstår deg litt, jeg. Er også vant til foreldre som stiller opp økonomisk og bidrar hvis det er noe ekstra. Men jeg tar det ikke for gitt.

Svigerforeldrene dine er nok bare ikke den typen, og det er jo egentlig ikke noe krav at man sponser voksne barn... eneste mulighet er vel at din mann ymter frempå, det er vel han som kjenner dem best og vet om det er noe de vil ha forståelse for eller ikke.

Kanskje foreslå sponsing til julemiddag istedetfor noen stor gave til dere voksne?

Skrevet

Min svigermor kan fortelle at da hun og svigerfar var nygifte pleide moren hennes å bli med henne på ukehandel og betale i kassen innimellom, for å hjelpe de unge. Dette var selvfølgelig en kjempesnill ting å gjøre, og noe i samme gate som det foreldrene dine gjør. Men å dra det dithen at det er "spesielt" å IKKE gjøre det slik, er vel litt på jordet...

Men du skal ikke se bort fra at svigerforeldrene dine ønsker å bidra om de får forespørsel om det. Kan du ikke ta en telefon og fortelle at budsjettet er trangt. Hadde ikke falt meg inn å betale når jeg var invitert i middag, men om vertskapet hadde fortalt hvordan det lå an hadde jeg hjuplet med glede...

Skrevet

Kan ikke de bidra med drikke f.eks. I VÅR familie ville de garantert tilbudt seg å ta med noe til bordet. Ikke fordi vi ikke har råd. Vi har ofte gjester og holder hele kalaset. Synes dere svarer som noen drager her. Hvis jeg skulle bort, ville jeg tilbudt meg å lage f.eks dessert eller ta med drikke... Hva er problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...